Vuorotyöntekijät HUOMIO!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Olen töissä tehtaalla jossa on käytössä uusi vuorojärjestelmä 2-2-2-4 (aamu-ilta-yö-vapaa) vanhan 4-1-4-1-4-6(a-v-i-v-y-v) järjestelmän tilalta.

Tämä uusi järjestelmä on mielestäni paljon parempi ja suosittelen sitä kaikille!
Mitä mieltä muut on tästä järjestelmästä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta vuorotyöläisen avokkina tuo vanha järjestelmä on parempi. Uudessa järjestelmässä elämän tahti muuttuu lähes päivittäin, ei varmasti tee hyvää duunarinkaan pääkopalle. Tuo välissä oleva on erittäin mukava rantoutumisen kannalta ja pitkillä vapailla sitten kerkiääkin jo käydä vaikkapa pikku lomalla.
...Vuorotyö kun on muutenkin kohtalaisen veemäistä. Mutta kokemusta kun ei ole niin en varmaksi mene noista systeemeistä sanomaan, mutta kyllähän tuota uutta järjestelmää tuonne avokinkin tehtaalle on suunniteltu.

Millä perusteella sinusta loordi, tuo uusi systeemi on parempi?

edit: pönttö
e2: lisäilyä..

Mukavampi tuo vanha on munkin mielestä, nuo pitkät vapaat kun oli ainoa iloinen asia tuossa, nyt kun vapaat on vähän "miten sattuu" niin en myöskään usko että porukka jaksaa.

fish sanoi:
Älyttömältähän tuollainen joka toinen päivä töissä (vanha järj.) kuulostaa.

Siinä on 4 aamuvuoroa - 1 vapaa - 4 iltavuoroa - 1 vapaa - 4 yövuoroa - 6 vapaata. Itse olen kesätöissä tällä systeemillä ja ihan hyvältä vaikuttaa.

Threadin aloittajalle sitten seuraava: Tällä tehtaalla on jo käytössä kokeilu, joka levinnee vakinaiseen käyttöön:

2 aamuyötä - 2 yöaamua - 6 vapaata. ja kierto alusta.

eli aamuyö = 07.00 - 19.00 ja yöaamu = 19.00 - 07.00. Samat tuntimäärät tulee muistaakseni 6 viikkoa kohti kuin vanhassa järjestelmässä.

Meillä on käytössä toi 2-2-2-4 systeemi ja se on musta helvetin hyvä, menee toi koko kierto aina nopeesti.
Ensin se kaks aamua sit ku tulee ne kaks iltaa niin sulla on siinä aamujen ja illan välissä käytännössä lähes vapaa päivä(24h vapaata), sama illasta yöhön.
Vielä kun saisi tohon viidennen vapaan niin johan ois herkku systeemi.

Meikäläisellä riippuu viikosta miten menee. Koko tää viikko 23-07 eli yö. Seuraavaa viikko 15-23 ilta. Sitä seuraavalla viikolla 07-15...mitää vapaita ei oo näkyny.. :S

Kaikkihan noi vaikuttaa omalla tavallaan fiksuilta. Itselleni sopis varmaan parhaiten noi 12 tunnin vuorot ja sit 6 vapaata minkä m80 tossa esitteli..

Olen tehnyt kolmea vuorotyömallia (4-1-4-1-4... / 3-1-3-1-3..) ja tämä 2-2-2-4 on ehdottomasti paras minulle. Tosin meillä tämä menee niin, että pelkäästään kesälomajakso mennään tuohon mallin ja muut ajat painetaa 2-2-2-6. Tosin tähän sisältyy 15-21 ylimääräistä päivävuoroa, jotka tehdään näillä kuuden päivän vapailla vuoden aikana. Tässä lyhyessä kierrossa on etuna se, että vuorokausirytmi ei kahdesta yöstä mene mulla ainakaan sekaisin ja nämä yöt selviää hyvin n. 5h unilla.

m80 sanoi:
Threadin aloittajalle sitten seuraava: Tällä tehtaalla on jo käytössä kokeilu, joka levinnee vakinaiseen käyttöön:

eli aamuyö = 07.00 - 19.00 ja yöaamu = 19.00 - 07.00. Samat tuntimäärät tulee muistaakseni 6 viikkoa kohti kuin vanhassa järjestelmässä.

Minkä alan tehtaasta on kyse ja saako kyseistä kiertoa tehdä ilman mitään erityislupia eli salliko työehtosopimus? Tuleeko tuolla kierrolla vuosituntimäärä oikeaksi vai pitääkö tehdä ylimääräisiä päivävuoroja?

Kuulostaa erittäin houkuttelevalta!

Mun mielestä toi 4-1-4-1-4-6 systeemi on aivan suolesta! Ensin joutu mätäneen töissä melkein 2 viikkoo muutamalla vapaapäivällä (jotka ei edes tuntunu vapailta) ja joku 4 iltaa (menee koko päivä hukkaan) ja 4 yötä (sama kun edellä) on ihan kidutusta, eikä ne aamuherätyksetkään paljon innostanu. Sit kun tuli 6:n vapaat niin se meni siinä että yritti kääntää rytmin takasin nomaaliks öitten jälkeen. Enkä kyllä kertaakaan "kutvosilla" tehny yhtään reissua,että pari päivää pois vapaista ei tunnu missään.Mut tästäkin aiheesta voi vääntää vaikka kuinka paljon, toisille se sopii mutta mulle ei.

Jasoni sanoi:
Minkä alan tehtaasta on kyse ja saako kyseistä kiertoa tehdä ilman mitään erityislupia eli salliko työehtosopimus?

Meillä on muuten viikonloppuisin toi sama..

m80 sanoi:
Siinä on 4 aamuvuoroa - 1 vapaa - 4 iltavuoroa - 1 vapaa - 4 yövuoroa - 6 vapaata. Itse olen kesätöissä tällä systeemillä ja ihan hyvältä vaikuttaa.

No juu, huomasin että enhän mä ollut ensinkään tajunnut tuota systeemiä.

Vanhasta työpaikasta voin sanoa, että pitkät vapaat oli kyllä hyvä. Työvuorot oli pitkiä, mutta vapaat korvasi mukavasti, kun siellä taisi olla 8 päivää pisin vapaaputki.

Jasoni sanoi:
Minkä alan tehtaasta on kyse ja saako kyseistä kiertoa tehdä ilman mitään erityislupia eli salliko työehtosopimus? Tuleeko tuolla kierrolla vuosituntimäärä oikeaksi vai pitääkö tehdä ylimääräisiä päivävuoroja?

Kuulostaa erittäin houkuttelevalta!

Äkkiseltään kun laskeskelin niin vuosituntimäärän pitäis säilyä samana. Vanhassa systeemissä 20 päivän kiertoa kohti tulee 12 työpv eli 96 työtuntia. 12h vuoroilla tulee kahta kiertoa kohti 12 pv vapaalla ja 8 työpv, joiden aikana tehdään samat 96 työtuntia.

Työpaikka on muovitehdas porvoon kilpilahdessa. Käsittääkseni mitään erikoislupia ei ole tarvinnut tuon toteuttamiseen.

Missukka sanoi:
Minusta vuorotyöläisen avokkina tuo vanha järjestelmä on parempi. Uudessa järjestelmässä elämän tahti muuttuu lähes päivittäin, ei varmasti tee hyvää duunarinkaan pääkopalle. Tuo välissä oleva on erittäin mukava rantoutumisen kannalta ja pitkillä vapailla sitten kerkiääkin jo käydä vaikkapa pikku lomalla.
...Vuorotyö kun on muutenkin kohtalaisen veemäistä. Mutta kokemusta kun ei ole niin en varmaksi mene noista systeemeistä sanomaan, mutta kyllähän tuota uutta järjestelmää tuonne avokinkin tehtaalle on suunniteltu.

Millä perusteella sinusta loordi, tuo uusi systeemi on parempi?

edit: pönttö
e2: lisäilyä..

Huomattavasti kevyempi tehdä ja useamman päivän vapaa on useammin kuin vanhassa systeemissä. 4 yötä ja 4 iltaa on kyllä liikaa putkeen.

Vuorotyötä tekevänä täytynee myös avautua.
Meillä on käytössä täysin epäsäännöllinen vuorotyö, eli ei minkäänsortin kiertoa.
Vuoroja on:
aamu (7.30-14.30)
ilta (14 - 22)
yö (21.30-7.45) sekä päivävuoro (10-18)

Käytännössä omat työvuorot saa toivoa niin kuin itse haluaa ja usein ne natsaavatkin aika tarkkaan. Työkavareiden kanssa sitten voi vaihdella vuoroja, jos on tullut jotakin menoa.

Kieltämättä tekisi joskus mieli kokeilla tuota kiertävääkin systeemiä, olisi jonkinlainen rytmi siinä työssä...

m80 sanoi:

Olet ilmeisesti ollut tyytyväinen ko. systeemiin?
Itse juurikin tuosta systeemistä olen haaveillut, ainakin paperilla vaikuttaa erittäin hyvältä.

Nimim. kohta 12h vuoroon lähdössä, takana 3 x aamu, 2 x ilta + 1 x 12h y....

Poro72 sanoi:
Olet ilmeisesti ollut tyytyväinen ko. systeemiin?
Itse juurikin tuosta systeemistä olen haaveillut, ainakin paperilla vaikuttaa erittäin hyvältä.

Nimim. kohta 12h vuoroon lähdössä, takana 3 x aamu, 2 x ilta + 1 x 12h y....

Meillä on vielä käytössä vanha systeemi (vaihtuu ensi vuoden alusta äänestyksen jälkeen), mutta uutta systeemiä tällä hetkellä käyttävät (viereinen tehdas) ovat käsittääkseni olleet erittäin tyytyväisiä. Riippuu tietysti vähän hommistakin tuon mielekkyys. Lapiohommissa 12h vuoro ei välttämättä hirveesti houkuta, mutta tällaisessa päivystysluontoisessa hommassa muutama lisätunti ei paljon tunnu (iltavuorossa tälläkin hetkellä).

Meillä on omasta mielestäni hyvä systeemi. Eli normaali 3-vuorotyö (06.00-14.00, 14.00-22.00 ja 22.00-06.00) ja yövuoron aikana tehdään perjantaina 22.00-10.00 ja sunnuntaina 10.00-22.00. Seuraava viikko onkin sitte vapaa. Ja eivätpähän ole ylitöihin vinkumassa viikonloppuisin ku yks vuoro on aina töissä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom