Webcamista valvontakamera?

onkohan olemassa ohjelmia joilla saisi esim. parin päivän ajalta otettua koneelle talteen webcamilla kuvia, jotka sitten tämä k.o. ohjelma poistasi muutaman päivän jälkeen?

eli kun minulla on ikkunasta suora näköyhteys parkkipaikalle niin olisi hyvä kuvailla vähän millaisia holkkipolvia sitä autoa käy rikkomassa.

millainen webcami tällaiseen tarkoitukseen sopisi? entä millä ohjelmistolla? kuvien ei siis tarvitsisi mennä mihinkään nettiservolle vaan ihan oma kovalevy riittäisi.

entä miten toimii html-pohjaiset nettikamerasysteemit? eli miten voisin laittaa esim. kotisivuille valvontakamerakuvaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on mökillä tuollainen systeemi. Tosin hieman monimutkaisempi. Kaksi kameraa (talon sisällä kuvaamassa ulospäin) ja liiketunnistimet ulkona jotka ohjaa pihavaloja ja antaa hälytys signaalin kameroille. Lisäksi ne on yhdistetty sitten varsinaiseen murtohälytinjärjestelmään.

Eli yksinkertaisesti mulla on yksi vanha PC jossa Linux käyttiksenä, kaksi webkameraa jotka pystyy FTP:llä tallentamaan jpg-kuvan tuon pc:n kovalle aina kun liikettä tapahtuu. Mulle on siellä pieni homemade JAVA-ohjelma pyörimässä joka tekee noista jpg-kuvista sitten valmiin mpeg-streamin. Tosin se ei poista niitä autom. koska haluan säilyttää ne tallessa.
PC sitten rekisteröi lisäksi kaiken liikkeen lokitiedostoon ja murtohälyttimelle.
Lisäksi pystyn himasta katsomaan noita kameroita jos haluan, esim. jos kun liikettä tapahtuu pihalla, niin hälytinjärjestelmä soittaa gsm-numeroon tietyllä koodilla ja tiedän mistä kys. hälytys johtuu.

Meni jo :offtopic: mutta oli sen verran kova duuni kytkeä tuo systeemi että pakko kehua :D

nevahood sanoi:
onkohan olemassa ohjelmia joilla saisi esim. parin päivän ajalta otettua koneelle talteen webcamilla kuvia, jotka sitten tämä k.o. ohjelma poistasi muutaman päivän jälkeen?

eli kun minulla on ikkunasta suora näköyhteys parkkipaikalle niin olisi hyvä kuvailla vähän millaisia holkkipolvia sitä autoa käy rikkomassa.

millainen webcami tällaiseen tarkoitukseen sopisi? entä millä ohjelmistolla? kuvien ei siis tarvitsisi mennä mihinkään nettiservolle vaan ihan oma kovalevy riittäisi.

entä miten toimii html-pohjaiset nettikamerasysteemit? eli miten voisin laittaa esim. kotisivuille valvontakamerakuvaa?

Ainakin itse muistan aikoinaan viritelleeni tuollaisen systeemin ikivanhalla Creativen web-kameralla sekä Chill Cam -ohjelmistolla. Myös oman digikamerani Canon G1 saa kytkettyä USB-kaapelilla tietokoneeseen, ja Canon Remote Capture -nimisellä ohjelmalla otettua tietyin väliajoin kuvia. Nämä digikameralla otetut kuvat ovat luonnollisesti parempilaatusia kuin millä tahansa webkameralla otetut.

Uusissa labtechin webbi kameroissa on ohjelmistossa valvontakamera toiminto säädettävällä liiketunnistimella eli ottaa videopätkää ,kun joku pyörii kameran edessä.
19.90e

webbikameroissa vaan on sen verran paska kuva ja valovoima, että vähänkään valottomasta paikasta ei saa kuvaa... Homewatcher on varmaan sopiva softa.

Onhan useimmissa webbikameroissa heikko kuva, ne on kuitenkin kehittynyt jonkin verran ja verkkokauppa.comsta saa nyt aika halvalla. Itse hankin <a href="http://www.fennoturvapalvelut.com">tuolta</a> halvimman, ihan ok. Kameravalvonta on viime aikoina tullut aika paljon helpommaksi ja halvemmaksi, samalla se alkaa olla melkein pelottavaa että kuvia voi jäädä jonkun kovalevylle vaikka kuinka kauan ja joskus 5v. päästä joku voi ottaa esiin kun on kotimatkalla baarista töppäillyt ja puhunut norjaa naapurin puskissa.

Jos meinaat valvotakameraksi webcamia, niin kannattaa kyllä panostaa rahaa. Tuommosilla 20€ ruoskilla ei kyllä tee valvontatarkoituksessa yhtään mitään.

Suositut

Back
Ylös Bottom