Yleinen opiskeluthreadi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja proileri
  • Aloitettu Aloitettu
Kokeillaas jos tälläinen threadi saisi tuulta purjeisiinsa. Ajattelin että voisi purkaa vähän näkemyksiään ja pohdiskelunaiheitaan opiskelun suhteen näin yleisellä tasolla, ettei tarvisi lannistaa ihmisiä varsinkaan missään "pääsin just opiskeleen jee!"-threadissa :D Voi tänne kirjoitella positiivisiakin juttuja!

Itse tuossa olen juuri katsellut JOO-systeemejä, eli joustava opinto-oikeus, missä voi hakea toiseen yliopistoon tekemään kursseja, "kotimaan vaihto-opiskelua". Tekisi mieli lähteä hetkeksi Helsinkiin täältä Oulusta tuulettumaan, mutta toisaalta kun kurssit eivät kuitenkaan mene ihan samoin niin liene vähän ainakin viivästyttäisi opintoja. Toisaalta voisi olla sen arvoistakin - hankala kysymys! Kellään kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiusataan heti pienellä offtopicilla. Olin Turun kauppakorkealla töissä helpdeskissä ja sinne tuli tämän tästä JOO-opiskelijoita hankkimaan käyttäjätunnuksia. Keskustelu meni AINA näin:

M = minä, O = opiskelija

O: Tarvis saada käyttäjätunnukset. Mä oon JOO-opiskelija.
M: Joo vai?
O: Joo.

Toistin saman useita kymmeniä kertoja. :D

Kattos, tähänhän vois purkaa omiakin mietiskelyjä.

TTY:n tuollainen väyläsysteemi alkoi kiinnostaa tässä: TUVA-väylä. En sitten tiedä olisinko välttämättä menossa DI-opiskelijaksi, vaikka tuon kautta pääsisinkin. Kiinnostavaia linjoja kyllä olisi, mutta alkaahan tässä olla jo wanha, ja se opiskelun rahoituskin on aina hankalaa... Mutta ihan yleisen mielenkiinnon ja harrastuksen puolesta vaikka. Eikä siitä varma voi olla, vaikka innostuisikin vielä opiskelemaan tosissaankin. Pitkä matikka ja fysiikka tuli kyllä vedettyä ja opittuakin aikanaan, mutta siitä on aikaa jo helvetisti. Siksi tuollaiset johdatuskurssit olisi varmasti paikallaan.

Töiden jälkeen tuota kun voisi käydä ilmeisesti. Eikä hinta koko paketista kuulosta minusta pahalta. Tietääkö kukaan onko tuonne ollut yleensä tajutonta tunkua vai mahtuuko mukaan järkevästi? Millä perusteella tuonne valitaan, jos on 1000 hakijaa per 10 paikkaa?

Itse tuossa olen juuri katsellut JOO-systeemejä, eli joustava opinto-oikeus, missä voi hakea toiseen yliopistoon tekemään kursseja, "kotimaan vaihto-opiskelua". Tekisi mieli lähteä hetkeksi Helsinkiin täältä Oulusta tuulettumaan, mutta toisaalta kun kurssit eivät kuitenkaan mene ihan samoin niin liene vähän ainakin viivästyttäisi opintoja. Toisaalta voisi olla sen arvoistakin - hankala kysymys! Kellään kokemuksia?

Tuosta JOO-oikeudesta kannattaa kysellä omasta koulusta vähän tarkemmin.JOO-oikeudesta en ole ihan varma, mutta oman yliopiston pääaineilijoilla on aina etuoikeus kursseihin ja peruskurssien jälkeen voi olla vaikea päästä kursseille sisään. Yliopisto saa rahoituksen valmistuneiden mukaan eivätkä he mielellään ns. rahoita muiden koulutusta. JOO-opiskeluoikeus pitää perustella esim. sillä ettei kyseisiä kursseja ole omassa yliopistossa.

Mutta jos se homma tosiaan menee noin, niin Esim vaikka HSE:ssä on aika eri pääaineita mitä ei ole muissa kouluissa niin voi hyvin saada joihinkin kursseihin JOO-oikeuden. Kyllähän niistä merkinän pitäis tulla, mut ne on enempi sivuaine kursseja,jollon opiskelu voi hieman pidentyä.

Niihin JOO-opintoihin kannattaa yrittää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa opiskeluja. Mulla tyssäsi siihen, että alkoi olla muutenkin jo ylipitkä tutkinto eikä uudelle sivuaineelle ollut oikeastaan tilaa. Varsinkin tuossa nykyisessä opintosysteemissä on niin vähän tilaa haahuiluun ja eri aineiden kokeiluun.

Toivottavasti syksyllä ei tarvitse enää tähän topiciin kirjoitella mitään reaaliaikaista, maisterinpaperista puuttuu yksi tentti ja noin 60 sivua gradua.

Meikäläisellä oli vähän erikoisempi systeemi tuon JOO-oikeuden kanssa, sillä olin jo opiskellut vuoden ihan tutkinto-opiskelijana myös kauppakorkeassa (HSE), ja jo useamman vuoden TKK:lla. En kuitenkaan voinut hakea HSE:n kesällä järjestettävään Information Technology Programiin (24 opintopisteen kokonaisuus) ensimmäisen vuoden HSE-opiskelijana, joten osallistuin hommaan sitten JOO-oikeudella TKK:n opiskelijana. Ainakaan meillä tuotantotalouden lafkalla tuossa ei ollut mitään ongelmaa, kävin vain toimistossa sanomassa että pitäisi saada JOO-oikeus ylimääräisen suppean sivuaineen suorittamiseen HSE:ssä, ja homma oli sillä selvä.

Erikoista tuossa oli sitten se, että koska tein ITP-kokonaisuuden JOO-opiskelijana TKK:lta, mutta olin myös tutkinto-opiskelija HSE:ssä, nuo ITP-opinnot merkattiin molempien koulujen opintosuorituksiini. :D

Muita TKK:lla opintonsa alottavia tänä syksynä? Odotan jo syyskuuta tosi paljon, toivottavasti paikka täyttää odotukset (eiköhän).

Meikäläisellä oli vähän erikoisempi systeemi tuon JOO-oikeuden kanssa, sillä olin jo opiskellut vuoden ihan tutkinto-opiskelijana myös kauppakorkeassa (HSE), ja jo useamman vuoden TKK:lla. En kuitenkaan voinut hakea HSE:n kesällä järjestettävään Information Technology Programiin (24 opintopisteen kokonaisuus) ensimmäisen vuoden HSE-opiskelijana, joten osallistuin hommaan sitten JOO-oikeudella TKK:n opiskelijana. Ainakaan meillä tuotantotalouden lafkalla tuossa ei ollut mitään ongelmaa, kävin vain toimistossa sanomassa että pitäisi saada JOO-oikeus ylimääräisen suppean sivuaineen suorittamiseen HSE:ssä, ja homma oli sillä selvä.

Erikoista tuossa oli sitten se, että koska tein ITP-kokonaisuuden JOO-opiskelijana TKK:lta, mutta olin myös tutkinto-opiskelija HSE:ssä, nuo ITP-opinnot merkattiin molempien koulujen opintosuorituksiini. :D

Kyllä mulla ainakin yksi kaveri täksi kesäksi ton ITP:n otti, vaikka onkin ensimmäisen vuosikurssin opiskelija?

Kyllä mulla ainakin yksi kaveri täksi kesäksi ton ITP:n otti, vaikka onkin ensimmäisen vuosikurssin opiskelija?
Siinä hakukriteereissä on opintopisteminimi, joka ei meikäläisellä täyttynyt ensimmäisen vuoden opiskelijana vasta kuin hakuajankohdan jälkeen (kun parin kurssin merkinnät päivitettiin rekisteriin). Kaverillasi on yksinkertaisesti ollut hakuajankohtana jo se minimiopintopistemäärä täynnä, ja on siten voinut hakea ohjelmaan.

Vastailenpa vanhaan kysymykseeni. TUVA-väylä on kuin onkin vain lyhyen matematiikan/fysiikan lukeneille. Siis tutkinto-opiskelupaikkaa en voisi tuota kautta saada. Ei vaikutusta sillä, kuinka kauan on kirjoituksista aikaa.

Ilmoittauduin sitten ihan samoille johdatuskursseille syksksi. Jos hommasta tulee muutakin kuin vitutusta, niin sitten keväällä voisi jatkaa esim. "hyvän opintomenestyksen väylällä". Joka olisi käytännössä jälleen ihan samat kurssit, pois luettuna nämä syksyllä käydyt. Arvosanavaatimus hieman korkeampi 3,5/5, kun TUVA:ssa olisi riittänyt "vaivainen" 3/5.

Muita TKK:lla opintonsa alottavia tänä syksynä? Odotan jo syyskuuta tosi paljon, toivottavasti paikka täyttää odotukset (eiköhän).
Täältä löytyy eräs yhden vuoden TKK:lla hillunut. Pikku vinkki: kannattaa oikeesti hieman opiskellakin fuksivuonna, vaikka tuntuisi kivammalta vaan dokata ja bilettää (siihen kun tarjoutuu joka viikko mahdollisuuksia vaikka kuinka)... ite suoritin pari hassua kurssia ekana vuonna ja sitten lähdin armeijaan -> nyt on pää tyhjä, vuoden aikana unohtanut helvetisti asioita ja opintosuorituslistaa on kiva katella kun tietää joutuvansa menemään oman osaston fuksien kanssa samoihin tentteihin :D nojoo eihän hätä ole vielä tässä vaiheessa opiskeluja minkäänlainen. Mutta suosittelen kyllä vähän näkemään vaivaa koulunkin eteen :p

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom