Voimannostosta, palautumisesta ja lihaksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta jos voimailija on tyyliin yli 110kg ja ei pahemmin ole juoksulenkkiä ennen tehnyt, niin siinä käy äkkiä hassusti...ajaudutaan pois siltä palauttavan harjoituksen alueelta. Tokihan siitä ei ole mitään haittaa yleiskunnolle jos tekee aerobisia harjoitteita....mutta ne eivät sitten enää palvele sitä palautumista. :thumbs:

Ite painoin aikanaan kisakaudella 110 ja ei pikkujuoksulenkistä haittaa ollut. päinvastoin.

Yleiskunto paranee ja sillä on merkitystä! Varsinkin kisassa (9 nostoa kaikkiaan!) yleiskunnon on syytä olla hyvä ettei ole vedon alkaessa takki tyhjä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ite painoin aikanaan kisakaudella 110 ja ei pikkujuoksulenkistä haittaa ollut. päinvastoin.

Yleiskunto paranee ja sillä on merkitystä! Varsinkin kisassa (9 nostoa kaikkiaan!) yleiskunnon on syytä olla hyvä ettei ole vedon alkaessa takki tyhjä.

Juuh, ei tietenkään yleiskunnon parantumisesta ole haittaa, päinvastoin. Idea oli siinä että harva raskastekoinen tuskin koskaan juoksua harrastanut voimailija ei pysty juoksemaan niin alhaisella sykkeellä, että se olisi palauttava harjoitus. :thumbs:

Lajikohtaista kestävyyttä ainakin ite nostaisin volyymin lisäämisen kautta lajiharjoitteilla, ettei sitten takki olisi tyhjä jo heti ekan nostomuodon jälkeen.

hieman off-topiccia: yleisesti juuri kisoja ajatellen ois hyvä saada se sarjakestävyys aika hyväksi. eli tarkottaen siis kykyä tehdä useita kovia sarjoja per treeni. tästä kirjotin yhen artikkelin saken sivuille volyymiharjottelun otsikolla. komppaan vanhaa, eli on kyllä hyvin tympeetä, jos enkkakyykyn jälkeen ei jaksa penkissä, saati vedossa tehdä enää mitään merkittävää.

Se on hienoa, jos raskaalla miehellä on kunto sen verran kohillaan ja paikat kestää, että voi juosta, mutta itse en kyllä pysty juoksu-/hölkkäaskelia ottamaan ilman että syke on heti tapissa.Lisäksi jalat eivät kestä - eli penikkatauti iskee alle aikayksikön.(painoa 115-118kg).Maastossa kävely on se laji, jota itsen harrastan peruskunnon ylläpitämiseksi.Rauhallista kävelyä metsässä 3-5 tuntia, pikku hiki pinnassa, mutta kurkkua ei saa kuivata tai pumppu pyrkiä ulos paidan alta - sitten on hyvä.Ja lumen aikaan todella tehokasta...Lisäksi tuollainen epätasainen, mutta pehmeähkä alusta on hyvä lantionseudulle, jaloille ja selälle...

aivan pakko kommentoida tätä ettei raskassarjalainen voi juosta siis täysin naurettavaa :lol2::hyper: ite painan +135 ja käyn joka viikko pari kertaa juoksu lenkillä eikä ole ollut muuta kuin hyötyä jaksaa tehdä sarjat huomattavasti kovempaa ja pitemmälle. vije75 et ees oo vielä iso, nyrkkeily aikaan juoksin sinun painoisena kolme tonnia coopperissa. kaikki on asenteesta kiinni tietysti jos uskottelet itelles et sulla polvet lähtee paikoiltaan jos satut vahingossa ottamaan juoksu askeleen niin oma on häpeäs ja tyhmyytes.

nyt vähän meininkiä siihen treenin :whip: :whip: :D

aivan pakko kommentoida tätä ettei raskassarjalainen voi juosta siis täysin naurettavaa :lol2::hyper: ite painan +135 ja käyn joka viikko pari kertaa juoksu lenkillä eikä ole ollut muuta kuin hyötyä jaksaa tehdä sarjat huomattavasti kovempaa ja pitemmälle. vije75 et ees oo vielä iso, nyrkkeily aikaan juoksin sinun painoisena kolme tonnia coopperissa. kaikki on asenteesta kiinni tietysti jos uskottelet itelles et sulla polvet lähtee paikoiltaan jos satut vahingossa ottamaan juoksu askeleen niin oma on häpeäs ja tyhmyytes.

nyt vähän meininkiä siihen treenin :whip: :whip: :D

En sanonut ,ettei raskassarjalainen voi juosta vaan sanoin, että on nimenomaan hyvä jos voi!Ja itellä on jalkaterän sisäkiertoa (eli tekovika) jonka vuoksi nuo penikat tulevat ja ylimääräinen paino ei auta asiaa. kaikki respektit ja kunnia sulle, että pystyt noilla massoilla juoksemaan, mutta itse en vaan voi... Nyt vähän meininkiä siihen lukutaitoon

ja tuo että syke on heti tapissa niin johtuu siitä et sulla on niin vitun huono kunto uskaltaisin väittää ettei se sun penikka tautis siitä pahenis jos vähän hölkyttelisit hullu väite mutta ehkä se vaan tykkäis mene tiedä.

ja tässä kaikille hc treenajille vinkki (tiedän että tämä ei ole ehkä terveellisin idea ja saan kuulla päteviltä miten tyhmä idea tämä on) mut laitan nyt kuitenkin: juokse vaikka tunti välillä kävellen ja kun paikat on lämmennyt spurttaa vaikka 100m pari tolpan väliä ym. äläkä juo koko lenkin aikana mitään ja kun pääset kotiin ota vain suullinen vettä vaikka kuinka janottas odota noin reilu tunti ennen kuin juot enemmän. kyllä kunto kasvaa että kohina käy eikä puntillakkaan tule heti jano.:thumbs:

ps: vielä yks niksi pirkan niksi pidä puntilla pitkä paita päällä treenatessa kun totut treenaamaan niin että hiki roiskaa niin on kiva lähtee kisoihin ja suoriutua t-paita päällä on kumman reipas olo.

nää on vaan mun niksejä älkää ottako hernettä nenään ja toivon ettette rupea liikaa analisoimaan se on vaan treeniä mulla toimii toisilla välttämättä ei

No nyt et kyllä elmo82 saanut vastaväitettä - tuo sykkeen nouseminen johtuu nimenomaan siitä, että mulla on huono peruskunto, mutta sen parantamiseen on muitakin keinoja, kuin juoksu, kun se ei kerran sovi.... Ja sen 17 vuotta, kun olen noista penikoista kärsinyt, niin konsteja on kyllä käytetty ja paljon - erikoisvalmisteisia jalkineita myöten - puukkoa en suostunut ottamaan, enkä ota, koska en tähtää juoksijaksi.... Tää oli kyllä nyt ihan offtopicia kaikki, mutta yritin vaan esittää, että peruskuntoa voi kohottaa muillakin tavoilla, kuin juoksemalla.Pyöräily,kävely,uinti,hiihto,luistelu ja vaikka ryömiminen tai konttaaminen kaikki missä syke vaan saadaan riittävän ylös ja harjoituksen kesto riittävän pitkäksi,missään nimessä en ole dissannut juoksuharjoittelua, vaan yrittänyt antaa esimerkin, ettei se sovi kaikille ja vaihtoehtojakin on olemassa...

eiköhän tää kävele-juokse-konttaa-hölkkää-ryömi -juttujen intensiteetti ole ihan tavotteista kiinni ja nimenomaan siitä, mille kausille niitä sijoitetaan. jos palauttavia harjoituksia kovilla treenikausilla tehdään, ei niiden tietenkään kannata olla entisestään rasittavia. ei ole väliä, miten sen aerobisen tekee, mutta hyviä ne on kaikki hiihdosta juoksuun ja aerobicistä metsäkävelyyn. juokseminenkin on hyvä tehdä maastossa, niin ei oo nivelille niin paha. tän tietää kestävyysurheilijatkin.

itseasiassa toi metsässä rämpiminen on voimailijalle lajinomasempaa kestävyystreeniä vaihtelevampien nivelkulmien takia, jos verrataan esim. juoksuun, jossa ei juuri polvikulma muutu rasituksen alla.

ei hernettä tai kesäkurpitsaakaan nenässä, mutta tässä tulee se elmon odottama kommentti: toi juomattomuus nyt ei kyllä saa taakseen minkäänlaisia perusteita. miksi ei saisi tulla jano. kunnon kasvamiseen tolla ei oo yhtään mitään merkitystä. ihan eri asia on sitten placebo-efekti, joka tunnetusti antaa lisäpotkua psyykelle. 10%:n nestahukka laskee tehoja aikalailla, eikä tähän opita sen kummemmin. pidän esimerkiksi aika osaamattomina sellasia (usein) joukkuelajien valmentajia, jotka ei pidä juomapausseja treeneissä vedoten janoisten huonoon kuntoon jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ja tuo että syke on heti tapissa niin johtuu siitä et sulla on niin vitun huono kunto uskaltaisin väittää ettei se sun penikka tautis siitä pahenis jos vähän hölkyttelisit hullu väite mutta ehkä se vaan tykkäis mene tiedä.

ja tässä kaikille hc treenajille vinkki (tiedän että tämä ei ole ehkä terveellisin idea ja saan kuulla päteviltä miten tyhmä idea tämä on) mut laitan nyt kuitenkin: juokse vaikka tunti välillä kävellen ja kun paikat on lämmennyt spurttaa vaikka 100m pari tolpan väliä ym. äläkä juo koko lenkin aikana mitään ja kun pääset kotiin ota vain suullinen vettä vaikka kuinka janottas odota noin reilu tunti ennen kuin juot enemmän. kyllä kunto kasvaa että kohina käy eikä puntillakkaan tule heti jano.:thumbs:

ps: vielä yks niksi pirkan niksi pidä puntilla pitkä paita päällä treenatessa kun totut treenaamaan niin että hiki roiskaa niin on kiva lähtee kisoihin ja suoriutua t-paita päällä on kumman reipas olo.

nää on vaan mun niksejä älkää ottako hernettä nenään ja toivon ettette rupea liikaa analisoimaan se on vaan treeniä mulla toimii toisilla välttämättä ei

Nyt ei millään pahalla Elmo, mutta en tiedä mistä olet ton vesijutun repässy :eek:

Minkään lajin urheilijalle ei ole hyväksi olla nauttimatta vettä urheilusuorituksen aikana. Jo pienikin nestehukka alkaa huonontamaan suorituskykyä. Elimistön kuivuminen ei ikinä ole hyväksi kropalle.

no mä funtsin niin että kun olet ali tehoinen voit mennä yli omien rajojen ja sitä kautta kehittyä mut kuten totesin se on vaan mun keino ei ole pakko matkia.

näin mua treenautti aikoinaan eräs ehkä suomen yks parhaista nyrkkeily valmentajista. valmensi mm olymppia mitalistia ynnä pohjoismaitten raskaan sarjan mestaria(joskus 60 luvulla). Vanhan koulukunnan rääkkiä sen myönnän mut todistetusti toiminut enkä itse ymmärrä tätä nyky treeniä kun pitää olla kaiken maailman syke mittarit ja laskelmat että kehittyy optimaallisesti:D vittu eikun kovaa rääkkiä toki muistaen pyhyttää palautumis päivät joita tulee olla useasti sen opin kantapään kautta.:rolleyes:

edelleen muistutus älä tee jos et tahdo. se vaan tahtoo olla jos liikaa rupeet asiaa miettimään niin unohtuu se pää asia eli TREENAUS. eikun hyviä treenejä itse kullekkin.:whip: :whip: :thumbs:

kyllä se on ihan totta, että täälläkin monet miettii, että pitäsköä tehdä 5 vai 6 toistoo vai scott-hauista vai keskitettyä jne. yritetään liikaa "optimoida" tarkastelematta sitä treenaamisensa laajempaa kuvaa.

"vanhan koulukunnan rääkki" oli kyllä hyvin usein ihan pitkälle ohjelmoitua, eikä mitään kunhan nyt tehdään -touhua. lajien pitkät perinteet on kyllä opettaneet, millasilla jutuilla on päästy eteenpäin. usein sitä ohjelmoimattomampaa mutu-touhua sietivät sitten vaan ne lahjakkaimmat/dropatuimmat. enkä taatusti usko, että esim. 60-luvun olympia-urheilija pärjäis missään lajissa nykypäivän huipulle. voitaisiin myöskin aatella, kuinka korkeelle elmo ite pääsis, jos harjoittelu ois erilaista tai ns. optimaalista, tarkoittaen parasta mahdollista.

nykypäivän touhun entisestä erottaa juuri se, ettei tehdä niin paljon virheitä kuin ennen ja saadaan useempia tyyppejä huipulle siitä suuresta joukosta. jos on mahdollisuus käyttää hyväkseen perinne- ja tutkimustietoa ja välineitä, oli ne sitten sykemittareita tai treenihalleja tai tietokoneita, miksi niitä pitäs ylenkatsoa? miks pitäs antaa tasotusta muille kantapään kautta tehdyillä näköalamatkoilla, kun vois tehdä asiat kerralla mahdollisimman oikein. ei se optimaalinen treenaaminen oo mitään kevyttä hellittelyä. ei todellakaan ole. tervetuloa talliin vaan...

totta on kuitenkin se, että usein hieman tietämättömät tai hieman väärällä tavalla innokkaat valmentajat ihastuvat joihinkin tiettyihin menetelmiin niin kovasti, että se kokonaiskuva hieman unohtuu. mennään yksityiskohtiin ennen perustyötä. saatetaan nappailla sieltä täältä tiedonpalasia, joita sitten ei osata soveltaa oikein.

:)

kyllä se on ihan totta, että täälläkin monet miettii, että pitäsköä tehdä 5 vai 6 toistoo vai scott-hauista vai keskitettyä jne. yritetään liikaa "optimoida" tarkastelematta sitä treenaamisensa laajempaa kuvaa.

LIIAN HIENOKSI MENEE TOUHUT, POIJJAAT !!!

Kun yksi kysyy, voiko kerran viikossa juosta ruhtinaalliset 20 minuuttia niin löytyy sakkia , joka moisen nautinnon haluaa toiselta kieltää. Ihan sama kuin kestävyysjuoksija kysyisi muilta juoksijoilta, voiko hän ottaa yhden sarjan penkkipunnerrusta viikossa, ja muut olisi kuorossa kieltämässä, että "et voi kun siitä tulee lihasmassaa joka vaatii lisää happea lenkeillä...ja palautumisesikin huononee tuon penkkisarjan vuoksi.

Zone-sarja -42%
puhut jto asiaa en voi väittää vastaan. mulla vaan kusi nyrkkeily "ura" loukkaantumisen takia niin pahasti vituiks et ehkä sen takia oon jämähtänyt aerooppisen suhteen tähän kun ei sitä kuitenkaan tehtyä niin tulostavoitteellisesti. mutta kyllä puntilla nykyään tulee kokeiltua kaikkee uutta esim: westsidin juttuja ynnä kokeneempien neuvoja.

ps:unohdin kokonaan mainita miksi sitä juomattomuus juttua treenattiin se perustu siihen ettei tarvinnut koskaan kisoissa matsin aikana juoda erä tauoilla itse ainakin huomasin jos otin sparratessakaan välillä huikan niin eka minuutti meni sitä "sulatellessa" ja toisekseen tää nyt on vähän ufo juttu mutta silleen vaikutti vastustajaan henkisesti kun kaveri menee erä tauolla istumaan ja särppimään vetyä niin itse voi tyynen rauhallisesti seisoskella juomatta mitään. kyllä se pistää toisen miettimään et miten vitussa toi jaksaa.

toki varmaan vanha (kuinkahan vanha?) lainasi mua huomaten sen ironisuuden? ite kun nimenomaan kritisoin liiallista ehdotonta suunnitelmallisuutta. pojaksi ainakaan mua ei oo hetkeen sanonut kukaan muu ku äiti :)

anyway... mä olen sitä mieltä edelleen, että niitä palauttavina pysyviä monipuolisia jumppia yms. ois hyvä tehdä aika usein, mieluiten heti seuraavana päivänä edellisenä päivänä treenatuille lihoille. sillon niistä saatava hyötykin on suurin. ei se kerta viikkoon oikein riitä, jos tarkastellaan koko kuvaa. mukavaa ulkoilua toki sekin ja hermolepoo tms., minä sen sitten ottaakin. ei sitä treeniä tarvi/kannata koko aikaa ajatella.

"vanhan koulukunnan rääkki" oli kyllä hyvin usein ihan pitkälle ohjelmoitua, eikä mitään kunhan nyt tehdään -touhua. lajien pitkät perinteet on kyllä opettaneet, millasilla jutuilla on päästy eteenpäin. usein sitä ohjelmoimattomampaa mutu-touhua sietivät sitten vaan ne lahjakkaimmat/dropatuimmat. enkä taatusti usko, että esim. 60-luvun olympia-urheilija pärjäis missään lajissa nykypäivän huipulle.

Tä on niin mielenkiintoinen ajatusleikki,että vertasin -68 ja 04 kisoja.
Löysi yhden vuorenvarman kuuskytlukulaisen voittajan,Bob Beamon ilmanmuuta olisi viennyt kultaa tuloksella 890.
Toinen on sitten mielipide,eli George Foreman olisi voittanut tai sitten diskattu,amatöörinyrkkeily on pikkasen muuttuna tänä aikana.

noin mäkin sen aattelin, että beamon ois ehkä ollut ainoa nykyukkeleita kepittänyt (ja kunnolla!!! :) ). foremanista ei voi olla varma, kun ei oo mitattavia ominaisuuksia, mutta kova ukko oli ja vanhempanakin sen mahansa kanssa melkonen tykki.

LIIAN HIENOKSI MENEE TOUHUT, POIJJAAT !!!

Kun yksi kysyy, voiko kerran viikossa juosta ruhtinaalliset 20 minuuttia niin löytyy sakkia , joka moisen nautinnon haluaa toiselta kieltää. Ihan sama kuin kestävyysjuoksija kysyisi muilta juoksijoilta, voiko hän ottaa yhden sarjan penkkipunnerrusta viikossa, ja muut olisi kuorossa kieltämässä, että "et voi kun siitä tulee lihasmassaa joka vaatii lisää happea lenkeillä...ja palautumisesikin huononee tuon penkkisarjan vuoksi.

Tokihan sitä voi esim vaikka kerran viikossa ottaa 30 min juoksulenkin, mutta sillä kun ei pahemmin sitä peruskuntoa nosteta. Peruskunnon nostaminen vaatisi sen 3-4 lenkkiä viikossa. Tämä taas ei voimailijalle ole kovin hyväksi, jos muutenki treenaa lajiharjoittelua esim viidesti viikossa kovaa. Tietenkin jollain palauttavalla kaudella/lomalla jolloin ei pahemmin rautaa nostele, niin silloinhan se on toki mahdollista.

Kysehän tässä ketjussa oli nimenomaan palautumisesta ja sen nopeuttamisesta. Jos voimailija hakee sitä maksimaalista voiman kehitystä niin silloin en kyllä ainakaan itse lähtisi yhtaikaa sitä peruskuntoa nostamaan.

Toisaalta kestävyyslajeissa taas kerran viikossa tehty punttitreeni ei hirveästi niitä voimatasoja nosta. Joskus kilpailukauden loputtua ja uuden peruskuntokauden alussa on hyvin yleistä, että silloin kestävyysurheilijat voivat tehdä kolmekin saliharjoitusta viikossa...yleensä tämä salikausi kestää kuukauden. Sen jälkeen se salitreeni on vain ylläpitävää, jos edes sitäkään. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom