POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimanostovideoita – kyykky, penkki ja veto

Meta description: Voimanostovideoita-ketju: kyykky-, penkki- ja vetoklipit, treenipätkät, kisavideot, PR-yritykset ja tekniikka-analyysit.

Mitäs siinä voi tehä ku kaveri päättää yhtäkkiä kipata romut niskasta?

Kokenut nainen kyseessä. Lainaus mun fb seinältä:

Toni Haaparanta:
"Ei mikää paha haaveri, noita ny on sattunu paljonki... sitäpaitsi äärimmäisen kokenut nostaja tuo Stephanie! lienee yks menestyneimmistä ns pro naisnostajista."

Hyvinhän nuo minusta hereillä olivat. Molemmat kerkesi painojen alle keventämään sen verran että emäntä kerkesi alta pois. Tuokin rauta on kahdella ukolla aikamoinen varmistettava, varsinkin jos nostaja päättääkin varoittamatta kyykätä suoraan eteenpäin.

Ääh, puku vaan vähän venyny käytössä ja siinä tulos.

:D

Joskus oon miettiny kuinka pitkä ikäsiä nuo varusteet on, tokihan niitä varmasti voi käyttää mutta jos ne alkaa venymään/muuten kulumaan niin vaihto on varmaan edessä? Jos mennään ottamaan isoon kisaan iso rauta niin onko puku sama millä on treenattu vai erikseen ommeltu ja tikattu jossai hienolla pajalla vähän kun kilpa-autoa olisi viritetty ennen kisaa..?

Onhan tuollaiset tapahtumat suht yleisiä IPF puolellakin. Tasapaino menee ja tanko menee yli tai taakse. Varmistaja ei noilla voi mitään, vaikka vähän väliä kuulee vanhojen partojen väittävän toisin. Kuulemma yksi reipas takavarmistaja riittää (en vieläkään ymmärrä miten se voi koskaan olla turvallista). Ja sivuilla kun on kaverit, niin ne ottaa kopin 100kg asti. 4 sivumiestä nappaa jo 400kg kiinni vapaasta tiputuksesta. Vielä kun varmistaa "kyynärtaivemetodilla" niin toinen käsi jää vapaaksi. Voi vaikka ottaa itsestä kuvan kännykällä.

Tuossa näkee muuten hyvin miten hyvin toimii painopakasta kiinniottamalla varmistaminen. Poishan se pyörähtää. Mutta missä oli noiden monoliftien turvahihnat? Miksei niitä ole IPF puolella? Miksei tätä ongelmaa kukaan tajua? Aina kun tästä puhuu, niin idea on kuulemma tyhmä ja aina on ilman pärjätty. Kyllä tuuria riittää jatkossakin.

edit: kun videon katsoin uudestaan, niin se vasemmanpuoleinen (siis takimmainen kuvassa) varmistajan on juurikin kyynärtaivemies. Ei ota tangosta käsin kiinni vaan koittaa kikkailla. Myös takamies oli onneksi paikalla pelastamassa tilanteen. Heittämällä voltin nostajan yli. Hänen ilme olisi ollut priceless, jos nostaja olisi kaatunut taaksepäin.

Kaikista lajeista juuri kyykky hyötyy eniten RAW nostoista. Hieman kuumottaa koko henkilökuntaa, kun kisoissa varmistetaan 10000kg nostoa, joka pysyy ehkä kasassa vain trikoiden ja siteiden kanssa. En sano, että penkki olisi varusteilla sen ihmeellisempi, mutta penkkitangosta saa paremman otteen ja ainakin Suomessa painot ovat suht harvoin mahdottomia - ainakin junnukisoissa missä noita haavereita kai sattuu enemmän.

Vastasitko yhteenkään minun kysymykseen? Ja toiseksi, jos pilkkua viilataan, niillä voi olla penkkipaita vaikka t-paidan alla, tai ihon alle ommeltuna. Kysyin ihan vaan siksi että en olisi ikinä uskonut että nostaavat noin isoja painoja kun ei ole alaraajoja nostossa mukana, ja ihmettelin myös sitä että nostaavat vieläpä ilman paitaa ja ajattelin varmistaa asian. Ja kolmanneksi, eikö paidan kanssa nostajat ole urheilijoita?

ASIALLISIA VASTAUKSIA KIITOS!

- - - Updated - - -

Kiitos! Eli ilmeisesti olympialaisissa ei noita varustenostoja nähdä?

Myös minun mielestäni nuo paraolympialaisten nostosuoritukset ovat todella hämmästyttäviä.

ja penkkipaitaa noissa kisoissa ei sallita käytettävän. Kyllähän se toisi reilusti vielä lisäkiloja heille, jos olisi sallittu.

- - - Updated - - -

Hyvä tietää :D Niin muuten saivartelinkin, älysin kun luin vastauksen uudestaan. Sitä kun kuvittelee olevansa niin saatanan viisas ja oikeassa kaikesta niin helposti kompastuu omaan nokkeluuteen. Mutta, takasin aiheeseen:

. Ja osaako kukaan arvioida/spekuloida miten paljon tuo jalkojen "puuttuminen" vaikuttaa nostoon, näin yksinkertainen mies voisi ajatella että "jos sillä toimis jalat se nostas 500 kiloa raakana" Onko järkeä/ei?

Mulla vaikutti RAW-nostoissa noin 40 kiloa tuo asia, makasinko penkillä niin että jalat oli ilmassa tai se, otinko normaalin penkkiasennon kaarineen kaikkineen. Eli noin 210 kg versus noin 170 kg.

Täytyy noista nostovarusteista sen verran sanoa kun porukka luulee (ne ketkä eivät oikein edes tiedä mitä ne on) että niillä tehdään ihmeitä. Vertailukohteena käytän maastanostoa jossa ehkä vähiten hyötyä räteistä. Paras raw vetoni on 340kg. Olin +320kg kunnossa kun otettiin varustejakso kokeiluun. Pukuina Titanin yksikankainen sekä Metalin tuplakangas pro puku säädettävillä olkaimilla. Alkuun Juvalla neuvoja antoi Ano ja myöhemmin tekniikkaa hiottiin Jälkön Eeron kanssa Pitäjänmäessä. En ikinä saanut kumpaakaan pukua toimimaan kunnolla ja paras veto puvulla oli 290kg. Päälle vedin sitten +300kg romuja rawina. Ei se ole helppoa hommaa työskennellä varusteiden kanssa. Samoin kun aikoinaan tuli Metalin ekat farkkupaidat. Mulle teetettin mittojen mukaan paita ja sain ilman paitaa 210kg ja paidalla 220 vai oliko peräti 225kg :hyvä:

Back
Ylös Bottom