Oon joskus kuullu vanhalta voimanostajalta että l-arginiini olis hyvää ainetta. Mitä porukka on mieltä voisko toimia? Entä nää muut aminohapot?
Tuota Evolutionin PreWorkout Chargea on tullut myös koitettua. Ja eikös siinä ollut 5 g l-arginiinia annoksessa. Se sisältää myös 5 g glutamiinia per annos ja 5 g kahta muuta aminohappoa, joita en tässä nyt muista.
Kyllä sillä ihan kivasti saa potkua treeniin, mutta tulee kalliiksi säännöllisesti joka treeniin tankattuna. Eikä makukaan ole ihan paras mahdollinen, mutta kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee...
Ja siitä hiilaritankkauksesta olis kiva kuulla lisä infoa
No en ole mikään hiilaritankkauksspesialisti, mutta mieleen tulee kolme vaihtoehtoa, millaisessa tilanteessa nostaja voi olla tankkauksen suhteen:
1. Jos mahtuu sarjaan, niin luonnollisesti voi jatkaa normaalia ruokavaliota. En usko, että tällöin välttämättä tarvitsee erikoista hiilaritankkausta, koska yleensä ennen kisaa elellään hissukseen muutamasta päivästä viikkoon. Tällöin treenaamattomana energiavarastot täyttyvät kivasti.
2. Nostaja ei mahdu sarjaan, mutta punnituksen ja kisan välillä on vuorokausi tai yli. Ammattilaisliitossa punnitus on kisaa edeltävänä päivänä. Tällöin 1 päivän tankkauksella saa aika paljon varastoja täyteen, nestettä takaisin kehoon ja painon palautumaan (gurut jopa täysin ennalleen).
3. Nostaja ei mahdu sarjaan ja kisa on piakkoin punnituksen jälkeen. IPF:ssä on tälläinen tilanne; punnitus aamulla kisat sen jälkeen. Tankkaukseen on aikaa pahimmillaan 2 tuntia, jos "mahdut" heti ekalla punnituskerralla sarjaan ja olet ensimmäisenä nostavassa sarjassa. Parissa tunnissa ei hirveästi tankata ja saa olla tosi varovainen, sillä jos tankkaa liikaa päätyy kaikki neste vatsaan ja lavalla on pöhöttynyt olo.
Olen tästä jo joskus maininnutkin, että aina liittoja vertaillessa itketään varusteista yms, mutta entäs punnitus sitten? Kyllä IPF:ssäkin voi tankata siten, että lavalla ollessa kuuluisi jo ylempään sarjaan, mutta ammattilaisliitossa nostajat voivat olla lavakunnossa jopa kahta sarjaa ylempänä! IPF:ssä kuulutaan oikeaan sarjaan edes hetken aikaa samana päivänä. Tietenkään kaikki ammattilaisliiton nostajat eivät seikkailepainonsa kanssa noin, mutta mahdollisuus on olemassa.