Windows XP:n random freeze

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daug
  • Aloitettu Aloitettu
Formatoin tossa koneen ja asentelin Windows XP:n, nyt on ongelmana ihan satunnainen kaatuilu. Voi kaatua esim. 10 sekuntia käynnistyksestä tai 5 tuntia, eli siis ihan satunnaisesti. Service pack 1 asennettu ja kaikki mahdolliset päivitykset, virusskannerilla oon skannannu ja ad-awarella.
Tässä vähän infoo koneesta:
AMD Athlon 1,4GHz
VIA Technologies, Inc. VT8363
Mainboard: 8363-686
Maxtor 6YO60LO (60gb kovalevy) ja lisäks joku 20gb paska kovo.
Toshiba CD-ROM asema ja Samsung CD-RW
255MB SDRAM

Epäilin noita muisteja, mulla oli 384 SDRAM kiinni ja kaatuili niin otin 128 kamman pois kokonaan ja tota toista kampaa siirrelly eri bankeissa, silti kaatuilee. Pitäis olla ihan toimiva kampa toi 255mb. Uusimmat ajurit on näytönohjaimessa ja audioajuritki kunnossa. Ylikuumeneminen ei myöskään pitäis olla ongelma ja powerissaki on virtaa. Missä siis vika?? :confused:

Käytätkö Zone-Alarmin uusinta 5.x -versiota? Aiheutti ittelle ihmeellisiä kaatumisia ja muita ongelmia, ja kun asiaa tutkin näytti tuo versio saaneen kunnon viha-fanclubin itselleen. Vaihdoin vanhempaan 4.5-versioon ja kaikki ongelmat hävisi samantien.

Huh jos tuo on sama juttu mikä mulla niin kyllähän tähän hermot menee. Mulla nimittäin saattaa XP yhtäkkiä vaan jumittua, mikää ei liiku eikä toimi, ei hiiri eikä mikään. Jos sattuu winamp olemaan päällä niin sekin jumittuu ja äänet jää huutamaan. Tätä kaatumista sattuu aina sillointällöin. Noin pari päivää sitte viimeksi ja sitä ennen ehkä kerran päivässä. Nyt ei ole yli kahteen päivään kaatunu.

Käytössäni on myös ZoneAlarm, mutta versioni on = ZoneAlarm Pro version 4.0.123.012

Jos tätä vielä jatkuu niin pitää kyllä kokeilla ampua avaruuteen koko ZoneAlarm ja kokeilla sitten miten käy.

foobari sanoi:
Käytätkö Zone-Alarmin uusinta 5.x -versiota? Aiheutti ittelle ihmeellisiä kaatumisia ja muita ongelmia, ja kun asiaa tutkin näytti tuo versio saaneen kunnon viha-fanclubin itselleen. Vaihdoin vanhempaan 4.5-versioon ja kaikki ongelmat hävisi samantien.

Ei oo käytössä Zonealarm vaan Norton Personal Firewall. Ja siis mulla tää freeze jättää ruudun ihan siiihen missä olikin, ei mitään "mustaa" siis. Hiiri pysähtyy ja näppäimistö ei reagoi, musiikitkin pysähtyy Winampissa.

Daug sanoi:
Ei oo käytössä Zonealarm vaan Norton Personal Firewall. Ja siis mulla tää freeze jättää ruudun ihan siiihen missä olikin, ei mitään "mustaa" siis. Hiiri pysähtyy ja näppäimistö ei reagoi, musiikitkin pysähtyy Winampissa.

Joo siis mulla on täsmälleen sama juttu...ohuesti perseestä...Viimeks kun tuo vaivas niin installoin XP:n uusiks ja se autto, mutta nyt tuota ilmenee taas...

Palomuurit on päällä ja viruksia ei löydy niin mikä ******* tuo voi olla...

XP:ssä on kanssa sellainen mikki softia mukaillen "ominaisuus" että prosessorin teho (CPU) jää jumittaan 100% (vika hakusessa) vaikka päivitykset tehty, palomuuri on päällä ja viruksia ei löydy. Mutta tämä taas ei tapahdu kaikkien koneiden kohdalla. Parempi pysyä Win2000 niin pelaa varmasti pitempääkin.

Samat ongelmat täälläkin :curs: Pystyykö win2000 asentaa suoraan XP:n päälle vai tarviiko alkaa formatoimaan?

Rujo sanoi:
Samat ongelmat täälläkin :curs: Pystyykö win2000 asentaa suoraan XP:n päälle vai tarviiko alkaa formatoimaan?

Kyllä kai pystyy, mutta suosittelisin kuitenkin formatoimaan.

Daug sanoi:
Epäilin noita muisteja, mulla oli 384 SDRAM kiinni ja kaatuili niin otin 128 kamman pois kokonaan ja tota toista kampaa siirrelly eri bankeissa, silti kaatuilee. Pitäis olla ihan toimiva kampa toi 255mb.

Mistä tiedät että toi 256 kampa on kunnossa? Testaa nyt ihmeessä sekin samalla. Lainaa joltain kaverilta varmasti toimiva muisti.

Raven sanoi:
Mistä tiedät että toi 256 kampa on kunnossa? Testaa nyt ihmeessä sekin samalla. Lainaa joltain kaverilta varmasti toimiva muisti.

Nyt on testailut käynnissä, kokeilen tolla vanhemmalla 128mb kammalla toimivuutta ja ainakin vielä näyttää hyvältä, ei oo kaatunu noin 3 tuntiin ;) toivotaan nyt että vika oli vain siinä muistikammassa...

kuulostaa ihan lämpötilaongelmilta... kesäsin vieläpä kun huoneenlämpötila on korkeampi koneetkin käyvät kuumempana. ~60 asteen lämpötilassa alkaa AMD:t jo kaatuilla, käyttiksestä riippumatta. kotelotuuletinta/hertsien laskemista tms sopii kokeilla. Motherboard monitor on hyvä ohjelma jolla saa koneen lämpötilat näkymään winkussa.

Taby sanoi:
Jos sattuu winamp olemaan päällä niin sekin jumittuu ja äänet jää huutamaan. Tätä kaatumista sattuu aina sillointällöin.

Minulla uusin Winamp jumittaa konetta jos käytän Modern Skin, vaihtamalla takaisin Classic Skin jumitukset loppuvat. Mitä sitten virustorjuntaohjelmiin tulee niin kaikki maksulliset ja freewaret kokeiltuani olen käyttänyt jo monta kuukautta yhdistelmää Sygate Personal Firewall ja AVG-antivirus. Tuo edellä mainittu Zone Alarm on huono koska nettipelejä pelatessa se päästää kaikenlaista paskaa läpi, Sygate taas ei vuoda kuin seula.

:arvi:

nelkku sanoi:
kuulostaa ihan lämpötilaongelmilta... kesäsin vieläpä kun huoneenlämpötila on korkeampi koneetkin käyvät kuumempana. ~60 asteen lämpötilassa alkaa AMD:t jo kaatuilla, käyttiksestä riippumatta. kotelotuuletinta/hertsien laskemista tms sopii kokeilla. Motherboard monitor on hyvä ohjelma jolla saa koneen lämpötilat näkymään winkussa.

Tuo nyt taitaa olla ihan höpö höpöä. Jos biosista on throttlaus laitettu 60 asteeseen, niin sitten saattaa sammuilla. Kyllä AMD:t kestää paljon enemmän kuin 60 astetta ja jatkuvana.

nelkku sanoi:

Näin mäki luulin aluks, mutta lämpötilat on seurailtuani käyny maksimissaan 50 asteen tuntumassa, yleensä siinä 45-50 astetta. Eli ihan normaalia. Nyt on muuten pysynyt kone jo pystyssä ainaki 6 tuntia :rock:

nelkku sanoi:

Taitaapa taas olla amatöörin yleistys käytössä. Tietyt AMD prosessorit nimittäin kestävät helposti yli 70 asteen keskilämpötilojakin kuten TB. Muutkin AMD:t pyörivät helposti 60 asteen pahemmalla puolella.

Mulla taitaa olla poikkeuksellisen hyvät tuulettimet tietsikassa kun BIOS ei ole näyttänyt koskaan yli 45 asteen lämpöjä! :hyper:

Itsellä tullut myös sama ongelma. eli kone joko heittä bluescreenin tai boottaa itsensä...eikä tässäkään ole mitään kummempaa aikarajaa...voi tapahtua heti käynnistyksen jälkeen tai vasta reilun 24 h päästä...vittumainen vika silti.
Ajettu virustutkalla, ad-awaret jne hoidettu, lämmöt ok, poweris riittää virta, palomuurina zonealarm (en muista versiota...pakko tsekata ku töistö pääsee)...Niin joo...kaikki päivitetty, piirisarja, näytönohjain jne..sekä luonnollisesti on sp1.
Jos jollain ratkaisu tähän niin kiitollinen...paikka josta ostin koneen (rakennettu palasista) eivät myöskään osanneet neuvoa tähän mitään ratkaisua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom