Vuosia jatkunut keskivartalon jännittäminen ja siitä seuranneet ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jonezki
  • Aloitettu Aloitettu
Eli oon ala-asteelta asti vetänyt vatsaa sisään ja jännittänyt. Osaako joku neuvoa miten kannattaisi kroppaa lähteä kuntouttamaan nyt kun on tuon jännittämisen lopettanut.

Oireina varmaan kaikki mahollinen mitä tollasesta seuraa mutta tässä jotain:
Leuat jumissa(syväpurenta), nielemisvaikeuksia, pään ympärillä kiristävä "vanne", niskahartiat jumissa (koko kroppa), hengitysvaikeudet, erektiohäiriö, yleinen heikkous (voiman välityksessä tuntuu olevan häikkää= huono puristusvoima)

Uin ja juoksen 2 kertaa viikossa ja salilla käyn 2-3 kertaa.
Ajatus oli lopettaa salilla kaikki muu tekeminen ja keskittyä ongelmien poistamiseen ja kropan vahvistamiseen.

Viimeksi muokattu:
Eihän se vatsan sisään vetäminen vaikuta kuin sinne sisempiin keskivartalokerroksiin. Ei leukoihin, hartioihin, vehkeeseenkään, eikä taatusti sinne vanteeseen pään ympärillä. Tällai pikasesti aatellen vois olettaa, että noilla on enemmän tekemistä stressin ja nimenomaan stressinkäsittelyn sekä itsetunnon kanssa. En jättäis treenejä missään nimessä veks, mutta keskittyisin hankkimaan keskusteluapua sen psyykkisen puolen treenin tueksi.

Jos on jännitys/ahdistusoireita ollut vuosia, niin kuntoutuminen tarkoittaisi uuden tasapainoisemman olemisen ja elämisen opettelua. Siinä tosiaan voi ammattilaiset auttaa, ja vaikka siinä voi kestää aikaa, niin se on taatusti tekemisen arvoista. Ei kannata kärvistellä oireiden kanssa vuosikausia. Koska kroppa (hermosto) ja mieli eivät ole erillisiä, niin monesti on tehokkainta saada apua sekä hermoston rauhoittamiseen eri keinoin että tuoretta näkökulmaa omien ajatusten ja tunteiden käsittelyyn. Liikunnalla on kuntoutumisessa tietysti tärkeä rooli, mutta muitakin keinoja olisi hyvä ottaa käyttöön. Siitäkään ei tosin haittaa ole, että kokeilee itsekseen rentoutusharjoituksia, ja niissä ykkösjuttu on säännöllisyys. Kuitenkin yhtenä vaarana itsehoidossa on se, että alkaa tarkkailla ja kontrolloida itseään yhä enemmän (kuten vatsan sisään vetäminen tai jokin muu samankaltainen toiminto), mikä ylläpitää sitten jo koholla olevaa vireystilaa ja hankaloittaa toipumista. Siksi monesti on tällaisen noidankehän purkamiseksi tarpeen opetella tulkitsemaan oman elimistön käyttäytymistä uudessa valossa sekä hermoston että mielen tasolla. Ja nämä kommentit yleisellä tasolla, tuppaavat olemaan yksilöllisiä juttuja. Mutta eivät ole ylitsepääsemättömiä juttuja ollenkaan.

Terapiaa tulee kohta 2 vuotta täyteen eli nyt ei ole kyse henkisestä puolesta. Lopetin tuon vatsan sisään vetämisen ja jännittämisen n. 2 viikkoa sitten ja huomasin, että mun täytyy opetella olemaan ja tekemään kokonaan uudestaan. Eli mun tulkinnan mukaan kyse on siitä, että keskivartalo on heikko ja varsinkin sen käyttö tukena kaikessa tekemisessä. Ja haluisin nyt lähteä vahvistamaan sitä.

Voisko olla että oot sillä vatsan sisään vetämisellä onnistunut saamaan ryhtivirheen ja sen vuoksi seisot jotenkin toispuoleisesti? Se voi kyllä aiheuttaa jumeja tai niska-hartiavaivoja. Suuntaisin hyvälle fyssarille joka vois katsoa mahdolliset asentovirheet ja auttaa sitten niiden kanssa eteenpäin.

Terapiaa tulee kohta 2 vuotta täyteen eli nyt ei ole kyse henkisestä puolesta. Lopetin tuon vatsan sisään vetämisen ja jännittämisen n. 2 viikkoa sitten ja huomasin, että mun täytyy opetella olemaan ja tekemään kokonaan uudestaan. Eli mun tulkinnan mukaan kyse on siitä, että keskivartalo on heikko ja varsinkin sen käyttö tukena kaikessa tekemisessä. Ja haluisin nyt lähteä vahvistamaan sitä.
Miten se heikkous sitten ilmenee? Varmasti keskikroppa tuntuu erilaiselta nyt kun olet tehnyt ison muutoksen. Jos kuitenkin olet harrastanut juoksua, uintia ja salia, niin ihan heikossa kunnossa ei keskikroppa liene. Heikkous on tietysti suhteellista mutta jos esim. salilla voimatasoissa tapahtuu kehitystä keskivartaloliikkeissä ja muissakin liikkeissä, niin se on varsin kiistaton mittari voimatasoille. Hengitystekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota voimaillessa sekä liikkeiden suorituksen aikana että lepotauoilla, ettei palaa vanhoihin tapoihin = turhaan jännittämiseen. Pätee tietysti myös liikunnan ulkopuolella, turhaa jännittämistä on tärkeää karsia. Kaksi viikkoa on hermoston näkökulmasta vielä varsin lyhyt aika opetella uusia juttuja, mutta elimistö oppii kyllä kun sille antaa sopivia ärsykkeitä ja aikaa.

Lihasjännitykset avautuu nopeasti liikunnalla. Sellainen kokonaisvaltainen liikunta kuten nyrkkeily ja mieluiten sellainen laji jossa myös potkitaan.
Kannattaa myös venytellä.

YouTubesta Löytyy myös hyviä liikkuvuusharjoitteita.

Aika fyssarille(julkisen puolen, yksityiseen ei riitä varat) varattuna 17.5, mutta en haluis odotella toimettomana enkä varsinkaan pahentaa tilanetta. Jos täältä löytyy joku fyssari joka haluis ottaa tilanteesta kopin niin oon valmis kuvattavaks ja materiaalia saa käyttää miten parhaaks näkee.

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, että onko tää joku ihan yleinen juttu? Niin paljo vastauksia saisi uskomaan, että on. En oo ikinä kuullu aiemmin moisesta. Miks sitä vatsaa sit on jännitetty sisään? Joltain psykosomaattiselta tjs. jutulta kuulostaa.

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, että onko tää joku ihan yleinen juttu? Niin paljo vastauksia saisi uskomaan, että on. En oo ikinä kuullu aiemmin moisesta. Miks sitä vatsaa sit on jännitetty sisään? Joltain psykosomaattiselta tjs. jutulta kuulostaa.
No siis heitän tähän, että itselle on vähän huomaamatta kehittynyt vastaavaa ongelmaa. Olen tauon jälkeen treenannut vuoden taas kovempaa ja vähän aikaa sitten huomasin havahtuneeni toisinaan siihen, että huomaamatta jännitän keskivartaloa ja joudun sitten rentouttumaan tietoisesti. Ja johtaa herkästi siihen, että liike ei ole rentoa ja aiheuttaa kireyksiä muualle kroppaan sekä pinnallista hengitystä, mistä taas seuraa herkästi niskan ja purentalihasten ylikuormitusta.

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, Miks sitä vatsaa sit on jännitetty sisään?
En tiedä onko ihan sama kuin aloittajalla mutta.
Joskus ala-asteella terkkari valiteli mun huonoa ryhtiä, ja kun valokuvia katsoo niin en ihmettele... Seisoin siis vatsa pystyssä, eli notko ei ollut alaselässä vaan tuolla lapojen alla.
Tähän oli ohjeena: Vedä vatsaa sisään. No minähän vedin ja rintaa samalla ulos.
Tästä on sittemmin ollut aikamoinen pois opettelu. Nykyään jo ok mutta esim Tempauksessa kun menee äkkiä alle niin se vanha asento tulee kummittelemaan ja sitten koko ukko ns katkeaa.

Mä olen aina ihmetellyt miehiä jotka ei vedä mahaan sisään julkisella paikalla vaan antaa pömpöttää vallatonna 😁 En tiennyt että sisäänvetämisestä voi olla haittaa.

En tiedä onko ihan sama kuin aloittajalla mutta.
Joskus ala-asteella terkkari valiteli mun huonoa ryhtiä, ja kun valokuvia katsoo niin en ihmettele... Seisoin siis vatsa pystyssä, eli notko ei ollut alaselässä vaan tuolla lapojen alla.
Tähän oli ohjeena: Vedä vatsaa sisään. No minähän vedin ja rintaa samalla ulos.
Tästä on sittemmin ollut aikamoinen pois opettelu. Nykyään jo ok mutta esim Tempauksessa kun menee äkkiä alle niin se vanha asento tulee kummittelemaan ja sitten koko ukko ns katkeaa.
Mulla on vähän sama, kun aina on sanottu että pidä selkä suorana. Sit oon kuvitellut olevani selkä suorana, kun se onkin kaarella. Sit siitä tiedostamattani kompensoinut painopistettä siten että olkapäät ja myös pää on siirtynyt eteenpäin. Virhe. Myöhemmin myös ihan fyssarit on sanonu että pidä olkapäät takana ja alhaalla, mihin taas toiset fyssarit onneks on sanoneet että ei automaattisesti pidä paikkaansa.

Back
Ylös Bottom