Yläselkä vaivaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ok, nyt keskiviikkona ois tarkoitus mennä käymään salilla jos sais jonkun osaavan neuvomaan ne tekniikat. Joo oonkin kyl aina lämmitellyt ennen treeniä! Sillä kai on joatain merkitystä että kuinka kauan on vaiva ollut että kuinka hyvin sitten auttaa tai kuinka nopeasti, oikeanlainen treeni meinaan? Mulla on nyt ollu 7kk tosiaan tää vaiva, pahempi ehkä 2-3 kk.

etanainen: joo mäkin oon tykännyt crosstreineristä, se tuntuu jotenkin vähän "avaavan" selkää.. Tänään on mulla naprapaatille aika ja ens viikolla hierojalle. Pitäsköhän siellä käydä vaikka 5kertaa kerran viikossa? Niin auttas ehkä paremmin. Nyt on selkä taas niin jumissa että on ihan tympeä olo, kun serotoniinitasot ei edellenkään pelaa kunnolla, vähän ankeaa :(

Sellasta vielä mietin tässä, että oisinko voinu tehdä väärin sillä taljalla kun se naprapaatti meinas että niin on voinu olla? En kylläkään oo ihan varma miten sillä ois voinu tehdä väärin. Se nyt kuitenkin meinas ettei tollasen treenin ois pitänyt pahentaa tota selkää jos vaan on tehty oikein ja venytelty. Niin mulla tuntu se triggerpiste (?) aika isona klumppuna lavan kohdalla ja ilmeisesti hartialihaksen alaosa on myös leveän selkälihaksen lisäksi rasittunut.

Tottakai tuo väärin tekemisen mahdollisuus on olemassa aina, niin harjoittelussa kuin venyttelyssäkin, varsinkin jos niitä toteutaan ilman ohjausta edes alkuunsa. Mutta tätä kautta se on kenenkään mahdoton sanoa onko näin tapahtunut, kukaan täällä kun ei mitä todennäköisimmin ole ollut sitä tekemistä näkemässä.

Kävin viime viikolla sekä osteopaatilla että hierojalla, auttoi selvästi ainakin hetken aikaa. Osteopaatti jotenkin avasi tuota yläselkää ja hartiaa. Asento ja olo ainakin oli parempi, hierontakin auttoi, pahensi ensimmäiseksi päiväksi mutta sitten auttoi, käsitteli sekä triggerpisteitä että nikamalukkoja joita en tiennyt edes mulla olevankaan.. Kävin eilen salilla, tein ylätaljaa ja vaakasoutua pienillä painoilla ja vähemmillä toistoilla, meni kuitenkin taas jumiin pahemmin. Tekniikan olen kyllä tässä välissä tarkistanut mutta en vain saa sitä vetoa niin että menisi lapaluut "yhteen" kun tuo vasen puoli kinnaa niin. Joten jotain muuta pitää kokeilla, mulle kyllä luvattiin näyttää esim maastaveto jos itse sen haluan. Meen taas aika pian osteopaatille, lupasi näyttää mulle jumppa- ja venyttelyliikkeitä. Huomasin vaan peilistä että olen jotenkin vinossa, vasen hartia on edempänä ja alempana. Tuntuu kuin olisi vinossa koko ajan. Joskus muutama vuosi sitten mulla oli pitkäkestoinen iskias, röntgenkuvassa on todettu lievä skolioosi ja mulla on pitkään ollut notkoselkä ja huono ryhti ja kaikkea pientä kipuvaivaa vaikka ennen oonkin liikkunut enemmän. Ehkä jokin rakenteellinen "vika" pahentaa tota yläselkää ja lapsen nostelu provosoi sitä kipua lisää..? muistaisin vaan että mulla on ennenkin ollut sellainen tunne että oon vähän vinossa mutta en niin pahasti kuin nyt.

Kipeäselkälihas: -Pyydä siltä osteopaatilta, että tutkii sen sun ryhdin ja ohjaa sen mukaan niitä venytyksiä ja muita harjoituksia, eikä tosiaan pelkästään sinne hartiarenkaan alueelle, vaan koko kropan. Kaikki ryhti kun lähtee sieltä lantiosta ja jos kerta on ihan tutkittuna ja todettunakin skolioosia, notkoselkää ja muutoinkin huonoa ryhtiä, niin eiköhän tuo ois aika alkaa panostamaan hoitaaksen nuo pois? Skolioosille nyt ei voi mitään, mikäli rakenteellista on, mutta muutoin nuihin ryhti puolen juttuihin voi ja kannattaa paneutua ihan tosissaan.

Ja jos kerta olet huomannut että se selän treenaaminen on ennenkin ollut syynä nuihin jumituksiin ja oli taasenkin, niin eiköhän tuo ois aika heittää pois ja kokeilla ainakin jotain ihan muuta? Jos ja kun pääset nuissa ryhtipuolen jutuissa etiäpäin osaavan ohjeistajan ohjein, voi tuo selänkin harjoittelu alkaa sujumaan ihan eri tahtiin ja siitä halutun vasteen saadakin.

Kiitos Vastauksesta. Joo pitäähän tuo ryhti saada paremmaksi jotenkin.. Mulla on aina ollut notkoselkä vaikka selkä- ja vatsalihakset on ollu paremmassa kunnossa, samoin äitillä ja muutenkin "heikko" selkä. Ja onhan mulla raskauden jälkeen jäänyt vielä ylimäärästä mahaa, oudosti pönöttää niin kuin olisi raskaana vieläkin, että sekin vaikuttaa tohon ryhtiin. oon taas alottanut syvien vatsalihasten treenamiseen kun se tuossa välillä jäi aika pitkäksi aikaa. Niin se osteopaatti ei neuvonut vielä harjoitteita kun ei ehtinyt mutta ensi kerralla lupasi näyttää. Se vain sanoi että mun selkä joutuu "kärsimään" enemmän tuosta nostelusta kun lapsikin painaa jo 10 kg kun oon pienikokoinen kun sellasella jolla on enmmän lihasmassaa. Niin se suositteli vesijuoksua, meinasin huomenna kokeilla sitä, ei oo ihan uusi tuttavuus kun oon pari kertaa sitä kokeillut silloin kun oli iskias ja ehkä auttoikin silloin tai en osaa sanoa kun en montaa kertaa käynyt. Joo en tiedä pitäisi varmaan jättää tuo salilla käynti joksikin aikaa kokonaan tai kokeilla ihan jotain muuta niin kuin jo totesinkin.

googlaappa SI-nivelen dislokaatio. :) - mun mies on noita hoitanut ja itellä se on monesti ollu vaivana. raskaudessa/sen jälkeen naisilla se SI-nivel usein menee pois paikaltaan. sitä vaan pitää hoitaa aika usein, kun se menee aina vinksalleen. siitä johtuu myös yläselän ongelmat. minullakin; mutta koska ongelma on ollut pitkään, sen hoitaminen ei auta kokonaan heti vaan vaatii pitkällistä hoitoa myös sinne yläselkään, koska asento on pitkään ollut väärä.

ja omasta tilasta: mulla on nyt viime aikoina ollut hiukan parempi tuo selkä, kun mies on sitä hieronut ja myös just tuolta alaselästä rentouttanut lihaksia. olipa se SI-nivel mullakin taas pitkästä aikaa vinksallaan.

Hyvä että olet voinut paremmin. :) mullakin virisi heti toivo kun olin viime viikolla jotenkin selkeästi paremmassa kunnossa, ainakin ajoittain. Katsoin tuon SI-nivelen virheasennon. Niin en tiedä voihan se olla että lantiossa on jotain häikkää kun osteopaatti sanoi että olen selkeästi vinossa, lähtee lantiosta asti.. Mutta ei se kyllä mistään Si-nivelestä puhunut. Sitten se tietääkseni mobilisoi mun selkää, lantiota ja hartioita mutta ei varsinaisesti laittanut paikalleen mitään. En yht'äkkiä ainakaan löytänyt Vaasan saudulta esim ketään hyvää fysiatria tai kansanparantajaa tai vastaavaa. Eikös joku Holma vaikuta Lahdessa, joka tietää näistä jutuista?

Mulla on ollut nuorempana mm. outoja nilkkasärkyjä (ei löytynyt röntgenissä mitän) ja aina juostessa kipeyty varsinkin toinen jalka tai meni nopeasti maitohapoille (?..) Samoin oli penikkatautia usein vaikka liikuin paljon ja venyttelin. Tuo iskias samoin vaivasi vielä viime keväänäkin vaikka siitä kun se tuli on jo yli 4 vuotta, no se ilmeisesti tuli pääasiassa liiasta kumartelusta ja siivoustyöstä mutta se oli siis oikealla puolella. Muistin että kävin keväällä jäsenkorjaajalla joka sanoi ettei mun jalat oo erimittaset, joten ei voi olla lantiossa vikaa. No sen käsittely auttoi kyllä aika lailla, mutta ei sitten tullut jostain syystä käytyä siellä enää.

^kuulemma silti voi olla lantiossa virheasentoo, vaikka jalat on samanmittaiset. sanoo mun mies. siel on silloin jotku kaks kohtaa virheellisesti; toinen laittaa toiseen suuntaan ja toinen toiseen suuntaan.
me alettiin kiinnostua näistä asioista just MUN selän takia, ja otettiin yhteyttä aika moneen jäsenkorjaajaan ja löytyipä lähistöltä sitten kaksikin. ja mun mies on sen jälkeen käynyt kalevalaisen jäsenkorjauskurssin jne. - siitä ei kyllä varsinaisesti oo ollu näissä SI-jutuissa eikä mun ongelmissa apua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Okei, no niin mäkin luin että voi olla silti lantiossa virheasentoa vaikka olisi samanmittaiset jalat. Tänään on kuitenkin parempi olo taas.. Ehkä ne lyhyet sarjat on parempia, mutta kun tietäs. No ehkä kuitenkin käyn siellä osteopaatilla ja katson paljonko se hoito auttaa (lisää) ja sitten ne harjoitukset että mitä ne auttaa, säännöllisesti tehtynä. Kävin siellä salilla myös sellasissa selänvenyttelylaitteissa, niissä oli tietty järjestys ja venytettiin myös kylkeä. Mulle näytettiin kyllä pari kertaa että miten niissä tehdään, en vain tiedä onko selän venyttely nyt sitten tuollaisissa laitteissa hyväksi, tein kyllä varovasti ja ei ainakaan tuntunut pahentavan.

Sitäkin mietin että kun se naprapaatti sanoi että mulla on melkeinpä vähän ylilliikkuva ranka ettei sitä kannata kauheasti venyttää, selkää siis ja että nikamalukkoja ei ole. Se hieroja/kuntohoitaja taas sanoi että mulla on pari nikamalukkoa rintarangassa, aika alhaalla.. Meinasin nyt sitten vielä kysyä siltä osteopaatilta kun viimeksi ei ollut oikein mitään puhetta rangasta, luotan varmaan kuitenkin eniten häneen. Etanainen niin onko sun mies jotenkin hoitanut sulta sitä niveltä?

En muista olenko aikaisemmin kirjoitellut tästä aiheesta pakkikselle, mutta kertaus on kai opintojen äiti..

Mä olen kärsinyt niska/selkä/hartia ongelmista jo kauan. Kädet puutuu, päätä särkee, selkä tuntuu jäykältä ja sata muuta vaivaa. Löysin aivan loistavan fyssarin tampereelta ja siellä nyt olenkin sitten käynyt ahkerasti.

Suurin ongelma on niskassa, vaikkakin lantiokin on väärässä asennossa. Ilmeisesti niska aiheuttaa myös yläselän jäykkyyden ja lihaskipuja niskoissa sekä lavoissa. Olen nyt tehnyt kotiharjoituksia ahkeraan. Maataan selällään jalat koukussa ja viedään leukaa rintaa kohti ja pidetään 10 sekuntia. Toistetaan kymmenen kertaa. Tämä harjoitus on vähentänyt jäykkyyttä selässä sekä helpottanut lihaskipuihin. Vaikka liike on yksinkertainen, niin tästä on ollut paljon parempi apu mulle kuin mistään hierojasta. Hieronta auttaa vain hetkellisesti.

kipeäselkälihas: juu, on mun mies laittanut SI:n monesti paikoilleen; raskausaikana se meni melkein joka päivä siivoustöissä paikoiltaan. sain sen itsekin joskus takas kun heti huomasin ja pääsin laittamaan. oireina oli sairaan vihlova kipu ja jalka lähti alta; siinäpä oli sit kiva yrittää tehä töitä. jes.

vento: juu, mullakin on muutama hyvä venytysliike, mutku mutku --- teen niitä vain äärimmäisessä hädässä. VAIKKA pitäs tehdä jatkuvasti ja ennaltaehkäisevästi!!! mut ei muka saa aikaiseksi. pöh. laiska mikä laiska.
se siinä on että hieronta auttaa vaan hetkellisesti, varsinkin jos ei oikeesti avata niitä lihaksia sekä pinnallisia että syviä!

Kiitos vastauksistanne. Nyt on selkä taas tuntunut huonommalta, sille ei tunnu sopivan mikään liikuntamitä nyt oon kokeillut. Vesijuoksukin tuntui jotenkin huonolta tai tuli selkä sen jälkeen kipeämmäksi, 20 min juoksin, en tiedä oliko liian pitkä aika, venyttelin pian sen jälkeen. Olisi vielä viikko siihen osteopaatin aikaan. Niin en tiedä ei mulla ainkaan mitään kipuja oo ollut lantion seudulla koskaan, paitsi silloin jotain hermokipua kun oli se iskias.. Huomaan vaan kun makaan lattialla jalat suorana niin oikea kankku tuntuu paremmin lattiaa vasten kun taas vasen tuntuu vähemmän, se puoli on se "vino" puoli. Mulle on sanottu ettö lihaksisto saattaa ärtyä ja kipeytyä aluksi liikkunnasta ja onhan se tietenkin luonnollista, mutta en tiedä nyt tuntuu että olo huononee jos yritän liikkua joten ehkä ei sitten kannata yrittää liikkua.

Vento: Hienoa että oot löytänyt apua! Mitä se fyssari on sitten sanonut sun lantiosta? Mulla kai pitäs olla niska aika hyvässä kunnossa, vaikka nyt tuntuu että siinäkin on vähän jännityksiä vasemmalla puolella.

etanainen: mulla kans ainakin auttoi se hieronta selvästi mutta vain ehkä pari päivää. Pitäsi varmaan käydä hieronnassa 2-3kertaa/vko.:)

Ajattelin päivittää vähän tilannettani. Eli olen käynyt viime aikoina osteopaatilla ja hierojalla usemman kerran ja vesikävelemässä, lisäksi olen tehnyt harjoitteita jotka auttaa ryhtiin. Venytyksiä ja muuta. ja myöskin kiinnittänyt kehoon käyttöön enemmän huomiota. Osteopaatti jolla olen käynyt sanoi juurikin että yläselän lihakset ovat venähtäneet ja rintalihakset jumissa. Nyt olen hänen mukaansa ja omasta mielestäni saanut ryhtiä paremmaksi, olen huomannut olossa. Vesikävelemässä olen käynyt 2krt/vko, silloin vain on tullut taukoa kun olen ollut flunssassa, joulukuussa ja helmikuussa ja silloin olo onkin käynyt aika pohjalla.. Nyt viimeisen kuukauden aikana olo on ollut tosi vaihteleva, koska olen ollut töissä (enimmäkseen istumatyötä) ja se tietenkin rasittaa.. Mutta pakko rahallisesti olla ainakin 2-3 kk töissä. Salillakin olen ajattelut alkaa käymään, mutta en tiedä miten käy kun tuolla yläselässä on kai pari lukkoakin, jotka aina välillä vaivaa. Saisin saliohjelman kylläkin asiantuntevalta ihmiseltä. Mietin nyt vain, että mitähän teen tämän työn kanssa.. Pitäisikö olla vain osa-aikatyössä kun teen kokopäivästä.. Ja mitenhän se salillla käynti, varmaankin kannattaa olla varovainen jos sinne lähtee? Olen siis vain vesikävellyt en juossut, koska kävellessä teen ojentajilla ja muutenkin eri lihaksilla töitä kun silloin kun nostelen lasta, eli kai nuo koukistajat ja rintalihkaset on yliaktiiviset/ylirasittuneet ja ojentajat ja jotkut muut lihakset heikot..? Se osteopaatti vain sanoi että tämä vaiva lähtee varmasti kokonaan vähitellen kun ei lasta enää tarvitse nostella ja kehonkin koko painopiste muuttuu.. Toivossa on siis hyvä elää.

Kipua yläselässä

Tein eilen keskiolkaa sitten otin vähän enemmän romua mukaan ja yritin tehdä niin monta vajaata kuin tulee että olis saanu tuntumaa vähän isompiin käsipainoihin, noh kerkesin tehdä yhen vajaan (eli niin ylös kuin kykenin vääntämään) toisella nostolla selässä rusahti tosta vasemman lapaluun alapuolella (taisiis siin holleilla, vaikee selittää..) ja selkärangan välissä jolloin alkoi tuntua kipua, lopetin niillä siihen ja jatkoin siitä huolimatta keskiolan loppuun pienemmillä painoilla, voisiko kyseessä olla jonkin sortin revähdys tai venähdys?:( kipua tuntuu edelleen melkein kokoajan ja ylävartaloa kääntäessä tuntuu "kireältä ja " jos sen voi noin selittää, ei ole mitään ylitsepääsemätöntä kipua mutta ilkeesti ottaa.. ilmeisesti tein jotain todellakin päin persettä ja mulle liian isoilla painoilla :jahas:

kysyisin nyt sellaista että varmaan jollakin on tietoa/kokemusta "jäätyneestä olkapäästä". Osteopaatti vain ehdotti sellaista, kun on tuo olkapään liike rajoittunutta, en saa kättä nostettua kunnolla ylös kun ottaa vastaan niin paljon olkapäästä. Lapaluu myös naksuu aika pahasti ja jumittaa sekin. nyt sitten ajattelin varata aikaa työterveyslääkärille. Tai olisko jollakin parempia ideoita? Eikö tuota olkapäätä pitäisi kuitenkin särkeä? kun sitä ei varsinaisesti särje, joskus se on vähän kipeä, mutta enemmänkin se jumittaa vain ja selkälihas puutuu.. Osteopaatti kuitenkin sanoi että kannattaa kuntouttaa sitä nyt ja istumatyötä välttää tai ainakin vähentää. Niin ja viikonloppuna huomasin, etten millään saa välillä rentoutettua tuota vasenta hartiaa ja pari kertaa heräsin yöllä kovaan päänsärkyyn..

Latest posts

Back
Ylös Bottom