Voiko maidon rasvalle olla allerginen?

On tässä jo muutaman vuoden ollut vatsan kanssa ongelmia. Laktoosi-intoleranssi se ei voi olla, koska juon "tavallista" rasvatonta maitoa vähintään litran päivässä + samanverran ehramannia päälle. Oma kotiruoka ei aiheuta mitään komplikaatiota, mutta esimerkiksi täällä työpaikan ruokalassa syönnin jälkeen lähes poikkeuksetta vetää pötsin ruikulle n. 10-20 minuutin jälkeen ruokailusta. Ruokalan ruoka on kuulemma laktoositonta tai vähälaktoosista. Olenkin alkanut epäilemään, että olisin allerginen maidon rasvalle. Esimerkiksi vähälaktoosisen kerman lisääminen kahviin sekoittaa vatsan melko varmasti. Uskoisin, että tuolla ruokalassakin käyttävät paljon kermaa ruu'issa. Olen myös huomannut, että syötyäni oikein rasvaista ruokaa (jossa ei pitäisi olla maitoa), saattaa vatsa myös mennä sekaisin. Onko jollain vastaavanlaisia ongelmia maidon rasvan tai pelkän rasvan kanssa? Onkohan tuollainen "rasva-allergia" yleistä? Ajattelin vaan että kuinkahan moni kohtalotoverini luulee kärsivänsä laktoosi-intoleranssista lääkärin hätäisen differentiaalidiagnoosin takia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen tieteellisemmin en asiaa tiedä, mutta mulla tulee myös melkoiset vatsanpurut vähänkin "rasvaisemmista" maitotuotteista, myös Hyla-tuotteista. Pahin oli Hyla-kermalla päällystetty synttärikakku joka aiheutti sellaiset väänteet, turvotuksen ja ilmavaivat että itku tuli (myös avokilta joka joutui oleilemaan samassa ilmatilassa :nolo: ). Eipä tee enää kakkua mieli, mikä sinänsä voi olla ihan hyvä myös kropan kondiksen kannalta :D . Juuston kohdalla en ole huomannut vastaavaa, mut syön tosi harvoin muuta kuin 5% juustoa.

Voi olla, että puhun nyt ihan eri asiasta, mutta äidilläni on sellainen "allergia" tai "intoleranssi", että hän ei pysty käyttämään homogenoituja maitotuotteita lainkaan. Laktoosikin kuulemma aiheuttaa jossain määrin ongelmia, mutta pääasiallinen vatsapurujen aiheuttaja ovat nimenomaan nuo homogenoidut maitotuotteet. Homogenoimattomat luomumaitotuotteet taas sitten kyllä sopivat.

Kannattaa ehkä kokeilla, mitä tapahtuu, jos vaihtaa tavalliset maitotuotteet luomuun (tai esim. soijatuotteisiin, kaikista maitotuotteista esim. jäätelöstä kun ei luomuversiota ole saatavilla).

vilho_kanuuna sanoi:
On tässä jo muutaman vuoden ollut vatsan kanssa ongelmia. Laktoosi-intoleranssi se ei voi olla, koska juon "tavallista" rasvatonta maitoa vähintään litran päivässä + samanverran ehramannia päälle.

En tiedä allergioista, mutta kerma ja tuorejuusto, hyla sekä regular saavat meikäläiseltä aina takuuvarmasti pakin sekaisin. Ja en siis tietääkseni ole laktoosi-intoleraatikko, maitoa voin kiskoa miten paljon hyvänsä ilman ongelmia.

tiinuli sanoi:
Sen tieteellisemmin en asiaa tiedä, mutta mulla tulee myös melkoiset vatsanpurut vähänkin "rasvaisemmista" maitotuotteista, myös Hyla-tuotteista. ...

Onkohan tämän tyyppisellä "taudilla" jotain nimeä? No täytyy varmaan ottaa lekurin kanssa puheeksi.

Gillyanne sanoi:
Voi olla, että puhun nyt ihan eri asiasta, mutta äidilläni on sellainen "allergia" tai "intoleranssi", että hän ei pysty käyttämään homogenoituja maitotuotteita lainkaan. Laktoosikin kuulemma aiheuttaa jossain määrin ongelmia, mutta pääasiallinen vatsapurujen aiheuttaja ovat nimenomaan nuo homogenoidut maitotuotteet. Homogenoimattomat luomumaitotuotteet taas sitten kyllä sopivat.

Kannattaa ehkä kokeilla, mitä tapahtuu, jos vaihtaa tavalliset maitotuotteet luomuun (tai esim. soijatuotteisiin, kaikista maitotuotteista esim. jäätelöstä kun ei luomuversiota ole saatavilla).

Luomu ei muuta maidon rakennetta mitenkään, tuotanto yritetään pitää luonnon mukaisena, mutta koostumus on sama. Osaa luomutuotteista kylläkin jatkokäsitellään erityyppisesti. Monille tulee maidon pasteroinnin kanssa ongelmia ja voivat vain juoda pasteroimatonta maitoa. Itselle sopii rasvattomat pasteroidut tuotteet, mutta esim 1% maitojuoma pisti pierettämään.

VelttoV sanoi:
Luomu ei muuta maidon rakennetta mitenkään, tuotanto yritetään pitää luonnon mukaisena, mutta koostumus on sama.
En ole varma puolustelitko tavismaitoa vai myötäilitkö mutta Gillyannen pointti lienee olikin että tavismaidossa se rakenne muuttuu eli se homogenoidaan, luomumaitoa ei.

Jortsu sanoi:
En ole varma puolustelitko tavismaitoa vai myötäilitkö mutta Gillyannen pointti lienee olikin että tavismaidossa se rakenne muuttuu eli se homogenoidaan, luomumaitoa ei.

Jepjep, juuri tätä ajoin takaa. Tai siis näin mutsi asian minulle perusteli, kun kysyin...

IronMind sanoi:
En tiedä allergioista, mutta kerma ja tuorejuusto, hyla sekä regular saavat meikäläiseltä aina takuuvarmasti pakin sekaisin. Ja en siis tietääkseni ole laktoosi-intoleraatikko, maitoa voin kiskoa miten paljon hyvänsä ilman ongelmia.

Taas lennähti varpusparvi (anteekis vaan jos jollain on ruoka kesken) hanurista vartin takuulla, makuuni-tyyliin, heti työpaikkasafkan jälkeen. Ei kai tässä muu auta, kun jättää noi kastikkeet väliin ja syödä kuivia perunoita ja lihaa, josko vaikka pysyisi tuo mämmi taas sisällä. Väittäisin, että tälläinen krooninen ruikkuaminen vaikuttaa jo safkan imeytymiseen ja sitäkautta treeniinkin.

Käsittääkseni rasvalle ei voi olla allerginen, proteiinit aiheuttavat allergiset reaktiot. Ja lieneekö varpusparven lennähtäminen hanurista edes mikään allerginen reaktio.

Allergia- ja astmaliitostahan voi kysellä jos varmempaa tietoa haluaa allergioista.

Itse olen laktoosi-intolerantikko ja minulla ei ole ongelmia mistään hyla tai laktoosittomista ruuvista, mutta saman homman olen kyllä huomannut että jos vaan on todella paljon rasvaa ruuassa niin maha menee aivan sekaisin. Hyvänä esimerkkinä on mummon ruuat kun hän tekee kaiken viellä kunnolla voihin niin tunti-pari ruokailusta niin pöntöllä pitää olla.

Mielenkiintoista

Oli pakkoa tarttua tähän ja kirjoittaa myös omasta ongelmasta nimittäin käytän maitoa aika reilusti ja olen miettinyt että voiko maito/maitotuotteet turvottaa mahaa sillä olen yrittänyt yli kaksi kuukautta saada mahaa pois mutta mitään ei ole tapahtunut?.

Treenaan punttia neljästi viikossa ja juoksen muut päivät :rock:

vilho_kanuuna sanoi:
Taas lennähti varpusparvi (anteekis vaan jos jollain on ruoka kesken) hanurista vartin takuulla, makuuni-tyyliin, heti työpaikkasafkan jälkeen. Ei kai tässä muu auta, kun jättää noi kastikkeet väliin ja syödä kuivia perunoita ja lihaa, josko vaikka pysyisi tuo mämmi taas sisällä. Väittäisin, että tälläinen krooninen ruikkuaminen vaikuttaa jo safkan imeytymiseen ja sitäkautta treeniinkin.
Noi kastikkeet on yleensä suurustettu vehnäjauholla aika reippaasti joka ei taas sovi keliaakolle. Oletko huomannut, että näin kävisi viljatuotteiden kanssa?

vilho_kanuuna sanoi:
Onko jollain vastaavanlaisia ongelmia maidon rasvan tai pelkän rasvan kanssa? Onkohan tuollainen "rasva-allergia" yleistä?

Mä jätin välillä maidon kokonaan pois kun maha ei kestänyt sitä. Tilalle otin piimän. Nyt oon varmaan pari vuotta juonut pelkästään rasvatonta maitoa eikä mitään vatsaongelmia. Kuitenkin, jos juon kevytmaitoa tai kulutusmaitoa niin maha menee kuralle ja myös hengitys haisee pahalle. Eli jotain ruuansulatukseen sopimatonta noissa maitorasvoissa taitaa olla.

lej sanoi:
Noi kastikkeet on yleensä suurustettu vehnäjauholla aika reippaasti joka ei taas sovi keliaakolle. Oletko huomannut, että näin kävisi viljatuotteiden kanssa?

Aamulla vedä 2 biittiä weetabixiä ja päivällä 2-4 palaa ruisleipää ruuan kanssa. Viikonloppuisin vedän aamupalalla kaksi siivua ruisleipää eikä mitään ongelmia ole tullut, eikä tuo weetabixikään aiheuta mitään ongelmia, eli tuskin keliakiasta on kysymys.

protsku sanoi:
Mä jätin välillä maidon kokonaan pois kun maha ei kestänyt sitä. Tilalle otin piimän. Nyt oon varmaan pari vuotta juonut pelkästään rasvatonta maitoa eikä mitään vatsaongelmia. Kuitenkin, jos juon kevytmaitoa tai kulutusmaitoa niin maha menee kuralle ja myös hengitys haisee pahalle. Eli jotain ruuansulatukseen sopimatonta noissa maitorasvoissa taitaa olla.

No mä vedän maitotuitteita niin paljon päivässä, että henki haisee (mynthonia kuluu) lähes aina
:evil: . Kun tossa laskin, niin päivässä menee kilo maitorahkaa, vähintään litra maitoa ja semmonen pari desiä yogurttia, eli siis laktoosi-intoleranssia tuskin on. Mutta heti kun menee laittamaan vaikka kahviin pikkasen hylakermaa, niin kyllä rupee pötsissä tapahtumaan. Joku tossa maidon rasvassa mättää, mutta kun tietäisi että mikä?

Suositut

Back
Ylös Bottom