Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minkä takia jengi on niin sankoin joukoin PS:n puolella? Eihän noissa ole erona kuin muistityyppi.
On the graphics side it’s once again obvious that Microsoft and Sony are shopping at the same store as the Xbox One’s SoC integrates an AMD GCN based GPU. Here’s where things start to get a bit controversial. Sony opted for an 18 Compute Unit GCN configuration, totaling 1152 shader processors/cores/ALUs. Microsoft went for a far smaller configuration: 768 (12 CUs).
Microsoft can’t make up the difference in clock speed alone (AMD’s GCN seems to top out around 1GHz on 28nm), and based on current leaks it looks like both MS and Sony are running their GPUs at the same 800MHz clock. The result is a 33% reduction in compute power, from 1.84 TFLOPs in the PS4 to 1.23 TFLOPs in the Xbox One. We’re still talking about over 5x the peak theoretical shader performance of the Xbox 360, likely even more given increases in efficiency thanks to AMD’s scalar GCN architecture (MS quotes up to 8x better GPU performance) - but there’s no escaping the fact that Microsoft has given the Xbox One less GPU hardware than Sony gave the PlayStation 4. Note that unlike the Xbox 360 vs. PS3 era, Sony's hardware advantage here won't need any clever developer work to extract - the architectures are near identical, Sony just has more resources available to use.
Minkä takia jengi on niin sankoin joukoin PS:n puolella? Eihän noissa ole erona kuin muistityyppi.
Sen verran pitää vielä noiden tulevien konsolien rautaa/tehoa kommentoida, että yllättävän kesyllä raudalla nuo ovat molemmat.
Silloin, kun XBOX360/PS3 julkistettiin, niin olivat vähintään samalla tasolla silloisten high end PC koneiden kanssa, ehkä jopa tehokkaampia.
Näistä nyt ei ihan tarkkoja faktoja kaikilta osin vielä ole, mutta olemassa olevien tietojen perusteella eivät pärjää tämän hetken high end PC koneille alkuunkaan.
Noilla pitäisi kuitenkin taas pärjätä se seuraavat 6-8 vuotta...
Mutta pystyykö vertaamaan kuitenkaan PC:hen pelikoneena ihan niin suoraan, ku näiden ei tarttis muuta tehä, ku pyörittää pelejä? Paitsi XBOX1 jotain joutavia sovelluksia, jos nyt tästä ketjusta jotain ymmärsin...
Joku unohti kertoa tuon etenkin Microsoftille :D
Ei varmaan ihan suoraan voi verrata, mutta helpommin kuin koskaan ennen. Molemmat konsolit käyttävät x86 arkkitehtuuria (samoin kuin pc:t), joten rauta on käytännössä pc rautaa.
En siis väitä etteivätkö olisi huomattavasti nykyistä konsoli sukupolvea tehokkaammpia, mutta saatavilla olisi jo paljon tehokkaampia komponentteja.
Konsoleista saa kuitenkin helpommin irti niitä tehoja, PC:llä on ajuria sun muuta välissä hankaloittamassa asioita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että peliasioissa pettymys on aina taattu.
Se jää nähtäväksi kuinka paljon Xbox Onen kolme erillistä "käyttistä" vie resursseja.
Siinähän on se pelaamiseen tarkoitettu "xbox käyttis", muuhun tarkoitukseen oleva "windows käyttis" ja sitten se hypervisor (tai joku sellainen) joka noita handlaa.
Pleikan käyttiksestä ei taida tarkempaa tietoa vielä olla, mutta siinä ilmeisesti perinteiseen malliin vain yksi käyttis.
Tuo MS:n systeemi voi olla hyväkin, jos toimii. Nykyisellä boxilla tosin ainakin vuosien saatossa tulleet muutokset ja päivitykset käyttikseen ovat aiheuttaneet sen, että ajoittain lagaa ihan vaan dashboardia selatessakin aika pahasti.