XP:n uudelleen asennusko ainoa keino?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Nyt on tuo kotikone aika pahasti jäässä.

Edellispäivänä iski aivan yllättäin bluescreenin ja sen jälkeen kone on toiminut todella tahmeasti.

Koneelta löytyi pari troijalaista, jotka sain poistettua, mutta se ei koneen toimintaan vaikuttanut.

Koneessa siis sellainen vika, että ohjelmien käynnistys kestää todella kauan, jos edes käynnistyvät. ja esim. my computerin avaaminen kestää about minuutin, kun se normaalisti aukeaa sekunnissa.

Olen ajanut myös spyware softan, ei löytynyt mitään. Nopeasti tutkittuna mitään ylimääräisiä prosesseja ei ole käynnissä ja prossu ei ole mitenkään kuormitettuna, eli idlessä näyttää sitä 1%.

Ajoin myös chkdsk:n R switchillä, sen jälkeen defragmentoinnin (epäilin, että hidastelu johtuisi kiintolevystä), sen jälkeen testasin kiintolevyn lukunopeuden Sandralla ja nopeus on sama kuin aikaisemminkin.

Alkaa olla keinot vähissä, eli onko jollain jotain ideoita vai joudunko asentamaan windozen uudestaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajoin myös chkdsk:n R switchillä, sen jälkeen defragmentoinnin (epäilin, että hidastelu johtuisi kiintolevystä), sen jälkeen testasin kiintolevyn lukunopeuden Sandralla ja nopeus on sama kuin aikaisemminkin.

Tuleeko Sandralla muistakin testeistä normitulokset?

Tuleeko Sandralla muistakin testeistä normitulokset?

En ole kaikkea vielä testannut. Muistit oisi tietysti yksi vaihtoehto myös... Pitää testailla, jahka kotio pääsen.

Kestääkö Sandrankin käynnistyminen iäisyyden? Ohjelmat toimivat silti normaalisti, vaikka käynnistyminen kestää?

Sandra itseasiassa käynnistyi aika pitkälti normaalisti ja toimikin normaalisti.

Mitään raskaampia ohjelmia en ole nyt koittanut, mutta kun esim. Add/Remove programista koitin poistella muutaman turhan ohjelman niin se poiston käynnistyminen kesti varmaan 5 minuuttia, kun yleensä alkaa samantien. Eli jokin siellä nyt pistää vastaan aika pahasti.

Myös firefox käynnistyy selkeästi hitaammin kuin aikaisemmin, mutta toimii käynnistyttyään ihan normaalisti.

Koska kyseessä luultavasti softavika, pääset vähimmällä vaivalla vetämällä format c. Noita ku rupee urakalla selvittelemään ni loppujenlupoksi se winkkari uudelleen asennus olisi ollut nopemapi vaihtoehto.

Jos haluat tulevaisuudessa välttyä moiselta niin asenna windows puhtaasti + kaikki ajurit ja päivitykset jonka jälkeen image dvd:lle. Onnistunee ainakin GHOST:illa.

Onko sulla huono palomuuri/virustutka kun troijalainen löytyi?

EDIT: hajoamaisillaan oleva kovalevy voisi myös olla vikana.

EDIT2: kokeile palauttaa windows sellaseen restore point:iin jolloin kone vielä toimi sulavasti.

Koska kyseessä luultavasti softavika, pääset vähimmällä vaivalla vetämällä format c. Noita ku rupee urakalla selvittelemään ni loppujenlupoksi se winkkari uudelleen asennus olisi ollut nopemapi vaihtoehto.

Jos haluat tulevaisuudessa välttyä moiselta niin asenna windows puhtaasti + kaikki ajuri ja päivitykset jonka jälkeen image dvd:lle. Onnistunee ainakin GHOST:illa.

Onko sulla huono palomuuri/virustutka kun troijalainen löytyi?

Palomuurina on Kerio ja virustutkana oli Symantecin Antivirus, mutta sekin jäätyi tuossa vian ilmetessä aika pahasti, joten iskin avastin koneeseen, jolla sitten ne troijalaiset poistin.

Palomuurina on Kerio ja virustutkana oli Symantecin Antivirus, mutta sekin jäätyi tuossa vian ilmetessä aika pahasti, joten iskin avastin koneeseen, jolla sitten ne troijalaiset poistin.

Suosittelen lämpimästi F-secure Client Security versio 7. Ei ole ilmainen, mutta ei ole myöskään viruksia/ongelmia. ;)

Tosin ongelma voi nyt olla jossain muuallakin.

Suosittelen lämpimästi F-secure Client Security versio 7. Ei ole ilmainen, mutta ei ole myöskään viruksia/ongelmia. ;)

Tosin ongelma voi nyt olla jossain muuallakin.

Mua ei se haittaa, jos ei ole ilmainen, maksullinen versio mulla tuosta Keriostakin on :)

Mä teen nyt luultavasti niin, että ihan mielenkiinnosta tsekkailen viikonlopun aikana, että saako tuota vielä wörkkimään ja jos ei niin sitten heitän XP:n uudelleen asennukseen.

Kantsis melkee HJT-Loki laittaa jonnekkin josko löytyisi pöpöjä.

http://koti.mbnet.fi/pattaya1/hijackthis.htm
EI SAA mitään tehdä itse!!!
Lokin voi laittaa Suomi24,Afterdawniin taikka virustorjunta.nettiin
http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/198
http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums
http://tinyurl.com/7sntw

Afterdawniin ja virustorjunta.nettiin tarvii rekata

Ja muuten ei se välttämättä ole virustorjunnan vika jos läpi pääsee pöpöjä, jos kaikkea netissä klikkaa niin ihan varmana saa pöpöjä.
Maksullisista Kaspersky on omasta mielestä hyvä koska paaaljon kevyempi kuin F-Secure

Ja muuten ei se välttämättä ole virustorjunnan vika jos läpi pääsee pöpöjä, jos kaikkea netissä klikkaa niin ihan varmana saa pöpöjä.

Heh, siitä ei kyllä mun kohdalla ole kyse ;) Mä olen sen verran kauan koneita käyttänyt, että aika tarkkaan tulee katsottua mitä klikkaillaan. Piraattisoftaakaan ei ole pahemmin asenneltu, viimeksi joku peli about 3kk sitten, joten aika mystinen tuo virusten ilmestyminen oli...

EDIT: hajoamaisillaan oleva kovalevy voisi myös olla vikana.

EDIT2: kokeile palauttaa windows sellaseen restore point:iin jolloin kone vielä toimi sulavasti.

Vasta nyt huomasin noi editit...
Palauttaminen ei syystä tai toisesta onnistu, sitä kokeilin jo eilen, koitin palauttaa maanantaille, mutta ei toiminut.

Kiintolevyn hajoamiseen en usko, koska levy on alle vuoden vanha, ei mikään "halpislevy" ja tosiaan testien perusteella levy toimii normaalisti ja ylimääräisiä ääniäkään ei ole ilmennyt.

Voi olla, että ne virukset on sotkenut tiedostojärjestelmän sen verran pahasti, että sen takia tökkii... No, se selviää viimeistään sitten kun myönnän tappioni ja asennan uudelleen ;)

No, se selviää viimeistään sitten kun myönnän tappioni ja asennan uudelleen ;)

Tuossa on yksi syy miksi siirryn Mac/Apple-käyttäjäksi, myönnän tappioni ja vaihdan käyttistä/konetta :)

Tuli muuten just mieleen, että viikonloppuna oli pari kaveria käymässä ja molemmat surffaili tuolla koneella (ja vieläpä kännissä ;) ), joten voipi olla, että ovat epähuomiossa klikanneet jotain mitä ei olisi pitänyt... muuta selitystä en keksi, koska minähän en tee virheitä :lol2:

Maksullisista Kaspersky on omasta mielestä hyvä koska paaaljon kevyempi kuin F-Secure

Ei vaikuta vidun vertaa nykypäivän koneissa. Vanhemmissa koneissa tuo oli vielä ongelma. Mun F-secure virus+palomuuri vie yhteensä n.10Mb muistia, ei vaikuta yhtään mihinkään.

Tuli muuten just mieleen, että viikonloppuna oli pari kaveria käymässä ja molemmat surffaili tuolla koneella (ja vieläpä kännissä ;) ),

Hehee, syykin löytyi. :D Ei mikään mahoton, pojat surffaillu maisteissa " olet sivumme miljoonas kävijä, klikkaa ja voita lapdance! " -> OOOH!! *KLICK*

Ei vaikuta vidun vertaa nykypäivän koneissa.

Kyllä mä uskon, että mun kone jaksaa F-Securea pyörittää (Intel E6700 prossu, 2Gb RAM) ;)
Kävin F-Securen nettisivuilla katsomassa ja hyvältä vaikuttaa tuo suosittelemasi softa. Jahka saan tavalla tai toisella koneen taas toimimaan normaalisti niin ostan sen.

Kävin F-Securen nettisivuilla katsomassa ja hyvältä vaikuttaa tuo suosittelemasi softa. Jahka saan tavalla tai toisella koneen taas toimimaan normaalisti niin ostan sen.

On kyllä mainio. Selkeä käyttöliittymä jne. En ole onnistunu saamaan ensimmäistäkään virusta koneeseeni moneen vuoteen. Mitään spyware softia en ole koskaan jaksanu asennella. Aikalailla hyödyttömiä jos on hyvä muuri, ja maalaisjärki mukana surffaillessa.

Tosin F-securen VISTA tuki tulee vasta muutaman kuukauden päästä. Mulla on läppärissä VISTA ni käytän siinä winukan omaa muuria. Saa kelvata sen aikaa.

On kyllä mainio. Selkeä käyttöliittymä jne. En ole onnistunu saamaan ensimmäistäkään virusta koneeseeni moneen vuoteen.

Tosin F-securen VISTA tuki tulee vasta muutaman kuukauden päästä. Mulla on läppärissä VISTA ni käytän siinä winukan omaa muuria. Saa kelvata sen aikaa.

Mä en vistaan ole siirtymässä kuin aikaisintaan ensi vuonna, joten ei haittaa.

Ei vaikuta vidun vertaa nykypäivän koneissa. Vanhemmissa koneissa tuo oli vielä ongelma. Mun F-secure virus+palomuuri vie yhteensä n.10Mb muistia, ei vaikuta yhtään mihinkään.

Siis täh koska secure on vienyt noin vähän muistia?

Muuten F-Secure käyttää Kasperskyn moottoria :hyper: Taitaa jopa heidän tunnisteitakin käyttää.

Siis täh koska secure on vienyt noin vähän muistia?

No esim nyt tällä hetkellä omalla koneellani. Ne vanhemmat versiot tais olla raskaampia. Tää uus rok.

EDIT: sori katsoin väärin. Kaikki F-securen prosessit vie nyt yhteensä 40Mb muistia. Eli jää noin 1960Mb muistia muille prosesseille. :) Jos koneessa on 512 tai enemmän muistia niin tuolla ei ole mitään merkitystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom