Windows XP ja 2Gb muistia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Terve.

Tässä tuumailin, että nykypelit vaativat aika reilusti tuota muistia, ja se on näkynyt muutamassa pelissä kovalevyn raiskauksena. Nykyisellään on siis 1Gb muistia, mutta jos tuohon toisen gigan pamautan kiinni, niin toimiiko se Windows XP:ssä? Googletin vähän, ja en oikein saanut mitään järkevää vastausta kysymykseeni.

Kiitoksia vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Xp tukee muistia 4gb asti, eri juttu sitten on mitä emolevysi tukee...

Joo, tuli kanssa mieleen tuo emolevyn tuki. Mistä sen saisi selville? Ohjekirjasta? Asuksen nettisivuilla oli aika hiljaista asian suhteen.

EDIT:
Ohjekirjasta:
"You may install 256mb, 512mb, and 1gb unbuffered non-ECC DDR/DDR2 DIMMs into the DIMM sockets - -"
Eli pitäisi pelittää?

osaako xp muka käyttää vakiona isompia muistimääriä kuin 1 gigaa?

ainakin työkoneella pitää buutata jollain ihme patchilla että saa oikeesti kaikki 3 gigaa hyötykäyttöön...

Xp tukee muistia 4gb asti, eri juttu sitten on mitä emolevysi tukee...

Xp tukee 4gb mutta eipä se sitä osaa kokonaan hyväkseen käyttää. 3 GB saat käyttöön 3GB/ switchillä.

Alkuperäiseen kyssäriin niin 2GB toimii vallan hyvin XP:ssä (ilman mitään lisäsäätöä), ja sillä saat jo lisäpuhtia uudempiin peleihin.

Mä laitoin viikonloppuna just yhden palikan lisää, eli kokonaismäärä on nyt 3Gb. Toimii melko hyvin ilman mitään säätöjä, eli XP tunnistaa 2,92Gb...

Mun tietojen mukaan maksimi jonka XP:n voi saada tunnistamaan on 3,15 Gb, tämä siis koskee 32bit versiota. 64bit versiossa toimii sitten jo se 4gigaakin.

Mutta kuten yllä jo sanottiinkin, 2Gb toimii ilman mitään ongelmia.

Mä laitoin viikonloppuna just yhden palikan lisää, eli kokonaismäärä on nyt 3Gb. Toimii melko hyvin ilman mitään säätöjä, eli XP tunnistaa 2,92Gb...

Mun tietojen mukaan maksimi jonka XP:n voi saada tunnistamaan on 3,15 Gb, tämä siis koskee 32bit versiota. 64bit versiossa toimii sitten jo se 4gigaakin.

Mutta kuten yllä jo sanottiinkin, 2Gb toimii ilman mitään ongelmia.
joo kyllä se 3gb näkyy mutta eipä se toimi sit käytännön käytössä jos ei just tuolla switchillä käynnistä. (eli ekan gigan täyttymisen jälkeen muisti alkaa olla lopussa vaikka 2 gigaa ois vapaana...)

joo kyllä se 3gb näkyy mutta eipä se toimi sit käytännön käytössä jos ei just tuolla switchillä käynnistä. (eli ekan gigan täyttymisen jälkeen muisti alkaa olla lopussa vaikka 2 gigaa ois vapaana...)

Toimii mulla ainakin, tuli jo testailtua useammankin softan kanssa..
Mä olen kokeillut myös 4Gb kanssa, silloin ei XP edes löytänyt kuin 2Gb.

Eli jos siis esim. 2,9Gb löytyy, kun menee XP:ssä katsomaan Control Panelista System kohdan niin silloin se muisti on myös käytettävissä.

edit:
se, että paljonko XP löytää sitä muistia on kiinni siitä, että paljonko muut laitteet syövät sitä osoiteavaruutta. Se 4gb on siis sellainen luku, joka teoriassa toimisi myös 32bit XP:ssä, jos mitään lisäkortteja ei olisi kiinni. Eipä siitä tosin sitten paljon iloa olisi ;)

edit2:
otinpa vielä screenshotin niin ei tarvitse uskoa pelkästään siihen mitä sanon ;) Task Manager näemmä löytää muistia ihan oikean määrän jopa...
mem.jpg

Voipi olla että jonkun päivityksen ohessa muuttunut niin ettei tuota switchiä tarvitse enää edes käyttää jotta XP näkisi tuon 3GB.

EDIT: Oli pakko tsekkaa työpaikan koneelta mihin vahingossa iskettiin 4GB RAM. Näyttäs tunnistavan vielä enemmän kuin MTM1977:lla :D Alla puhdas XP SP2 ilman mitään uusimpia päivityksiä jne. Eikä switchiä boot.ini:ssä. Eli oisko emolevy/ram kohtasta kuitenkin?

Liitteet

• memory.jpg
    memory.jpg
    47 KB · Katsottu: 372
Voipi olla että jonkun päivityksen ohessa muuttunut niin ettei tuota switchiä tarvitse enää edes käyttää jotta XP näkisi tuon 3GB.

Tuota epäilen minäkin, koska viimeksi kun tuolla kikkailin niin ei muistaakseni enempää kuin 2gb toiminut ilman ylimääräisiä säätöjä.
Nyt taas lähti sitten ihan vaan sillä, että löin palikan sisälle ja koneen käyntiin.

32-bittisen käyttöjärjestelmän maksimi muisti määrä on 4gigaa. Miksi tämä on rajana? koska numerot loppuu kesken 32-bittisessä, eli
32-bit=4 294 967 295 (2^32)
64-bit=18 446 744 073 709 551 616 (2^64)
tosin tuo 64-bittisen luku on järjettömän suuri, eikä taida mikään kone ymmärtää noin suurta määrä. Windowsin 64-bittiset versiot osaa käyttää yli 128GB muistia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom