Vino (kireä?) ylävartalo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slotte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paikalleenlaitto auttaa noin 78 % niistä tapauksista, joissa potilaalla on lantion alueen epäsymmetria. Lopuilla se ei auta, koska SI-nivel on liian löysä ja se palautuu takaisin virheasentoon. Tieteellinen HYKS:ssä tehty tutkimus löytyy täältä:
http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/1-92.pdf
Tiesitkö että on olemassa tieteellisiä tutkimuksia SI-nivelen liikkumattomuudesta? Eli SI ei liiku, eikä voi siten aiheuttaa mitään vaivaa?
Eli yksittäisen tutkimuksen arvo, varsinkin ilman verokkiryhmää ja kontrollointia, on sitä sun tätä.

Ja ei, en ala kiistelemään enempää tästä asiasta, varsinkaan kun vastaväittäjällä ei ole riittävästi ymmärrystä perusanatomiasta ja biomekaniikasta. Tiedän SI-nivelen liikkuvan yleisesti (1-3mm). Iän myötä sen liike vähenee, lopulta se luutuu kokonaan kiinni.

Jos tosiaan olet fysioterapeutti (nimimerkistä päätellen), niin hieman pahalta näyttää, mikäli et osaa tehdä kehon epäsymmetrioista mitään päätelmiä. Jos Helsingin yliopistollinen keskussairaala on sinusta huru-ukkoja täynnä, niin siinä tapauksessa en voi auttaa. Kuvan henkilöllä lantio ja selkäranka ovat aivan selvästi vinossa, kuten kysyjä itsekin on huomannut.

olen.:rock: Osaan.:D HYKSISTÄ en ole puhunut sanaakaan. (Antti Heikkilän mukaan se kyllä lienee täynnä huru-ukkoja, omaa kokemusta minulla ei ole) :rolleyes:
JA EDELLEENKIN KUVASTA NÄKYY ETTÄ TYYPPI ON VINO, ei mitään muuta. Eikä tuosta(kaan) kuvasta voi mitään muuta päätellä.
SI-nivelen liikehäiriö tulee osoittaa tarkoituksen mukaisilla testeillä. Pelkällä katseella se ei selviä, vaikka eräs "huru-ukko" Lahden suunnalla niin väittääkin...

Eli koko homman pointti oli / on edelleen: Kuvasta ei voi päätellä SI-nivelen toimintahäiriötä. Vinous voi johtua tusinasta muustakin asiasta, usein siitä quadratuksen tai pectoraaliksen "kireydestä"...

Tiesitkö että on olemassa tieteellisiä tutkimuksia SI-nivelen liikkumattomuudesta? Eli SI ei liiku, eikä voi siten aiheuttaa mitään vaivaa?
Eli yksittäisen tutkimuksen arvo, varsinkin ilman verokkiryhmää ja kontrollointia, on sitä sun tätä.

Ja ei, en ala kiistelemään enempää tästä asiasta, varsinkaan kun vastaväittäjällä ei ole riittävästi ymmärrystä perusanatomiasta ja biomekaniikasta. Tiedän SI-nivelen liikkuvan yleisesti (1-3mm). Iän myötä sen liike vähenee, lopulta se luutuu kokonaan kiinni.
.

Sinä olet ammattilainen, joten sinun ei tarvitse perustella kantojasi tavallisille kuolevaisille. Toisaalta HYKS:n neurologian professori ja fysiatri ovat huru-ukkoja eivätkä hekään tiedä anatomiasta mitään, vaikka taustalla on lääkärin tutkinto ja paljon jatko-opintoja sekä käytännön hoitotyötä.

Vaikka yleisesti manipulaatiopuolella on paljon huru-ukkoja ja humpuukimaakareita, niin SI-nivelen virheasento ei ole humpuukia. Esimerkiksi Googlen scholar haulla löytyy hakusanalla "sacroiliac joint dysfunction" 1040 kansainvälistä tiedejulkaisua, mikä todistaa että aihetta on tutkittu valtavasti. Jostain syystä Suomessa ollaan äärimmäisen takapajuisia tässä asiassa. Toisaalta SI-diagnoosi on nykyään suositumpi kuin koskaan. Lukuisat osteopaatit, fysioterapeutit ja lääkärit tuntevat jo asian.

olen.:rock: Osaan.:D HYKSISTÄ en ole puhunut sanaakaan. (Antti Heikkilän mukaan se kyllä lienee täynnä huru-ukkoja, omaa kokemusta minulla ei ole) :rolleyes:
JA EDELLEENKIN KUVASTA NÄKYY ETTÄ TYYPPI ON VINO, ei mitään muuta. Eikä tuosta(kaan) kuvasta voi mitään muuta päätellä.
SI-nivelen liikehäiriö tulee osoittaa tarkoituksen mukaisilla testeillä. Pelkällä katseella se ei selviä, vaikka eräs "huru-ukko" Lahden suunnalla niin väittääkin...

Eli koko homman pointti oli / on edelleen: Kuvasta ei voi päätellä SI-nivelen toimintahäiriötä. Vinous voi johtua tusinasta muustakin asiasta, usein siitä quadratuksen tai pectoraaliksen "kireydestä"...

Pointti oli se, että kuvasta voi päätellä että SI-nivelen virheasento on todennäköinen tai että asia ainakin kannattaisi tutkia. Varsinaisen diagnoosin ja hoidot tekee aina ammattilainen. Diagnoosin tekoon liittyy muitakin testejä (kuten hyvin tiedät ammattilaisena). Jos olisin kuvan henkilö, hakeutuisin ehdottomasti sellaisen ammattilaisen vastaanotoille, joka tuntee SI-nivelen toimintahäiriöön liittyvät asiat.

Hitto joskus ku etsin tietoa alaselkäkivuista niin aina törmäs johonkin SI-nivel fanaatikoihin joiden mielestä joka vaiva johtuu aina SI-nivelestä. Jos on vikaa SI nivelessä niin sen pitää olla perkeleen kipeä, ketjun aloittaja ei varmaan oo kipeänä sieltä. Mä vaan suosittelen harjottelemaan lapaluiden hallintaa, se on mun mielestä vaikeeta. Mitä sit tulee noihin lantion ja keskivartalon asentoihin niin vinot vatsalihakset on helposti epäsymmetriset, varsinkin jos on harrastanut jotain oikeakätisiä lajeja.

Onkos sulla todettu skolioosia..? Mulla sama vika..mutta johtuu skolioosista.. ootkos löytänyt sopivaa treeniä mikä auttas tohon..?! mäkin kaipaisin vähän vinkkejä...

Back
Ylös Bottom