- Liittynyt
- 2.3.2005
- Viestejä
- 174
Kristian Smedsin ohjaama uusi tulkinta Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta on nousemassa vuosikymmenen kulttuuritapaukseksi. Keskiviikon ensi-illassa yleisö osoitti näytelmälle seisaaltaan ennen näkemätöntä suosiota. Näytelmää luonnehdittiin myös käännekohdaksi suomalaisessa teatterikulttuurissa.
Smeds toi näyttämölle kuvan kansakunnasta, joka on lunastettu kalliilla mutta myyty halvalla.
Kun viimeiseksi laulettu ”Suomi on kuollut” päättyi, yleisö hyppäsi spontaanisti seisaalleen ja huusi bravoota runsaiden aplodien säestämänä.
Oletteko käyneet katsomassa? Mitä ajatuksia herätti?
Mielestäni teknisesti upea, lavastuksen, kameratekniikan ja tilankäyttö hienointa mitä olen Kansallisessa toistaiseksi nähnyt.
Tulkinta oli mielestäni uskollinen Väinö Linnan teokselle, etenkin hahomjen osalta. Näyttelijakaarti teki erittäin hyvän työn.
Pasifistinen ja sodan mielettömyyden sanoma tuotiin loistavasti esille.
Piristävää myös se, että tämä näytelmä uskalsi tuoda esille aiheita, joista ei ole mediaseksikästä tai hyväksyttävää puhua. Toisin kuin monet muut näytelmät, kuten Sofi Oksasen Puhdistus. Kukaan nyt tuskin on erimieltä siitä, että seksuaalinen väkivalta ei ole hyväksyttävää. Smeds uskalsi kyseenalaistaa koko elämäntapamme ja arvomaailmamme. Props.
En kokenut, että esimerkiksi veteraaneilla olisi syytä näytelmästä loukkaantua. Halosen, Ehrnroothin ja muiden ampumisen merkitys jäi minulle epäselväksi.
Suomenlipun ampuminen ja tahriminen vereen oli mielestäni rohkea teko. Luulisin, että ohjaaja halusi sanoa, että näin on suomelle käynyt uudessa uljaassa uusliberaalissa maailmassa.
Ps. älkää please vastatko tänne Iltasanomien tai Iltalehden otsikkojen perusteella :D. Ne osuivat pahasti ohi aiheen.
Smeds toi näyttämölle kuvan kansakunnasta, joka on lunastettu kalliilla mutta myyty halvalla.
Kun viimeiseksi laulettu ”Suomi on kuollut” päättyi, yleisö hyppäsi spontaanisti seisaalleen ja huusi bravoota runsaiden aplodien säestämänä.
Oletteko käyneet katsomassa? Mitä ajatuksia herätti?
Mielestäni teknisesti upea, lavastuksen, kameratekniikan ja tilankäyttö hienointa mitä olen Kansallisessa toistaiseksi nähnyt.
Tulkinta oli mielestäni uskollinen Väinö Linnan teokselle, etenkin hahomjen osalta. Näyttelijakaarti teki erittäin hyvän työn.
Pasifistinen ja sodan mielettömyyden sanoma tuotiin loistavasti esille.
Piristävää myös se, että tämä näytelmä uskalsi tuoda esille aiheita, joista ei ole mediaseksikästä tai hyväksyttävää puhua. Toisin kuin monet muut näytelmät, kuten Sofi Oksasen Puhdistus. Kukaan nyt tuskin on erimieltä siitä, että seksuaalinen väkivalta ei ole hyväksyttävää. Smeds uskalsi kyseenalaistaa koko elämäntapamme ja arvomaailmamme. Props.
En kokenut, että esimerkiksi veteraaneilla olisi syytä näytelmästä loukkaantua. Halosen, Ehrnroothin ja muiden ampumisen merkitys jäi minulle epäselväksi.
Suomenlipun ampuminen ja tahriminen vereen oli mielestäni rohkea teko. Luulisin, että ohjaaja halusi sanoa, että näin on suomelle käynyt uudessa uljaassa uusliberaalissa maailmassa.
Ps. älkää please vastatko tänne Iltasanomien tai Iltalehden otsikkojen perusteella :D. Ne osuivat pahasti ohi aiheen.