Yläselän oikealla puolella ongelmaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Valtzu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä puhui varmaan faskioista, niiden kireys, samoin kuin ihan lihaskireys tai lihasepätasapaino, voi vetää sitä lantiota vinoon, joka puolestaan aiheuttaa selän jäykkyyttä, lukkoja, kipuja jne. Samoin lukossa oleva SI nivel voi vääntää lantion vinoon, ja toki syitä on vielä muitakin aina eri pituisia jalkoja myöten.

Kun tuo osteopaatti tuntuu ihan pätevältä, niin kannattaa kyllä jatkaa käyntiä ja jatkaa tutkiskelua. Todennäköisesti tuollainen vaiva ei heittämällä parannu

Aikaa onkin vierähtänyt jo jonkin verran viime viestistä tähän ketjuun ja ajattelinpa päivittää tilannetta....
Kävin tuolla osteopaatilla vielä muutaman kerran tarkastelemassa edistymistä, mutta silti joka kerran jälkeen sain vain hetkellisen helpotuksen ongelmaan, eli lukot ja jumit palautuivat aina viikon parin sisällä... Mulle jäi edelleen vähän epäilevä fiilis et jos se ongelma oliskin siellä SI-nivelessä, kun lantio oli kuitenkin hieman vinossa koko ajan, joten varasin ajan taas toiselle osteopaatille saadakseni lisää näkökulmia vaivaan liittyen. Viiden minuutin kuluttua nopean oireiden kuvailun jälkeen tämä osteopaatti huomasi eteentaivuttaessa ja kyykätessä, että toisessa SI-nivelessä olisi jotain häikkää. No eikun penkin reunalle kyljelle makaamaan ja kiva rusahdushan sieltä lähti kun kierti vartaloa. :D Samalla availi lukkoja vielä selästä, niskasta ja katto vielä että polvet ja nilkatkin on kunnossa. Peilistäkin huomas, että lantio tuntu suoristuvan kummasti.
Pari viikkoa homma pelitti tosi hyvin, mutta eräänä päivänä päätin vetää vähän kovemman maastavetotreenin ja alaselkä olikin aika kipeä seuraavana aamuna... Omaa hölmöyttä oli laittaa turhan paljon rautaa tankoon jolloin keskikropasta loppuu paukut kesken. Aloin jälleen huomata kyykyissä ja vedoissa hakevani oikeaa asentoa, kun mikään ei oikein tunnu hyvältä... No eilen kävin taas sitten osteopaatilla ja olihan se SI ilmeisesti jonkin verran liikkunut. En tiedä johtuiko tuosta maastavedosta vai onko se pikkuhiljaa vain lähtenyt, mutta tuskinpa se ainakaan asiaa auttoi.
Joten kysymys kuuluu: miten saisin tuon lantion seudun kontrolliin? Ainakin tästä opin, että suoritustekniikasta ei tule tinkiä. Olisiko vyön käyttö kovimmissa sarjoissa perusteltua? Oon ennen vetoja ja kyykkyjä tykänny pumppailla reiden loitontaja- ja lähentäjälaitteita sekä vähän vatsoja aktivoida kanssa, kun nää lihakset ilmeisesti vaikuttaa lantioon aika merkittävästi. Mitä muuta olisi hyvä ottaa huomioon?

Joten kysymys kuuluu: miten saisin tuon lantion seudun kontrolliin?

Mulla on eri ongelmat/vammat taustalla, mutta uskoisin että sama voi auttaa: Unilateraalisia (yhden käden/jalan) liikkeitä reilusti mukaan normi treenirutineihin. Tuollaisissa aika nopeasti huomaa jos toista puolta ei osaa käyttää tai se ei toimi samalla tavalla.

Unilateraalisia liikkeitä oon lisännyt treenikuvioihin aika paljon ja tulen niitä tekemään jatkossakin ehkäisemään lihasepätasapainon muodostumista tästä edespäin. Nyt toistaiseksi oon huomannut, että vasen pakara hermottaa huonommin kuin oikea ja samoin alavatsa tuntuu vasemmalla ottavan huonommin rasitusta vastaan...

lihastasapaino tai heikkous (pakarat, syvät vatsa- ja selkälihakset), kireydet ym ainakin aiheuttaa niitä virheasentoja. yksittäinen liikekin voinee vetää sen SI:n lukkoon, mutta uskoisin, että jos edellä mainitut on kunnossa niin todennäköisesti se pysyy myös kunnossa.

Tämä on ihan veikkailua ja riippuu täysin henkilöstä, mutta fysioterapeutti voisi olla osteopaattia parempi asiantuntija arvioimaan tuota varsinaista syytä sekä ohjeistamaan ongelman korjauksessa.

Tuli mieleeni tuosta lavan seudun ongelmasta se että esim. hauis on suoraan yhteydessä sinne ja sen jumi voi haitata pahastikin lavan liikkuvuutta ym. Joten jos hauikset hierotaan kunnolla auki niin se voi laukaista ongelman. Itsellä hieman sama vaiva oli ja kun katsoin Vellu Niskasen videon ja siellä kertoi aiheesta niin kerroin saman omalle hierojalle joka totesi että " Aivan, olinkin unohtanut tuon kokonaan, kokeillaapa sitä" ja runnoi kädet auki kunnolla, ongelman katos parin hieronnan jälkeen.

lihastasapaino tai heikkous (pakarat, syvät vatsa- ja selkälihakset), kireydet ym ainakin aiheuttaa niitä virheasentoja. yksittäinen liikekin voinee vetää sen SI:n lukkoon, mutta uskoisin, että jos edellä mainitut on kunnossa niin todennäköisesti se pysyy myös kunnossa.

Tämä on ihan veikkailua ja riippuu täysin henkilöstä, mutta fysioterapeutti voisi olla osteopaattia parempi asiantuntija arvioimaan tuota varsinaista syytä sekä ohjeistamaan ongelman korjauksessa.
Hyviä liikkeitä syville vatsoille ja selkälihaksille? Tuolla ihan alhaalla vatsassa vasemmalla puolella on sellane kohta jota en saa kunnolla jännitettyä, oikeaa kylläkin. Huomaa esim voimapyörääkin tehdessä että ei kunnolla mee perille sinne, eikä ihmekään jos vinossa pidempääkin ollut. :( Itsekin mietin fysioterapiaa diagnosoimaan noita heikkouksia nyt kun SI:n pitäisi olla paikallaan. Kalliikshan tää tulee opiskelijalle mutta minkäs teet...

Tuli mieleeni tuosta lavan seudun ongelmasta se että esim. hauis on suoraan yhteydessä sinne ja sen jumi voi haitata pahastikin lavan liikkuvuutta ym. Joten jos hauikset hierotaan kunnolla auki niin se voi laukaista ongelman. Itsellä hieman sama vaiva oli ja kun katsoin Vellu Niskasen videon ja siellä kertoi aiheesta niin kerroin saman omalle hierojalle joka totesi että " Aivan, olinkin unohtanut tuon kokonaan, kokeillaapa sitä" ja runnoi kädet auki kunnolla, ongelman katos parin hieronnan jälkeen.
Tästä olen itsekin kuullut joskus. Sopivasti onkin keskiviikkona hieronta niin pitääpä ottaa puheeksi ja katsoa jos sieltä mitään löytyy. Jumiahan tuolla selässä ja vähän muuallakin on ihan varmasti. Koko kroppa olis tarkotus hieroo auki jossain välissä.

Laitetaan myös tänne:
Itsellä nyt tuli pikkuhiljaa sellainen vaiva, että oikean lavan ja keskiselän välistä vihloo. Kipu on paikallista eikä esim. puutumista esiinny. Vihlonta saattaa olla pahinta kun vie olkapäätä eteen, mutta joskus tulee hetkiä kun kipu on poissa (esim. selin nukkuessa ei mitään).

Hieroja ja kiropraktikko napsautellut mahdolliset fasettilukot auki.
Olen tehnyt lihashuollot hyvinkin huolellisesti viimeiset kaksi vuotta ja tällaista ei ole ennen tullut. Nyt kuitenkin tuntuu etten millään pääse vaivasta.

Onko kellään ehdotuksia miten edetä? Jolla kulla ollut vastaavaa ja päässyt siitä helposti eroon?

Lihasten lämmetessä (esim. soutulaitteella soutaessa) kipu häviää. Näin ollen oletan, että treenejä pystyy hyvin jatkamaan.

Laitetaan myös tänne:
Itsellä nyt tuli pikkuhiljaa sellainen vaiva, että oikean lavan ja keskiselän välistä vihloo. Kipu on paikallista eikä esim. puutumista esiinny. Vihlonta saattaa olla pahinta kun vie olkapäätä eteen, mutta joskus tulee hetkiä kun kipu on poissa (esim. selin nukkuessa ei mitään).

Hieroja ja kiropraktikko napsautellut mahdolliset fasettilukot auki.
Olen tehnyt lihashuollot hyvinkin huolellisesti viimeiset kaksi vuotta ja tällaista ei ole ennen tullut. Nyt kuitenkin tuntuu etten millään pääse vaivasta.

Onko kellään ehdotuksia miten edetä? Jolla kulla ollut vastaavaa ja päässyt siitä helposti eroon?

Lihasten lämmetessä (esim. soutulaitteella soutaessa) kipu häviää. Näin ollen oletan, että treenejä pystyy hyvin jatkamaan.

lueskelitko tämän ketjun alkupäätä? Hyvin samanlaisista vaivoista puhuttiin siellä. Oireet ja tuntemukset kuulostaa aika tutulta

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyviä liikkeitä syville vatsoille ja selkälihaksille? Tuolla ihan alhaalla vatsassa vasemmalla puolella on sellane kohta jota en saa kunnolla jännitettyä, oikeaa kylläkin. Huomaa esim voimapyörääkin tehdessä että ei kunnolla mee perille sinne, eikä ihmekään jos vinossa pidempääkin ollut. :( Itsekin mietin fysioterapiaa diagnosoimaan noita heikkouksia nyt kun SI:n pitäisi olla paikallaan. Kalliikshan tää tulee opiskelijalle mutta minkäs teet...

Tässä pari mielestäni hyvää syvien lihasten harjoituksia:

Joogaliikkeistä löytyy paljon hyviä vahvistavia liikkeitä, esim tässä

vatsoihin lisäksi lankut, erilaiset linkkuveitsi variaatiot ym.

Myös siellä lantion tasolla voi olla jotain heikkoutta. pakaroiden vahvistus, lantion kippailut ym. voisi olla myös ihan hyödyllisiä

Tuli luettua ketju läpi ja mietittyä, että onpas tutun kuuloisia vaivoja. Mulla on alakropan epätasapainoa korjattu fyssarin ohjeiden mukaan, ongelmana oli ainakin kireää sivukalvoa, gluteus mediuksen aktivoituminen huonosti sekä vastus mediusten heikkous suhteessa lateraliksiin, ja näissä on tullut paljon edistystä. Edelleen silti esim.. kyykyssä vasen tahtoisi viedä, ja vaatii kyllä keskittymistä että saa myös oikean aktivoitua.

Tässä syksyn mittaan on sitten vaivannut nimenomaan oikea lavan ja olkapään seutu, minkä tulkitsin johtuvan liiasta koneella olosta ja hiirikäden aiheuttamista ongelmista. Tuo on heijastunut erityisesti penkkaamiseen, jossa oikea käsi lähti jossain vaiheessa liitelemään ihan omille teilleen ja oikeasta myös loppui voimat paljon ennen vasuria. Kävin hierottamassa kädet ja rinnan auki, mutta lapaluun alle jäi kinnaus, jota olen koittanut aukoa esim. pikkipallolla. Tuo onkin auttanut ja välillä oli jo kivutonta (tosin oikea edelleen vasuria heikompi, vaikka olen oikeakätinen). Nyt tuo juilinta palasi, kun pitkästä aikaa tein etukyykkyä. Olenko ihan hakoteillä, jos arvaan, että subscapularis siellä vihoittelee? Mitähän tuolle kannattaisi koittaa huolloksi ja vahvistamiseksi? Kumpparilla teen rotator cuffia lämmittäviä liikkeitä joka yläkroppatreenin alkuun jo nyt, mutta mikä olisi tuolle hyvä täsmäliike? Entä venytys? Mitä muuta kannattais huomoida? Joo, hiirikättä varmaan kannattais koittaa vaihtaa, mutta se on vaan niin hiton hankalaa... Koitan myös muistaa puristella tuollaista "stressilelua", kun oikeassa tuntuu myös grippi olevan paljon vasenta heikompi.

Tuli luettua ketju läpi ja mietittyä, että onpas tutun kuuloisia vaivoja. Mulla on alakropan epätasapainoa korjattu fyssarin ohjeiden mukaan, ongelmana oli ainakin kireää sivukalvoa, gluteus mediuksen aktivoituminen huonosti sekä vastus mediusten heikkous suhteessa lateraliksiin, ja näissä on tullut paljon edistystä. Edelleen silti esim.. kyykyssä vasen tahtoisi viedä, ja vaatii kyllä keskittymistä että saa myös oikean aktivoitua.

Tässä syksyn mittaan on sitten vaivannut nimenomaan oikea lavan ja olkapään seutu, minkä tulkitsin johtuvan liiasta koneella olosta ja hiirikäden aiheuttamista ongelmista. Tuo on heijastunut erityisesti penkkaamiseen, jossa oikea käsi lähti jossain vaiheessa liitelemään ihan omille teilleen ja oikeasta myös loppui voimat paljon ennen vasuria. Kävin hierottamassa kädet ja rinnan auki, mutta lapaluun alle jäi kinnaus, jota olen koittanut aukoa esim. pikkipallolla. Tuo onkin auttanut ja välillä oli jo kivutonta (tosin oikea edelleen vasuria heikompi, vaikka olen oikeakätinen). Nyt tuo juilinta palasi, kun pitkästä aikaa tein etukyykkyä. Olenko ihan hakoteillä, jos arvaan, että subscapularis siellä vihoittelee? Mitähän tuolle kannattaisi koittaa huolloksi ja vahvistamiseksi? Kumpparilla teen rotator cuffia lämmittäviä liikkeitä joka yläkroppatreenin alkuun jo nyt, mutta mikä olisi tuolle hyvä täsmäliike? Entä venytys? Mitä muuta kannattais huomoida? Joo, hiirikättä varmaan kannattais koittaa vaihtaa, mutta se on vaan niin hiton hankalaa... Koitan myös muistaa puristella tuollaista "stressilelua", kun oikeassa tuntuu myös grippi olevan paljon vasenta heikompi.

Voit yllä lukea oman ongelmani, jonka olen saanut jo ratkaistua. Tämän lisäksi minulla ollut myös pientä toispuoleisuutta esim. kyykyssä, joka usein johti mm. toispuoleiseen lonkankoukistajan jumiutumiseen. Tästä vaivasta pääsin niinkin helpolla tavalla kuin lisäämällä 15 min lämmittelyihin toiset 15 min lisää: tein paljon molempien puolien selän aktivointeja (lantionnostot) ja mm. askelkyykkyjä. Kyykkyyn siirtyessä keskityin tasapuolisuuteen tekemällä esim. tangolla 10x5 (hitaita laskuja jne...).

Niin ja tuo alkuperäinen ongelma eli selän vihlonta lavan seudulta: siitä pääsin venyttelemällä rinta-lihasta ja etuolkapäitä ja ERITYISESTI kieputtelemalla keppiä pään yli (välillä 2,5 kg kiekko siinä keskellä). Salin alkuun esim. 2x20 ja loppuun sama 2x20. Eipä ole enää vaivannut. VIRHE oli venyttää ja rullata selkää! Vaikka rinta ei tuntunut kireältä, niin siellä se ongelma silti oli.

@jeiko Kiitti vastauksesta! Mä rullaan itse asiassa selän nyt melko lailla joka treenin yhteydessä, koska ranka tuppaa jumittamaan ja tuolla on pysynyt auki. Mutta pitääpä kiinnittää huomiota taas tuohon rinnan ja etuolkien venyttämiseen (silläkin sain aiemmin ongelmaa pienennettyä, mutta vähän unohtunut, kun tuntunut että nimenomaan kiertäjäkalvosimessa jokin kinnaa). Noita pyörityksiä teen aina muun kumpparijumppailun ohessa. Kumpparin käyttö kepin tilalta on muuten kokeilemisen arvoinen juttu, suosittelen testaamaan! Saa paljon paremman venytyksen rintaan ja etuolkaan.

Unohdin eilen tuhon postaukseen mainita, että rankaa mulla kiskottiin jäsenkorjaajan toimesta suoremmaksi 1,5 vuotta sitten. Tuo kierous lienee johtanut toispuolisuuden syntymiseen ja sen päälle vielä nuo jalkojen ulko- ja sisäkiertäjien epätasapainot + asentovirheet (polvien kääntyminen sisäänpäin) on sitten saanut aikaan kaikennäköisiä ongelmia. Unilateraalisia liikkeitä pitäis kyllä taas ottaa ohjelmaan mukaan nykyistä enemmän, ainakin lämmittelyyn.

Voisinpa itsekin jakaa hieman tilannepäivitystä, kun tänne on näköjään uusia kommentteja ilmestynyt. :)
Eli tosiaan kävin OMT-fysioterapeutilla ottamassa taas vähän uutta perspektiiviä ongelmaan liittyen. Hän huomasi, että mulla juurikin nuo syvät selkä- ja vatsalihakset eivät "syty" treenatessa. Vielä tärkeämpi tekijä on oikean pakaran alaosan heikko aktivoituminen esimerkiksi kyykyissä ja vedoissa, jonka seurauksena saman puolen takareisi on yliaktiivinen. Eli tämä lantion virheasento johtuu näiden lihasten epäsymmetrisyyksistä, jota nyt olen tässä toista viikkoa treenaillut. Viikon välein olen käynyt fyssarin vastaanotolla, ja joka kerta harjoitteita vaihdetaan hieman haastavimmiksi.

Unohdin eilen tuhon postaukseen mainita, että rankaa mulla kiskottiin jäsenkorjaajan toimesta suoremmaksi 1,5 vuotta sitten. Tuo kierous lienee johtanut toispuolisuuden syntymiseen ja sen päälle vielä nuo jalkojen ulko- ja sisäkiertäjien epätasapainot + asentovirheet (polvien kääntyminen sisäänpäin) on sitten saanut aikaan kaikennäköisiä ongelmia. Unilateraalisia liikkeitä pitäis kyllä taas ottaa ohjelmaan mukaan nykyistä enemmän, ainakin lämmittelyyn.
Varmaan kuten luitkin, niin mullakin tuota SI-niveltä ja muita selän lukkoja on manipuloitu aika ahkerasti. Mutta vaikka miten itsekin uskoin sen syyn olevan esimerkiksi juurikin SI-nivelessä, niin kyllä se syy löytyikin loppujen lopuksi lihaksista. :) Fyssarin mukaan nää samat heikkoudet ovat voineet olla mulla jo kauan, mutta kun ajan mittaan työtä tehdään väärillä lihaksilla, ollaan pikkuhiljaa ongelmissa. Nää kun on varsinkin sellaisia lihaksia, joita ei välttämättä punttitreenissä suoraan tule treenattua, mutta ovat silti erittäin tärkeitä. Mullekin on tuota unilateraalisten liikkeiden käyttöä aika paljon painotettu, mutta vaikka se miten hyvä neuvo onkin, niin jos joku lihas ei aktivoidu oikein, niin ei siinä usein auta muu kuin mennä ihan sinne ruohonjuuri-tasolle ja aloittaa yksinkertaisilla aktivointiharjoituksilla.

@Valtzu Luulen että mulla tuo rangan kääntyminen kieroon on tapahtunut todella pitkän ajan kuluessa ja johtunut huonoista työskentelyasennoista tietokoneella, seisomisesta enemmän vasemmalla (tuki-) jalalla jne. Jäsenkorjaaja totesi, että vasen jalka (vahvempi) oli puolitoista senttiä oikeaa lyhyempi ja ranka vähän joka suuntaan mutkalla, että ei ole kumma jos on päässyt puolieroja syntymään... Mulla onneksi nuo vatsan ja selän syvät tukilihakset on varsin hyvässä kunnossa, mutta tasapainoisesti tekemiseen saa kyllä keskittyä. Ja niitä gluteus mediuksia piti kyllä etsiä varsin pitkään ja hartaasti, liikkeet oli alkuun ihan naurettavan pieniä ja kevyitä, mutta silti fyssarijumpan jälkeen tärisytti pahemmion kuin kunnon kyykkysarjojen :D

@Valtzu Luulen että mulla tuo rangan kääntyminen kieroon on tapahtunut todella pitkän ajan kuluessa ja johtunut huonoista työskentelyasennoista tietokoneella, seisomisesta enemmän vasemmalla (tuki-) jalalla jne. Jäsenkorjaaja totesi, että vasen jalka (vahvempi) oli puolitoista senttiä oikeaa lyhyempi ja ranka vähän joka suuntaan mutkalla, että ei ole kumma jos on päässyt puolieroja syntymään... Mulla onneksi nuo vatsan ja selän syvät tukilihakset on varsin hyvässä kunnossa, mutta tasapainoisesti tekemiseen saa kyllä keskittyä. Ja niitä gluteus mediuksia piti kyllä etsiä varsin pitkään ja hartaasti, liikkeet oli alkuun ihan naurettavan pieniä ja kevyitä, mutta silti fyssarijumpan jälkeen tärisytti pahemmion kuin kunnon kyykkysarjojen :D
Jotain tämän tapaista varmasti itselläkin taustalla. :D Mitä nyt itsekin olen noita fyssarin harjotteita tehnyt, niin tutisee kyllä niin perkeleesti, mutta tuntuu kyllä kerta kerralta helpottuvan. Samoin itselläkin nuo tukilihakset ovat ihan hyvässä kunnossa, mutta ne aktivoituvat isoissa liikkeissä vasta pinnallisten lihasten jälkeen, kun sen täytyisi olla juuri toisinpäin. Näin ainakin muistelisin fyssarin sanoneen.

Toivottavasti tämän ongelman korjattua saisin vihdoin kyykky- ja vetotulokset nousemaan... Kuulemma tosi yleinen ongelma, niin minulla kuin monilla muillakin, on esimerkiksi takakyykyssä työntää liikaa etureisien avulla, vaikka pakara toimii tässäkin liikkeessä merkittävänä voimanlähteenä. Mulle on aina ollut älyttömän vaikeeta saada kyykkyyn edes 2,5 kilon lisäys, kun taas penkkiin sitä on tullut paljon helpommin. Penkissä olen parhaillaan ottanut 100 kilolla 3x6 ja etukyykyssä samalla painolla jotain 3x5 luokkaa, eli ei ole ihan suhdanteet kunnossa. :D

Lainaan vielä tätä, kun itsekin hieman vastaavasta olen kärsinyt ja siitä kysyin toisessa ketjussa: https://pakkotoisto.com/threads/kysy-hierojalta.129479/page-7#post-5196027
Eli tärkeätä olisi siis venyttää juurikin rintaa, latseja ja subscapularista. Käsittääkseni subscapularis on kiertäjäkalvosinten lihaksista ainoa, joka vastaa olkanivelen sisäkierrosta edellämainitsemieni lihasten avustuksella. Näiden kireyksien vastapainoksi pitäisi siis vahvistaa trapeziuksen ala- sekä keskiosaa ja lisäksi olkanivelen ulkokiertäjiä. Tuo penkkipunnerruksen ongelma vaikuttaisi juurikin tuolta ulkokiertäjien heikkoudelta, kun ne toimivat tukena kyseisessä liikkeessä.
Loppuun vielä disclaimer, että tämä tieto perustuu vain omaan kokemukseeni ja tietoon, jota olen matkan varrella oppinut. :) Joku ammattilainen voi halutessaan tarkentaa.

Lainaan vielä tätä, kun itsekin hieman vastaavasta olen kärsinyt ja siitä kysyin toisessa ketjussa: https://pakkotoisto.com/threads/kysy-hierojalta.129479/page-7#post-5196027
Eli tärkeätä olisi siis venyttää juurikin rintaa, latseja ja subscapularista. Käsittääkseni subscapularis on kiertäjäkalvosinten lihaksista ainoa, joka vastaa olkanivelen sisäkierrosta edellämainitsemieni lihasten avustuksella. Näiden kireyksien vastapainoksi pitäisi siis vahvistaa trapeziuksen ala- sekä keskiosaa ja lisäksi olkanivelen ulkokiertäjiä. Tuo penkkipunnerruksen ongelma vaikuttaisi juurikin tuolta ulkokiertäjien heikkoudelta, kun ne toimivat tukena kyseisessä liikkeessä.

Tänks. Voi tosiaan olla myös ulkokiertäjien heikkoutta, vaikka niitä säännöllisesti jumppaankin ja tuolla selässä nykyään näkyy ihan selkeästi myös noita pienempiä lihaksia (kun ennen tuntui, että lavan päällä oli "tyhjiä kuoppia"). Selkä on tosiaan mulla melkoisen massakas, trapsien ja latsien heikkoudesta ei tarvi murehtia. Sen sijaan tuo ulkokiertäjien jatkuva venytys ja sisäkiertäjien kireys kuulostaa aika osuvalta diagnoosilta hiirikäteen. Ja olet tosiaan ihan oikeassa, subscapularis on ainoa sisäkiertäjä. Edelleen otan sille venytys- ja jumppavinkkejä vastaan, jos joltain täsmäliikkeitä löytyy.

Ja coren tukilihaksista puheenollen, ne lienee ihan kunnossa kun 3kk tauon jälkeen tehdyn etukyykkytreenin jälkeen domsseja on vain alavatsassa tai jossain sisuskaluissa sillä suunnalla. On vissiin pitänyt aktivoida jotain eri kohtaa kuin takakyykyssä :D (Ja ei, en treenannut vatsoja erikseen.)

Back
Ylös Bottom