xp+ubuntu samalle koneelle?

Käyttiksenä nyt Vista Business edt.

Läppäri on näköjään paskana ja Vista saa tämän koneen aika hyvin jumiin tasaisin väliajoin, joten ajattelin siirtyä kehityksessä osittain taaksepäin ja asentaa Xp:n takaisin. Haluaisin myös asentaa Linuxin Ubuntun.

Joku tietokonenero nyt auttaa pikaisesti eli miten tämä käytännössä tapahtuu? Formatoinko vain Vistan pois, asennan Xp:n ja tämän jälkeen Ubuntun? Kysyykö tuo Linux esim haluanko säilyttää xpn jne jne? Kovoa löytyy 120gb joten kuinka paljon olisi hyvä varata kummallekkin käyttikselle?

Kuinka paljon tuo Ubuntu vie tehoja koneelta verrattaessa Vistaan? Entä tärkeimmät ohjaimet, löytyykö tällä hetkellä esim pari vuotta vanhoihin läppäreihin ajurit?

Koneena Hp pavilion dv6059ea.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päätä ensin kuinka suuret osiot formatoit. Eli XP:lle NTFS osio ja jätä tilaa formatoimatta(tämä on myöhemmin Ubuntun asennuksessa sille käytettävä tila). Jätä vaikka pari kymmentä gigaa ubuntun osiolle. Mielesi mukaan. Ensin XP sitten Ubuntu rinnalle, muuten voi tulla ongelmia.

Ubuntu pystyy lukemaan ja kirjoittamaan XP:n NTFS tiedostojärjestelmää, mutta XP ei ainakaan yleensä kykene Ubuntun osion puolella olevia tiedostoja lukemaan. Ubuntulle asennuksen alussa siis teet ext3 osion.

Itsellä 5v vanha läppäri, myöskin hp pavilion, kaikki muut ajurit toimivat paitsi WLAN-kortti. Mulla Ubuntu pyörii vaivattomasti verrattuna Vistaan.

Viimeksi muokattu:
Homman voi tehdä monellakin tavalla, mutta tässä yksi ratkaisu. Jos et halua säilyttää nykyiseltä osiolta mitään, poista nykyinen osio esim. Fdiskillä:llä ja tee haluamasi kokoiset uudet osiot. Mitään ei siis tarvitse formatoida tässä vaiheessa. Fdiskin lisäksi löytyy windows-ohjelmiakin, esim. Western Digitalin sivuilta löytyy ohjelma jolla saa homman tehtyä. Toinen ratkaisu olisi pätkäistä "pala pois" nykyisestä 120 gb:n osiosta ja tehdä uusi osio/osioita tyhjään tilaan.

Laittaisin käyttöjärjestelmä-osioiden lisäksi erillisen osion omille tiedostoille, jota voi käyttää molemmista käyttöjärjestelmistä käsin. Helpottaa myös uudelleenasennuksia jatkossa. Osioiden kooksi ehdottaisin suunnilleen 120 gb kovolla: 1) xp 40 gb 2) Omat tiedostot 60 gb 3) Ubuntu 20 gb. Lisäksi ubuntulle kannattaa tehdä pieni swap-osio (en muista onko välttämätön), joku 1-2 gb. Omat tiedostot-osion voi formatoida NTFS:ksi tai jos haluaa pelata varman päälle, FAT32. Windows-osion kokoon vaikuttaa sekin, onko esim. paljon levytilaa vieviä pelejä.

Asenna xp ensin ja mielellään ensimmäiselle osiolle. Jos teet toisin päin, xp "jyrää" ubuntun bootloaderin, mutta toisinpäin ei haittaa. Ubuntun vaihtoehdoksi suosittelisin Linux Mintiä. Se perustuu ubuntuun, mutta vaatii vähemmän säätöä, esim. media-codecit asentuvat automaagisesti. Ubuntu/Mint molemmat pyörivät huomattavasti helpommin kuin edes xp, vista tuskin vaatii ainakaan vähempää...

Ok kiitos vinkeista. Kone kosahti sitten illan aikana oikein urakalla ja jouduin pakosta asentamaan xpn jo nyt tahan. Tyhjat CDt loppuivat joten nyt pitaa hieman odotella uusia ja tassa samalla mietin etta mika noista Linuxin versioista olisi paras talla hetkella. Ubuntu,Kubuntu,Mint..kertokaa te jotka oletta kayttaneet enemman.

Sekä Ubuntuista, että Linux Mintistä löytyy LiveCD jolla pystyy käyttöjärjestelmää kokeilemaan ilman asentamista (kannattaa katsoa että kaikki toimii). Jos olet uusi Ubuntu maailmassa, kannattanee valita se Gnome pohjainen käyttöliittymä (eli Ubuntu). Useimmat nettitutoriaalit olettavat sinun käyttävän Gnomea, mikä tietysti helpottaa opettelussa ja ongelmien ratkaisuissa huomattavasti.

Säätämistä veikkaisin kuitenkin tulevan minkä tahansa Linuxin sitten valitsetkin... ;)

Säätämisen määrä riippunee varmaan siitä mitä koneelta odottaa. Itselläni vanha läppäri (700MHZ & 128+256 megaa muistia) nettisurffailu-, musiikinkuuntelu-, videoittenkatselu- etc. kevyessä käytössä. Asennuksen jälkeen terminaali esille ja "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" niin alkoi flashit , yle:n arkistot & java toimimaan tuosta vaan. Sitten vielä vlc-mediaplayer niin siinäpä minulle kaikki tarpeellinen.
Mutta kuten sanottu, mitä koneelta odottaa...

Eli onko ubuntun ja kubuntun välinen ero siis lähinnä väreissä ja ulkoasussa vai onko jotain ihan konkreettista eroavaisuutta?
Värit ja ulkoasut saadaan molemmissa hyvin joustavasti muutettua, suurimmat eroavaisuudet löytynevät valikoista: KDE and Gnome Comparison
Ubuntussa siis Gnome ja Kubuntussa KDE.

Säätämisen määrä riippunee varmaan siitä mitä koneelta odottaa.
Tuntuu olevan tosiaan tuurista kiinni milloin toimii heittämällä, ja milloin saa kaivaa heti terminaalia esiin. Kuluneen vuoden aikana olen asentanut noin kymmeneen koneeseen Ubuntun ja jokainen kerta on löytynyt vähintään yksi rautaongelma, joka on tarkoittanut minulle, ei-niin-osaavalle Linux käyttäjälle melkoista tuskastumista. :curs:

Testasin juuri tuon Mintin, joka vaikutti hyvältä vaihtoehdolta sellaiselle, joka olettaa käyttöjärjestelmänsä olevan mahdollisimman paljon Windowsin näköinen (joku negatiivisesti varautunut Windows->Linux siirtyjä :D). Harmittavasti suomenkielistä versiota ei ole kuin DVD:nä.

Itse myös suosittelisin Linux Mint:iä aloittelijoille lähinnä sen takia että media codekit löytyvät valmiiksi asennetuina. Sekä siinä on parhaimman näköinen gnome defaulttina opensolariksen lisäksi.
:offtopic: KDE 4.2 :kuola:

KDE 4 on kyllä edelleenkin kuin alpha-asteella: järkyttävästi bugeja ja suuri määrä olennaisiakin toimintoja vielä toteuttamatta. Vaikka olen KDE:een nimiin vannonutkin enkä juuri Gnomesta ole koskaan perustanut, ennemmin silti käytän Gnomeakin kuin tuota bugista KDE 4:ää. Toistaiseksi olen päättänyt pitäytyä Kubuntu 8.04:n (KDE 3.5.10 työpöytäympäristönä) siihen asti, kunnes tuosta bugikasasta tulee ominaisuuksiltaan ja luotettavuudeltaan KDE 3:n veroinen.

KDE 4 on kyllä edelleenkin kuin alpha-asteella: järkyttävästi bugeja ja suuri määrä olennaisiakin toimintoja vielä toteuttamatta. Vaikka olen KDE:een nimiin vannonutkin enkä juuri Gnomesta ole koskaan perustanut, ennemmin silti käytän Gnomeakin kuin tuota bugista KDE 4:ää. Toistaiseksi olen päättänyt pitäytyä Kubuntu 8.04:n (KDE 3.5.10 työpöytäympäristönä) siihen asti, kunnes tuosta bugikasasta tulee ominaisuuksiltaan ja luotettavuudeltaan KDE 3:n veroinen.
Itse käytän tätä kirjoittaessani Fedoran rawhidea jossa DE:nä KDE 4.2 BETA 2. Lukuisista bugeista huolimatta juuri 4.x
sarja sai minut siirtymään Gnomesta KDE:n. KDE 3 ei koskaan vakuuttanut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom