Virtsatientulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeatN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Iski vuosien jälkeen tämmöinen inhottava vaiva :( Joskus aiemmin hoidin tautia runsaalla juomisella, karpalokapseleilla ja lääkärissä antibiooteilla. Nuoruudessa tulehdus liittyi kylmillä penkeillä istumisiin ja huonoon (niukkaan) pukeutumiseen :D Voiko myös uusi seurustelusuhde ja seksi aiheuttaa tulehduksia? Tuntuu että jokasein kerran jälkeen olen vähän aikaa aina kipeänä, nyttemmin oireet pahenevat.

Lääkäriin en ihan lähipäivinä pääse, joten vinkkejä kaipaillaan? ilmeisesti vain nesteitä sisuksiin ja lämmintä päälle? :D Sinänsä tauti on inhottava, sillä käytännössä ei ole sairas mutta inhottavat kiputilta ja veskihätä rajoittavat treenaamista ja arkitoimintoja:(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulle annettiin joskus neuvoksi, että kannattaa juoda happamia mehuja (karpalomehu on kaiketi paras). Ja ymmärtääkseni uusi suhde voi hyvinkin laukaista virtsiksen (nk. honeymoon-syndrooma).

Naisten virtsaputki on niin lyhyt, että sinne menee helposti pöpöjä seksin aikana/jälkeen. Yleinen suositus on, että rakko kannattaa tyhjentää ennen ja jälkeen aktin - tällöin mahdolliset pöpöt huuhtoutuvat pois. Tämä siis myös kondomia käytettäessä - monet tulehdukset ovat peräisin OMASTA bakteerikannasta. Kannattaa lisätä c-vitamiinin saantia ja juomista. Ja tietenkin huolehtia hygieniasta muutenkin.

Minä en kyllä odottelisi kovin montaa päivää lääkäriin menoa, jos kerran tulehduksen oireet ovat selvät. Hoitamattomana virtsatietulehdus nousee helposti munuaisiin asti, jolloin sillä voi (hoitamattomana) olla jo vakavampiakin seurauksia.

Mulla on tuosta kokemusta, että se menee munuaisiin asti! Se on niin hirvee olla sit, ettei mitään! Ei pysty kävelee, ku sattuu alaselkään niin tajuttomasti! Ja jos vähänkään sattuu kääntymään tai liikkumaan sängyssä niin sattuu ihan mahdottomasti! Kukaan ei varmaan tuollaista olotilaa halua itselleen, joten kannattaa ajoissa mennä lääkäriin! Minä opin sen kyllä niin kantapäänkautta! :(

Iski vuosien jälkeen tämmöinen inhottava vaiva :( Joskus aiemmin hoidin tautia runsaalla juomisella, karpalokapseleilla ja lääkärissä antibiooteilla. Nuoruudessa tulehdus liittyi kylmillä penkeillä istumisiin ja huonoon (niukkaan) pukeutumiseen :D Voiko myös uusi seurustelusuhde ja seksi aiheuttaa tulehduksia? Tuntuu että jokasein kerran jälkeen olen vähän aikaa aina kipeänä, nyttemmin oireet pahenevat.

Lääkäriin en ihan lähipäivinä pääse, joten vinkkejä kaipaillaan? ilmeisesti vain nesteitä sisuksiin ja lämmintä päälle? :D Sinänsä tauti on inhottava, sillä käytännössä ei ole sairas mutta inhottavat kiputilta ja veskihätä rajoittavat treenaamista ja arkitoimintoja:(

Niinkuin moni täällä jo onkin sanonut, voin myös itse kokemuksesta sanoa, että virtsatietulehdus ei mene (tai ainkin erittäin harvoin) ilman antibiootteja ja voi pahentua todella pahaksi. Itsellä tulee melkein poikkeuksetta pitkän seksitauon jälkeen ja varsinkin uuden kumppanin kanssa ekojen kertojen jälkeen virtsatietulehdus ja se on tuskallista. Yhdellä kerralla en mennyt lääkäriin vaan ajattelin, että se menee itsestään pois syömällä vanhoja antibiootteja niin ja näin, mutta ei mennyt ja lopulta sain munuaistulehduksen ja olin 40 asteen kuumeessa, kun tulehdus pääsi leviämään!!! Eli kannattaa todellakin mennä niin nopeasti kuin pääsee. Runsas veden ja karpalomehun juonti voi helpottaa asiaa, mutta ei kannata alkaa leikkiä tai jossitella asialla...Nopeaa parantumista! :D

Intissä yks frendi joi aina laimentamatonta sitruunamehua kun oireita alkoi ilmaantua, kuulemma mitä happamampi, sen parempi. Jos ton vetää pillillä alas niin ei oo niin paha hampaillekaan..

Jos et itse sinne lääkäriin pääse niin soita sinne, saattavat antaa reseptin jo puhelimitse (soittavat siis apteekkiin). Näin käytäntö on ainakin Tampereella. Itse kun täällä menin lääkäriin niin sanottiin et kun itse kerran tunnistan oireet niin vastaanotolle ei tarvitse tulla, riittää kun soittaa.
Ja mitä pikimmiten saat lääkekuurin niin sitä parempi. Uusimisen vaarakin on pienempi silloin.

En kanssa suosittele odottelemaan et tauti menis itellään ohi tai et ois enempi aikaa mennä lääkäriin. Terveyden kans ei tosiaan kannata leikkiä. Mulla oli kans monen vuoden tauon jälkeen alkukesällä oireita, jotka tuntui menevän omalla lääkityksellä ohi (Buranaa, c-vitamiinia ja kuumaa juotavaa), enkä menny lääkäriin (:wall: ) ja sit viikon päästä oireet tuli takas kymmenen kertaa pahempana ja sellaseen aikaan et oli vielä pahempi kiire.

Oli muuten lääkärissä systeemit muuttunu (tällä paikkakunnalla) ja pääsin tosi äkkiä lääkäriin (tunti soitosta.) Ja sit samalla kun ilmoittauduin terveyskeskuksessa vastaanottoon niin tyrkkäsivät purkin händyyn ja siinä terveyskeskuksen vessassa pissin purkkiin ja näyte oli koneella jo vartin päästä kun kutsuttiin lääkäriin, eli mun ei tarvinnu mennä erikseen labraan testeihin ja sit oottaa lääkäriin niinkun sillon viis vuotta sitten. Kehitystä oli tapahtunu siis.

Olen kuullut että virtsatietulehdusta voi yrittää hoitaa kotikonstein ottamalla tosi ison kerta-annoksen c-vitamiinia. Sen pitäisi muuttaa virtsa niin happamaksi, että myös bakteerit kuolevat. Tähän ei toimi c-vitamiini joka on ns. vatsaystävällinen, koska se ei vaikuta happotasapainoon niin vahvasti. Neuvon kuulin tutulta joka oli armeijassa hoitanut tulehdustaan tällä tavalla. Hän myös mainitsi että happamuus maistui suussa asti... En ole itse kokeillut joten en uskalla lupailla ihmeitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite virtsatietulehduksista nuoruusvuosina piiiiittkään kärsineenä ja miljuunat estolääkitykset syöneenä voin sanoa, että kannattaa tosiaan kitata karpalomehua, kapseleita ja hirmusesti vettä, vaivat helpottaa. Skidinä tuli oleskeltua useampaan otteeseen osastolla ton inhottavan vaivan vuoksi :( Onneksi siitä pääsin eroon.
Nyt jos joskus tuntuu, että tulehdus olisi tulossa niin alotan välittömästi karpalokapselikuurin ja juon vettä ku pesusieni, sillä on menny ohi.

mene vaan lääkäriin pikaisesti! meinasin itsekkin pitkittää menoa tässä taannoin , mutta sitä kirvelyä päivän kestettyäni menin lääkäriin ja kun oireet väheni melkein heti olin katuvainen hidastelustani ja vähän pelottaa munuaisten pilaaminenkin voisikohan se koitua niin kohtalokkaaksi , että joutuisi käymään munuais hoidoissa niinkun jotkut joutuu kun munuaiset on vaurioituneet syystä tai toisesta.

Zone-sarja -42%
Vaikka oireet tuntuisi lieviltäkin, kannattaa ehdottomasti ottaa antibiootit. Kokemusta on, että tulehdus leviää munuaisiin; sitten nouseekin 40 asteen kuume ja iskee järkyttävä kipu, ja antibiootit annetaankin sairaalassa suonensisäisesti monen päivän ajan. Ei tosin itselläni käynyt näin, mutta kokemusta lähipiirissä on.

Vaikka oireet tuntuisi lieviltäkin, kannattaa ehdottomasti ottaa antibiootit. Kokemusta on, että tulehdus leviää munuaisiin; sitten nouseekin 40 asteen kuume ja iskee järkyttävä kipu, ja antibiootit annetaankin sairaalassa suonensisäisesti monen päivän ajan. Ei tosin itselläni käynyt näin, mutta kokemusta lähipiirissä on.

Mutta kannattaa muistaa, että ei niitä antibioottejakaan turhaa kannata napsia. Itelläki on ollut oireita parina viime kertana ja näytteissä ei silti ollut tulehdusta, eikä mitään muutakaan sen tiimoilta todettu.
Joten painotan vielä, JUOKAA paljon ja päivittäin :D

Samasta vaivasta on kärsitty! :curs: Kun tulehdus on iskemässä, kannattaa pissalla kannattaa käydä usein: pitkään pidättely ei ole hyväksi sillä silloin bakteerit pääsevät rauhassa muhimaan virtsaputkessa. Varsinkin seksin jälkeen kannattaa aina käydä pissalla ja suihkussa jos on taipumusta virtsatietulehduksiin. Tulehduksia saattaa tulla koska vain, mutta yleinen vastustuskyvyn lasku altistaa niille aivan erityisesti. Tulehdukset on itselleni iskeneet joka kerta stressaavassa elämänvaiheessa, flunssassa, pian sairastelun jälkeen jne. Kannattaa pitää yleiskunnosta huolta ja kiinnittää tulehduksen ehkäisyyn erityistä huomiota jos tuntee vastustuskyvyn olevan alamaissa.

Jos vaiva on jo tullut tutuksi ja jo ensioireista tietää että kyseessä on virtsatietulehdus, ei tarvitse mennä lääkäriin vaan voi tilata puhelinreseptin lähiapteekkiin. Itse olen pitänyt antibioottikuuria kotona varalla, kun tulehdus saattaa ihan hyvin iskeä matkalla/lomalla/pyhinä tms. Antibioottien nappailu inhottaa, mutta tulehduksesta ei sen jo alettua muuten tosiaankaan pääse eroon. Jos tulehdus alkaa vaivata toistuvasti (muistaakseni määritellään toistuvaksi jos tulehdus tulee kolme kertaa tai useammin vuoden sisällä), voi siihen hankkia estolääkityksen, jolloin aina ennen yhdyntää otetaan yksi antibiootti.

Nuoruudessa tulehdus liittyi kylmillä penkeillä istumisiin ja huonoon (niukkaan) pukeutumiseen :D

Vähän :offtopic: , mutta hoitsukaveri, jolle väitin kivenkovaan, että saan virtsatientulehduksen aina jos istun kylmällä penkillä, kertoi, että virtsatietulehdus on aina pöpöperäinen eikä se voi johtua kylmällä penkillä istumisesta. Nykytieto ei kuulemma tue tuota väitettä, että jokin infektio voisi tulla kylmästä.

Mutta kannattaa muistaa, että ei niitä antibioottejakaan turhaa kannata napsia. Itelläki on ollut oireita parina viime kertana ja näytteissä ei silti ollut tulehdusta, eikä mitään muutakaan sen tiimoilta todettu.
Joten painotan vielä, JUOKAA paljon ja päivittäin :D

(Viittaan aiempaan postiini)

Samainen hoitsukaveri kertoi myöskin, että vaginan kirvely tai muu oireilu varsinkin seksin / juomattomuuden / leirintäaluereissun jälkeen on hyvinkin tavallista eikä välttämättä aina viittaa tulehdukseen. Usein tällainen oireilu menee kuitenkin ohi nopeasti.

Asian voi varmistaa lääkärissä virtsanäytteellä. Jos virtsassa ei ole virtsatulehdusta, mutta oireita on usein, kannattaa mennä kokonaisvaltaisempaan gynekologiseen tutkimukseen.

Voiko myös uusi seurustelusuhde ja seksi aiheuttaa tulehduksia? Tuntuu että jokasein kerran jälkeen olen vähän aikaa aina kipeänä, nyttemmin oireet pahenevat.

Kutsutaan ns. honeymoon -tulehdukseksi. Eli kyllä voi.:rolleyes: Mutta lääkäriin kyllä kannattais mennä niin vauhdilla kun voi jos oireet yhtään pahenee. On aikasta vaarallistakin jos pääsee munuaisiin.Ja jos oireita muutenkin ilmenee seksin jälkeen,ja "katoavat" aina välissä, niin voi olla että se bakteeri on silti... Se veden juontihan ehkä vähän helpottaa, mutta ei se itse tulehdus kyllä lähde muulla kun antibiooteilla.
:thumbs: mukavaa honeymoonia!

Kuumehan siitä nousi ja nyt on kokeet annettu labraan. Tosin tulos loppujen lopuksi negatiivinen. Pahimmat kirvelyt olivatkin jo menneet ja näyte ehkäpä huono laimeuden takia. Jos vaiva uusiutuu täytyy marssia TK:een uudelleen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom