SUPERCARB 1kg -40%

Voimanostovyö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marla
  • Aloitettu Aloitettu
Osaisikohan joku suositella hyvää vyötä. Perusongelmahan on se, että nuo tuppaa olemaan vähän miehille suunnattuja. Vy on 63 cm, joten pitäisi löytyä tarpeeksi pieni. Toinen ongelma on se kun miun lantio levenee niin paljon ja vyö puristaa sitten ilkeästi alaosasta. Eli siis periaatteessa pitäisi olla sivuista vähän kapeampi. Onkohan joku onnistunut löytämään vähän "naisellisemman" mallin? Sen pitäisi kuitenkin olla sellainen tarpeeksi jämäkkä. Onkohan aivan toivoton ajatus löytää moinen?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Osaisikohan joku suositella hyvää vyötä. Perusongelmahan on se, että nuo tuppaa olemaan vähän miehille suunnattuja. Vy on 63 cm, joten pitäisi löytyä tarpeeksi pieni. Toinen ongelma on se kun miun lantio levenee niin paljon ja vyö puristaa sitten ilkeästi alaosasta. Eli siis periaatteessa pitäisi olla sivuista vähän kapeampi. Onkohan joku onnistunut löytämään vähän "naisellisemman" mallin? Sen pitäisi kuitenkin olla sellainen tarpeeksi jämäkkä. Onkohan aivan toivoton ajatus löytää moinen?

Tavallisissa (oikeissa) voimanostovöissä on eri kokoja ja ainakin oma S-kokoni (mun vyötärö jotain 67cm) on riittävän pieni (menee keskimmäisestä reiästä kiinni). En ole myöskään kokenut suureksi ongelmaksi lantiota - vyötä ei ole tarkoituskaan laittaa lantiolle, joten ainakin mulla tasaleveäkin vyö on löytänyt paikkansa. Vyö myös pehmenee käytössä, jolloin se asettuu paremmin paikoilleen eikä reunat kierrä lonkkaluita tai mitkä ne edessä olevat luunkappaleet ovatkaan. Mun vyöni siis about tällainen: ****

Mihin tarkoitukseen haluat vyön, nostamiseenko vai esim. penkkipaidan kiristämiseen? Mulla on toinenkin vyö, jonka oon teettänyt paikallisella nahkurilla, kokoa XS ja joka on kauttaaltaan vain 10cm leveä. Hyvä penkkipaidan kanssa, mutta kyykyssä ja vedossa leveä etuosa on yleensä se juttu, minkä vuoksi vyötä käytetään.

Ilmaisin itseäni taas vähän huonosti. Vetoa ja kyykkyä ajatellen on hakusessa. Se saisi olla myös ihan kisakelpoinen. Nimenomaan noissa normaaleissa tasapaksuissa vöissä ongelma on se, kun ne pusertaa ja hiertää tuosta luun kohdalta. Mietiskelin olisiko jollain merkillä sellaista edestä ja takaa paksua ja sivuilta kapeampaa.

Ilmaisin itseäni taas vähän huonosti. Vetoa ja kyykkyä ajatellen on hakusessa. Se saisi olla myös ihan kisakelpoinen. Nimenomaan noissa normaaleissa tasapaksuissa vöissä ongelma on se, kun ne pusertaa ja hiertää tuosta luun kohdalta. Mietiskelin olisiko jollain merkillä sellaista edestä ja takaa paksua ja sivuilta kapeampaa.

Ei mikään vyö tule niiden luiden päälle, vaan vyö jää niiden yläpuolelle. Vyö ei ole mukava varuste (mikään voimanostoon liittyvä varuste ei ole tennareita lukuunottamatta), mutta kuten sanoin, kyllä ne pehmenee käytössä. Ja pää kovenee. ;) Osta kerralla kunnollinen vyö niin pärjäät samalla rakkaalla loppuelämäsi. Mun vyöni on sellainen Texas Belt -tyyppinen, jossa on melko pyöreähköt reunat (verrattuna teettämääni kivikovasta nahasta tehtyyn vyöhön, jonka reunat ovat tosi terävät), hyvä sillä on nostaa.

No miulla on ilmeisesti joku avaruusolion anatomia. En kyllä tiedä puhutaanko ylipäätänsä samasta asiasta. En suinkaan tarkoita sitä luun alaosaa, joka on tuossa edessä, vaan yläosaa(?) / takaosaa(?) mikä on tuolla sivulla.

Ei siun tarvitse lisämateriaalia kaivella, ymmärrän kyllä mitä haet takaa. Olen yrittänyt laittaa vyötä ylemmäs, mutta tällöin siihen vyön alaosaan jää tyhjää tilaa. Kun liikahdan niin se vyö lösähtää siihen vyötärölle ja sitten se on liian löysällä. Niimpä mie laitan sen vyön siihen alemmas aivan suosiolla, koska siihen se asettuu halusin tai en.

Ei tuo mikään elämää suurempi ongelma ole, normi vyötä olen tähänkin asti käyttänyt. Vaikka miulla onkin jokin fiksaatio musertua painojen alle, olen loppuviimein kuitenkin kauhean mukavuudenhaluinen. Mikäli sellainen hyvä vyö löytyisi joltain merkiltä, millä ongelmaa ei esiintyisi, niin mielummin sellaisen valitsisin. Tai sitten miun pitää vaan ryhtyä vatsan kasvatus hommiin. :D

Kiitoksia teille kuitenkin avusta :)

Olen yrittänyt laittaa vyötä ylemmäs, mutta tällöin siihen vyön alaosaan jää tyhjää tilaa. Kun liikahdan niin se vyö lösähtää siihen vyötärölle ja sitten se on liian löysällä. Niimpä mie laitan sen vyön siihen alemmas aivan suosiolla, koska siihen se asettuu halusin tai en.

Miten vyö voi lösähtää mihinkään? Mun diagnoosini on, että pidät vyötä liian löysällä. Se laitetaan täsmälleen siihen luiden yläpuolelle (never ever luiden päälle) ja vedetään niin tiukalle, ettei se inahda mihinkään. Siinä oikenee kaikenlaiset vyötärönmutkat mukavasti.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Sillä tavalla kun siinä ylempänä rajoittaa kylkiluut. Miun jakeluun ei nyt vaan mene miten ihmeessä saan tungettua jonkun 10 cm vyön 5cm paksuiseen luuttomaan kaistaleeseen niin ettei se ole luun päällä.

Sillä tavalla kun siinä ylempänä rajoittaa kylkiluut. Miun jakeluun ei nyt vaan mene miten ihmeessä saan tungettua jonkun 10 cm vyön 5cm paksuiseen luuttomaan kaistaleeseen niin ettei se ole luun päällä.

Varmaan monilla naisilla voimanostovyö tulee vähän kylkiluiden päälle (mulla ainakin). Olennaista on joka tapauksessa vetää se niin tiukalle, ettei se liiku - eihän löysästä vyöstä ole mitään hyötyäkään. Mulla on penkkipaidan kanssa erikseen kapeampi vyö, joka menee just tuohon lonkkaluiden ja kylkiluiden väliin ja jonka saa vedettyä vielä tiukemmalle, että paita pysyy paikoillaan. Kapeasta penkkivyöstä tuskin puolestaan on mitään hyötyä kyykyssä ja vedossa, mutta ei vyö ole pakollinen varuste muutenkaan.

Vähän asian vierestä mutta kuitenkin, missä vaiheessa vyötä olis hyvä ruveta käyttämään? Olen alkanut harkita sellaisen hommaamista kun 100kg mavessa ylittyi, tekisikö se hommasta turvallisempaa? Hankin jo semmoset remmit otetta tukemaan, mutten ole jaksanut opetella niitten käyttöä.... :hyper:

Vyötä ja mitä tahansa apuvälineitä kannattaa alkaa käyttää vasta sitten, kun tietää, että oikeasti niiden avulla pystyisi parempaan. Esim. remmit kannattaa ottaa käyttöön vasta, jos ote on se mihin jaksaminen kaatuu mankun käytöstä huolimatta. Vyötä sitten, jos keskivartalosta loppuu ruuti. Toki jos tavoitteet on RAW voimanostossa, en henkilökohtaisesti suosittele remmien käyttämistä ollenkaan, koska kisasuorituksissakaan niitä ei saa käyttää. Tämä asia on kyllä sellainen, joka jakaa nostajia kahtia. Vyön käytön opetteluun menee sitten oma hetkensä ja itse käytän sitä vain silloin, kun tiedän esimerkiksi keskivartalon olevan etukyykyssä se, joka pettää tietyn painon jälkeen ensimmäisenä, vaikka jalat vielä jaksaisivat. Keskivartalo ei tietenkään saa samanlaista treeniä vyötä käyttäessä, joten torson vahvistaminen erikseen lienee paikallaan.

E: Vyö ei tee nostoista mielestäni mitenkään erikoisemmin turvallisempia, sillä lähtökohtaisesti tekniikka tulisi olla kunnossa vyöllä tai ilman. Toki väsyessä selkä voi hieman päästä notkahtamaan, johon vyö auttaa oikein käytettynä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eihän siinä nyt mitään tiettyä kilomäärää ole, milloin vyötä tulee käyttää. Kuten katski sanoi niin, kyllähän sen noston täysin turvallinen pitäisi myös ilman vyötäkin olla. Itse en normitreenissä vyötä käytä ollenkaan. Vyön otan käyttöön kun toistot ovat kolme tai alle ja haen maksimia.

Suositut

Back
Ylös Bottom