SUPERCARB 1kg -40%

Virtsankarkailu tietyissä liikkeissä

En pysty tekemään esim. maastavetoa isoilla painoilla ilman, että ylös tullessa lirahtaa housihin. Joskus myös rajuissa kyykkysarjoissa tulee ylös tullessa virtsaa.. Oon käyttänyt siteitä, mut nekään ei tahdo riittää. Lääkärin kans oon jutellut tästä, mut se vaa tuumas, et opettele rentouttaa lantionpohjalihakses et ne on jatkuvasti ylijännittyneet niin eivät sit jaksa jännittyä kun tarttis... >:( nolo ja ikävä vaiva. onko kohtalon tovereita? ootteko löytäneet jotain taikakeinoja tähän?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Auttaako mitään, jos käyt vessassa just ennen ko. liikkeitä?
Ps. Mutta siis sinänsä toi ylijännittäminen kuulostaa ihan uskottavalta. Mutulla väittäisin, että mulla kanssa joskus kaikki ei tule vessassa käydessä ulos, kun on joku jännitystilapäällä, ja sitten on muka hetikohta vessahätä uudestaan.
Erilaisia lantionpohjaharjotuksia varmaan löytyy netistä.

Kohtalotovereita kyllä löytyy :) tiukat mavet ja kyykyt tekee tämän tempun. En ole keksinyt parempaa keinoa kuin jatkuva vessassa hyppääminen (varmasti tyhjä rakko), juomisen välttäminen ko. liikkeiden ennen/aikana ja t..e..n..a (noloa).

Kyllä ramppaan alvariinsa vessassa, kun näitä liikkeitä teen.. EI auta. En edes käsitä, mistä se kusi tulee kun tuntuu että rakko ihan tyhjä, mutta lääkäri sano, et sinne jää aina se 1-2dl vähintään "jäännösvirtsaa" eli ei välttämättä auta vaikka vessassa kävis.. Turhauttavaa :( Ja lapsena mulla oli sama ongelma jo hypyissä ja nopeissa spurteissa, mutta luulin päässeeni tästä eroon lopettamalla semmoset lajit...

Täytyy ilmeisesti vaihtaa tuohon tenaan, koska siteet ei riitä.. oon tehnyt nää liikkeet aina viimeseks, et pääsee sit nopeesti kotia vaihtaa kuivat housut. >:(

Mun mielestä jotkut fysioterapeutit on paneutunu tähän virtsankarkailuun ja heillä on hoitokeinoja siihen. Kannattaa googletella ja pyytää lekurilta lähete :)

Onko se ylikireys lääkärin tutkimuksella toteamaa vai arvuuttelua? Lantionpohja voi olla ylikireä tai liian löysä, lähestymistapa lihasten voiman parantamiseen on silloin vähän erilainen. Fysioterapeuttia ehdottaisin minäkin.

Mutta noin muuten sehän on ihan fakta että raskaat kyykyt ja maastavedot voivat olla aika epäterveellisiä liikkeitä lantionpohjalle ja niillä voi tehdä ihan suoranaista vahinkoakin itselleen, siis virtsankarkailun pahenemisen ja lantionalueen elinten laskeumien muodossa. Lantionpohja pitäisi osata aktivoida muiden syvien lihasten kanssa liikkeitä tehdessä ja sen lisäksi mielellään treenata sitä erikseenkin, että sen voima pysyisi mukana muiden lihasten voiman kasvaessa. Ja jos on jo virtsankarkailua lantionpohja kaipaa ehdottomasti huomiota. Kun heikkoa lantionpohjaa ryskyttää joka treenissä niin, että sen kestokyky ylittyy, niin eihän se pitkän päälle hyvää tee.

Yksi asia mikä musta on ihan saatanasta lantionpohjalle on vyön käyttö, siitä vain ei ikinä puhuta missään ja muutenkin naisten lantionpohjan lihasten rapautuminen voimalajeissa on aika vaiettu aihe, lieneekö monikaan ikinä edes siihen juuri perehtynyt. Mutta siis vyöhän sitä painetta vatsaontelossa kasvattaa entisestään tavalla, jota ei tapahtuisi ilman vyötä, ja se kaikki puskee toki alaspäin lantionpohjaan missä ei olekaan mitään lisätukea. Mä en käyttäisi vyötä juuri ollenkaan, jos lantionpohjan kanssa olisi ongelmaa.

Tässä yksi kirjoitus lantionpohjasta ja treenistä, se on tehty crossfittaajille mutta pätee ihan yhtä lailla muuhun painoharjoitteluun. http://physiodetective.com/2013/06/27/crossfit-your-pelvic-floor-and-peeing-during-workouts/

Viimeksi muokattu:
Mitäs @Delgado sanoisit syyksi siihen, että mulla on 2. synnytyksen jälkeen (reilu puolitoista vuotta sitten) ollut sellainen ongelma, että rakko ei tunnu koskaan tyhjenevän kunnolla ja voisin ihan jatkuvasti ravata vessassa. Virtsa ei kyllä missään tilanteessa ole yli vuoteen karkaillut kun aloin jumpata tietoisesti lantionpohjan lihaksia. Tosin vasta toissapäivänä ekan kerran sillä suosittelemallasi gyneflexillä :eek: vaikka tilasin sen jo yli vuosi sitten...tuntui kyllä kelpo välineeltä, täytyy jatkaa kun menkat loppuvat. Siinähän se sivussa onnistuu kun illalla katsoo miehen kanssa Netflixiä:rolleyes:

Hmm, en ole mikään oikea asiantuntija, mutta heittäisin arvauksen, että jonkinasteinen virtsarakon laskeuma? Välttämättä ei oireile virtsankarkailuna eikä ylipäänsä löysän tuntuisina lihaksina, mutta voi sitten tehdä juuri tuota, ettei rakko tyhjene. Laskeumathan ovat aivan valtavan yleisiä synnyttäneilla naisilla, jostain luin että puhutaan ihan kymmenistä prosenteista. En vain muista, että oliko se luku 30 vai 70%. :D Välttämättähän ne eivät kamalasti edes oireile, tai ollenkaan.

Hmm, en ole mikään oikea asiantuntija, mutta heittäisin arvauksen, että jonkinasteinen virtsarakon laskeuma? Välttämättä ei oireile virtsankarkailuna eikä ylipäänsä löysän tuntuisina lihaksina, mutta voi sitten tehdä juuri tuota, ettei rakko tyhjene. Laskeumathan ovat aivan valtavan yleisiä synnyttäneilla naisilla, jostain luin että puhutaan ihan kymmenistä prosenteista. En vain muista, että oliko se luku 30 vai 70%. :D Välttämättähän ne eivät kamalasti edes oireile, tai ollenkaan.
Jotain sellaista itsekin epäilen. Olisikohan jotakin muutakin laskeumaa, kun en voi käyttää kuin pienempää kuukuppimallia antenni kokonaan leikattuna. Gyne ei ole mistään laskeumista kuitenkaan maininnut.

Huh, kohtalotovereita löytyy... ajattelin olevani ainoa :/
Just kyykky ja mave maksimeissa lirahtaa vaikka olisi ennen treeniä käynyt veskissä. Enkä juo ihan litratolkulla treenin aikanakaan. Lapst on ihania, mutta nekö ne on tähän sitten syynä. penteleet.

Onko se ylikireys lääkärin tutkimuksella toteamaa vai arvuuttelua? Lantionpohja voi olla ylikireä tai liian löysä, lähestymistapa lihasten voiman parantamiseen on silloin vähän erilainen. Fysioterapeuttia ehdottaisin minäkin.

Mutta noin muuten sehän on ihan fakta että raskaat kyykyt ja maastavedot voivat olla aika epäterveellisiä liikkeitä lantionpohjalle ja niillä voi tehdä ihan suoranaista vahinkoakin itselleen, siis virtsankarkailun pahenemisen ja lantionalueen elinten laskeumien muodossa. Lantionpohja pitäisi osata aktivoida muiden syvien lihasten kanssa liikkeitä tehdessä ja sen lisäksi mielellään treenata sitä erikseenkin, että sen voima pysyisi mukana muiden lihasten voiman kasvaessa. Ja jos on jo virtsankarkailua lantionpohja kaipaa ehdottomasti huomiota. Kun heikkoa lantionpohjaa ryskyttää joka treenissä niin, että sen kestokyky ylittyy, niin eihän se pitkän päälle hyvää tee.

Yksi asia mikä musta on ihan saatanasta lantionpohjalle on vyön käyttö, siitä vain ei ikinä puhuta missään ja muutenkin naisten lantionpohjan lihasten rapautuminen voimalajeissa on aika vaiettu aihe, lieneekö monikaan ikinä edes siihen juuri perehtynyt. Mutta siis vyöhän sitä painetta vatsaontelossa kasvattaa entisestään tavalla, jota ei tapahtuisi ilman vyötä, ja se kaikki puskee toki alaspäin lantionpohjaan missä ei olekaan mitään lisätukea. Mä en käyttäisi vyötä juuri ollenkaan, jos lantionpohjan kanssa olisi ongelmaa.

Tässä yksi kirjoitus lantionpohjasta ja treenistä, se on tehty crossfittaajille mutta pätee ihan yhtä lailla muuhun painoharjoitteluun. http://physiodetective.com/2013/06/27/crossfit-your-pelvic-floor-and-peeing-during-workouts/
Artikkeli osui ja upposi, kiitos linkistä Delgado. Kannatti ehdottomasti lukea. Tunnistin sieltä itseni, täytynee jättää vyö narikkaan nyt kun asiaa mietin, ei tainnut ko. ongelmaa olla ennen vyötä. Damn!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Kyllä on ihan fyssari ja lääkäri yhdessä tutkineet. Mitään hoitokeinoa ei mulle osattu antaa muuta kuin että lopeta kyykyt ja mavet ja keskity kehoa huoltaviin liikkeisiin. Joku liikekontrollin häiriö lantionpohjassa, jonka treenaamiseen eivät osanneet antaa sen enempää neuvoja. Kuulema yleinen, mutta enpä ole muita tavannut. Enkä ole synnyttänyt.

Voin kertoo et varmaan 90% voimanostajamimmeistä käyttää sidettä tai pikkuhousunsuojaa kisoissa, koska kyykyssä ja vedossa kun ponnistaa, niin kyl ne paikat vaan falskaa. Siksi mäkin käyn joka noston välissä vessassa ja käytän phs. Treeneissäkin jos on kovia nostoja ni siinäkin ihan sama homma. Ei oo mitenkään poikkeavaa. Toki kantsii niitä lantionpohjanlihaksia treenata silti.

E: Multa saa fyssarin harjoitteet, jotka sain toiselta kisaajalta, jos jotakuta kiinnostaa.

^Laita Katsi mulle myös, jos siis niissä olisi jotain uutta näkökulmaa. Koskaan en ole itse vielä lirauttanut maksimeissakaan, mutta raskaissa sarjoissa kyllä tuntee ihan selvästi välillä että siellä on todella kovilla paikat ja siinä rajalla mennään. Ikävintä on, että liiallisen ryskäämiskauden jälkeen saattaa olla pidemmän aikaa fiilis, että nyt jotain häikkää lantionpohjassa, tulee siis sellaista tunnetta että rakko ei tyhjene kokonaan ym. Se poistuu aikanaan aina, mutta otan sen varoituksena.

lääkäri sano, et sinne jää aina se 1-2dl vähintään "jäännösvirtsaa" eli ei välttämättä auta vaikka vessassa kävis..
Mulla oli itseasiassa ihan diagnosoitu tää sama ongelma pienenä ja siitä johtuvaa tiputtelua, mutta en tiedä (muista) ihan tarkkaan mistä se johtu. Ohjeet oli käyttää pikkuhousunsuojia ja pyyhkiessä vähän aikaa painaa paperilla.
Nykysin mulla ei juuri koskaan tule mitään housuun (joskus pyöräillessä vähän), mutta tosiaan välillä edelleen tuntuu että kaikki ei tule kerralla ulos. Tähän mulla auttaa se, että ottaa vessassakäyntiin tarpeeksi aikaa, ja esim. kun on pissannut, odottaa muutaman sekuntin ja sitten yrittää uudestaan.
Treeneissä usein myös tietoisesti aktivoin lantionpohja-/"pidätys"lihaksia.

(On tää muuten vaan jotenkin loistava keskustelu. :D)

Oon käyttäny ite ihan jotain "siroja" pikkuhousunsuojia salilla, libresseä tmv. Kisoissa sit siivetön Always pahimman varalle :D

Suositut

Back
Ylös Bottom