Yleinen asumistuki opiskelijalle

Osaako joku kertoa millä verukkeella voisi opiskelija jolle tarjotaan asuminen opiskelupaikkakunnalta saada yleistä asumistukea toisella paikkakunnalla viikonloppuisin asumiseen? Tiedän, kela sanoo että ei voisi saada mutta oletan että jollain verukkeella tämä voisi olla mahdollista. Kiitos jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et varmasti saa millään verukkeella yksi henkilö kahteen asuntoon asumistukea. Yksi vaihtoehto on se, että itsellä kirjat opiskelu paikkakunnalla ja jos parempi puolisko on oikeutettu asumistukeen, niin se asunto olisi hänen nimellään.

No sitten se onnistuu niin, että vuokraat kämpän ja pidät kirjat siinä. Tuskin se haittaa, että asut viikot jossain muualla. Jos siis onnistuu asuminen asuntolassa ilman, että pidät kirjoja siellä.

Siis ilmainen asuminen koulun puolesta. En sää tähän asuntotoon tukea.

Nostatko opintotukea ? Jos nostat niin sun kuuluu hakea siihen asumislisää jota et todennäköisesti saa eri paikkakunnalla sijaitsevaan asuntoon, oppilaitosta sinä lomakkeissa kysellään.

Jos et nosta opintotukea niin sitä yleistä asumistukea kannattaa ainakin kokeilla. Siihen ei muistaakseni vaikuta missä olet kirjoilla jne. eikä kela saa mistään selville missä aikasi vietät..

edit: Ainakaan omalla kohdallani ei haitannut vaikka olin vielä kirjoilla vanhempieni luona, eri kaupungissakin. Yleiseen asumistukeen siis.

Mitä väliä Kelalle missa asuu? Luulisi, että koulua kysytään vain sen takia, että on ylipäänsä opiskelee.

Noissa oli joissain sellaisia vaatimuksia että paljonko vietät ajastasi missäkin. Saatan sekoittaa hyvinkin opiskelijan, muiden, ja toimeentulotukien pykälät.

Ja itsehän "kirjojen pitämisestä" puhuit ;)

KELA:n sivuilta:

Asumistukeen ei ole oikeutta opiskelijalla, joka
..................
-on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan
.............

Olisin kyllä voinut tämänkin samointien googlettaa. Mut ei sitä aina jaksa tarkistaa ihan kaikkea sanomaansa...

Sitä en tiedä miten Kela saa tiedot asuntolapaikoista.

Mitä väliä Kelalle missa asuu? Luulisi, että koulua kysytään vain sen takia, että on ylipäänsä opiskelee.

Tyttöystävänikin evättiin yhden kuukauden opintotuen asumislisä, koska katsottiin ettei hän voi käydä koulua paikkakunnalta jossa asunto oli. :curs: Asunnosta johon saa asumislisää täytyy pystyä käymään koulua.

Nostatko opintotukea ? Jos nostat niin sun kuuluu hakea siihen asumislisää jota et todennäköisesti saa eri paikkakunnalla sijaitsevaan asuntoon, oppilaitosta sinä lomakkeissa kysellään.

Jos et nosta opintotukea niin sitä yleistä asumistukea kannattaa ainakin kokeilla. Siihen ei muistaakseni vaikuta missä olet kirjoilla jne. eikä kela saa mistään selville missä aikasi vietät..

edit: Ainakaan omalla kohdallani ei haitannut vaikka olin vielä kirjoilla vanhempieni luona, eri kaupungissakin. Yleiseen asumistukeen siis.

Siis en nosta opintotuen asumislisää koska en ole oikeutettu siihenkään kelan mukaan syystä että koulu tarjoaa ilmaisen asumisen.

Tyttöystävänikin evättiin yhden kuukauden opintotuen asumislisä, koska katsottiin ettei hän voi käydä koulua paikkakunnalta jossa asunto oli. :curs: Asunnosta johon saa asumislisää täytyy pystyä käymään koulua.

Miten ihmeessä tämä on mahdollista? Itse opiskelen yliopistossa, josta asun yli 200 kilometrin päässä ja kohta vielä kauempana. Koskaan ei ole Kela kysellyt, että miten opiskelu onnistuu. Tiedän monta muuta, jotka tekevät samoin. Tän on pakko riippua siitä, millaista koulua käy. MIkä oppilaitos on kyseessä, mua alkoi ihan kiinnostaa? Mutta ihmeellinen päätös kaikkiaan, ei kai se Kelalle kuulu missä kukin yönsä viettää. Mahtaisko mennä EY-tuomioistuimessa tuommoinen päätös läpi.

Mie voisin kysästä tässä näin että (jos jossain on jo vastattu niin anteeksi).
kun nyt miun vanhemmat ovat muuttamassa eri asuntoihin (avioero niille varsin tulee). niin ajattelin että saankohan mie tuota opintorahaa (nyt en saa ollenkaan, koska vanhempien tulot ovat liian korkeat ja olen alle 20) kelan sivujen mukaan en kyllä saisi mitään koska olen viimeksi asunut molempien vanhempien luona.
eli siis isäni jää asumaan taloon missä minäkin asuin viimeksi ennen kuin muutin tyttökaverin kanssa yhteiseen vuokra asuntoon. ja äitini muuttaa omaan vuokra asuntoon.

voiko tuo oikeesti olla noin anaalista? eli kun heille tulee avioero niin en saa mitään koska vanhempani ovat asuneet yhdessä vielä silloin kun mie asuin vielä vanhempieni luona?

Mie voisin kysästä tässä näin että (jos jossain on jo vastattu niin anteeksi).
kun nyt miun vanhemmat ovat muuttamassa eri asuntoihin (avioero niille varsin tulee). niin ajattelin että saankohan mie tuota opintorahaa (nyt en saa ollenkaan, koska vanhempien tulot ovat liian korkeat ja olen alle 20) kelan sivujen mukaan en kyllä saisi mitään koska olen viimeksi asunut molempien vanhempien luona.
eli siis isäni jää asumaan taloon missä minäkin asuin viimeksi ennen kuin muutin tyttökaverin kanssa yhteiseen vuokra asuntoon. ja äitini muuttaa omaan vuokra asuntoon.

voiko tuo oikeesti olla noin anaalista? eli kun heille tulee avioero niin en saa mitään koska vanhempani ovat asuneet yhdessä vielä silloin kun mie asuin vielä vanhempieni luona?

Ei, vaan teet muutosilmoituksen. Eikö se nyt ole kuluvan vuoden tulojen mukaan kuitenkin. Jos isäsi siis yksinään tienaa tarpeeksi vähän, että saisit opintotukea, mitä epäilen, sillä se on melko pieni se raja. Itse muutin paperit hieman ennen kotoa muuttamista äidille, jonka tulot olivat huomattavasti pienemmät ja voilá! Opintotuki rapsahti tilille. :)

Ei, vaan teet muutosilmoituksen. Eikö se nyt ole kuluvan vuoden tulojen mukaan kuitenkin. Jos isäsi siis yksinään tienaa tarpeeksi vähän, että saisit opintotukea, mitä epäilen, sillä se on melko pieni se raja. Itse muutin paperit hieman ennen kotoa muuttamista äidille, jonka tulot olivat huomattavasti pienemmät ja voilá! Opintotuki rapsahti tilille. :)

tein tuon kelan sivuilla olevan jutun isäni tuloilla ja sen mukaan kyllä saisin sitä tukea. hyvä näin koska sitten saisin n.200 e kuussa lissää rahaa.

kiitos vastauksesta.

Muistakaas sitten myös, että Kela ja sossu eivät ole sama asia. Eli jos Kelalta ei noita tukia saa ja on tiukkaa, kannattaa käydä kokeilemassa jos muualta irtoaa.

ainut vaihtoehto sulla saada asumiseen tukea on se jos koulusi asuntolassa ei voi asua viikonloppuja.

ainut vaihtoehto sulla saada asumiseen tukea on se jos koulusi asuntolassa ei voi asua viikonloppuja.

Kyllä voisi asua viikonloputkin.
Kaipaan nyt lähinnä jos jollakin on omakohtaista kokemusta vastaavasta tai tuntee/tietää jonkun jolla näin olisi. Tiedän kuitenki itsekkin tapauksia jotka ovat tässä onnistuneet ja ajattelin nyt koota hyvän 'selityspaketin' ennen ku laitan kelalle hakemusta liitteineen menemään.

Muistakaas sitten myös, että Kela ja sossu eivät ole sama asia. Eli jos Kelalta ei noita tukia saa ja on tiukkaa, kannattaa käydä kokeilemassa jos muualta irtoaa.

Tuo on käynyt myös mielessä. Pitää huomenna käydä ihan paikan päällä selvittelemässä asioita.

Joo ei tule kelalta lisää rahaa, koska olen asunut viimeksi molempien vanhempien luona. syö vähän miestä :( olisi 200e per kuukaus lisää tehnyt aika poikaa.

Vähän aiheen vierestä, mutta en viitsi perustaa uuttakaan ketjua.

Asun avopuolisoni kanssa vuokra-asunnossa, johon saamme yleistä asumistukea. Olen muuttamassa töiden vuoksi eri paikkakunnalle ja joudun vuokraamaan sieltä uuden asunnon. Sitä tietysti kuvittelee, että eri paikkakunnalla asuvana ja omaa vuokraa maksavana olisin eri ruokakunnan jäsen kuin avopuolisoni? Ehei!

Kelan sivuilta:
Samassa asunnossa asuviksi katsotaan myös useamman henkilön ruokakuntaan kuuluva jäsen, joka on tilapäisesti poissa esimerkiksi opiskelun, työkomennuksen, muun ansiotyön, asepalvelun, siviilipalvelun, sairaalassaolon tai vankilassaolon vuoksi. Poissaoloa pidetään yleensä tilapäisenä, jos se kestää korkeintaan noin vuoden.

Koska siis kuulumme samaan ruokakuntaan ja työni puolesta kuukausitulot nousevat yli sallitun rajan (kahdesta vuokrasta huolimatta) emme saa penniäkään. Reilua, eiks jeh? Kysymys kuuluupi: Mitä jos pistämmekin erillään asumisen syyksi 'välien rikkoutuminen' ja kolmen kuukauden kuluttua työsuhteen loputtua välit taas mystisesti palautuvat ennalleen? Miten Kela mahtaa reagoida?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom