Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun noit kisoja on tuol maailmalla, juttelin erään nostajan kanssa joka on nostanut monissa eri liitoissa, IPF ja GPA ovat olleet ainoat, joissa kyykyn syvyyssääntöä on noudatettu kirjaimellisesti. Harmi ku en löytänyt sitä linkkiä missä oli perusteltu todella hyvin miksi voimanosto ei tule olemaan olympia laji.
1) Aika marginaalinen laji verrattuna painonnostoon. perinteetkin paljon lyhyemmät.
2) melkein vaatisi sen, että painonnosto jostain syystä tipautettaisiin pois olympialajeista. vaikee nähdä, että ns. suurelle penkkiurheiluyleisölle olisi helppo perustella seka painon- että voimanoston mukanaoloa samoissa kisoissa.
3)kerran saatu dopingleima ei haihdu pois.
4)vaikee selittää myös ns. suurelle yleisölle (ja miksei myös lajeista päättäville tahoille) miski kyykkääjä ei ehkä pääse itse ylös penkiltä istumasta polvisiteiden kiinnivedon jälkeen, miksi jalkakyykyssä pitää olla 5 avustajaa noston aikana. miksi penkissä mies ei saa käveltyä muuten kuin kädet suorana yläviistossa) eli varustepelleily.
Niin, meistähän ei voi kumpikaan tietää että vaikuttaako tuo asia vaiko ei. Tosiasiahan on se että PN:ssa ei kuitenkaa ole kuin se yksi liitto.
Liketit tuossa lieskan kommenttia jossa hän mainitsi että lajien pitäisi olla helposti katsojia lähestyttävissä. Uskoisin että lähestyminen onnistuisi tosiaan helpommin jos olisi se yksi liitto ja johdonmukaiset säännöt. Lajin harrastajanakin on vaikea pysyä välissä kärryillä että mikä on kova tulos missäkin ja millä säännöillä ja millä verkkareilla. Ei voi olettaa että kaikki tietää että IPF on se liitto missä "kaikki on oikein" ja sieltä ponnistetaan olympialaisiin. Ja tämä ei ole minun suusta mutta eikö se ole täällä moneen kertaan todettu että voimanosto ei ole yleisölaji. Ei ole kyllä kouluratsastuskaan mutta siellä se olympialaisissa on. Ei mua oikeasti kiinnosta näin turhanpäiväisestä aiheesta enempää vääntää joten lopetan off-topicin tähän.

Ammattilaisliitot säilyisivät varmasti enallaan, vaikka IPF menisi olympialaisiin, mutta harvaa kiinnostaisi sitten seurata niitä, kun arvostetuimmat lajin urheilijat kilpailisivat olympiavoitosta.
Olympialaisissa on nykyään lajeja joita ei voi millään mittakaavalla kutsua URHEILUKSI!
Joten kyllä voimanosto sopii Olympialajiksi siinä kuin moni näistä pelleilylajeista!
Molemmat ovat todella vaativia taitolajeja joilla on todella pitkät perinteet olympialaisissa. Ampuminen ollut mukava 1800-luvulta asti ja ratsastus tullut mukaan vuonna 1920.offtopic, mulle ei ainakaan aukea miten ammunta ja hevostelu on olympialajeja mutta voimanosto ei..
Onko taas jotkut nostalgialasit päässä? Olympialaisissa on ollut mm. kuusi kertaa 1900-luvulla vittu köydänvetoa, todella kovaa urheilua.Olympialaisissa on nykyään lajeja joita ei voi millään mittakaavalla kutsua URHEILUKSI!
Joten kyllä voimanosto sopii Olympialajiksi siinä kuin moni näistä pelleilylajeista!
Eikö samalla tavalla normaali voimanostoa seuraamaton ihminen voisi ajatella: "Miten se voimanosto eroaa siitä painonnostosta. Pikkurillin asento vaan muuttuu ja läskit äijät työntää painoja eri suuntiin. Ihan sama onko yks vai kaks lajia jotain läskien voimistelua"Joo. Mua vähän huvittaa kun sanotaan ettei olympialaisissa voi olla kahta voimalajia. Jotain vitun purjehtimista kuitenkin voi olla 700 erilaista ja uintiakin on vähintään 1800 eri lajia, ainoana erona pikkurillin asento joka vähän muuttuu eri uintityyleissä.
Jep, mutta monesti argumentoidaan että voimanosto ei ole olympialaisissa sen takia kun painonnosto on jo siellä, joka ei pidä paikkaansa. On paljon painavempiakin syitä ja eiköhän ne oo sanottu tässä viime sivujen aikana jo tarpeeksi monesti.