Wau

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
Deat sanoi:
Syöhän ne, mutta kun niillä kerran olisi varaa mennä ostamaan kaupasta lihaa, niin miksi niitä hirviä ja muita siellä ammuskella, se oli asian ydin, just niinku Williekin sen sanoi.

Eiköhän hirviä ammuta jo pelkästään hirvikolarienkin estämiseksi.

Deat sanoi:
Omg... Siis se liha tulee sinne teurastamosta, missä teurastetaan vartavasten sitä varten kasvatettuja eläimiä, ja niitä kun teurastetaan muutenki koko ajan, niin miksi pitäs mennä metsäneläimiä ammuskelemaan? Kässääks?
No tämä syötäväksi kasvattaminen pienessä karsinassa onkin sitten oikea palvelus eläimelle :whip:

teemupii sanoi:
No tämä syötäväksi kasvattaminen pienessä karsinassa onkin sitten oikea palvelus eläimelle :whip:
Sentään joku ymmärsi pointtini. Kiitos.

teemupii sanoi:

No ei ole, mutta ei se teuraaksi kasvattaminen vähene yhtään vaikka kaikki kävisivät niitä elukoita ampumassa ruokapöytäänsä. Pointtina tässä olikin metsästämisen turhuus jossakin Suomen kaltaisessa maassa missä ruoka kulkee ihmisen suuhun teurastamo/lihatiski akselia pitkin...
Metsästäminen on kyllä eettisempää kohtelua eläimelle kuin teuraaksi kasvattaminen, mutta metsästys on täysin turhaa jos sille ei ole oikeasti tarvetta, niin kuin esim. jossain afrikan maissa tai muissa paikoissa missä ruokaa ei saa pöytään suoraan lähimarketista.

o.k. Hirvikannan harventamisessa saattaa olla jotain pointtia kolareiden estämisen kannalta, mutta toisaalta yksityisautoilu on muutenkin täysin hanurista.

jepjep, meikä on vegehihhuli, ei herneitä nenuun...

Mulla on sukulaisperhe joka hakee 95% lihat ruokapöytään metsästämällä tai kalastamalla. Ystäväni vegaanihihhuli tykkää et se on jees. Itse syön lihaa melkein päivittäin ja maistelen vegaanihihhuliruokaa jos sitä on tarjolla.

Uhanalaisten eläinten sporttitappaminen on törkeää. Hirvien ampuminen Suomessa taas on ok. Tappaa saa, jos riistaa on ja se syödään.

Multa meni nyt vähän toi sun juttu ohi. Mitä sitten jos eläimiä metsästetään teurastuksen lisäks? Kyllähän rehellinen ja asiansa osaava metsämies saaliinsa lihoiksi pistää? Siis mikä siinä on vialla, kun itsekin sanot, että metsästäminen on "eettisempää kohtelua eläimelle kuin teuraaksi kasvattaminen"?

Niin joo, yksityisautoilu on tosi hanurista maassa, jossa joukkoliikenteen kuskit päättää, että tänään ei sitten kuljetetakaan ketään mihinkään. Ja vaikka ei olisikaan lakkoa päällä, niin eipä toi joukkoliikenne, varsinkaan poikittaisliikenne (ja varsinkaan Vantaan puolella), niin kummosta ole. Junat toimii hyvin, jos asuu radan varrella. Ja milläs kuljet tuolla maaseudun puolella, ellet autolla?
Samantien kun saan opiskelut loppuun ja säännölliset tulot -> autokauppaan.

Ei juma nyt.. :wall:

Pointtina on koko ajan ollut se, että niitä eläimiä kun jo tarpeeksi teurastetaan teurastamoilla, niin miksi niitä pitää mennä metsästä ammuskelemaan? Väheneekö ne teuraseläinten kärsimykset sillä lailla, että ne teurastetaan, mutta niitten lihaa ei osteta? Se jos niitä hirviä todella on liikaa liikenteen turvallisuuden kannalta niin sen toki ymmärtää. Mulla on monta sukulaista, jotka harrastaa metsästystä, ja tuli kerran niitten kans juttua tosta metsästyksen etiikasta ja heidän mielipiteensä oli, ettei se paljoa eettisesti puolusteltavissa ole, jos kerran safkat voi kaupasta hankkia.
Mä ainakaan en ite ole mikään vegaani, mä syön ihan perkeleesti lihaa joka päivä. Riistaa oon syöny pari kertaa, mutta en tykänny (siin on sellanen paskanmakunen sivumaku), ihmettelinki kuinka joku jaksaa metsästää noin pahan makusen lihan takia.

Noh, turha siitä nyt on jeesustella, eihän se ole edes threadin aihe.

Joo, tosta asiasta voi väitellä maailman loppuun asti. Kunhan tää nyt ei mee liha-vegaani-keskusteluks, niin all is well.

Noihin aseisiin takas, menee otsikon ohi, mutta tänne kirjoitti (kai) asiasta jotain tietäviä, ainakin Willie?: Miten Helsingissä (tai Vantaalla, Espoossa) onnistuu jos haluaa alkaa harrastamaan radalla ampumista? Missä täällä on ratoja, minkä hintasta?

Antzu sanoi:
Joo, tosta asiasta voi väitellä maailman loppuun asti. Kunhan tää nyt ei mee liha-vegaani-keskusteluks, niin all is well.

Noihin aseisiin takas, menee otsikon ohi, mutta tänne kirjoitti (kai) asiasta jotain tietäviä, ainakin Willie?: Miten Helsingissä (tai Vantaalla, Espoossa) onnistuu jos haluaa alkaa harrastamaan radalla ampumista? Missä täällä on ratoja, minkä hintasta?

Minkä tyyppisestä ammunnasta olisit kiinnostunut, haulikko-, kivääri- vai pistooliammunnasta? Erilaisia ratoja löytyy ainakin Viikistä (lakkautetaan, korvaava rata tulee kai Kivikkoon), Maunulasta, Sipoosta, Santahaminasta, Helsingin urheilutalolta, Helsinki Shooting Club Albertinkadulta, West Shooters Fabianinkadulla, Poliisiopiston rata Otaniemestä. Hinnat vaihtelevat, itse olen ampunut lähinnä Viikissä ja Albertinkadulla. Suomen Metsästysyhdistys hallinnoi Viikin rataa ja sen jäsenet saavat käyttää rataa ilmaiseksi, vuosimaksu on 50€ luokkaa. HSC:n ratamaksu on 5€ jäsenille, lisäksi jäsenmaksu on 55€ vuodessa.
Alla olevasta linkistä saa mukavasti tietoa.

http://www.ampujainliitto.fi/liitto/

Edit: Ensimmäinen askel on siis ottaa yhteyttä seuraan jonka toiminta vaikuttaa kiinnostavalta.

Back
Ylös Bottom