Yläselkä vaivaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tänne mutta vaivani on tullut lapsen kantamisesta. vasen leveä selkälihas on kipeä, kipu säteilee myös käteen jonkin verran ja hartiaan. Ainakin yksi aktiivinen triggerpiste on lavan kohdalla ja sekin vasemmalla puolella. Ongelma on lähinnä se että veri ei tunnu kiertävän kunnolla päässä(kään). Minulla on kesken ruokavalio joka vaikuttaa aivojen serotoniinitasoon mutta nyt se ei auta tuon selän takia.. Olen käynyt useamman kerran naprapaatilla ja apu on aina lyhytaikainen, hän on sanonut että on triggerpiste(itä). Olen välillä käynyt salillakin, 1-2 kertaa vko tai vähän harvemmin. Minulla on tietty saliohjelma: teen tuohon selkään vaakasoutuja 100 kertaa joka kerta. En nyt vain teidä että auttaako vai pahentaako. venyttelen myös säännöllisen epäsäännöllisesti.. Kuitenkin selkä on nyt erittäin jumissa, joudun kuitenkin vielä nostelemaan lasta kun on vasta 1,5v. Selkä ei vain tahdo kestää.. tuttu osteopaatti sanoi että vasen puoli "kiertynyt ja pudonnut" eteenpäin. Ajattelin että jos joku täällä osais yhtään neuvoa että mitä mun kannattaisi kokeilla tehdä ja mitä ei ainakaan kannata tehdä..?

Kannattaa varmaan nuo ohjeet kysellä tuolta naprapaatilta jolla olet käynyt tai osteopaatilta jonka tunnet. Paremmin sellainen osaa neuvoa joka pääsee näkemään ja tutkimaan kuin täältä internaatin kautta arvaileva.

Mutta lähtökohtaisesti neuvoisin että hitusen enempi vaihtelua tuonne treeniohjelmaan selänosalta, lapsen nostamisen ergonomian tutkiskelun alle ottaminen ja tuo epäsäännöllisen säännöllinen venyttely ihan säännölliseksi. Myöskään nuiden triggereiden käsittelystä hieronnoin/painalluksin ja mahdollisesti erilaisin fysikaalisin hoidoinkaan tuskin huonoa tekee. Nuilla ohjein varmaan pääsee etiäpäin ja tarkempaa ohjetta saa sitten utelemaan nuilta jo alkuun mainituilta.

Kiitos vastatauksestasi risumies. Olen saanutkin jotain ohjeita naprapaatilta ja osteopaatilta, mm venyttelyohjeita. ja naprapaatilta kwhoituksen tehdä salilla soutuliikkeitä 2kg painoilla, noin 15-20kertaa kahden sarjassa. Venytellyt olenkin nyt taas enemmän. Mietin vaan sellasta vielä kysyä että voiko selkä tuntua aluksi/jonkin aikaa hunommalta kun säännöllisemmän harjoiteelun aloittaa..? Huomaan sen vaan päässäni.. Päätä särkee ja huimaa ja myös ehkä tuntuu pahoinvointia välillä

Minulla on tietty saliohjelma: teen tuohon selkään vaakasoutuja 100 kertaa joka kerta. En nyt vain teidä että auttaako vai pahentaako. venyttelen myös säännöllisen epäsäännöllisesti..

Tee mieluummin lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla, koska tuollainen hinkkaaminen voi pahimmassa tapauksessa vetää lihasta vielä enemmän jumiin. Eli vaikka klassinen 5x10 toistoa (hyvällä tekniikalla) on minusta parempi.

Selän venyttely on ehkä vähän huono idea jos lihakset on jumissa, koska usein kyse on siitä, että selän lihakset ovat jo venyneet huonon ryhdin vuoksi ja samalla ne tietysti menevät jumiin herkemmin. Itse asiassa kehon etuosan eli pääasiassa rintalihasten venyttäminen olisikin tärkeämpää ryhdin kannalta.

Jos selkä kestää niin mee mahalle makaamaan ja nouse kyynärpäiden varaan niin et selkä taipuu taaksepäin, älä taivuta alaselästä vaan yläselästä. Lisäks voit vatsamakuulla laittaa otsan lattiaan ja nostaa kädet etuviistoon suoraksi. Sitten lasket kädet lattiaan ja nostat pään ja vähän rintaa ilmaan, tarvittaessa käsillä auttaen.
Selkämakuulla voit venyttää rintaa laittamalla kädet sivuille, kyynärpäät koukkuun 90 astetta, kämmenet ylös ja liu'uttamalla käsiä lattiaa pitkin ylöspäin.

Kiitos vastauksista.

Krice: taidat olla oikeassa siinä että selkä on ehtinyt jo mennä pahempaan jumiin (oon tehny ohjelman 6kertaa ja 4. kerran jälkeen tuntu ettei se ehkä autakaan vaanpäinvastoin, tein 4x25 ilman painoja), huomaan sen vaan "päästä" ja siitä että selkälihas puutuu enemmän. Mulle on tehty salilla tuo ohjelma, sellanen henkilö joka on jo useamman vuoden ajan tehny ohjelmia naisille kuulemma lähinnä. No en oikein ymmärrä miksi sanotaan että tehdä sellasta mikä vetää pahemmin jumiin..

Oon kyllä venytellyt rintalihaksiakin ja myös selkääkin. No nyt on sitten taas ongelma että mitenkäs pääsisin sitten tästä pahemmasta jumista eroon.. Auttaskohan hieronta usemapi kerta vai naprapaatille taas? oon käynyt siellä nyt 8kertaa ja 5. kerran jälkeen alko auttaa vähän paremmin. kun kai tuo selkä pitäs saada auki vähän ees taas ennen kuin menee salille uudestaan jos se nyt enää tuosta aukeaa.. Entäs syvät vatsalihakset, pitäsko niitä harjottaa? oon aina välillä niitäkin tehny.
Tuo ruokavalio on vaan vähän työläs, kun punnitsen 6pvä/vko mitä syön ja oon nyt jatkanut jo 8kk sitä vaikka ilman tota selkävaivaa ois riitäny 3-4kk

(oon tehny ohjelman 6kertaa ja 4. kerran jälkeen tuntu ettei se ehkä autakaan vaanpäinvastoin, tein 4x25 ilman painoja), huomaan sen vaan "päästä" ja siitä että selkälihas puutuu enemmän.

Pienillä painoilla tai ilman painoja(?) tekeminen alkaa muistuttaa kovasti sitä staattista jännitystä mikä on aiheuttanutkin tuon ongelman.

Mulle on tehty salilla tuo ohjelma, sellanen henkilö joka on jo useamman vuoden ajan tehny ohjelmia naisille kuulemma lähinnä.

Eipä tuo kerro juuri mitään. Ohjelmia voi väsätä kuka tahansa. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää mistä on kyse. Jos lihakset on rasittuneet niin vääränlainen treeni tietysti vain pahentaa ongelmaa.

Auttaskohan hieronta usemapi kerta vai naprapaatille taas?

Hieronta useamman kerran voisi olla hyvä ajatus. Treenaamista kannattaa miettiä enemmän siltä kannalta, että se ei "poista" lihasten kokemaa rasitusta, vaan kunnon voimaharjoittelun kautta yksinkertaisesti lisätään voimaa, jotta lihakset jaksavat sitten toimia paremmin. En käsitä miksi naisille tehdään "naisellisia" treeniohjelmia, jossa on jotain taljavitkutusta pienillä painoilla. Ihan älytöntä. Samalla tavalla ne naisten lihaksetkin toimivat kuin miehellä. Treeniohjelmaksi voisi sopia ihan vaikka voimannostoliikkeet (penkki, mave ja kyykky), vähemmän toistoja (6-12) ja muutenkin lyhyt ohjelma, että tulee kunnon shokkivaikutus, mutta ei liian rasittavaa treeniä.

Varovasti kannattaa tietysti aloittaa ja tekniikka kuntoon jos ei ole ennen tehnyt voimannostoliikkeitä.

Rintalihas on varmaan aina enemmän tai vähemmän jumissa, siinä missä yläselän lihakset on heikot ja venähtäneet.

Tuossa aloitusviestissähän sanottiin, että selkä on jumissa. Mä itse ymmärrän sanan "jumissa", niin ettei se ainakaan venähtänyt ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa aloitusviestissähän sanottiin, että selkä on jumissa. Mä itse ymmärrän sanan "jumissa", niin ettei se ainakaan venähtänyt ole.
Tuossa varmaankin viitattiin tilaan, jossa lihas on "jumissa", mutta silti ylivenynyt (locked-long), ei varsinaiseen lihasvaurioon, joita usein kuvataan venähdyksellä ja/tai repeämällä.

Mutta siis... Joudutko yhä kanniskelemaan lasta vai vaan nostelemaan. Sehän on eri... Jos kanniskelemaan niin hommaa semmoinen rintareppu tjms.

Silloin kun itsellä oli toi tilanne niin yritin aina välillä vaihtaa puolta jne. Kädet eripäin, muksu toisella olalla ja miten nyt voikaan.

Kolmas juttu, 7v, 5v ja 3v isänä, miksi kannat? Ymmärrän toki nostelun jne ja kantamisen joskus mutta kyllähän 1.5v jo kotioloissa ainakin liikku itsekkin?
Ja jos sä et pysty kannattelemaan, esim. nukuttamaan sylissä, niin et vaan pysty. Ei kaikki muutkaan pysty, jotkut ei viitsi vaikka pystyis.

Ei todellakaan mitään kettuilua kun en tilanteesta mitään enempää tiedä mutta tuli vaan mieleen. Ekalla muksulla oli tapana pienenä vaatia sylinukutus aina selkätreeni
päivänä. No mikäs siinä, 5min hyssyttelyä muksu sylissä ja pakaroista niskaan kaikki ihan krampissa. Kerran emäntä luuli että tytön vaippa oli falskannu mutta se olikin
vaan iskän hikeä :)

Käsitin niin että se treeniohjelma oli suunniteltu mulle niin että saan yläselän auki, kun päivittäin teen kumarassa asennossa ja koukistajilla töitä niin tuo talja aukasee tuota selkää kun teen ikään kuin vastaliikkeen mutta ei se kyllä tunnu käytännössä toimivan. Selkä on mun mielestä aina noin pari viikkoa parempi ja sitte taas huonompi esim pari viikkoa.. Kuitenkin nyt särkee päätä päivittäin ja on sellasta outoa huimausta hetken kun menee makuulle tai nousee ja se tuntuu vain tuolla vasemmalla puolella että en usko että ois muusta kuin selästä johtuvaa.

Krice: en ole koskaan tehnyt voimannostoliikkeitä. Pitäisköhän mun kysyä sitt salilla että voisko joku tehdä mulle paremman ohjelman millä saisin lihaskuntoa paremmaksi ja kysyä vaikka noihin voimannostoliikkeisiin neuvoja ja että joku näyttäis tekniikan.. Painoja varmaan saisi jonkin verran olla? mistähän tietää ettei kuitenkaan liikaa? Mietin vielä että oisko kahvakuula hyvä tai entä bodypump? vai onko hyvä tehdä pumppaavia liikkeitä? Tuntuu vaan että jostain pitäisi nyt saada lisää voimaa, mutta entä selän triggeroisteet, ärtyykö ne lisää jos lihaksia yrittää harjoittaa? Nyt oon sitte venytellyt vain rintalihaksia ja ojentajia.

Kiitos vastauksesta J.Jake. Niin taisin puhua kantamisesta kun lähinnä tarkoitin nostelua vaipanvaihdon yhteydessä, pukemista ja syöttötuoliin ja pois mutta kyllähän lapsi jo liikkuu hyvin ilman kantamista, on kävellyt 1v ja 2kk ikäisestä. Tuntuu vain että tuo selkä ärtyy nostelustakin. Tyttö on ollu pari kertaa kipeänä nyt 4 viikon sisällä ja silloin pitää nostaa syliinkin useammin (isän syli ei kelpaa) :) niin kyllä tyttö on aina nukahtanut viereen tai omaan sänkyyn ettei ole onneksi sylissä tarvinnut nukuttaa.

jos keksit jotain helpottavaa niin kerro...
mulla on ollu yläselkä jumissa v. 2007 asti. no, välillä parempi ja välillä tosi huono. oon käyny kaikki mahdolliset hierojat, niksauttajat, manipuloijat jne. (paitsi en kiinalaista lääketiedettä) lisäksi oon koittanut magnesiumit, kaliumit, muut suolat ja suolot. - venyttelyä kyllä sen verran joka pv, että nojatuolissa nojailen käsinoijien yli jne... et olo helppais.
mulla ehkä pahin jumin aiheuttaja oli PARTURI-KAMPAAJAN työ, jota tein 7,5 vuotta. ja sit nää 2 kaksosraskautta.
välillä oon niiiiiin jumissa, että oireet lisääntyy koko kroppaan ja veto menee pois totaalisesti. sen takia yritän käydä salilla MUTTA EI LIIKAA.
pahinta on sydämenmuljahtelut joita tulee ihan koko ajan(myöds tutkittu). niin ja lääkkeitä on koitettu lihasrentouttajista mielialalääkkeisiin. JEEJEE. ja terapioita jos minkälaisia.
että hohhoijaa. mun mies onneksi hieroo ja manipuloi, joten saan usein avun häneltä.
liekö mulla sitten osaksi jännitysniska ja psyyke vaikuttaa osaltaan...
kampaajan urasta on tosiaan jäänyt se että yläkroppa huutaa heti hoosiannaa, kun teen käsillä jotain niin että niitä täytyy nostaa ylös päin: tiskata, pestä hampaita!!!, laittaa pyykkiä kuivumaan, nostaa lapsia jne.

meni ehkä hiukan ohi sun aiheen, mut apua olen saanut mun omalta mieheltä: hn osaa avata lihas jumit todella hyvin ja nisauttaa jos tarvetta. mut mulla on niitä jumeja jossain tuolla kehon sisällä niin, ettei niihin meinaa päästä käsiksi.

Minulla on myös samaa ongelmaa yläselässä ja etenkin vasemmalla puolella. Meillä on 7kk ikäinen poika ja niska/selkä meni jumiin heti ensimmäisten kuukausien aikana, kun ei vielä osannut kunnolla kannella ja jännitti koko ajan niskaa. Nykyisin pienestäkin kantamisesta vetää paikat jumiin. Pahimpina aikoina tuntuu, että ojentaja ja kyynärvarsikin on aivan jumissa.

Hieronta on minulla auttanut asiaan kohtuullisen hyvin. Neljä-viisi kertaa niin on tilanne alkanut olla jo huomattavasti parempi. Salilla käyntikin auttaa erittäin hyvin. Jos rintarankaan tulee lukkoja niin minulla yksi hyvä liike on pec-deck, joka tuntuu alkuasentoon palatessa lähes aina niksauttavan koko rangan auki. Toinen hyvä liike on lihakset lämpimänä laittaa keppi selän taakse ja kiertää vartaloa oikealle ja vasemmalle.

Krice: en ole koskaan tehnyt voimannostoliikkeitä. Pitäisköhän mun kysyä sitt salilla että voisko joku tehdä mulle paremman ohjelman millä saisin lihaskuntoa paremmaksi ja kysyä vaikka noihin voimannostoliikkeisiin neuvoja ja että joku näyttäis tekniikan.. Painoja varmaan saisi jonkin verran olla? mistähän tietää ettei kuitenkaan liikaa?

Aloittaa pienillä painoilla ja tekniikka ensin kuntoon. Jonkun osaavan olisi hyvä neuvoa tekniikat. Kyllähän nyt salilta löytyy varmasti ritareita, jotka neuvovat rouvaa hädässä. Itse istumatyöläisenä olen huomannut, että varsinkin maastaveto on erinomainen liike selän kunnolle, siis oikein tehtynä. Voimannostoliikkeissä periaatteessa koko keho tekee työtä, joten se vaikuttaa tavalla jota ei oikeastaan saa muilla harjoituksilla, paitsi ehkä liikkeissä joissa käytetään kehon omaa painoa.

Mietin vielä että oisko kahvakuula hyvä tai entä bodypump?

Kahvakuula on hyvä (jos se on tarpeeksi painava), bodypump taas on enemmän sellaista jumppaa jossa vaan rasittuu.

okei, tuntuu ainakin että voisi olla hyvä kokeilla tehdä noita voimannostoliikkeitä, saa nähdä sitten mitenkä sujuu. :) olisiko hyvä lämmitellä esim cross trainerissä tai kuntopyörällä? enkö sitten venyttele selkää ollenkaan enää? niin mulla on ollu v 2007 iskias oikealla puolella, nyt tuntuu että se on vasta ainakin lähes täysin parantunut tai entä tiedä onko ollut valeiskiasta.. se kuvattiinkin mutta ei leikattu kun kuulemma niin pieni pullistuma. Ehkä sitten olisi hyvä kuitenkin vähän varoa tuota alaselkää niissä liikkeissä..?

etanainen: onhan se ollut joo "vähän" turhauttavaa kun tuntuu ettei mikään oikein kunnolla auta kun joka päivä kuitenkin tulee rasitusta ja välillä jo miettii että jos ei tää parane tästä kun ois melkeinpä saada tuo selkä kuntoon. Mietin tässä että voisko sulla olla osittain jotain hermoperäistä kun sanoit että tuntuu kuin olisi miekka selässä..? tuli vain mieleen. :) mutta kauan sulla on kestäny nuo oireet.

Zarniwoop: kuulostaa kyllä samantapaselle vaivalle kun mulla. Mulla on nyt ollu 7 kk tää vaiva, aluksi se ei juurikaan haitannut. Mulla ei pitäisi nikkamalukkoja olla, aluksi ehkä oli 1 pieni mutta en ole varma. Hierontaa ajattelin kokeilla myös kun olen vain kerran käynyt ja se tuntui jotain auttavan ainakin silloin.. Minkälaisia liikkeitä tai mitä teet salilla?

olisiko hyvä lämmitellä esim cross trainerissä tai kuntopyörällä? enkö sitten venyttele selkää ollenkaan enää?

Alkuverryttely on todella tärkeää, joten kyllä. Venyttely on varmaan välillä ihan järkevää, mutta se kannattaa kohdistaa enemmän niihin lihaksiin jotka ovat jumissa.

etanainen: onhan se ollut joo "vähän" turhauttavaa kun tuntuu ettei mikään oikein kunnolla auta kun joka päivä kuitenkin tulee rasitusta ja välillä jo miettii että jos ei tää parane tästä kun ois melkeinpä saada tuo selkä kuntoon. Mietin tässä että voisko sulla olla osittain jotain hermoperäistä kun sanoit että tuntuu kuin olisi miekka selässä..? tuli vain mieleen. :) mutta kauan sulla on kestäny nuo oireet.

CROSSTREINER on mulla ainakin tosi kova juttu, kun siinä saa yläselkä mukavasti liikettä! ja teen välillä oikein yliliikkuen käsillä. :)

juu - kyllä mulla siellä joku hermo on jumissa, mutta just sen takia kun ne lihakset on niin pirun jumissa ja vetää hermot kireelle.
satreenin jälkeen on YLEENSÄ aivan mahtava fiilis, mutta nyt taas kun siitä on jo kohta 2vrk, alkaa yläselkä oireilla. :/ - ja kuten sanoin jo: hieronta auttaa monesti; vaarsinkin kylkien ja rintalastan hieronta on hyvästä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom