Yhden käden tempaisu 90kg (video)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen sen verran kokeillut yhdenkädentempausta, että osaan sanoa liikkeen olevan helpompi levytangolla kuin käsipainolla. Minulla ongelmaksi muodostuu otteen pitävyys. Kun lujasti riuhtaisee niin ei ote meinaa pitää.

Samaa mieltä kanssasi. Mahtava suoritus tuo 90kg, mutta aika monta helpottavaa tekijää oli kyllä mukana, eli: kädellä tuki polvesta lähtöasennossa, vapaan käden käyttäminen maassa ja erittäin lyhyt pito loppuvaiheessa. Kun nuo karsitaan pois, tippuu tulos aika paljon (itsellä n. 30%). Kun ollaan poikien kanssa leikkimielisesti kisattu, ollaan tehty "puhtaasti". Treeneissä sitten käsi polvella, mutta pitkällä pidolla ylhäällä ja ilman käden käyttämistä maassa. Erittäin hyvä liike oikein tehtynä, etenkin se yläpito on hyvä keskivartalon staattinen harjoitus. HUOM: Vieläkin mielestäni hurja suoritus, enkä itse pysty lähellekään noihin lukemiin. Itsellä normitempauksen ja yhden käden tempauksen ero muuten yllättävän pieni, prosenteissa taas (etten paljasta tuloksia) n. 30%.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olkoon kyseessä tekniikka tai voima, ei voi sanoa kuin että voihan vee... Mitähän itse tekee treeneissä väärin, kun ei tuollaisesta voi kuin unelmoida? Ei menisi edes kahdella kädellä. 15 vuotta treeniä takana (ei kylläkään painonnostoa tms. vaan pelkkää bodailua), mutta silti tuntee itsensä todella heikoksi kun tuollaista näkee.

Ite oon ottanu yhdellä kädellä 65kg, normaalitempauksen ollessa 105.. tosin hukkatehoa aika paljon koska kyykky oli 195, jolla pitäisi jo hätyytellä jotain 135 tempausta :)

Joopajoo, keskiviikkona olisi tarkoitus koittaa tota painoa temmata ihan kahdella kädellä.
Ilmeisesti minulla on vähän vähempi tekniikkaa ja voimaa kuin ko. miehellä :lol2:
Meikäläisellä on kanssa tempausykkönen tuon 90 kiloa... Melko masentavaa. :DTuollaista suoritusta ei kyllä tule joka salilla vastaan, uskomaton.

Tota saa harjotella varmaan pari vuotta ettei tanko lennä päin naamaa ku saa sen ylös. :D

Zone-sarja -42%
http://www.youtube.com/watch?v=VzlRC30_yTc

Koklyaev tekee tässä 110 kg. Näyttää aika vaaralliselta liikkeltä kyynärpäälle, jos menee allemeno vähänkään vinoon.

Ennätys tiettävästi ranskalaisen painonnnostajan Charles Rigoulot'n 262 paunaa. (~119 kg) Tuolloin 20-luvulla yhden käden nostot olivat mukana myös olympialaisissa.

c_rigoulot2.jpg

Ainakin tämän kuvan perusteella tekniikka on ollut hieman erilainen. Tarkempaa tietoa minulla tosin ei ole.

Tota saa harjotella varmaan pari vuotta ettei tanko lennä päin naamaa ku saa sen ylös. :D

Omasta kokemuksesta voisin väittää, että yhden käden tempaus ei (pienehköillä painoilla) ole sen vaikeampi liike kuin kahden käden tempaus. Ainakin jos tavallisen tempauksen jotenkin hallitsee, niin yhden käden tempaus tuntuisi menevän samalla vaivalla 5 minuutin treenillä, ainakin niillä tyypeillä joilla olen tätä huvikseni testauttanut.
Eräs pn-valmentaja sanoi, että liike on jopa helpompi, ja ihan aloittelija voi nostaa yhdellä kädellä jopa enemmän kuin kahdella, mitä kyllä epäilen.

Mishan suoritus on kova, mutta siinä on punnerrusta mukana eikä Misha saa sitä rauhoitettua. Onko liike silloin tempaus? :)

Mä voisin kyllä uskoakin tuon väitteen, että yhdellä kädellä voi temmata jopa enemmän kuin kahdella - etenkin jos olkapäiden liikkuvuudessa on suuria ongelmia.

uskosin, että toi "aloittelija voi nostaa yhdellä kädellä jopa enemmän kuin kahdella" liittynee enemmän siihen, että yhdellä kädellä sais enemmän kuin pelkästään se kahden käden tulos puoliksi. eli jos aloittelija tempaa 50kg, vois yhdellä kädellä tulla ihan ok 30kg. pitkällä tangollahan toi on nimenomaan tasapaino- ja koordinaatioliike, jossa voima antaa sitä reserviä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yksi maaottelutason pituushyppääjä oli tuossa lajissa hyvä. Kilomääriä en muista, mutta nosti joka tapauksessa enemmän kuin eräs kansallisen tason moukarinheittäjä.

Mutta kunhan tätä tässä aikansa vatvotaan, niin päädytään siihen, että Jason Young on huonolla tekniikalla riuhtova kynäniska ja että jokainen jamppa pakkiksella on tempaissut yhdellä kädellä vähintään 120 kiloa jo 17-vuotiaana.

Suositut

Back
Ylös Bottom