Visa vs Master. Huom nordean asiakkaat visa lopetetaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.12.2002
Viestejä
6 673
Pari viikkoa sitten tuli Nordealta puhelu että haluaisinko tulla käymään pankissa keskustelemaan pankkiasioista ja korttiasioista. No koska en ole viimeiseen 5 vuoteen pankissa paikanpäällä käynnyt niin suostuin. Tänään sitten oli klo 10.15 nordeassa tapaaminen. Ja koko tapaamisen ainut pointti oli se että Nordea lopettaa visakorttinsa ja tarjoavat vain mastercardia tilalle. Mulle ainakin tuli tuo aivan puuntakaa. Sen minkä tässä nyt luin masterista ja katsoin nordean vertailun niin ihan samat kulut ja edut on kyseessä, mutta silti mietityttää. Minulla visa on ainoastaan sen takia että saan tehtyä netissä ulkomailta ostoksia sekä ulkomaan reissuilla pystyn käyttämään sitä. Maksan yleensä ihan heti visa ostokset pois vaikka ei ole viellä laskuakaan tullut. Nyt sitten pitäisi valita joko pankin vaihdos tai kortin vaihdos. Tuli kuitenkin esim tämä keskustelu http://www.pakkotoisto.com/matkailu/114636-varoitus-suomalaiset-luottokortit-ulkomailla/ mieleen sekä se että äkkiä laskettuna ainakin 16 paikkaan pitäisi minun vaihtaa kortin tiedot seuraavien tilausten tai muutosten yhteydessä.
Ja itselläni on jotenkin sellainen käsitys että visa on kuitenkin se "maailman kortti" että käy joka kolkassa paikassa, olenko väärässä? Ja kertokaapa että onko mitään merkitystä kumpi kortti nyt lompakossa on?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni on Visa Electron plus luottokorttina MasterCard. Muuten ei mun käsittääkseni ole mitään merkitystä ulkomailla tahi netissä, onko sulla Master vai Visa. Omalla kohdalla MasterCard on käyny niin ulkomailla kuin netissä niin kauan kuin muistan, yllättäen jopa Electronikin on käynyt niin netissä kuin ulkomailla. Poikkeuksia toki varmaan on... kuten tuossa ketjussa tuli ilmi. Ilmeisesti sekin jotain väliaikaista?

Kiinnostaa kyllä itseänikin, jos jollain on oikeasti jotain suurempaakin eroa noiden korttien välillä.
 
Näköjään, Nordean sivuilla lukee että Visan myynti päättynyt. Itse en ole saanut mitään tiedotetta tai sitten en ole jaksanut lukea. Kyllähän Masterikin ulkomailla toimii, niin eipä tuolla varmaan suurta eroa ole?

S-Pankista saa ilmaisen Visan jos on tarvetta.
 
Mulla on nordean mastercard ollut niin kauan kuin muistan, ja on käynyt euroopassa ja jenkeissä, sekä kaikissa nettiostoksissa tähän asti. Luin kanssa tuon linkkaamasi jutun joten asiat on voineet muuttua, pariin vuoteen en ole ulkomailla käynyt.
 
Kuulostaisi kyllä aika pirun oudolta. Mullakin on Nordeasta visa, eikä kohtuullisesta matkustamisesta huolimatta vielä ole tullut vastaan paikkaa missä se ei olisi toiminut (jos siis luottokortilla yleensäkään on voinut maksaa). Masteria en käytä, joten en tiedä kuinka se kelpaa. Toiminee sekin hyvin.

Vähän enemmän reissaavilla toki kannattaa olla myös Diners tai amex ihan jo lentokenttäloungejen takia..
 
Kuulostaisi kyllä aika pirun oudolta. Mullakin on Nordeasta visa, eikä kohtuullisesta matkustamisesta huolimatta vielä ole tullut vastaan paikkaa missä se ei olisi toiminut (jos siis luottokortilla yleensäkään on voinut maksaa). Masteria en käytä, joten en tiedä kuinka se kelpaa. Toiminee sekin hyvin.

Vähän enemmän reissaavilla toki kannattaa olla myös Diners tai amex ihan jo lentokenttäloungejen takia..

Mulla on Master Silver ja Gold sekä vielä Electronkin... paljon työni vuoksi reissaavana nuo Diners ja Amex on ollut mietinnässä myöskin. Onko Diners kuitenkaan niin suosittu ja yleinen, että kannattaa? Yksi vanhempi reissaaja-myyntimies mulle tuossa avautui, että hankki 90-luvun loppupuoliskolla ko. kortin ja totesi jo viime vuosikymmenen puolivälissä, että Diners on aika marginaalikortti sitten kuitenkin maailmalla... kellään kokemuksia?
 
Näköjään, Nordean sivuilla lukee että Visan myynti päättynyt. Itse en ole saanut mitään tiedotetta tai sitten en ole jaksanut lukea..

Samaa ihmettelin pankissa ja kertoivat että eivät olekaan mitään tiedotetta kellekkään lähettäneet tai infonneet muutenkaan. Mua vaan joten tämä asia hatuttaa kun menin sinne niin melkein suoraan tyrkkäsivät esitäytetyt paperit kouraan että kirjoita nimi alle että visa loppu ja master hakemus on vetämässä. Hieman paremmin olisivat voineet asian hoitaa. Mä sanoin siinä suoraan että mä mietin niin pankin kun muutenkin enkä ihan suoraan kirjoita mitään nimeä kun noin puuntakaa tulee asia.

- - - Updated - - -

Oman työni puolesta voin kertoa sen että amexilla ja dinersillä maksettaessa ei ainakaan kaikkialla kerry plussapisteitä tai s-bonuksia. Niissä ne kauppiaille tulevat kulut ovat niin suuria että bonuksia eivät enää myöntää.
 
Siihen kantaa ottamatta, missä mikäkin kortti käy maksuvälineenä, mutta yhtiönä Visa on ainakin Mastercardia hieman suurempi: markkina-arvo 134 mrd. vs. 66 mrd. ja liikevaihto viime vuonna 10,4 mrd. vs. 7,4 mrd. Onhan se Visa ainakin täällä Suomessa se "normaali" jokapojan luottokortti, mutta en tiedä millainen tilanne on eri puolilla maailmaa.

"Osta Visalla." "Visa vinkuu!" Taitaa Visa olla kansankielessä se ensimmäisenä mieleen tuleva luottokorttia tarkoittava sana. Vähän kuten googlettaa tarkoittaa ihan yleisesti tiedon hakua netistä, vaikka hakukoneita on useampi. Jos Masteri yleistyy Suomessa paljon niin, ehkä sitten kuulee kaupan kassalla sanottavan "Masteri maukuu!" tjsp. :D
 
Mulla on Master Silver ja Gold sekä vielä Electronkin... paljon työni vuoksi reissaavana nuo Diners ja Amex on ollut mietinnässä myöskin. Onko Diners kuitenkaan niin suosittu ja yleinen, että kannattaa? Yksi vanhempi reissaaja-myyntimies mulle tuossa avautui, että hankki 90-luvun loppupuoliskolla ko. kortin ja totesi jo viime vuosikymmenen puolivälissä, että Diners on aika marginaalikortti sitten kuitenkin maailmalla... kellään kokemuksia?

Mullakin Diners on (ja Amexkin joskus ollut). Ei nuo ainoana korttina millään toimi. Hotelleissa aika usein kelpaa, mutta vähemmän tulee silti käytettyä. Onhan noilla jonkinmoinen bonussysteemikin. Itse olen bonuspisteillä muistaakseni tilaillut lähinnä lahjakortteja ravintoloihin, muuten aika hyödytön systeemi ainakin mulle.

Mulla on tuo kortti lähinnä siksi, että pääsee tietyillä kentillä siihen rupuisimpaan Loungeen vetämään kahvit/oluet/viiniä..
 
Ainoa ero Master cardilla ja Visalla on se, että Visaa hallinnoi ja myöntää entinen Luottokunta (Nykyinen NETS) joka siis myöntää kortit. Pankit siis ovat vain "välittäjinä" Visa-korteissa. Master Cardit taas myöntävät pankkien omat rahoitusyhtiöt. Koska Luottokunta, joka siis oli pankkien ja rahoituslaitosten yhteisomistama luottoyhteisö, myytiin NETS:lle viimevuonna niin oletettavasti pankit eivät enää halua maksaa komissiota Visan hallinnoimisesta Netsille kun kerran voivat myöntää oman rahoitusyhtiönsä kautta MC:n josta saavat itse kaiken korkokatteen. Luottokunta-aikana mahdolliset hallinoinntikulutja korkokatteet siis palautuivat pankeille Luottokunnan kautta koska ne sen omistivat.

Mitään käytännön eroa MC:llä ja Visalla ei ole nyt kun Visakin on käsittääkseni kaikkialla siirtynyt käyttörajalaskutuksesta luottorajalaskutukseen.
 
Tämä on vanhaa tietoa. Nykyään useampi pankki hallinnoi omia Visojaan. Tästä syystä tuo Luottokunta yhtiöitettiin ja myytiin pois. Eli se on palveluntarjoaja muiden joukossa, jotkut saattavat edelleen ostaa tuon hallinnoinnin palveluna, mutta mitään erityisasemaa ei Netsillä enää ole.
 
Toimiiko Visallakin se, että kun on maksanut kortilla (creditillä) jotain, summan voi verkkopankissa maksaa itse pois ja maksu menee samantien perille? Joskus kun joutuu maksamaan isoja kertamaksuja, on kätevää pystyä maksamaan osa pois ja saada credit kokonaisuudessaan takaisin käyttöön. Masterilla ainakin toimii. Kyllä, luottorajan nostaminen on joskus käynyt mielessä...
 
Jos paukut riittää, suosittelen tiedustelemaan Nordean asiakkaana Master Card Premium vaihtoehtoa. On jonkinasteiset tuloraja/omaisuus vaatimukset, mutta ne ei olleet mielestäni kovinkaan korkeat. Mukaan tulee maksutta Priority Pass jolla pääsee lentokenttä loungeihin ympäri maailman. Itse on ainakin osannut arvostaa tuota etua paljon matkustelevana.
 
Luottokorttia ei ole, mutta koskeeko tämä myös Visa Electronia?

Luottokortti visa ja visa electron on ymmärtääkseni ihan eriasia. Joten ei koske. Visa electron on vaan hienompi nimi automaattikortille.
Joskus aikoinaan ihan huvitti kun visa electroni tuli markkinoille(nehän alkuun oli suunnattu luottohäiriöisille ja sellaisille joilla ei ollut säännöllisiä tuloja ja sen varmennus toiminnon vuoksi heille että eivät voineet vinguttaa tiliä miinukselle) niin liikkeessä aina joku leuhkana aina kysy että käykö teille visa? Aivan kuin olisi isompikin tekijä ollut kyseessä.
Visa electron on aina riippuvainen siitä tilin saldosta ja varmennuksesta kun taas kunnon visaa voi vinguttaa tai käyttää ilman että sitä esim järjestelmä varmentaa.
 
No ei se Electron ole vaan hienompi nimi automaattikortille......... voi maksaa melkein missä tahansa ulkomaillakin, suoraan kaupassa. Netissäkin, vaikka lukisi pelkkä Visa maksuvälineena. Hieman eri kuin automaattikortti? :)

Harvoin käytän edes luottokorttia, tai sen debittiä... usein en edes kanna, etenkin nyt kun Electronit toimii jo parkkiautomaateissa. Ennen Masteri oli siitä hyvä että sai parkkimaksut maksettua, käteistä (ml. kolikoita) kun en kanna lähes koskaan. Muutenkin kivempi nähdä tilitapahtumat sunnuntaiaamuna heti lapasesta karanneen "tarjoan-kaikille" baari-illan jälkeen, kun taas jopa toi fakin Master Debit heittää viiveellä niitä maksujaan.
 
Nyt sitten pitäisi valita joko pankin vaihdos tai kortin vaihdos.

Nordeassa on se etu että luottokorteilla ostettuihin 100-4000€ arvoisiin ostoksiin tulee automaattisesti omavastuuton 5 vuoden takuu. Tarjoaako muut pankit vastaavaa?
 
No ei se Electron ole vaan hienompi nimi automaattikortille......... voi maksaa melkein missä tahansa ulkomaillakin, suoraan kaupassa. Netissäkin, vaikka lukisi pelkkä Visa maksuvälineena. Hieman eri kuin automaattikortti? :)

Harvoin käytän edes luottokorttia, tai sen debittiä... usein en edes kanna, etenkin nyt kun Electronit toimii jo parkkiautomaateissa. Ennen Masteri oli siitä hyvä että sai parkkimaksut maksettua, käteistä (ml. kolikoita) kun en kanna lähes koskaan. Muutenkin kivempi nähdä tilitapahtumat sunnuntaiaamuna heti lapasesta karanneen "tarjoan-kaikille" baari-illan jälkeen, kun taas jopa toi fakin Master Debit heittää viiveellä niitä maksujaan.

Nykyään muutuen noi Debit -kortitkin toimii aika hyvin ulkomailla. Ei ton debitin varaan nyt vielä ehkä kauheasti kannata laskea, mutta olen viimeisen vuoden aikana käyttänyt OP:n Credit/Debit kortin debit -puolta ongelmitta ainakin Ruotsissa, Sveitsissä, Slovakiassa, Tanskassa, Itävallassa ja Thaimaassa.
 
Back
Ylös Bottom