W-LAN ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Nyt menee taas hermot tän vehekeen kanssa.

Hommasin siis w-lan kamat tähän läppäriin. Koneeseen tulee tohon PCMAI (vai mikä olikaan) korttipaikkaan tuo w-lan kortti, merkki on D-Link DWL-G650. Kun koitan asentaan kortin, niin kaikki menee muuten ongelmitta, mutta kun kortin tökkää kiinni, niin napsahtaa suoritinkäyttö tappiin ja kone hidastuu ihan järjettömästi. Vika poistuu heti kun otan kortin irti ja palaa jos laitan sen takasin.

Olen koittanut asentaa sen ihan ohjeiden mukaisesti, eli ensin ajurit, sitten kone kiinni, kortti koneeseen ja virta päälle. Ei auta. Ei auta vaikka koittas ilman valmistajan ajureita ja laittas kortin kiinni missä vaiheessa tahansa. Langattoman yhteyden sain kyllä toimimaan, mutta ei sillä tee vittujakaan kun ei tää hidastuu niin totaalisesti. Mitään virheilmotusta ei tule missään vaiheessa.

Jos joku tietää mikä on vikana, niin auttakaa, mutta kansankielellä, mulle on turha mitään alan juttua laittaa, menee sitten yli ja kovaa.

Ois vaan kiva tietää, että onko vika muussa kun käyttäjässä ennenkuin lähtee liikkeeseen narisemaan. Niin ja käyttiksenä XP jos sillä mitään merkitystä on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Nyt menee taas hermot tän vehekeen kanssa.

Hommasin siis w-lan kamat tähän läppäriin. Koneeseen tulee tohon PCMAI (vai mikä olikaan) korttipaikkaan tuo w-lan kortti, merkki on D-Link DWL-G650. Kun koitan asentaan kortin, niin kaikki menee muuten ongelmitta, mutta kun kortin tökkää kiinni, niin napsahtaa suoritinkäyttö tappiin ja kone hidastuu ihan järjettömästi. Vika poistuu heti kun otan kortin irti ja palaa jos laitan sen takasin.

Olen koittanut asentaa sen ihan ohjeiden mukaisesti, eli ensin ajurit, sitten kone kiinni, kortti koneeseen ja virta päälle. Ei auta. Ei auta vaikka koittas ilman valmistajan ajureita ja laittas kortin kiinni missä vaiheessa tahansa. Langattoman yhteyden sain kyllä toimimaan, mutta ei sillä tee vittujakaan kun ei tää hidastuu niin totaalisesti. Mitään virheilmotusta ei tule missään vaiheessa.

Jos joku tietää mikä on vikana, niin auttakaa, mutta kansankielellä, mulle on turha mitään alan juttua laittaa, menee sitten yli ja kovaa.

Ois vaan kiva tietää, että onko vika muussa kun käyttäjässä ennenkuin lähtee liikkeeseen narisemaan. Niin ja käyttiksenä XP jos sillä mitään merkitystä on.

kokeile asentaa uusin ajuri tuolta
http://www.dlink.fi/?go=jN7uAYLx/oI...waaRp+X19Vnq1zitUvt1LVILi0KLxLEcQt+/cZo+zGg==
kai oot varmistanut että lähetin on oikea
http://www.dlink.fi/?go=jN7uAYLx/oI...tbNlwaaRp7j0oFD2onGQTo48EB9jnzKLjKU0SsOvdaIc=
ja päivitä myös lähetin esim jos 624
http://www.dlink.fi/?go=jN7uAYLx/oI...waaRp+X19Vnq1zitUvt1LVILi0KLxLUgZuencaY+xGQ==
tosta lähettimen firmwaren päivityksestä ei ole kyllä hajuakaan miten tehdään

Kiitti Topi linkeistä, toivottavasti tuo ajuri auttaa, testaan kun kotiin pääse. Mitenkäs muuten tuo ajurinpäivitys kun laite ei ole käytössä? Eli osaako kone päivittää sen oikeaan paikkaan vai pitääkö mun huomioida jotain? Jos koitan tehdä tota päivitystä kortti paikallaan, menee siinä varmaan viikko kun kone hidastuu niin totaalisesti.

Ja luulis tuon lähettimen olevan oikea, kun liikkeessä ne mulle "pakettina" ne myivät.

Jos tuo mainitsemasi ajurinpäivitys ei auta, niin vaihtoehdoksi jää varmaan koko roskan vieminen myymälään. Mutta ne saatanat ei kuulemma korvaa kun 80% hinnasta jos palauttaa. :curs:

Nuo d-linkin vekottimet on aika huonolaatuisia. Mulla on ollu kanssa aikanaan onkeleita varsinkin ton pcmcia-kortin kanssa(toimii joka kolmas päivä, ei kuitenkaan sunnuntaisin...). Tietenkin jos vaan on mahdollista niin vie romut takaisin ja vaihda johonkin toiseen merkkiin.

No ei kyllä hyvältä vaikuta tuon merkin kanssa. Se usb-porttiin käyvä palillakka oli jo viallinen. No katotaan että saanko toimimaan, häviää siinä sen 20% hinnasta jos vaihdan ne johonkin toiseen + väliraha siitä paljonko on kalliimpi se toinen merkki. Eli jää sitten koko W-lan laittamatta jos tota en toimimaan saa. :curs:

Ainakin pcmcia-korttien kanssa olen itsekkin asennellessani törmännyt jokusen kerran vastaavanlaiseen ongelmaan. Kone alottaa tahmaamisen heti kun windowsi käynnistyy ja ei meinaa loppua sitten millään. Muutaman kerran kun on suorittanut asenna/poista laite rumban niin kaikki on toiminut moitteetta. En ole sen kummemmin jaksanut syventyä, että mistä ongelma voisi johtua.

Noita usb-dongleja kannattaa välttää ainakin tietoliikenne puolella. Nuo tuppaavat pienen kokonsa takia kuumenemaan älyttömästi ja täten katkovat yhteyttä harvasa tunti. Useampaa merkkiä olen kokeillut ja jokainen on vastaavaa tehnyt enemmän tai vähemmän. Usb-väyläiset tietoliikennelaitteet ovat myös muutenkin enemmän koneriippuvaisia ja tämän takia itse suosin mielummin muita vaihtoehtoja. Itse töitten puolesta joutuu olemaan paljon tekemisissä myös Wlan-tuotteiden kanssa ja myös kotona on vaihtelevista komponenteista koostuva wlan-verkko.

Monesti vastaavanlaisiin ongelmiin auttaa tukiasemalle uusimman firmiksen päivittäminen ja tietenkin wlan-kortille/donglelle uusin ajuri. Myös kaiken maailman nitro-modet kannattaa disabloida tukiaseman puolelta. Muita keinoja Wlan-verkon vakauttamiseen on esim. käyttää joko b tai g standardia. Monesti tukiasemissa on enabloituna b+g, jolloin voidaan verkossa käyttää sekaisin sekä 11MB että 54MB kortteja.

Tuossa sinun tilanteessasi myös kannattaa varmistaa, ettei koneella ole mitään matoja / muuta saissea. Moni spyware aiheuttaa suuria määriä verkon liikennöintiä ja tämä taasen kuormittaa helposti myös suoritinta (jos käytössä on hieman vanhempi kone). Muita ideoita ei nyt tähän hätään tule mieleen, mutta tarkkaillaan asian edistymistä ;)

Ja heti edittiä:

Unohtui mainita, että tuo tahmaaminen matojen / muitten vastaavien takia johtuu monesti siitä, että palomuuri työllistää prossua sen mukaan kun paketteja menee läpi.

Ja viellä lisää tuohon edelliseen viestiini, että kannattaa myös tarkistaa keskeytykset/muistialueet. Pcmcia-väylän kanssa saattaa mennä edellämainitut päällekkäin usb-väylissä olevien laitteiden kanssa. Tämmöisessä tapauksessa ei välttämättä auta edes kortin vaihtaminen, vaan pitää käydä käsin muokkaamassa (mikäli mahdollista) noita.

Jamiks sanoi:
Ainakin pcmcia-korttien kanssa olen itsekkin asennellessani törmännyt jokusen kerran vastaavanlaiseen ongelmaan. Kone alottaa tahmaamisen heti kun windowsi käynnistyy ja ei meinaa loppua sitten millään. Muutaman kerran kun on suorittanut asenna/poista laite rumban niin kaikki on toiminut moitteetta. En ole sen kummemmin jaksanut syventyä, että mistä ongelma voisi johtua.

Tuossa sinun tilanteessasi myös kannattaa varmistaa, ettei koneella ole mitään matoja / muuta saissea. Moni spyware aiheuttaa suuria määriä verkon liikennöintiä ja tämä taasen kuormittaa helposti myös suoritinta (jos käytössä on hieman vanhempi kone). Muita ideoita ei nyt tähän hätään tule mieleen, mutta tarkkaillaan asian edistymistä ;)

Ja heti edittiä:

Unohtui mainita, että tuo tahmaaminen matojen / muitten vastaavien takia johtuu monesti siitä, että palomuuri työllistää prossua sen mukaan kun paketteja menee läpi.

No mä koitan kotona noista Topin linkeistä laittaa tota uusinta ajuria (jos se ei ole sama mikä kortin mukana tuli) ja pitää myös koittaa asennella ja poistaa vielä jokunen kerta uudelleen. Ootko sä tehnyt millä tavalla tuon asennuksen ja poiston? Eli onko jotain kikkaa mitä kannattaisi kokeilla? Itse tein ihan ohjeiden mukaan ensin, eli ajurit ekana, sitten kone kiinni, kortti koneeseen ja päälle. Ja se tahmaaminen todellakin alkoi heti kun wintoosa käynnistyi. Ja loppui siihen kun nykäsin kortin irti. Yritin myös asentaa sen koneen ollessa käynnissä ja taas sama tahmaaminen heti kun kortin laittoi kiinni.

Tuo Spyware rupesi kiinnostamaan, mutta eikös se häiritsisi ihan normaalissa verkkopiuhan kautta tapahtuvassa yhteydessäkin? Se kuitenkin toimii täysin normaalisti. Mutta pitää varmuudenvuoksi ajella Spywareohjelma läpitte, ei siitä ainakaan haittaakaan ole.

Jamiks sanoi:
Ja viellä lisää tuohon edelliseen viestiini, että kannattaa myös tarkistaa keskeytykset/muistialueet. Pcmcia-väylän kanssa saattaa mennä edellämainitut päällekkäin usb-väylissä olevien laitteiden kanssa. Tämmöisessä tapauksessa ei välttämättä auta edes kortin vaihtaminen, vaan pitää käydä käsin muokkaamassa (mikäli mahdollista) noita.

Vielä jos kerrot miten tuo tapahtuu, niin olen erittäin kiitollinen.

Laitteen poistoa voi suorittaa mm. Ohjauspaneeli->Järjestelmä->Laitteisto->Laitehallinta
Valitaan wlan-kortti aktiiviseksi ja ylhäältä poista (ei poista käytöstä).

Tietenkin sitte ihan kortin softan omalla uninstall toiminnolla voi myös lähteä samalla itse raudan asennus.

Mikäli käytössä Windows xp:
Ohjauspaneeli->Järjestelmä->Laitteisto->Laitehallinta->Näytä->Laitteet yhteyden mukaan

Tuolta löytyy sitten keskeytykset ja muistialueet. Näitä ei yleensä voi muuttaa, ellei biossista ole valittuna noitten määritteleminen manuaaliseksi. Windowsilla on monesti tapana kaatua / valittaa jos nuo menevät päällekkäin, mutta on kyllä välillä huomattu, että noita menee päällekkäin ja winkkari ei ilmoita mitään.

Huomaisit ylimääräisen verkkoliikenteen kyllä luultavasti myös ethernettiä käytettäessä.

edittiä:
Tuli tuossa vielä mieleen, että ajatko läppistäs verkkovirrassa vai akun varassa? Ainakin usb-donglet vaativat oikein toimiakseen monesti virtaa esim 500mA (saavat käyttöjännitteen koneesta) ja akun varassa heikolla akulla tätä määrää ei välttämättä saavuteta. Mahdollisesti sama ongelma voi esiintyä myös pcmcia-korttien kanssa.

Eikös toi DWL-G650 ole 108Mbps SuperG langaton PC kortti? Kannattaa ehdottomasti kortin hallinasta käydä kyseinen ominaisuus disabloimassa (mikäli ei vastaaviin nopeuksiin kykenevää tukiasemaa käytetä). Tämähän saattaa olla automaattinen feature ja ei välttämättä pystytä edes käsin poistamaan käytöstä.

Jamiks sanoi:
edittiä:
Tuli tuossa vielä mieleen, että ajatko läppistäs verkkovirrassa vai akun varassa? Ainakin usb-donglet vaativat oikein toimiakseen monesti virtaa esim 500mA (saavat käyttöjännitteen koneesta) ja akun varassa heikolla akulla tätä määrää ei välttämättä saavuteta. Mahdollisesti sama ongelma voi esiintyä myös pcmcia-korttien kanssa.

Eikös toi DWL-G650 ole 108Mbps SuperG langaton PC kortti? Kannattaa ehdottomasti kortin hallinasta käydä kyseinen ominaisuus disabloimassa (mikäli ei vastaaviin nopeuksiin kykenevää tukiasemaa käytetä). Tämähän saattaa olla automaattinen feature ja ei välttämättä pystytä edes käsin poistamaan käytöstä.

Yleensä verkkovirrassa, akkua käytän aika harvoin ainakin kotioloissa. Että se ei varmaan ole ongelma tässä kohtaa.

Ja voiko noita kortin aseutuksia muokkailla vaikka kortti ei ole koneessa kiinni? Jos ei voi niin muokkaaminen on vähän hankalaa kun tää toimii niin järjettömän hitaalla kun kortti on kiinni.

Hain tuolta valmistajan sivuilta nuo varmasti oikeat ajurit, mutta kun yritän päivittää niitä niin tämä ilmoittaa vain että "Määritetty sijainti ei sisällä tietoja laitteistostasi" eli mitähän tämä nyt meinaa?

Vaikka asentasin tän suoraan mukana tulleelta cd:ltä, näyttää tämä ajurin päiväämääräski jotain vuonna 2001, eli ei varmasti ole oikea. Mutta miten hitolla mä saan tämän päivitettyä kun ei päivity vaikka miten päin tekisi. Menee taas sormi suuhun ja herne nenään.

Timba79 sanoi:
Kiitti Topi linkeistä, toivottavasti tuo ajuri auttaa, testaan kun kotiin pääse. Mitenkäs muuten tuo ajurinpäivitys kun laite ei ole käytössä? Eli osaako kone päivittää sen oikeaan paikkaan vai pitääkö mun huomioida jotain? Jos koitan tehdä tota päivitystä kortti paikallaan, menee siinä varmaan viikko kun kone hidastuu niin totaalisesti.

Ja luulis tuon lähettimen olevan oikea, kun liikkeessä ne mulle "pakettina" ne myivät.

Jos tuo mainitsemasi ajurinpäivitys ei auta, niin vaihtoehdoksi jää varmaan koko roskan vieminen myymälään. Mutta ne saatanat ei kuulemma korvaa kun 80% hinnasta jos palauttaa. :curs:
kaverilla oli kyseisen modeemin kanssa ongelmia firmwaren päivitys auttoi. nopeus oli enen päivitystä hurjat 2kb/s.
en kyllä ymmärrä miksei valmistajat/myyjät päivitä niitä ennen kuin myyvät tai laittaisivat edes lapun mukaan. Myyjä oli selittänyt että jos on asentanu sp2:n pitää firmware päivittää. Mutta eihän sitä voinnu ostaessa sanoa.

topi sanoi:
kaverilla oli kyseisen modeemin kanssa ongelmia firmwaren päivitys auttoi. nopeus oli enen päivitystä hurjat 2kb/s.
en kyllä ymmärrä miksei valmistajat/myyjät päivitä niitä ennen kuin myyvät tai laittaisivat edes lapun mukaan. Myyjä oli selittänyt että jos on asentanu sp2:n pitää firmware päivittää. Mutta eihän sitä voinnu ostaessa sanoa.

Mulla ei ole sp2 päivitystä, pitäisikö olla?

Ja ei sitten sano tuo firmware yhtään mitään, mistä sen saa päivitettyä?

Ja senverran vielä, että laitehallinnasta ei PCMCIA-laitteiden kautta saa päivitettyä yhtään mitään. Ja verkkosovittimissa tuo ei näy kuin kytkettynä ja siinä nyt tuntuisi olevan uusin ajuri. Että en sitten keksi enää yhtään mitään mitä tehdä. Mä päivitän vaikka mitä kun vaan kerrotte mitä pitää päivittää. :D

Kokeile päivittää sp2,siinä tulee paremmat langattoman verkon tuet!

Itsekin suosittelisin SP2 asentamista koneelle. Siinä tosiaan tulee paremmat ajurituet ja muut wlan laitteille. Itsellä käytössä myös läppäri johon asensin sp2 ja sen jälkeen edimaxin wlan kortin ja lähti heittämällä toimimaan. Kortin malli näytti olevan Edimax - EW-7106PC. Hintaa muistaakseni jotain pari kol kymppii. Eli ei mikään hi-tech malli.

Timba79 sanoi:
Hommasin siis w-lan kamat tähän läppäriin. [SNIP] w-lan kortti, merkki on D-Link DWL-G650.

D-linkillä on pahoja yhteensopivuusongelmia tiettyjen PCMCIA -piirisarjojen kanssa. Esimerkiksi omassa HP Pavillion 5k -sarjalaisessani D-linkin kortti ei toimi sitten millään. Kaverin Dellissä samainen kortti jättää toimimatta joka kolmannella buutilla. Ainoa fiksu korjaus on ollut kortin vaihtaminen johonkin parempaan, esimerkiksi Linksysit ja Buffalot ovat toimineet huomattavasti luotettavammin.

Itsellä oli kans ongelmia dwl-g650+ kortin kanssa. Ihan surkea tekele, ilmeisesti ajuri/utility kusee, kun muun muassa salaus ei toimi.

vonPryz sanoi:
D-linkillä on pahoja yhteensopivuusongelmia tiettyjen PCMCIA -piirisarjojen kanssa. Esimerkiksi omassa HP Pavillion 5k -sarjalaisessani D-linkin kortti ei toimi sitten millään. Kaverin Dellissä samainen kortti jättää toimimatta joka kolmannella buutilla. Ainoa fiksu korjaus on ollut kortin vaihtaminen johonkin parempaan, esimerkiksi Linksysit ja Buffalot ovat toimineet huomattavasti luotettavammin.

Miten mahtaa olla yhteensopivus sitten d-linkni lähettimen kanssa? Vai pitiäisikö vaihtaa koko paketti? Se vaan tulee todennäköisesti maksamaan mukavasti, joten vähemmällä pääsisi jos pelkkä kortin vaihto riittäisi. Ei sitä pidemmän päälle jaksa kikkailla, kyllä sen toimia pitää luotettavasti.

Topi: huomasin tuon pienen mokan ja otin silloin tuon jälkeenpäin mainitsemasi ajurin, mutta se oli lopulta sama mikä mukana tulleessa cd-levyssä.

D-Linkillä on ilmeisesti ollut tämöisiä ongelmia. Kannattaisi koittaa firmwarea päivittää. Jos ei auta niin vie kortti takuuseen. Jos ei uusikaan paketti lähde pelittämään, niin vaiha merkkiä. Tietääkseni liikkeellä ei ole oikeutta alkaa vähentelemään mitään summia jos vaihdat, vaan käsittääkseni käytäntö on että hyvittävät joko päivän hinnan, tai kuitissa olevan hinnan mukaan, riippuen siitä kumpi on parempi liikkeelle.

Xp kykenee käsittelemään päällekkäisiäkin keskeytyksiä, tosin kaikki laitteet ei siitä tykkää. home versiossa ei muistaakseni pääse räpläämään keskeytyksiä sun muita. Taitaapi olla pron ominaisuus. Sp2 on kyllä hyvä asentaa. Siinä tulee iso joukko paikkoja kaikenlaisia kökköjä vastan. Tosin jos ei sitä halua asentaa, niin kannattaa kuitenkin ottaa kaikki pikkupäivitykset jotka saa. Jos koneessasi on sp1 pelkästään niin olet erittäin altis kaikelle paskalle mitä netissä liikkuu. Siten tosiaankin kannattaa tarkistella että kone on puhdas kaikista viruksista, madoista, sun muusta. Aja virustarkistus, sekä sitten spybotilla, ad-awarella, sekä microsoftin englanninkielisiltä download sivustolta saatavalta microsoft antispywarella kone läpi, niin voit olettaa että se on kohtuu puhdas. Muista ottaa järjestelmänpalautus pois käytöstä ennen puhdistusta. Niin ja tyhjennä kaikki temp kansiot. Sekä roskis. Huh pitkä teksti, toivottavasti ees jostain näistä ois apua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom