Voiko vanhentunutta proteiinijuomaa juoda?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Depch
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta kuten jo olen aikaisemmin kirjoittanut niin minua ihmetyttää tuo ihmisten ajatusmaailma että moni ihminen polttaa tupakkaa ja sen topan kyljessä lukee vaikka mitä varoituksia mutta silti ihmiset vaan polttaa. Ja onhan se jo todistettu että tupakka aiheuttaa sairauksia mutta silti vaan riski otetaan. ............

eli missä oikein on järjen käyttö tässä hommassa?

:rock: Asiaa! Kertakaikkisen huvittavaa oli kun eräs ällöpylly alkoi sättiä minua suureen ääneen kahvipöydässä kun sanoin lähteväni solariumiin. Siinä se keuhkosi tietäväisenä "kuinka olet sitten jo kymmenen vuoden päästä niin ryppyinen että blaablaa". (Olin siis hankkinut elämäni ensimmäisen 10xkortin keskellä kuivinta talvea jatkuvan ihottumani vuoksi) Ja tämä sama mamma kiskoo itse askin päivässä röyhyä! Voi taivas mihin seuraan sitä välillä eksyykään :rolleyes: .

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1) Elimistömme on jo valmiiksi kyllä mikrobifarmi ja sen vuoksi elämme.
2) "Hesarin artikkeli"... En usko!
3) Ei siis millän pahalla. Ihmisillä on erilaisia tottumuksia ja pelkoja. Itse aion kyllä koskea ruokaani ilman panikointia myrkytyksistä.
4) Jos eläisin kuten Michael J. niin kai mä sitten selviäisin päivästä ilman, että yli 10milj bakteeria tai mikrobia tunkee minuun. (10milj=mutu)

Ps. Vanhat heitettäköön pois jos pahaa on ja oman harkinnan mukaan... Maistella soppii :kippis1:

1) tietenkin on, sen vuoksi soppaan ei sovi turhaan heittää haitallisia mikrobeja
2) korjataan, Hesarissa artikkelina julkaistu lääketieteellinen tutkimus koskien elintarvikkeiden pilaantumista. Mitä kohtaa et usko, sitä, että tällainen tutkimus on tehty vai sitä, että sellainen on julkaistu?
3) aivan.. kukin popsii aivan mitä haluaa, mutta käsittääkseni kaikkien tavoite olisi syödä mahdollisimman terveesti. Kyllä minäkin sen makkarasiivun huuleeni heitän, tosin jos tiedän siivujen lojuneen huoneenlämmössä ja useiden ihmisten lääppineen niitä esimerkiksi haarukan puuttuessa, niin jätän mieluummin väliin kuin purjoan päivän-pari ruokamyrkytyksen vuoksi, ei se makkara niin tärkeä mulle ole.
4) MJ on hyvä esimerkki siitä, miten kroppansa ja terveytensä voi tuhota :D

Kaikkea pilaantunutta ei kuitenkaan voi maistaa, eli paha maku voi olla vain yksi kriteereistä dumpata vanhaksi jäänyt ravintolisä roskikseen.

Joukkoruokailuissa ja muissa varovaisuus ruoan tuoreuden kanssa kannattaa aina, mutta kotona maalaisjärjen käyttö on sallittua. Nykyään ihmiset ei osaa enää luottaa omaan aistinvaraiseen arvioitiinsa.
Ennen vanhaan, kun ei mitään viimeisiä päivämääriä ollut käytössä eikä kylmäsäilytystilatkaan olleet sitä tasoa kuin nykyään, osattiin itse arvioida paremmin syömäkelpoisuutta. Uusavuttomuutta(ko)!? ;)

Joukkoruokailuissa ja muissa varovaisuus ruoan tuoreuden kanssa kannattaa aina, mutta kotona maalaisjärjen käyttö on sallittua. Nykyään ihmiset ei osaa enää luottaa omaan aistinvaraiseen arvioitiinsa.
Ennen vanhaan, kun ei mitään viimeisiä päivämääriä ollut käytössä eikä kylmäsäilytystilatkaan olleet sitä tasoa kuin nykyään, osattiin itse arvioida paremmin syömäkelpoisuutta. Uusavuttomuutta(ko)!? ;)

Ennen vanhaan se tavara oli tuoretta, nykyään ei. Ja tuotteissahan on nuo päivämäärät just sen vuoksi, että nehän säilyy nykypäivänä todella paljon pidempään lisäaineineen ja pakkausmetodeineen kuin joskus vuonna kivi ja miekka. Ja ne lisäaineet myös pilaantuu. Ja tietysti tuolloin muinoin ei tiedetty hygieniasta, ruokavaliosta tai monesta muustakaan asiasta juuri hölkähdyksen pölähdystä, kunhan vaan syötiin nälkäänsä tai jos jossain oli näkyvää paskaa, niin se pestiin pois. Mitä ihmisten aisteihin tulee, niin tuotteen täytyy olla aika rankasti jo pilaantunutta, että tuon pilaantumisen näkee, haistaa tai maistaa. Voihan tuote olla pilalla ilman näitä aistielämyksiäkin.

Ei kai toi nyt uusavuttomuutta ole, on vaikea pärjätä maalaisjärjellä
nykyajan teollisesti valmistettujen tuotteiden kanssa.. ;)

Joka tapauksessa kukin ihan itse päättää, että syökö vanhentunutta tuotetta vai ei, kyllä kai tuolla aistinvaraisella arvioinnilla voi aika paljon kuitenkin päätellä. Ihmettelen vain täältä löytyviä "anna mennä vaan"-lausuntoja - kysyjähän nimenomaan tiedusteli, että voiko tuota ravintolisää nauttia huoletta, vastaus on, että kyllä sitä kai suhteellisen huoletta voi kiskoa varsinkin jos on jo ehtinyt vetää muutaman annoksen ilman mitään oireita, mutta kyllä se pieni (ilm. vatsapöpön) riski siinä kuitenkin on olemassa.

Joka tapauksessa kukin ihan itse päättää, että syökö vanhentunutta tuotetta vai ei, kyllä kai tuolla aistinvaraisella arvioinnilla voi aika paljon kuitenkin päätellä. Ihmettelen vain täältä löytyviä "anna mennä vaan"-lausuntoja - kysyjähän nimenomaan tiedusteli, että voiko tuota ravintolisää nauttia huoletta, vastaus on, että kyllä sitä kai suhteellisen huoletta voi kiskoa varsinkin jos on jo ehtinyt vetää muutaman annoksen ilman mitään oireita, mutta kyllä se pieni (ilm. vatsapöpön) riski siinä kuitenkin on olemassa.

Samaa mieltä kanssasi siitä, että pieni riski on olemassa "vanhentuneissa" tuotteissa saada pöpö. Pöpön riskihän voi olla myös viimeistä myynti/käyttöpäivää ohittamattomissa tuotteissa, jos niitä on esim. säilytetty väärin. Mutta, että ne suorastaan myrkyiksi muuttuisivat tai että sitä ei silloin aistinvaraisesti pystyisi arvioimaan niinkuin joku taisi täällä ehdottaa. Enpä usko... Tämä taitaa kyllä mennä jo :offtopic: :)

Aistinvarainen arviointi on itse asiassa hieman niin ja näin. Yleensä ne kaikista ilkeimmät bakteerit ja erilaiset bakteerien, sekä homeiden synnyttämät toksiinit eivät maistu yhtään millekkään (lähinnä tuoretuotteiden ongelma). Perusbakteerit mm. maitohappobakteerit taas maistaa happamana makuna. Bakteerien määrät ovat melkoisia esim. vielä ihan hyvässä jauhelihassa on miljoonia maitobakteereita/g.

Kuten jo edellä mainittiin useimmat ruokamyrkytykset aiheutuvat yleensä erilaisten joukkoruokailujen yhteydessä (useimmiten salaateista).

Bakteerit, hiivat ja homeet vaativat elääkseen vettä. Kuivassa tuotteessa kuten protskujauhe kosteutta ei ole nimeksikään, joten ei siellä mikään elä. Vuoden vanhaa proteiinia voi vielä hyvin syödä. Parasta ennen päivämäärään asti valmistaja takaa tuotteen olevan "priimaa" olettaen, että se on säilytetty asianmukaisesti.

No joo, liitetään nyt tähän tuo yliopiston apteekin teksti.. :

"Yliopiston Apteekista todetaan, ettei ainakaan mitään lääkevalmisteita tulisi käyttää käytettävä ennen -päiväyksen jälkeen, sillä valmistaja on tutkinut, että tuote säilyy luvatun mukaisena tähän päiväykseen asti. Myös vitamiinivalmisteiden vitamiinipitoisuus alenee ajan myötä, eikä tuote sitten parasta ennen -päiväyksen jälkeen vastaakaan myyntipäällyksen tietoja. Osa lääkkeistä ja mahdollisesti myös ravintolisistä saattaa muuttua vanhetessaan jopa haitalliseksi. Vanhentuneet ja käyttämättä jääneet tuotteet, niin lääkkeet kuin vitamiini- ja hivenainevalmisteet, onkin viisasta viedä apteekkiin hävitettäviksi."

tämä on varmasti hyvä nyrkkisääntö mutta juuri tämän takia lääkkeissä on reilusti varaa päiväyksissä. En nyt kehoita ketään syömään vanhoja lääkkeitä mutta minulle on 2 pitkänlinjan lääkäriä syöttänyt 2-4 kk vanhoja lääkkeitä ja sanonut että ei ne miksikään mene. Totta kai otan mielummin aina tuoreita mutta joskus pitää nuukailla kun ilmaiseksi saa. Ja sitten kun se lääkäri sanoo että voi niitä ihan hyvin syödä niin en ole asiasta pahemmin stressannut.
2kk vanhaa kreatiiniä tai heraa en edelleenkään syö. Ja kaupassakin otan aina ruuat sieltä jostain takaa/alta pitkillä päiväyksillä.Lisäksi mun jääkaapista lentää välillä ehkä ihan syötävääkin ruokaa roskiin, jos vähänkin epäilyttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom