Virustorjunnan tärkeydestä

Tuli tänään konkreettisesti huomattua, miten ärhäköitä ja nopeita virukset
nykyään on. Mulla oli ollut läppäri huollossa kovalevyn hajottua ja sain sen tänään back sieltä. Koneessa oli ainoastaan käyttis jäljellä. Yhdistin sen nettiin tarkoituksenani imuttaa uusi palomuuri, windowsin suojauspäivitykset ja virustutka. Kerkesin olla about 8 min suojaamattomalla koneella netissä ja asensin palomuurin, virusohjelman ja suojauspäivitykset. Siinä vaiheessa kun uuden virustutkan sain päälle, niin helvetti pääsi valloilleen! Virustutka alkoi huutamaan kuin viimeistä päivää (kiva hälytyssireeni) ja näyttöön alkoi tulla mitä erilaisempien matojen ilmoituksia (siis kunnon viruksien, ei troijalaisten). Vielä kun koneella oli huollon takia minimaalisen vähän tavaraa niin, madot valloittivat konetta todella nopeasti. Sain mielestäni poistettua pöpöt ja ajoin virusskannerin... ilmoitti 150 saastuneesta filestä :rolleyes: Jatkuvalla syötöllä näyttöön lävähteli uusia ilmoituksia saastuneista tiedoistoista ja kohteista. Nämä pöpöt saivat vielä virusohjelmankin sekaisin/toimintakyvyttömäksi (+ pari kolme muuta ohjelmaa saastui), joten jouduin käyttämään erilaisia online-skannereita. Olen tänään hikipäissäni n. 6,5h taistellut viruksia vastaan ja nyt uskoisin kukistaneeni ne lopullisesti. Se mikä edesauttoi pöpöjä, oli se että koneessani oli default-asetuksena järjestelmän automaattinen palautus päällä sekä siitä puuttui windowsin suojauspäivitykset (en siis ollut kerennyt asentamaan niitä). Mutta ei voi kuin ihmetellä tota miten nopeasti virukset löysivät suojaamattoman koneen, sillä liioittelematta koneeni oli vain n. 8 min verkossa suojaamattomana. Oli sen verran rankka taistelu tänään, että jatkossa ei voi kuin olla entistä huolellisempi noiden päivitysten ja turvallisuuden suhteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä ei oo mitään palomuuria eikä virustutkaa. Viruksia konella ei ole yhtään. Tosin itellä kävi kyllä vähän samallalailla, kun tyhjensin kovalevyn ja asentelin windows xp sp1:n uusiks. Selvisin kyllä ihan sillä, että suljin virukset ensin muistista ja säädin ne automaattikäynnistykset pois päältä. Sitten vaan uusimmat päivitykset wintoosaan ja poisteleen ne saastuneet filet. Ja puhdasta tuli.

NaruJackson sanoi:
Itellä ei oo mitään palomuuria eikä virustutkaa. Viruksia konella ei ole yhtään.
Ootas... Sulla ei oo virustutkaa, mutta tiedät silti, ettei koneellasi ole viruksia? :)

Tomi sanoi:
Ootas... Sulla ei oo virustutkaa, mutta tiedät silti, ettei koneellasi ole viruksia? :)
Joo joskus tulee noita online-tutkia pyöräyteltyä. Ja näkeehän sen hyvin pitkälti noista prosesseistakin, mitä siä koneella pyörii...

NaruJackson sanoi:
Selvisin kyllä ihan sillä, että suljin virukset ensin muistista ja säädin ne automaattikäynnistykset pois päältä.

Voitko kertoa tuon Tomin kyssärin lisäksi miten sä tuon kaiken teit. Ilmeisesti taskmanagerista suljit virusten prosessit or what :confused:.Miten sammutit viruksen automaattikäynnistyksen? Miten tiedät mikä file oli saastunut ja mikä ei (jos et omista virustorjuntaa)?

Kyllä todellinen :david: saa olla jos ei virustorjuntaa pidä koneellaan. Itselle kävi ihan samalla tavalla kuin threadin aloittajalle..

Jakob sanoi:
Voitko kertoa tuon Tomin kyssärin lisäksi miten sä tuon kaiken teit. Ilmeisesti taskmanagerista suljit virusten prosessit or what :confused:.Miten sammutit viruksen automaattikäynnistyksen? Miten tiedät mikä file oli saastunut ja mikä ei (jos et omista virustorjuntaa)?

Kyllä todellinen :david: saa olla jos ei virustorjuntaa pidä koneellaan. Itselle kävi ihan samalla tavalla kuin threadin aloittajalle..
Höh. No siis ensin heittää taskmanagerista kaikki "ei tärkeä" meneen. Sitten esim msconfigilla saa suljettua noi mikkä on tua rekisterin autokäynnistykseen laitettu. Ja sitten kamat pois tuolta programs/start kansiosta. Sen jälkeen päivittelin wintoosan ja varmuuden vuoksi jonkun online-skannerin ajoin. Ei tosin löytäny mitään, muuta kun ne viruksen saastuttamat exet, jotka olin ottanu pois sieltä automaagisesta käynnistyksestä. Mutta muistista ei siis löytyny viiruksia.

edit: ps. Se virustukta vie vaan turhia resursseja koneelta.

Jos vain on suinkin mahdollista, niin kannattaa polttaa töissä/kaverilla CD, jossa on tuoretta win-asennusta varten ainakin jonkinlainen service pack/patch-kokoelma, virus-skanneri ja palomuurisofta. Kun tekee tuoreen windows-asennuksen, niin pitää verkkopiuhan visusti irti seinästä kunnes nuo on asennettu - vanhatkin versiot skannereista ja palomuureista on parempia kuin ei mitään.

Jakob sanoi:

Itse en ole käyttänyt ennen tätä hetkeä kuin winukan omaa palomuuria ja ei koskaan mitään ongelmia ole ollut. Aika ajoin ajan ad-awaren, spybotin ja virusohjelman läpi, mutta ei mitään ole löytynyt.
Tällä hetkellä on norton kokeilussa kuitenkin..

Kyllä mä laittaisin jonkun virustorjunnan koneelle. Vähintään palomuurin jos on kyseessä kiinteä netti. Se on mun mielestä :assi:a jos sanoo, että virustutka vie liikaa resursseja. Mulla on nyt f-securen triali käytössä, joka on kai tehosyöppö. Eipä ole meikäläisen kone vielä hidastellut tuon takia. Erillisen palomuurikoneen ajattelin viritellä, kunhan vaan jaksan smootwalliin vähän paremmin tutustua.

Mäolen aiemman työn ja harrastusten pohjalta saanut liian monesta koneesta poistella viruksia ja vain sen takia, että ko. ohjelmia ei koneella ole ollut. No jos ei muuta, niin on viruksilla ainakin työllistävä vaikutus :D.

kokoonpanona on vanhahko
win 2000
xp2000
512Mt
geforce4600ti 128Mt

Raven sanoi:
Itse en ole käyttänyt ennen tätä hetkeä kuin winukan omaa palomuuria ja ei koskaan mitään ongelmia ole ollut. Aika ajoin ajan ad-awaren, spybotin ja virusohjelman läpi, mutta ei mitään ole löytynyt.
Tällä hetkellä on norton kokeilussa kuitenkin..

Eipä ole ollut mullakaan mitään ongelmia koskaan aikaisemmin. Kaikki noi madot yms. on ollut aika etäisiä juttuja, ennen tätä päivää. Kuhan oli vaan joku palomuuri, virusohjelma ja pari troijalaisten löytö-ohjelmaa, niin homma toimi. Siksi olikin tänään niin raadollista huomata, että jos perusasiat ei ole kunnossa, niin helvetti voi päästä valloilleen.

-edit-

niin ja ne madot tuli tosiaan tänään palomuurista läpi että soi (johtuen windowsin tietoturva-aukosta) Eli ei kannata pelkän palomuurin varaan mitään laskea.

kannattaa windows päivittää niin ne madot ym virukset ei pääse niihi tietoturva-aukkoihin käsiksi kun niitä tossa XP:ssä järjettömästi on

Pahin virhe munka voi tehdä on päästää windows suojaamattomana nettiin. MUTTA pelkkä palomuuri, oikea nettiselain, eikä klikkaa jokaisen nappulan kohalla yes niin eipä tule viruksia. Iteltä tutka löytyy mutta eipä tuo vielä koskaan ole hälytellyt. Spywarea ei myöskään ole.

NaruJackson sanoi:
Itellä ei oo mitään palomuuria eikä virustutkaa.

Windows XP, laajakaista, ei palomuuria: ennätys taisi olla kymmenen sekuntia. Siis kone oli kymmenen sekuntia netissä palomuurit alhaalla, ennen kuin ensimmäinen virus ähelsi itsensä koneeseen. Kaverilla kesti muistaakseni varttitunnin verran. Ja koko ajanhan sieltä jotakin paskaa yrittää tulla sisään.

Paras tapa suojautua viruksilta on hankkia Mac. :) Vain siten voit harrastaa täysin turvallista nettiseksiä.

Kyllä itelläkin koputtelee välillä tuo palomuuri, että tulijoita koneelle olisi...
Kätevä ominaisuuskin tuossa on, saan haettua tulijan IP-osoitteen ja myös jäljitettyä sen palveluntarjoajan, mistä maasta ja kaupungista se tulee.

Niinkuin kaikki jotka käyttävät Norton Internet Security 2004:ää.

:kippis:

PS. Ei ole koskaan ollut virusta koneella ;)

Sanokaas jotain hyviä troijalaisten löytö ohjelmia? (vai miksi niitä sanotaankaan) Ad-ware + kerion palomuuri + awasti on aika hybin suojannut konetta. Eikä oikeasti ole hidastanutkaan.

Spywareen Pestpatrol on aika hyvä. Hakkaa Ad-awaren 100-0. Jaa että virustutka vie vaan turhia resursseja koneelta, joopa joo. Toivottavasti joskus helähtää oikein kunnolla niin opitpahan. ;)

Antivir + Sygate + Ad-aware mulla suojannut tähän asti virustartunnoilta sun muilta mainosohjelmilta. *koputtaa puuta/päätä*

dink sanoi:
Antivir + Sygate + Ad-aware mulla suojannut tähän asti virustartunnoilta sun muilta mainosohjelmilta. *koputtaa puuta/päätä*

Minulla samanlainen setti käytössä ja hyvin on toiminut. Vielä kun surffailut hoitaa Firefoxilla Explorerin sijaan, niin mukavasti menee.

Pitäisi tosiaan tehdä tuo turva-cd, jos saattuu kone poksahtamaan.

Mää ole aiva klapil päähä lyöty, jotta noin ärhäkästi virukset tunkee nykyään koneelle! Meikäläistä taitaa suojata tuo win98:n käyttö, jossa reikiä ei pahemmin enää ole ja/tai ketään ei kiinnosta sille mitään matoja kirjoitella. Ainoan kerran olen viiruksen saanut, kun yritin asentaa jotain epämääräisen oloista ohjelmaa koneelle.

itse ren luota koneen "sisäisiin" viirustorjunta sekä palomuuri ohjelmini vaan luotan ihan d-link reititin/palomuuri palikkaan että palikak on ihan letkujen välissä ja "suodattaa" kaiken. mulla oli pari kk norton antivirus/internet security käytössä ja yhtään ei havainnut sen aikana mitään, ilmeisesti hyvä sitten tuo d-link. suosittelen jos on rahaa pulittaa, n.120e maksaa, mutta kannatti! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom