Windows XP ongelma

Hmm.. pitemmän aikaa on ollut noin, että koneessani ei pääse ohjauspaneelin toimintoihin käsiksi. Jos yrittää mennä järjestelmäasetuksiin, näytön asetuksiin vaihtamaan esim. työpöydän teemaa, ei mikään aukene vaan tulee virhe että rundll32.exe ei worki, että kuulemma jokin virhe tai käyttäjäoikeuksien puute.

Ei toimi mulla vaikka olen koneen pääkäyttäjä, eikä muillakaan perheenjäsenillä jotka ovat "alikäyttäjiä".

Jotain perustavaa laatua oleva ongelma siis koneessa.

Saiskos XP:n levyltä (kyllä, tämä on ihan OIKEA XP, ei piraatti) jonkin helpon korjausasennuksen jolla tuon saisi fiksattua, tai löytyykö tuo pelkkä rundll32 sieltä ja mistä? Auttaako?

Vinkkejä otetaan vastaan..

Koneella on mieletön määrä työjuttuja ja muita, ja muutenkin pikkuhiljaa tullut kaikkea kamaa ja asetukset asettuneet kohdilleen, niin uudelleen asennus ei oikein tule kyseeseen että formatoisi levyn tms..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sulla on todennäköisesti virus (trojan tai joku) koneella mikä on saastuttanut tuon rundll32.exe-tiedoston. Voin sanoa, että sun koneella ei ole paljon aikaa ennen kuin se menee täysin jumiin, koska virukset on jo levinny noin pitkälle (kuulostaa ihan joltain syövältä). Yhdellä tutulla oli vastaava tilanne ja kone toimi tämän jälkeen kaksi viikkoa ja todella huonosti. pelkän winampin käynnistämiseen meni aikaa ainakin minuutti.

Itselläni oli kaksi viikkoa sitten sama ongelma: heti kun panin koneen päälle ja valitsin tervetuloa valikosta käyttäjäni, näyttöön tuli lukemaan että rundll32.exe ei toimi (tai jotain semmoista)

Itse kokeilin poistaa tuon viruksen kaikilla mahdollisilla antivirus-ohjelmilla +vastaavilla (kuten esim. f-securella) mutta en saanut sitä poistettua.

Ei siinä muu auttanu ku asentaa windows uusiksi ja formatoida kovalevy.

PS. jos sulla on yksi iso kovalevy kannattaa osioida se. Tee yksi pienempi (vaikka 10gigaa) ja laita ohjelmat, windows ja documents and settings-tiedosto sinne niin virukset ei pääse leviämään muualle. Isommalle voit laittaa leffoja +muita juttuja kuten niitä työjuttuja, kunhan et vaan laita sinne ohjelmia. Itselläni oli koneella yli 70G elokuvia +muuta sälää. Kaikki lähti.

Ja sitten kun tulee viruksia lisää, se pienempi on helppo formatoida, koska kaikki tärkeät jutut on toisella asemalla.

Edit: ja niin itsellänikin on windowsXP

Laita XP:n lätty asemaan, boottaa sillä ja suorita korjaus asennus.

mattibodari sanoi:
Sulla on todennäköisesti virus (trojan tai joku) koneella mikä on saastuttanut tuon rundll32.exe-tiedoston. Voin sanoa, että sun koneella ei ole paljon aikaa ennen kuin se menee täysin jumiin, koska virukset on jo levinny noin pitkälle (kuulostaa ihan joltain syövältä). Yhdellä tutulla oli vastaava tilanne ja kone toimi tämän jälkeen kaksi viikkoa ja todella huonosti. pelkän winampin käynnistämiseen meni aikaa ainakin minuutti.

Hmm.. on tämä jo aika kauan ollut tällanen. Yhdessä vaiheessa kone heitti koko ajan explorer.exe virhettä ruudulle ja käynnisti kaikki ohjelmat uudestaan, mutta ei ole viime aikoina enää näkynyt - kenties AntiVir on onnistunut öisin ruksuttaessaan sitten sen aiheuttajan poistamaan.

Eli ehkä itse virus on häipynyt mutta saastuneet tiedostot tallella...

Jooh, koitin tehdä korjausasennuksen - mönkään meni.

Ennen kun korjausasennuksen voi aloittaa, tuo kysyy järjestelmänvalvojan salasanaa (kun kone on bootattu cd:ltä). Syötin siihen normaalin salasanan jonka syötän aina koneeseen kirjautuessani, ja kokeilin kaikkea muutakin maan ja taivaan väliltä varmistaakseni mutta ei, väärä salasana.

Eli ilmeisesti virus tai mikä lienee on tosiaan sitten ottanut järjestelmänvalvojan tittelin pois ja sekoittanut paikat aika perusteellisesti.

Mulla on C osiolla windows ja ohjelmat, kun taas toisella osiolla kaikki muu, työjutut, musat, ym.

Vaan on aika jumalaton urakka formatoida koko c asema ja asentaa uudestaan, kaikki ohjelmat, kaikki asetukset, päivittää jokaikinen ajuri, hakea koneelle palomuurit ja säätää ne toimimaan, asettaa uudestaan Apache HTTP-serveri toimimaan...

Eipä ole vaihtoehtona sitten kun antaa koneen olla "rikkinäisenä", voi prkl mä sanon näiden kanssa... :curs:

Kiitti vinkistä, ei tosin auttanut, kun ei suostunut toimimaan. Tuli Download Erroria tuossa aika alkuun, vaikka koitin kytkeä palomuurinkin pois päältä ja koittaa sitten.

Ei siis stemmannut mun yhteyden kanssa yhteen. :(

Hmm, ei löytynyt multa tuota Sirc32-virusta koneelta, tarkistin tuon ohjeen mukaan sen rekisteriavaimen. Oli arvot mutta ei polkua C:recycled jne..

Mike sanoi:
Kato löytyykö tota tiedostoa resusta, jos ei, niin siirrä se rompulta sinne.

Kyllä tuo tiedosto löytyy koneelta C:\Windows\system32 hakemistosta, mutta jos sitä yrittää suoraankin käynnistää, niin saa saman virheilmoituksen kuin esim. ohjauspaneelia käyttäessä.

"Windows ei voi käyttää määritettyä laitetta, polkua tai hakemistoa. Sinulla ei ehkä ole tarvittavia käyttäjäoikeuksia."

Sen lisäksi löytyy jostain I386 hakemistosta levyltä myös esim. rundll32.ex_ (nimenomaan ex_ päättellä), sekä noin 10 kpl jotain epämääräisiä prefetch-tiedostoja, tiedostopääte oli kaiketi .pf

Voisikos joku tarkistaa mitä itseltä löytyy jos XP:n asennusosiolta kovalevyltä hakee etsi-toiminnolla, hakusanalla "rundll32"? Mitä löytyi?

Windows XP cd:ltä en löydä tuota tiedostoa, äärimmäisenä keinona voisi kokeilla jos joku olisi ystävällinen ja lähettäisi tuon rundll32.exe tiedostonsa minulle vaikka sähköpostin liitteenä tms.? (mailiosoite on profiilissani)

Vaikka tuskin auttaa... vika on varmaan laajemmalla kuin vain yhdessä tiedostossa. Mutta yrittänyttä ei laiteta.

RUNDLL32.EXE-13BDDD9F.pf
RUNDLL32.EXE-15E942E0.pf
RUNDLL32.EXE-26DA8C9B.pf
RUNDLL32.EXE-451FC2C0.pf
rundll32

Tommoset löyty, mut tuli mieleen että oisko jokaisessa xp:ssä nuo tiedostot erilaiset?

Vaihda Administratorin salasana: Ohjauspaneeli -> Administrative Tools -> Computer Management -> Local Users and Groups -> Users. Näin siis englanninkielisessä XPeessä. Koeta sitten korjaavaa asennusta uudelleen.

Stalker sanoi:
Vaihda Administratorin salasana: Ohjauspaneeli -> Administrative Tools -> Computer Management -> Local Users and Groups -> Users. Näin siis englanninkielisessä XPeessä. Koeta sitten korjaavaa asennusta uudelleen.

Ajattelin ensin että ei tuonne pääse kun ei pääse lisää/poista sovellus-osioonkaan eikä "käyttäjät" osioon ohjauspaneelissa, mutta kas, pääsi sittenkin.

Vaan tyssäsi siihen kun menin ohjauspaneeli -> Valvontatyökalut -> Tietokoneen hallinta -> ??

Eli en löydä mitään käyttäjiä koskevaa tuolta..?

joo tuli kokeiltua tota pandaa...scan your pc now!!! herjaa vähän ajan kuluttua että... IEXPLORE.EXE on havainnut virheen ja tuote on suljettava!!!! sit lähtee ohjelma pois päältä?????

mattibodari sanoi:
Tee yksi pienempi (vaikka 10gigaa) ja laita ohjelmat, windows ja documents and settings-tiedosto sinne niin virukset ei pääse leviämään muualle. Isommalle voit laittaa leffoja +muita juttuja kuten niitä työjuttuja, kunhan et vaan laita sinne ohjelmia. Itselläni oli koneella yli 70G elokuvia +muuta sälää. Kaikki lähti.

Been there done that eli tuttu kuvio ja tuntuu tosi ikävältä. Isosta vahingosta viisastuneena oon kyllä sitten aina pitänyt antiviruksen ja palomuurin viimeisen päälle ajan tasalla ja huolellisesti konffattuna. Tosin pari päivää sitten tuli sellainen yllätys että eräs Linux kokeilu laittoi koneen juntturaan eikä mikään muu auttanut kuin kovalevyn formatoiminen.

:offtopic:
Jossain nörttien foorumilla luki sellaista että windowsista voisi tehdä varmuuskopion linuxin avulla. Homma menee jotenkin tähän tapaan ja en ole vielä itse kerinnyt sitä testaamaan:

1.Levyn alkuun normaali windows-asennus ja mukaan voi heittää kaikki perusohjelmat kuten Office, multimedia, palomuuri ja antivirus.

2.Levyn lopussa on saman kokoinen tyhjä partitio ja vielä yksi pienempi partitio jossa on esimerkiksi Debianin minimiasennus.

3.Ennen varmuuskopiointia tehdään windowsille Defrag ja sitten buutin jälkeen käynnistetään linux.

4.Tehdään koko windows-osiosta paketti ja hujautetaan se levyn lopussa olevalle tyhjälle partitiolle käyttäen paria yksinkertaista linux-scriptiä.

Koneen tehosta ja kovalevyn nopeudesta riippuen tämä täydellisen windows-asennuksen palautus kestää vain noin 5 minuuttia.

Eli nyt jos vaikkapa virus laittaa windowsin juntturaan kovalevyn ensimmäiseltä osiolta tarvitsee ainoastaan loggautua linuxiin ja ajaa tuo edellä mainittu komento. Sen sijaan että olisi asennettu xp kokonaan uudestaan ja sen kaveriksi softaa N kappaletta ajassa 3-5 tuntia, aikaa meneekin vain pari minuuttia. Lisäksi ei tarvitse räpeltää romppujen kanssa kun kaikki tavara on valmiina samalla kovalevyllä pakattuna.

Epäilemättä joku linuxiin perehtynyt osaa nuo scriptit ihan tuosta vaan. Olisi mukavaa jos hän voisi julkaista ne meille tavallisille tietokoneen käyttäjille!

:)

en viiti alottaa uutta threadia niin kirjotan tähän:
eli siis sain ton uuden ruhlin videon koneelle.se ei toimi.mitä kaikkea mun pitää hakee että sen sais toimimaan normaalisti.poistin vanhat codeksit ja asensin uusia mutta ei.auttakaa oon noob

tenu sanoi:
en viiti alottaa uutta threadia niin kirjotan tähän:
eli siis sain ton uuden ruhlin videon koneelle.se ei toimi.mitä kaikkea mun pitää hakee että sen sais toimimaan normaalisti.poistin vanhat codeksit ja asensin uusia mutta ei.auttakaa oon noob

Mitä olet asentanut?

xvid 1.0 on nyt

entiedä mikä toi on mutta tämä neuvottiin hakemaan :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom