Voiko vielä kehittyä ja kasvaa? Faktaa tarvitaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VM1984
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvät Pakkislaiset,

Hieman tietoa ja mahdollista neuvontaa tarvitaan. Pahoittelen mikäli tämä on väärässä paikassa tämä viesti.

Kerron hieman taustaa itsestäni.. +Vuodatusta.

Aloitin urheilemisen jo varhaisnuoruudessa, oli vakavasti otettavaa joukkue urheilua, kamppailulajeja ynnä muuta ja kamppailulajit ovatkin pysyneet. Salitreeni alkoi siinä 15v hujakoilla, ja kultaisin aikani sitten salitreenaamisen osalta kumuloitui ikävuosien 17-22/23 väliin. Oli ravintopuoli kunnossa lisäravinteineen ja vitamiineineen, oli lepo kunnossa, ja ohjelmat hanskassa. Kehonrakennus kiehtoi. Tulosta tuli, lihas kasvoi ja oli sellaisessa tilassa että oli tyytyväinen työn tekemiseen tuolla saralla. Oli myös porukkaa jotka eivät natuksia välttämättä uskoneet, mutta se taas tulikin sieltä suunnilta se palaute joilla salilla käyntejä koko elämänsä aikana kourallinen, koska en minä nyt sentään ihan niin iso ollut.

Kamppailulaji painotteisesti meni 21-23 vuodet kuitenkaan punttia unohtamatta. Sain lihaa kireämmäksi ja rasvaa ympäriltä pois tuona aikana mukavasti ja sain myös pidettyä hankittujen lihaksien kokoa yllä. Mitat 181cm / 86-88kg taisi olla tuossa parhaassa kondiksessa. Massaa kun oli enempi niin olin 100kg vaiheilla.

Sitten 22v/23v tietämillä tuli erilaisista elämäntilanteista johtuen stoppi treenille. Muuttoa ulkomaille ynnä muuta tuli. Se on näin jälleenpäin ollut kova pala jannulle, joka maksimissaan parinviikon salihuilia tai ylipäätään treenihuilia piti jos sattui joku virustauti olemaan päällä. Lihasmassa alkoi oikeen tosissaan lähtemään mielestäni parinvuoden totaalitauon jälkeen pienine elohiirineen päivineen. Painokin taisi tippua tuossa jonnekin 82kg tuntumaan.

Ikävuosien välille 22/23 - 27 vuotta, taisin "ehtiä" kuukauden treenaamaan tuossa välissä hieman herkistellen mutta oikeen alkuun ei päässyt ja taas piti vaihtaa maata, nyt kuitenkin olen taas valmiina. Siitä puheenollen, sisälläni on kytenyt palava halu päästä takaisin kuntoon ja olen valmis näkemään vaivaa sen asian eteen.

Olen nyt 2kk ennättänyt treenata ja tekemään "comebackia", osa ravintoasioista oli jo unohtnut mutta pikkuhiljaa alkaa muistamaan mitä pitää syödä ja milloin jotta saa kropalle oikeita rakennusaineita , miten pitää levätä ynnä muuta. En hae mitään Jay Cutlereita, vaan kuitenkin kadotettua lihasmassaani takaisin sekä ehkä jopa ripauksen parempaa kuntoa ja ulkokuorta kuin mitä se oli 22-23 haarukassa jolloin olin erittäin tyytyväinen kroppaani ja sain vielä kehujakin. Uskokaa tai älkää mutta harmittaa niin vietävästi tuollainen muutamanvuoden breikki kun nyt on alkanut saada kadotettua otetta takaisin ja tajunnut pistäneensä aiemmat vuodet roskapönttöön treenin osalta.

Ikäni huolestuttaa, olen muutaman kuukauden päälle 27 vuotias. Voinko minä vielä kasvaa takaisin entiseen kuntooni, voinko jopa mennä pidemmälle kuin tuossa vaiheessa olin, vai onko tässä nyt "all is lost"? Saattaa olla tyhmä kysymys mutta olin jostain netin syövereistä lukevinani että 25v jälkeen alkaa alamäki.? Myytti? Motivaatio ja palava tahto vie vielä vaikka mihin, mutta realiteetit on nyt syytä myös muistaa tässä, joten pakko kysyä neuvoa palstan väeltä, ja eiköhän tähän joku melkeen pro:kin osaa vastata tai toivotaan niin.

Summa summarum:
-Ikä 27v.
-Parhaassa tikki lihasmassan suhteen 22 tai 23 vuotiaana, koko pienen ikänsä urheillut, pitkä tauko väliin.
-Tauon pituus huolettaa vaikkakin nyt parin kk päässyt hakemaan paluuta.
-Voiko vielä kehittyä ja saada lihaa kroppaan? -Tavoitteena saada kadotetut lihat takaisin ja hyvä kunto päälle.

Toivottavasti edes joku ymmärtää huoleni, vai onko se turhaa ? :curs:

Hyvin kehittyy tuon ikäisenä vielä, pitkäänkin. Lihat tulee varmasti hyvää vauhtia lihasmuistilla takaisin, et no problem.

Ikä huolettaa ja olet 27 vuotias? Jos nyt et ole ihan lähitulevaisuudessa kisalavoille pyrkimässä, niin hyvää treeniä, riittävästi lepoa ja ruokavalio kerralla kuntoon. Saat aivan varmasti vanhat lihat takaisin ja itsestäsi kiinni jos jopa enempikin.

Itsellä nyt ei ollut kuin vuoden tauko ja ikää 32. Hyvin tuli parissa kuukaudessa suurinpiirtein vanhat takas ja ehkä tässä vielä kehittyykin ihan mukavasti. Onhan noita papparaisia, jotka treenaa 70 vuotiaana, joten ei tässä nyt vielä vanhoja olla.

Kovaa treeniä ja iän tuomaa järkeä mukaan niin kehityt varmasti. Hommaa VIPit tänne ja ala pitään treenipäiväkirjaa kuvien kera. Olisi kiva seurata kun vanha salikonkari tekee paluun!

Tsemppiä uuteen nousuun.

Kiitän erittäin nopeista vastauksista! Pitää pistää VIP:t mietintämyssyyn. Huolestuin eniten tauosta, kun kuitenkin melkeen 4-5vuotta melkeen tuli taukoa ja se on pitkä aika se, vaikka muuten onkin aika vilissyt. Kauanko lihasmuisti kestää yms. Tuhannet kiitokset pakkislaiset... Tuhannet.

Ihminen on niinkuin ilmapallo. Puhallat sen täyteen, ja päästät ilmat pois, sen jälkeen se on helpompi puhaltaa uudestaan täyteen.

Tämä on laji jossa ikä on valttia, vaikka tosin testotasot ovat kovemmat nuorempana :) Kehitys on tavallaan "rajatonta" mutta aika tasaisesti etenevää. Sen takia bodarit on parhaimmillaan vasta +35 ikävuodessa, ja lähemmäs 50 vuotiaat paukuttaa hirmutuloksia voimapuolella.

Onko toi kysymys että voiko 27 vuotiaana vielä kehittyä vitsi?

Totta kai voi. Se että olet treenannut nuorena on hyvä asia. Jos nyt aloittaisit treenit ilman aikaisempaa pohjaa olisi kehitys melko hidasta. Mutta lihasmassasi ja voimasi kehittyvät takaisin nopeasti samalle tasolle kuin ovat parhaimmillaan olleet - noin vuodessa jos treenaat ja syöt hyvin. Sen jälkeen sinulla voi olla 30 vuotta aikaa treenata ja kehittyä.

Itse olen 52 vuotta.

Minä täytin äitienpäivänä 39v ja treeni kulkee paremmin kuin ikinä. Lihaakin on tarttunut 5kk aikana ihan mukavasti vaikka taukoa oli vuosia.

Itse aloitin uudestaan pari vuotta sitten noin 9 vuoden tauon jälkeen ja kyllä ne voimat tulee hetkessä takaisin vaikka olisit miten ojakunnossa tahansa.

Mä aloin käymään salilla vasta 30 vuotiaana. Tosin urheilua on aina ollut kuvioissa mukana muttei ikinä minkäänlaista lihastreeniä. Ja voin vakuuttaa että jopa näin "vanhana" tulosta tulee ja lihat kasvaa vaikkei ole minkäänlaista pohjaa. Nyt kahden vuoden reenin jälkeen peilistä kurkkaa ihan eri mies.

Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain ja monet muut rock-ikonit delas kaksseiskana.

Mut meitsi on porskuttaa paremmassa kondiksessa kuin koskaan ja ihan just pärähtää 28 mittariin.

Itse pelasin fudista koko nuoruuden joten aika hoikkaa poikaa olin. Punttitreenit maistuivat puulta ja niitä tuli skipattua aika huolella. Aloitin ihan vaan salin kun olin 28v. Taisin olla 182/78. Ei mennyt kauaakaan kun paino oli noussut 10kg ja nyt olen pitänyt painoja noin 90-95kg välissä. Penkki nousi 3v. 60kg -> 145kg. Jotkut kaverit on luullut että vedän jotain kiellettyjä aineita :D Eli hyvin on kehittynyt!

Back
Ylös Bottom