Oon nyt sen verran tutustunut tähän, että jonkinlaisen mielipiteen pystyn muodostamaan.
TL;DR: Pelillä on potentiaalia ja vankka pohja. Joitain tärkeitä juttuja täytyy vielä korjata, mutta muuten vaikuttaa lupaavalta paketilta. Kuitenkin kun puhutaan MMORPG:stä, niin pitkän tähtäimen menestys on epävarmaa ja vasta muutama kuukausi launchin jälkeen antaa vähän osviittaa, että tuleeko peli menestymään kunnolla. Jos ei ole kiire pelaamaan tätä, niin kannattaa varmaan odotella se muutama kuukausi ja haistella sitten millainen ilmapiiri on.
En ole kovin hyvä pelikriitikko itse, ja hype vaikuttaa omaan näkökulmaan varmasti tiedostamatta, joten oon pyrkinyt muodostamaan mahdollisimman objektiivisen kuvan lukemalla ja kuuntelemalla viisaampien ajatuksia ja katsomalla striimejä/videoita. Varsinkin perusteltuun negatiiviseen palautteeseen oon kiinnittänyt huomiota. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan mitään selkeää asiaa, joka heikentäisi pelin mahdollisuuksia pitkällä tähtäimellä. Paljon ehdottoman tärkeitä bugikorjauksia ja optimointia vielä tarvitaan, mutta luotan että ne hoituvat aikanaan.
Ainoa asia, joka tällä hetkellä aiheuttaa huolta on endgame ns. casuaali raidaajille. Endgamea löytyy kyllä paljon myös niille, jotka eivät voi käyttää paljoa aikaa pelaamiseen, mutta jos haluaa pelata pelkästään raidatakseen leppoisasti silloin tällöin, niin voi olla joksenkin vaikeat ajat edessä. Enkä tarkoita, että raidit olisivat liian vaikeita juuri tälle ryhmälle, vaan raideihin pääseminen vaatii ilmeisesti todella paljon aikaa. Jo pelkästään se, että lvl50 veteran dungeoneista (vähän sama kuin heroicit wowissa, paitsi
oikeasti vaikeita) täytyy saada silver medal päästäkseen 20man raidiin, on erittäin vaikeaa ja aikaa vievää. Lisäksi pelissä on vain 20man ja 40man raideja, joten pienellä kaveriporukalla ei voi raidata. Itseäni tämä ei kosketa, koska olin sitten casuaali tai HC, uskon löytäväni riittävästi muutakin tekemistä kuin raidaaminen.
Muita mietteitä:
Questaaminen on aika perus huttua ainakin ensimmäiset 15 leveliä, kuulemma paranee mitä pidemmälle pääsee, mutta siitä mulla ei ole kokemusta. Ihan mukavaa puuhaa se on, mutta vain niin mukavaa kuin tavanomaiselta questaamiselta voi odottaa. Plussaa tulee siitä, että useissa tappoquesteissa voi valita pahempia, tai heikompia vastuksia, jolloin XP ja questin läpäisynopeuskin ovat sen mukaisia. Jotkut isommat möllit voi olla yksin tosi haastaviakin. Itse jopa kuolin jokusen kerran levuttaessa. :D Tehtävissä on ihan hyvin variaatiota. Joidenkin mielestä tehtäviä tulee liikaa kerralla, mutta itse diilasin niiden kanssa kyllä. Kaikkia ei ole pakko, eikä kannatakaan tehdä. Kannattaa seurata main questia ja tehdä sivuquesteja vain tarpeen/halun mukaan. Loren seuraaminen luonnollisesti tekee questaamisesta mielekkäämpää, mutta sitä ei taida moni harrastaa ainakaan launchissa.
Aika olennainen osa alun kokemusta on UI ja sen käyttö. Nyt kun on uusi peli uusine combat systeemeineen ja muuta, niin alun informaatiotulva on melkoinen, ja se voi olla hiukan raskaan tuntuista. Toiminnoissa on paljon opeteltavaa ja pelikokemuksen kannalta on kuitenkin tärkeää osata käyttää kaikkia toimintoja. Uusiin juttuihin kannattaa perehtyä heti kun niihin törmää.
Dungeonit ovat alusta asti todella haastavia. lvl20 dungeonit ovat vaikeudeltaan varmaan vähintään WoWin TBC heroic instojen tasoa? En välttämättä ekana suosittelisi astumaan dungeoniin millään random PuGilla. Suosittelen kuitenkin menemään niihin jollain groupilla, koska ne ovat pelaajien kokemusten perusteella erittäin hauskoja. Wildstarin combat systeemi ja telegraphit mahdollistavat hauskoja tappelumekanismeja. Erityismaininta healaamisesta, joka on positiivisessa mielessä aivan erilaista kuin mihin mörpeissä on totuttu.
Adventuret ovat sitten vähän samanlaisia kuin perinteiset instancet. Tavallista vaikeampia vihuja ja jonkin verran haastetta, mutta kuitenkin melko anteeksiantavainen ympäristö groupeille. Mukava vaihtoehto questaamiselle tämäkin.
Combat tosiaan perustuu "telegrapheihin", jotka osoittavat mille alueelle omat, sekä vihujen iskut osuu ja mille alueelle healerin hiilit laskeutuu. Itse pidän tästä. Se selkeyttää tappelua ja mahdollistaa haasteellisempia taistelumekanismeja. Ensimmäisen kerran tän systeemin edut tuli selväksi lvl10 battlegroundissa, kun olin medicillä healaamassa ja se oli tosi hauskaa. Iskut täytyy tähdätä ja taidokkaalla sijoittumisella on paljon merkitystä. Tavallinen huolenaihe on kuitenkin, että onko raidaaminen sitten pelkkää maahan katsomista. Kehittäjien mukaan ei ole.
Luulen että
player housing tulee vetämään porukkaa peliin aika hyvin. Sille varmaan muodostuu ihan oma käyttäjäkuntansakin. Omalla tontilla ja omassa talossa on aika vapaat kädet tehdä kaikenlaista, ja odottelenkin mielenkiinnolla mitä kaikkea luovaa ihmiset keksii. Itsekin varmasti tuun viettämään hyvän tovin sen parissa. Tossa esimerkki
jumping puzzle ja
pari taloa. Varsinkin jälkimmäinen talo on mielestäni aika siisti (kohdassa 18:07 kekseliäitä yksityiskohtia sängyssä :D).
Housing tarjoaa erilaisia hyödyllisiä bonuksia ja toimintoja, ja omalle tontille voi saada jopa mini dungeonin. Kannattaa tutustua heti kun dingaa lvl14.
Raidaamisen vaikeudesta tässä pelissä on puhuttu niin paljon, että se on varmaan pakko uskoa. Raidaaminen tulee siis olemaan todella haastavaa. Parin videon nähtyäni se myös näyttää erittäin hauskalta ja siinä on kunnon raidaamisen fiilis, mutta en viitsi tälle spekulaatiolle antaa paljoa painoarvoa, kun olen nähnyt vain valittuja paloja. Tässä viimeisin devspeak:
https://www.youtube.com/watch?v=YbItL4qcugk
Raidigeari näyttää mielestäni pääosin tosi hyvältä. Eikä se pelkästään näytä hyvältä, vaan jokaisella classilla on oma persoonallinen look. Tämä on erittäin tärkeää.
Viimeisenä tahtoisin mainita visuaalisen yleisilmeen,
art stylen ja musiikit. Sarjakuvamainen tyyli jakaa porukkaa jonkin verran, mutta Wildstar on onnistunut hyvin siinä mihin se tähtää. Itseeni pelin tyyli iskee aika kovaa niin visuaalisesti kuin musiikinkin puolesta. Myös yleisolemus on mukavan letkeä.
Tällä kanavalla on joitakin pelin biisejä. En osaa valita omaa suosikkia, mutta tää on aika hyvä
https://www.youtube.com/watch?v=PNfUA1c_Zoo. Nämä on tietysti pitkälti mielipideasioita, joten jokainen muodostakoot oman mielipiteensä.
Miinusta täytyy kyllä antaa joistakin combat soundeista. Moni on valittanut tiettyjen skillien äänistä ja allekirjoitan ne mielipiteet itsekin. Jotkut on ärsyttäviä ja jotkut heikkoja. Toivon mukaan niitä muutetaan, kun niistä niin paljon valitetaan. Pelin kehittäjät kyllä vastaavat palautteeseen hyvin.
Ostanko pelin? Kyllä. En mörppejä kovin kevyin perustein osta, koska ne voivat parhaimmillaan olla valtava aikainvestointi. Siksi näin pitkä viestikin, koska haluan käydä tärkeimmät pointit läpi. Tiedän, että olen hypettynyt ja että floppaamisen riski on tässä genressä suuri, mutta Wildstarin kohdalla se on kuitenkin siedettävissä rajoissa, joten annan mahdollisuuden.