Viva la France!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu

Halo

Moderaattori
Mode
Ikä
39
No niin, näyttäisi nyt pahasti siltä että lähden pureskelemaan patonkia ensi syksyksi vaihto-opiskelun merkeissä ja olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä jotka kenties ovat käyneet/asuneet Ranskassa? Etelä-Ranska erityisesti kiinnostaa, muistaakseni yksi pakkislainen jopa asuu siellä.

Est-ce qu'il y a quelqu'un qui parle francais sur ce site? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No niin, näyttäisi nyt pahasti siltä että lähden pureskelemaan patonkia ensi syksyksi vaihto-opiskelun merkeissä ja olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä jotka kenties ovat käyneet/asuneet Ranskassa? Etelä-Ranska erityisesti kiinnostaa, muistaakseni yksi pakkislainen jopa asuu siellä.

Est-ce qu'il y a quelqu'un qui parle francais sur ce site? :)

Itse eteläranskassa asuneena voin sanoa että tollanen syksyn vaihto-opiskelu saattaa vielä mennä. Kaksi vuotta kun siellä asusteli niin alkoi tota viva la France soopaa tulla korvista ulos.

Bonsoir

Mä olen tällä hetkellä vaihdossa Ranskassa, Bretagnessa, Rennesissä tarkalleen. Syksystä saakka oon sompaillu paikallisessa ESC:ssä. Hienoa aikaa tää on ollu, ehkä elämäni parasta. Oikeestaan mä itse pidän näistä jampoista täällä, eivät ainakaan ole tylsiä. :D

Juhlia saa aivan tarpeeks mut saleja ei niinkään paljon ole saatavilla. Yliopistossa on yks kämänen sali ja jos suomen veroisen salin haluaa, joutuu sitä maksamaan sen 40-50€/kk. Joten vähän vähälle on jäänyt ne touhut. Onneks oon löytäny ittelleni uuden "rakkauden", rugbyn. Mahtava laji!! :dance: Mitäs muuta. No, ryhmätöitä on aivan prkl:sti, joka kurssista täytyy tehdä aina jotain. Ja kyllä nämä paikalliset englantia vääntää, kunhan itse eka yrittää kommunikoida ranskaks. Mulla ei pahempia ranskankielen taitoja ennen ollut mut nykyään pystyn hoitaan asiani, että nämäkin sen ymmärtävät.

Salut!

Asuin Pariisissa lukuvuoden 2005-2006 (onko siitä jo niin kauan??? nyyh...). Tilanteeni oli se, että poikaystävä halusi lähteä Ranskaan vaihtoon ja pyysi mua mukaan.. en miettinyt hetkeäkään, vaan sanoin heti, että: "joo, lähden!". Niin ja en siis osannut sanaakaan ranskaa lähtiessäni sinne! :)

Pariisissa kävin alkuturisteilun jälkeen vähän aikaa ranskan kielen kurssilla yksityisessä koulussa, koska meidän yliopistolla ei ollut ranskan kielen alkeiskursseja tarjolla ;) Sen jälkeen päädyinkin töihin.. eli oikeestaan en opiskellut Ranskassa ollessani ollenkaan, vaikka nimellisesti olinkin siellä vaihto-opiskelijana :)

Muitten vaihtareitten kanssa me ei juurikaan muutamaa kertaa enempää hengattu, koska ei niin kauheasti kiinnostanut ja me asuttiin yksityisiltä markkinoilta hankitussa asunnossa ihan eri puolella Pariisia, kuin missä meidän yliopisto oli. Muutenkin meillä molemmilla oli jo aiempaa kokemusta vaihto-opiskelusta/ulkomailla asumisesta ja muiden ulkkisten kanssa hengailusta, eli kaivattiin nyt vähän erilaisempaa kokemusta.. ja loppujen lopuksi muiden vaihtareiden sijasta me tutustuttiin paikallisiin ihmisiin ja myös joihinkin Pariisissa asuviin suomalaisiin :)

Jutun pointtina on ehkä se, että Ranska on ihana maa ja ranskalaiset on mukavia, ystävällisiä ja avoimia :) En tosiaan osannut ranskaa ollenkaan ja pärjäsin loistavasti ja tutustuin paikallisiin ihmisiin :) Kaikki on ihan omasta itsestään kiinni!

Voih, mulla on niin ikävä Pariisiin.. :haart:

Niin ja sitä vielä, että meitä oli peloteltu ranskalaisella byrokratialla ihan hurjasti ja ne pelottelut osoittautuivat täysin aiheettomiksi, kaikki sujui tosi joustavasti ja helposti :wtf:

Oon ollu taala ranskan Rivieralla joku 3 vuotta. nykyjaan kylla ranskaa puhun silleen valttavasti, ilman kummempaa kielioppia.

Kirjoittamisesta ei tule sitten yhtaan mitaan, kun en ole ikina moista kielta opiskellut.

Nyt mulla on 4 kuukautta vanha vauva, ja tavoite on oppia puhumaan ja kirjoittamaan ranskaa ennen omaa lasta !!

Salut!

Niin ja sitä vielä, että meitä oli peloteltu ranskalaisella byrokratialla ihan hurjasti ja ne pelottelut osoittautuivat täysin aiheettomiksi, kaikki sujui tosi joustavasti ja helposti :wtf:

se vahan riippuu :) Esim ostin asunnon. Paperitoissa meni 18 kuukautta, ennen kuin sain avaimet kateen.
Muitakin esimerkkeja kylla loytyy.
+ tassa rankan systeemissa on se etta kaikesta voi neuvotella. Esim jos tunnet paikallisen poliisin, niin se pyyhkii sun parkkisakot pois syteemista. Ja joo taa on sitten ihan totta, uskokaa tai alkaa.

Taala paikalliset kyselevat etta oonko homo kun kayn salilla.

Samanlaisia kokemuksia löytyy mullakin eri kontekstista kylläkin. Näin bussissa istuskellessani ohi mennen jonkun sauna kyltin ja aattelin, kun en pitkään aikaa oo käyny, ni vois piipahtaa. Tuli sitten jotenkin asia puheeksi yhden ranskalainen kanssa ja kuulin, et ei siellä muut ku homot/lesbot ja muut ihmisen anatomiasta kiinnostuneet erinäköiset tallaajat. Jätin väliin.

vai etta sauna :) heh laitampa nyt tastakin, kun satun tietamaan.

Saunaan tosiaankin jos haluat menna niin kannattaa naita paikkoja etsia hotiellien ja punttisalien yhteydessa.
Sitten kadulla kun nakyy sauna kyltty, niin se on 90% varmuudella homosauna, tai sitten swingers klubi. Ovelta kysymista paikan hengesta suosittelen, niin saastyy suuremmilta jarkytyksilta.

se vahan riippuu :) Esim ostin asunnon. Paperitoissa meni 18 kuukautta, ennen kuin sain avaimet kateen.
Muitakin esimerkkeja kylla loytyy.

..joo mä luulenkin, et meillä oli tosi paljon hyvää tuuria mukana :) Me oltiin myös monesta paikasta luettu, että jos jossain ranskalaisessa virastossa tai esim. pankissa sanotaan "ei, se ei onnistu", niin siihen ei pidä suostua. Oltiin siis varauduttu taistelemaan ja sitten niitä taisteluja ei tullutkaan.. höh ;)

No niin, nyt sit varmistui tämäkin asia; olen lähdössä vaihtoon ensi syksyksi Montpellieriin :) Tuon paikan laitoin ykkösvalinnaksi, joten olen aika tyytyväinen. Kellään kokemuksia kaupungista? Ranskassa kun on lähiaikoina ollut aika paljon noita mellakoita sun muita, niin oon miettinyt et mikähän se rikollisuustaso on esim. tuolla Montpellierissä? Uskaltaako siellä vaalea skandinaavi yksin edes liikkua?

ei niista mellakoista kannata mitaan huolia. Yleensa ottaen jokapaikassa on turvallista.

Kait tuoltakin joitain omituisia alueita loytyy. Yleensa ovat niita missa on suuri maara kaupungin vuokrataloja.

Ja tosiaankin nuori blondi nainen :) vonkaamaan kylla tullaan, osotoskeskuksissa, kadulla, huoltoasemalla... Ravintolakulttuuri kun on kovin erilaista. Ravintoloissa syodaan lahinna omissa seurueissa, baareissa yleensa vaan ukkoja. Tama tarkoittaa etta noissa paikoissa vastakkaista sukupuolta ei oikeastaan voi lahestya. nooh huomaat sitten, paikallisista miehista paaset kylla helposti eroon kun vastailet englanniksi etta et osaa sanaakaan ranskaa.

offtopic ?
Heh oon tata huoltoasemalla bensaa autoon laittavaa naikkostakin koittanu ihan kokeilumielessa pyytaa kahville suomessa, samaan tyyliin kun taala ranskassa nama paikalliset miehet naisia. Tama on sinansa ihan hyva idea, koska yleensa huoltoasemalla on myos kahvio, mutta kyllapa ovat suomen naiset katsoneet pitakaan :) ihan hyvaa ajankulua kyllakin.

Parhaiten paikallisiin tutustut kun tunget itsesi niiden kotibileisiin, ranskassa tama on se yleisin viikonlopun viettotapa. naihin iloitteluihin sitten aina liikutaan omalla autolla, ja sielta sitten myos lahdetaan kotiin omalla autolla. Joten kannilaisten kyydissa tuut todennakoisesti jonkinverran olemaan.

Parhaiten paikallisiin tutustut kun tunget itsesi niiden kotibileisiin, ranskassa tama on se yleisin viikonlopun viettotapa. naihin iloitteluihin sitten aina liikutaan omalla autolla, ja sielta sitten myos lahdetaan kotiin omalla autolla. Joten kannilaisten kyydissa tuut todennakoisesti jonkinverran olemaan.

Komppaan. Kotibileet tai muut tapahtumat, missä on paljon yhteisöllisyyttä ilmassa esim. koulun bileet. Parit DUI oon nähny mut ei oo menoo haitannu. Ja nämä iloittelu paikat löytyy usein kaupungin laitamilla ja bussilla ollaan menty. Joten linja-autossa on tunnelmaa. Kovia poikia ja tyttöjä ovat laulamaan, jää karaoke kuningaskin näissä karkeloissa jalkoihin. Jos koulun bileet on, ni on tapana ollut ostaa sellanen lippuvyyhti drinkeille, grand tai petit jouer. Näin on ollut tapana täällä Bretagnessa.

BTW Hyvää myöhästynyttä St. Patrick's Day:tä

No niin, nyt sit varmistui tämäkin asia; olen lähdössä vaihtoon ensi syksyksi Montpellieriin :) Tuon paikan laitoin ykkösvalinnaksi, joten olen aika tyytyväinen. Kellään kokemuksia kaupungista? Ranskassa kun on lähiaikoina ollut aika paljon noita mellakoita sun muita, niin oon miettinyt et mikähän se rikollisuustaso on esim. tuolla Montpellierissä? Uskaltaako siellä vaalea skandinaavi yksin edes liikkua?

Punkkaan yhen suomalainen naisen kanssa samassa asunnossa. Yhtenä iltana olin tullut kotiin myötälaitasessä ja kämppis tuli jonkin päästä mua myöhemmin, kun eri baareissa oltiin. Joku jamppa oli sitten seurannut häntä kotiovelle saakka (etuovi on auki 24/7) ja yrittänyt vielä ovenraosta päästä sisään. Kaveri lähti aikas liukkaasti jolkottelemaa, kun avasin oman huoneen oven ennen kun kaveri oli edes nähny mua. En tajunnu lähtee perään, kun tajusin vähän ajan päästä mitä oli tapahtunut.

Samanlain tapahtu myös viime syksynä toiselle suomalaistytölle, jonka kanssa asuin samassa kämpässä.

Voi olla, että oli paskaa tuuria mut kyllä täällä vähän erilain yritetään päästä naisten luokse. Molemmilla kerroilla tytöt kuitenkin tulivat yksin kotiin, joten tää olis voinu tapahtuu ihan missä vaan. Jos tiukka paikka tulee, niin pistää sitten vaan pataan :evil: . En usko, että mitään korvausvaatimuksia tulee perästäpäin. Yleensä kannattaa tulla kaksin tai porukkassa kotio niin ei pahemmin tulla häiritteen. Mut uskaltaa sitä yksinkin liikkua, jos pitää sen kolmannen silmän selässä ja on valmis pistään kovan kovaa vasten, jos tarvis tulee.

Nii, mellakoita näkyy harvemmin, mielenosoituksia joka viikko. Siihen tottuu. Viime syksynä täällä oli ammuskeluja joka kuukausi, siis siellä "ghetossa" missä asuin.

Montpellieristä en osaa sanoo yhtään mitään muuta kun rugbya pelaavat. Mutta kun se on etelä-Ranskassa, ni oon kuullu, et jampat voi näyttää ystävällisiltä, mut sitä ne ei oo ja toisinpäin pohjois-Ranskalaisista. Tämä siis ranskalaisten suusta.

pojoisranskassa ihmiset vaan ryyppaa ja tappelee :) Niilla ei oo muuta tekemista, ja kaikki siella asuvat haluavat muutta etelaan.

Vaimo sano etta yliopistojen kampuksilla liikkuu aina todella paljon omituista porukkaa toivossa etta paasis raiskailemaan nuorta naista. Tama koskee siis kampuksen aluetta ulkoa ja rakennuksen sisalta. Tietty 24h turvaukko kiertaa, mutta noi kampukset on aika isoja paikkoja. Vaimo kavi yliopistoa aix'n provancessa mika ei tosiaankaan ole mikaan ghetto kaupunki.

Meika ei kylla tuosta opiskeluhommasta tieda kun en ole peruskoulun jalkeen ollu opiskelija.

Meika ei kylla tuosta opiskeluhommasta tieda kun en ole peruskoulun jalkeen ollu opiskelija.

No mitä sitä turhia jos ei tarvi. :)

Oma rajallinen kokemus Ranskasta on positiivinen, vaihto-aikana tuli käytyä n. viikon rundi, Pariisissa lähinnä. Siisti mesta, kannattaa vaan varautua siihen että ranskikset ovat tykästyneitä kyttäysmeininkiin, eli että siinä missä esim. Briteissä on valvontakameroita näkyvissä niin Ranskassa ne on piilossa ties missä. Kun esim. avaat putelia yleisellä paikalla niin saattaa ilmestyä partio paikalle. Ja ranskalaiset poliisit ovat muutenkin kivoja tyyppejä, suoraan legioonasta tms. :D

edit. Turistikohteista Pere Lachaise on mielenkiintoinen, ja ne katakombisysteemit.

Itsekin suuntaamassa Ranskaan vaihtoon ensi syksyksi, tosin pohjoiseen ja ESC Roueniin.
Mulla on pari kaveria Montpellieristä ja ovat sanoneet, että opiskelijaelämä on tosi vilkasta ja bileitä on enemmän kuin tarpeeksi. Joten ei ainakaan tylsäksi aika käy.

Tuli mieleen tässä lueskellessa Etelä-Ranskasta outo episodi - huonommilla alueilla asuneet skandinaavinaiset joutuivat kerran kateellisten ranskattarien käsiin, olivat hieman kovakouraisia. Tämä tosin tapahtui Cannesin alueella. Yksinään en lähtisi aamuyöstä kotiin jolkottelemaan, tai varmana saa häntäheikkejä ja huutelua. Kyllästyin kerran kaikkeen, ja sain sellaisen maineen, että en tykkäisi ranskalaisista miehistä. Tuloksena naamaani heitettiin olutta ja laukusta varastettiin jotenkin salakavalasti kamaa - en edes huomannut! Eteviä piruja. Kunhan on hyvillä alueilla ja jonkun kanssa, ei mitään hätää ole. Ja varmasti yliopistoporukassa on varsin turvallista. Hyvää vaihtovuotta!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom