Viparit sivuille - ja olkapäätä vihloo

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt käynyt parisen kuukautta salilla ja tehnyt vipareita sivulle 2-3 kertaa viikossa alusta asti. Hiljalleen tuossa likkeessä on alkanut olkapäissä tuntua aika pirullista vihlontaa, joka esiintyy aina negatiivisen toiston eli alaslaskun jälkimmäisellä puoliskolla. Levossa tai muissa liikkeissä kipu ei vaivaa, ei myöskään silloin jos tekee pienellä painolla (~50-60% normaaleista sarjapainoista).

Mistä lienee kyse ja mitä sille kannattaisi tehdä? Vähän sellainen tunne, että olkapää sanoo POKS jos tätä vielä jatkan. Ja jos en jatka, niin täytynee etsiä joku nopeasti kasvava tomaattipuska jolle voi ryhtyä kukkakepiksi :curs:. Sarjapainona olen käyttänyt 8kg käsipainoja. Kevyempää painoa, korvaavaa liikettä vai rumaa irvistystä peliin?

Olen nyt käynyt parisen kuukautta salilla ja tehnyt vipareita sivulle 2-3 kertaa viikossa alusta asti. Hiljalleen tuossa likkeessä on alkanut olkapäissä tuntua aika pirullista vihlontaa, joka esiintyy aina negatiivisen toiston eli alaslaskun jälkimmäisellä puoliskolla. Levossa tai muissa liikkeissä kipu ei vaivaa, ei myöskään silloin jos tekee pienellä painolla (~50-60% normaaleista sarjapainoista).

Mistä lienee kyse ja mitä sille kannattaisi tehdä? Vähän sellainen tunne, että olkapää sanoo POKS jos tätä vielä jatkan.

1) tekniikka? puhdas liikerata?

2) Jos noissa ei ongelmaa, vähennä rasitusta tuon liikkeen kohdalla esimerkiksi kertaan viikossa ja ota tilalle olkanivelen ulkokiertoja sekä muita rotator-cuffin harjoitteita.

1) tekniikka? puhdas liikerata?

Paha tuota on itse sanoa, yritän tehdä niin siististi kuin pystyn. Tekniikka kuitenkin varmaan enemmänkin tällainen kuin tällainen. Vikat toistot menee aina likaisiksi, ts. en saa olkapäiden tasolle.

Ensi kerralla pitää kokeilla ottaa vähän pienempää painoa ja tehdä niin siististi kuin vain mahdollista, ehkä se auttaa? Jos kipu ei ala hellittää, niin pitää katsella suosittelemaasi rasituksen vaihtoa osittain johonkin toiseen liikkeeseen.

Ensi kerralla pitää kokeilla ottaa vähän pienempää painoa ja tehdä niin siististi kuin vain mahdollista, ehkä se auttaa? Jos kipu ei ala hellittää, niin pitää katsella suosittelemaasi rasituksen vaihtoa osittain johonkin toiseen liikkeeseen.

Ei se varmaan niinkää haitaks ole jos ei viimeset mene ylös asti, kunhan ei vaa rupee huijaamalla riuhtomaa väkisin ylös (eli kantapäiden kautta vetää vauhtia, selkää venkoilemaa tms). Yhtä paljon se rasittaa ihan oikeeta paikkaa vaikkei viimeset pari ylös asti meniskään kuha vaa kovasti yrittää (kyse siis ns. positiivisesta epäonnistumisesta?). Tietysti tekniikan saa paremmaks jos koko liike menee loppuun asti hyvin lävite :)

Perjantaina tuli otettua muutama erä nyrkkeilyä kavereiden kanssa ja piestyä säkkiä. Prosessin jälkeen vasen käsi oli helvetin kipeä ja jonkin verran turvoksissa tuosta sivulta. Tein reenit loppuun :whip:, mutta puolitin ne painot vipareissa, koska ajattelin ettei hyvä heilu.

Seuraus: Kädessä mustelma (ks. http://img16.imageshack.us/img16/8646/ohutmustelma.jpg , kopioi uuteen selaimeen klikkaamisen sijasta) ja tänään kun kävin niin eipä nousseet yhtään toistoa vipareissa ne painot, joita olen aiemmin käyttänyt. Eivätkä nousseet hieman kevyemmätkään. Eli jotain tuli jostakin nyt rikottua viparit + nyrkkeily -yhteisvaikutuksella, koska alusta asti noilla 8kg painoilla on kuitenkin mennyt monta toistoa.

Ajattelin tässä vaiheessa pitää vipareista viikon taukoa ja kokeilla sitten, aluksi vaikka 6 kilolla, uudestaan. Muut liikkeet sujuvat hyvin, joten niissä en ajatellut armoa antaa :whip:. Kertoa saa, jos keksii miten saataisiin kapea kaveri nopeammin vipareiden kimppuun :).

Mullakin tuli tommonen ihmeellinen kolotus/vihlasu oikeaan olkapäähän joka tulee vain hetkellisesti esimerkiksi kun kättä pitää ensiksi suoraan sivulle, ja alkaa pyörittämään kyynärpää suorana, tai kun nostaa jotain 10-20kg tavaraa, esimerkiksi kannullista vettä heilauttamalla johonkin pöydän päälle.

En tiie onko toi jokin rasituksesta tullut juttu, oon yrittänyt harjoitella ihmislippua ainakin jonkin verran ja kerran vasempaan olkapäähän sattui tuo lipun tekeminen vähän ja se parani viikon levolla, käsi oli tosin eri tavalla kipeä ja ihan eri asennossa kun nyt kipeenä oleva oikea.

Levossa ei siis tunnu mitään, eikä penkatessa tiukkoja sarjoja, eikä pystypunnerrustakaan tehdessä, taikka käsillä seisoessa tai muissakaan olkapään yläpuolelle sijoittuvissa liikkeissä. Vaan tommosissa missä roikkuu painoa, ja kädellä joutuu työntämään sivullepäin sitä painoa ettei nostettava tavara vaikkapa hankaa jalkaa vasten:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom