Visa vs Master. Huom nordean asiakkaat visa lopetetaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Nykyään muutuen noi Debit -kortitkin toimii aika hyvin ulkomailla. Ei ton debitin varaan nyt vielä ehkä kauheasti kannata laskea, mutta olen viimeisen vuoden aikana käyttänyt OP:n Credit/Debit kortin debit -puolta ongelmitta ainakin Ruotsissa, Sveitsissä, Slovakiassa, Tanskassa, Itävallassa ja Thaimaassa.

Saattaa toimia joo, mutta monesti myyjät ei tajua koko debitistä tuon taivaallista.

Nimimerkillä: viime kuussa saksassa kun pankki sulki kortista credit-puolen..Monessa paikassa debit-puolikin sitten kelpasi, kunhan ensin sai myyjän ymmärtämään miten sen kanssa toimitaan. Se taas ei kymmenen sanan saksantaidoilla ollutkaan yhtään helppoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipa noilla mitaan eroa ole. Mulla on kaksi jenkkilaista luottokorttia, jotka ovat VISA ja MasterCard seka suomalainen VISA-kortti. Kortit ovat kayneet tasan kaikkialla missa olen kokeillut. En ole koskaan tormannyt paikkaan, jossa voisi maksaa luottokortilla, mutta MasterCard ei kavisi (jos totta puhutaan, niin yliopistoni lukukausimaksu taitaa olla maksettavissa kortilla, mutta vain Amexilla, mutta toisaalta en tieda kuinka monella on noin $35000 limitti...).

Eri kortteja tuli haalittua oikeastaan vain sen takia, etta jos yhden firmat jarjestelmat eivat skulaa, niin toisen varmaan toimii. Toinen on lentoyhtion kortti ja toinen hotelliketjun, joten vuoden aikana ns. firman piikkiin tehdyilla lennoilla + hotellioiden kaytosta kertyvilla bonuksilla saan aina pisteilla/maileilla vuodessa yhden ilmaisen loman.
 
Pari viikkoa sitten tuli Nordealta puhelu että haluaisinko tulla käymään pankissa keskustelemaan pankkiasioista ja korttiasioista. No koska en ole viimeiseen 5 vuoteen pankissa paikanpäällä käynnyt niin suostuin. Tänään sitten oli klo 10.15 nordeassa tapaaminen. Ja koko tapaamisen ainut pointti oli se että Nordea lopettaa visakorttinsa ja tarjoavat vain mastercardia tilalle. Mulle ainakin tuli tuo aivan puuntakaa. Sen minkä tässä nyt luin masterista ja katsoin nordean vertailun niin ihan samat kulut ja edut on kyseessä, mutta silti mietityttää. Minulla visa on ainoastaan sen takia että saan tehtyä netissä ulkomailta ostoksia sekä ulkomaan reissuilla pystyn käyttämään sitä. Maksan yleensä ihan heti visa ostokset pois vaikka ei ole viellä laskuakaan tullut. Nyt sitten pitäisi valita joko pankin vaihdos tai kortin vaihdos. Tuli kuitenkin esim tämä keskustelu http://www.pakkotoisto.com/matkailu/114636-varoitus-suomalaiset-luottokortit-ulkomailla/ mieleen sekä se että äkkiä laskettuna ainakin 16 paikkaan pitäisi minun vaihtaa kortin tiedot seuraavien tilausten tai muutosten yhteydessä.
Ja itselläni on jotenkin sellainen käsitys että visa on kuitenkin se "maailman kortti" että käy joka kolkassa paikassa, olenko väärässä? Ja kertokaapa että onko mitään merkitystä kumpi kortti nyt lompakossa on?

olet ihan väärässä nordean sivuilla selvästi lukee että Visa toimii noin24 miljoonassa paikassa ja Mastercard noin 30 miljoonassa paikassa. Minkä takia kaikki ajattelee että Visa toimii kaikkialla vaikka esim Afrikassa ja Saksassa useissa paikoissa toimii vain MasterCard
 
olet ihan väärässä nordean sivuilla selvästi lukee että Visa toimii noin24 miljoonassa paikassa ja Mastercard noin 30 miljoonassa paikassa. Minkä takia kaikki ajattelee että Visa toimii kaikkialla vaikka esim Afrikassa ja Saksassa useissa paikoissa toimii vain MasterCard

Oletko pankissa töissä? Vai muutenko vain näit vaivan kirjautua tänne ja etsiä tuon tiedon nordean sivuilta? Ja jep olen ihan huomenna lähdössä afrikkaan....
 
Nostellaas, kun pitäisi keksiä uusi kortti tuon Dinerssin tilalle. Diners club muuttaa lounge-käynnit maksullisiksi maaliskuun alusta (19€/kerta!!), joten lopetan asiakkuuteni tasan tuona samana päivänä. Ilmaiset loungekäynnit kun on ollut ainoa järjellinen syy pitää tuo kortti. Palkinto-ohjelmathan on kaikilla melko hanurista..Amex goldin saa ilmaiseksi, joten se lienee potentiaalisin vaihtoehto. Tuolla irtoaisi varmaan sentään ilmainen lento kerran vuoteen..

Mutta millä siis loungeihin halvalla/ilmaiseksi? Amex platinum on törkeän hintainen.. Diners premium on halvempi, mutta sitä en ihan periaatesyistä ota (eikä noista rupuisimmista loungeista oikein edes sitä 200€ kannata maksaa..)

Tarkoittaako tämä nyt siis sitä, että kentillä pitää juoda ihan omalla rahalla, vai pitäisikö sitä jopa matkustaa selvin päin?
 
Nostellaas, kun pitäisi keksiä uusi kortti tuon Dinerssin tilalle. Diners club muuttaa lounge-käynnit maksullisiksi maaliskuun alusta (19€/kerta!!), joten lopetan asiakkuuteni tasan tuona samana päivänä. Ilmaiset loungekäynnit kun on ollut ainoa järjellinen syy pitää tuo kortti. Palkinto-ohjelmathan on kaikilla melko hanurista..Amex goldin saa ilmaiseksi, joten se lienee potentiaalisin vaihtoehto. Tuolla irtoaisi varmaan sentään ilmainen lento kerran vuoteen..

Mutta millä siis loungeihin halvalla/ilmaiseksi? Amex platinum on törkeän hintainen.. Diners premium on halvempi, mutta sitä en ihan periaatesyistä ota (eikä noista rupuisimmista loungeista oikein edes sitä 200€ kannata maksaa..)

Tarkoittaako tämä nyt siis sitä, että kentillä pitää juoda ihan omalla rahalla, vai pitäisikö sitä jopa matkustaa selvin päin?

Amex Goldiin kuuluu nykyään Priority pass, jolla pääsee 4 kertaa vuodessa loungeen. Tämän jälkeen käynnit 24€/kerta. Amexilla on menossa kampanja, jossa saa ensimmäisen vuoden maksutta ja 10 000 mr pistettä, jos kaveri suosittelee sinulle korttia. Amexin pisteet voi siirtää esim SAS, Finnairin tai BA:n ohjelmiin. Yv:tä voi laittaa jos tarvitsee suosittelijaa.
Itse olen saanut ostoksilla vuosittain SAS pohjoismaan lennot. Huonona puolena kortissa on että ei käy varsinkaan pienemmissä liikkeissä niin hyvin kuin Visa ja Mastercard.
 
Amex Goldia itekin vajaan vuoden käyttänyt satunnaisesti ja isoin miinus on huonohko kattavuus. Missään pienemmissä liikkeissä ei yleensä käy ollenkaan. Pisteohjelmakin näyttää vaativan melko runsasta käyttöä, että siitä jotain irti saa. Sain vielä jokin aika sitten pankista ilmaisen Priority Passin, joten melko turhalta alkaa Amex tuntua.
 
Se on totta että vaatii aika runsasta käyttöä että saa pisteohjelmasta todellista hyötyä. Mutta jos on mahdollista maksaa esim polttoaineet tai joitain firman kuluja, niin voi toimiakin. Tuo kampanja missä saa 10000 pistettä ja vuoden ilmaiseksi, on kyllä harvinaisen hyvä.
 
Mulla oli viime vuoden myös tuo Amex gold, kun sen ilmaiseksi sai. Lopetin kortin kuitenkin kun tänä vuonna olisi pitänyt maksaa tuo 170€ vuosimaksua. Ostoja ekan vuoden aikana melkein 35.000€:lla, mutta silti eivät suostuneet antamaan toista vuotta ilman vuosimaksua. Vittu mitä paskaa, pitäkööt korttinsa. Korttiehdot huonontuivat muutenkin vuoden aikana, kun ruoka-/bensaostoista ei enää saa tuplapisteitä.

Nyt taas mietinnässä millä kortilla jatkossa makselisi..
 
Frank oletko tutustunut ST1 Visa( http://www.st1visa.fi/ ) Tuolla saa kaikista ostoksista 0,5% "bonusta" joka hyvitetään polttoaine ostoksista. Autottomalle kortti ei oikein käy. Mutta jos muuten on isot vuosiostot, voi olla ihan toimiva systeemi. Vuosimaksua ei ole, mutta 2,5e/kk tilinhoitomaksu.

Jos joku on miettinyt Amex goldin hommaamista, niin 28.2.16 loppuu suosittele kaverille kampanja, josta kerroin aikaisemmin. Suosituksia voi kysellä edelleen yv:llä.
 
Onko kukaan taannoin jaksanut vertailla luottokortteja?

Pitäisi hommata Visa ns. kakkoskortiksi siltä varalta, että jonain kauniina päivänä masterin systeemit on nurin tms. Norwegianin Visa vaikuttaisi hyvältä sillä se vaikuttaisi olevan kuluton jollei sitä käytä. Myös ulkomaan käteisnostot ovat ilmaisia jotka omassa masterissa on maksullisia.

Onko Norwegianille tällä hetkellä haastajaa? Tuon kortin tarkoitus on siis olla pääasiassa vain varalla viemässä tilaa lompakosta. S-pankin asiakas en ole (enkä aio olla).
 
Back
Ylös Bottom