Vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Senttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!
Olen seuraillut palstaa jo jonkinaikaa ja päätinpä nyt kysellä teiltä viisaammilta vinkkejä,vaikka moni muukin on täältä vastaavanlaisia kysymyksiä kysellyt kaipaisin hieman lisä vinkkejä itselleni.
Elikkä, innostuin talven aikana harrastamaan liikuntaa oikein kunnolla, yleensä kävin spinningissä 2 kertaa viikossa ja salilla kolmesti, lisäksi myös muokkaus tunnilla tuli käytyä yleensä kerran viikossa. Lisäksi tuli käytyä lenkillä jonkin verran.
Pituutta minulla on 163cm ja painoa tällä hetkellä noin 48kg. Niin ja ikää on kertynyt 20 vuotta.
Olen tullut kesäksi pienemmälle paikkakunnalle eikä täällä ole mahdollisuutta päästä kunnon salille eikä mitään jumppa tarjontaakaan oikein ole.
Olen hieman huolissani, pelkään että kesän aikana talven aikana saavuttamani tulokset häviää kun en pääse salille! Olen nyt koittanut liikkua mahdollisuuksien mukaan; pyöräillyt ja lenkkeilyt ja lisäksi tehnyt vatsoja ja peppua iltaisin, mutta tämä ei oikein tunnu riittävän!
Tässä hieman mitä yleensä syötyä, tässä eilinen

8.00: puuroa lautasellinen, ruisleipä kalkkunaleikkeellä

11.00 tonnikalasalaattia

15.30 ruisleipää(kalkkunaa,juustoa, kurkkua ja tomaattia päälle) + hedelmä (banaania, mandariini)

18.00 ruisleipää lisää

21.00 rahkaa + banaani

olen töissä päiväkodilla missä tulee jonkinverran ulkoiltua.
joskus myös syön reiluummin iltapäivällä jos olen esim käynyt tai olen menossa lenkille. silloin syön esim broilerin filettä, riisiä ja kasviksia ja raejuustoa.
Mutta tosiaan jos ei ole tullut liikuttua paljon ei tee mieli syödäkkään paljoa.
Tällä hetkellä tärkeimpänä ajatuksena olisi saada vatsaa muokattua vielä timmimmäksi, olen saanut ihan hyvää tulosta verrattuna esim mitä olin viime kesänä mutta vielä olisi mitä ottaa pois vatsan alueelta, varsinkin kahvat tuntuvat olevan tosi tiukassa. Muutenkin olisi tarkoitus pysyä kunnossa ja sopivan kiinteänä, ei mitään mahottomia lihaksia.
Minulla ei tuota rasvaa oikein ole kertynyt muualle kun mahan seudulle, painoa ei kyllä kärsi pudottaa enää yhtään joten mikäpä tässä auttaisi asiaa kun muualta ei tarvi lähteä yhtään pois kun vatsasta vaan! Kannattaako vatsalihaksia treenata joka ilta? ja ruokailuun tietenkin voisi antaaa vinkkejä..
kiitoksia jos joku viitsi jotain vastata ja neuvoa :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Senttu sanoi:
Pituutta minulla on 163cm ja painoa tällä hetkellä noin 48kg. Niin ja ikää on kertynyt 20 vuotta.

Olet siis hyvin hoikka. Painoa sinun ei ainakaan kannata tiputtaa, päin vastoin lihasmassaa kasvattamalla voisit nostaa painoasi hieman.

Senttu sanoi:
Olen tullut kesäksi pienemmälle paikkakunnalle eikä täällä ole mahdollisuutta päästä kunnon salille eikä mitään jumppa tarjontaakaan oikein ole. Olen hieman huolissani, pelkään että kesän aikana talven aikana saavuttamani tulokset häviää kun en pääse salille! Olen nyt koittanut liikkua mahdollisuuksien mukaan; pyöräillyt ja lenkkeilyt ja lisäksi tehnyt vatsoja ja peppua iltaisin, mutta tämä ei oikein tunnu riittävän!

Mikä on "kunnon sali"? Jos paikalla on minkäänlaista kuntosalia, voit kyllä mennä sinne reenaamaan. Monilla hyvinkin pienillä paikkakunnilla on ainakin joku kunnan oma kuntosali, jossa voi hyvin tehdä perusliikkeitä (kyykky, maastaveto, hauiskääntö, taljan/leuanveto, ojentajat...) vapailla painoilla. Laitteitahan ei välttämättä edes tarvitse. Eikä silläkään ole väliä, millaisia muut harrastajat salilla ovat. Puntilla saat kuitenkin ylläpidettyä ja kehitettyä lihasmassaa. Vinkkejä saliohjelmaan saat muista threadeista.

Aerobiseen puolestaan kesäaikaan ei tarvita kuin lenkkarit ja mahdollisesti sauvat, jos tahdot tehdä hyvin pitkää lenkkiä. MP3-soitin pauhaamaan ja tunti menee äkkiä! :)

Senttu sanoi:
Tässä hieman mitä yleensä syötyä, tässä eilinen

8.00: puuroa lautasellinen, ruisleipä kalkkunaleikkeellä

11.00 tonnikalasalaattia

15.30 ruisleipää(kalkkunaa,juustoa, kurkkua ja tomaattia päälle) + hedelmä (banaania, mandariini)

18.00 ruisleipää lisää

21.00 rahkaa + banaani

Syöt liian vähän. Piste. Aamiaiselle voit hyvin lisätä 100gr raejuustoa ja 11.00 ja 15.30 välille tulisi ehdottomasti lisätä ainakin rahkapurkki. 15.30 voit hyvin syödä jälleen 100gr raejuustoa leipäsi seurana.

Klo 18.00 pitäisi jo syödä kunnon ateria, esim. 150gr kanaa ja vihanneksia, maltillisesti riisiä.

Iltapalalla banaanin hiilarit tai yleensäkään hiilarit eivät välttämättä ole paras valinta. Kasvikset voisivat olla parempia, toisaalta jos lisäät valikoimaan KUNNON iltaruoan, et välttämättä tarvitse muuta kuin rahkan illalla.

Rasvoista et mainitse mitään, joten oletan ettet niitä juurikaan käytä. Juuri näin EI pidä toimia. Eli margariinia leivän päälle, puuroon öljysilmä jne. Kalaöljykapselit aamulla eivät ole lainkaan pöllö idea, vaikka kalaa syötkin.

Senttu sanoi:
Tällä hetkellä tärkeimpänä ajatuksena olisi saada vatsaa muokattua vielä timmimmäksi, olen saanut ihan hyvää tulosta verrattuna esim mitä olin viime kesänä mutta vielä olisi mitä ottaa pois vatsan alueelta, varsinkin kahvat tuntuvat olevan tosi tiukassa. Muutenkin olisi tarkoitus pysyä kunnossa ja sopivan kiinteänä, ei mitään mahottomia lihaksia.

Jos tahdot oikeasti muokata kroppaasi, hanki lihasta. Lihas saa aikaan kaikki muodot. Sitten, kun sinulla on enemmän lihasta, voit syödä enemmän lihomatta. Kun sinulla on lihasta, vatsasi näyttää paremmalta vaikka sen päällä olisi pieni rasvakerros. Kun sinulla on lihasta, rasvaprosenttisi on pienempi. Jos tahdot tällöin tiputtaa rasvoja, se onnistuu ilman että kuihdut olemattomiin. Itse ainakin olen ihan omassa tuttavapiirissäni huomannut, että monien ongelma ei suinkaan ole rasvan valtava määrä vyötäröllä vaan heikot selän ja vatsan lihakset. Jos rasva "roikkuu" ilman tukirankaa, se näyttää takuulla pahalta. Sen sijaan eräs puntteja ahkeraan nostava likkakaverini näyttää kiinteältä paksummassakin kunnossa, koska hänellä on rasvan alla lihasta.

Eikä sinun tarvitse pelätä, että saisit lihasta painoreenillä liikaa. Lihaskasvu on hyvin hidasta eikä kenestäkään takuulla tule bodaria tai edes fitness-urheilijaa vahingossa. Se vaatii pitkäjänteistä ja omistautunutta harjoittelua.

Senttu sanoi:
Minulla ei tuota rasvaa oikein ole kertynyt muualle kun mahan seudulle, painoa ei kyllä kärsi pudottaa enää yhtään joten mikäpä tässä auttaisi asiaa kun muualta ei tarvi lähteä yhtään pois kun vatsasta vaan! Kannattaako vatsalihaksia treenata joka ilta? ja ruokailuun tietenkin voisi antaaa vinkkejä...

1. Mene salille rakentamaan lihaksistoasi ja parantamaan tukirunkoasi. Ohjeita löydät muista threadeista.
2. Syö enemmän, varsinkin proteiineja ja hyviä rasvoja.
3. Vatsoja ei kannata reenata joka ilta.

Muttapa mutta, taidan tästä suunnata salille! Hyvää reenikevättä!

Juu kyllä täältä sali löytyy mutta ku on tottunu vähä paremmalla salilla treenaamaan uusilla laitteilla.. ehkäpä kuitenki voisin opetella treenaamaan vähän heikkoimmillakin "varusteilla". olisko kolmesti viikossa salille sopiva..
Ja tuota syömistä koittaa parannella myös, niin ja unohtui mainita että käytän kyllä leivällä normaalisti margariinia.
pitää nyt kovasti yrittää säännöllisesti treenata ja koittaa päästä vielä parempiin tuloksiin ja pitää huolta ettei kunto ainakaa repsahda ku näin hyvälle alulle on päässyt! katsotaan miten käy :)

Senttu sanoi:
Juu kyllä täältä sali löytyy mutta ku on tottunu vähä paremmalla salilla treenaamaan uusilla laitteilla..

Äsh, ei niillä uusilla laitteilla mitään tee. Itse muistelen oman salini vanhaa jalkaprässiä kaiholla, uusi on liian... pehmo.

Senttu sanoi:
ehkäpä kuitenki voisin opetella treenaamaan vähän heikkoimmillakin "varusteilla". olisko kolmesti viikossa salille sopiva..

3krt / vko lihasharjoittelua on ihan hyvä. Voit käydä tietysti salilla polkemassa kuntopyörää ym. aerobista harjoittelua jos ulkona juoksu ei aina nappaa.

Senttu sanoi:
Ja tuota syömistä koittaa parannella myös, niin ja unohtui mainita että käytän kyllä leivällä normaalisti margariinia.
pitää nyt kovasti yrittää säännöllisesti treenata ja koittaa päästä vielä parempiin tuloksiin ja pitää huolta ettei kunto ainakaa repsahda ku näin hyvälle alulle on päässyt! katsotaan miten käy :)

Tärkeintähän on, että syöt TARPEEKSI ja myös lämpimiä aterioita, et pelkkää rahkaa ja voileipää. Tonnarisalaatti näytti olevan päivän lounaasi, mikä on ok JOS siinä on tonnaria koko purkki. Se ei muuta sitä mihinkään, että ateriavälisi ovat liian pitkiä ja että tarvitset aterian myös illalla.

Tuo esimerkki minkä laitoin oli sellaiselta päivältä milloin en ole harrastanut liikuntaa ollenkaan. Muuten kyllä yritän aina lämpimän aterian syödä, nytkin salitreenin jälkeen broilerin suikaleet odottavat.
Tässä pohdiskelin sellaista asiaa kun olen lukenut että kantsii leivän päällä käyttää jotain kevyttä leikkelettä esim. kalkkunaa niin kuinka suuri merkitys on jos joskus käyttää esim kevyt meetvurstia.. kärsiikö usein käyttää ja muutenkin olen miettinyt kun olen nyt alkanut syömään lähinnä broilerin tai kalkkunan lihaa niin kuinka usein kärsii syödä jotai muuta, esim. possua?

Ostinpa tänään muuten sarjalippuja salille että tuleepi käytyä varmasti, vaatii kyllä vähän totuttelua kun ei pääse "omalle" salille.. ja joskus ajattelin käydä uimassakin. Eilen avasin rullaluistelukauden, toivottavasti takatalvi ei yllätä täällä pohjoisessa että pääsee rullailee! :)

Nyt ruokaa laittaa ennenku nälkää tulee, illan päälle ehkä pieni luistelu lenkki vielä..

Senttu sanoi:
Tuo esimerkki minkä laitoin oli sellaiselta päivältä milloin en ole harrastanut liikuntaa ollenkaan.

Jokaisella on lepopäiviä eikä silloinkaan tulisi syödä minimisti! Voit ihan hyvin syödä lämpimää ateriaa ja reippaammin vaikket reenaisikaan. Tarvitset kuitenkin päivästä riippumatta esim. proteiinia pari grammaa painokiloa kohden. Muuten kroppasi alkaa polttaa lihasta, mikä ei liene tavoitteesi?

Senttu sanoi:
Tässä pohdiskelin sellaista asiaa kun olen lukenut että kantsii leivän päällä käyttää jotain kevyttä leikkelettä esim. kalkkunaa niin kuinka suuri merkitys on jos joskus käyttää esim kevyt meetvurstia.. kärsiikö usein käyttää ja muutenkin olen miettinyt kun olen nyt alkanut syömään lähinnä broilerin tai kalkkunan lihaa niin kuinka usein kärsii syödä jotai muuta, esim. possua?

Riippuu vähän mistä roikkuu. Broitsu ja kalkkuna ovat hyviä proteiinin lähteitä, koska niiden kalorit tulevat lähinnä protskuista. Niiden rasvaprosentti on nimittäin vain n. 1-2. Kevytmeetvurstissa rasvaa on jotain 11% ja sehän on juurikin sitä "huonoa rasvaa". Rasvassa kannattaa panostaa laatuun ja syödä siksi vain niukasti tyydyttynyttä rasvaa. Öljy on parempi rasvan lähde kuin possu koostumuksensa vuoksi. Kasvisrasva ei ymmärtääkseni muutu laardiksi (olipas kiva sana, mutta onneksi sitä on itselläkin :D ) yhtä helposti kuin vaikka possun rasva. Rasvoissa kannattaa siis panostaa kala- ja kasvisrasvoihin. Jos sen sijaan mietit juttua puhtaasti kalorillisessa mielessä, niin mitä korkeampi rasva% sen enemmän kaloreita, tietysti.

Possua kuitenkin kärsii syödä ihan hyvin silloin tällöin, mitään tarkkaa kertamäärää / kk en lähde tässä antamaan, kun se riippuu niin ihmisestä, painosta, tavoitteista, muusta ruoasta... Ite syön punaista lihaa (useimmiten lehmää) ehkä 1krt kahteen viikkoon. Tosin olen vakavasti miettinyt sen jättämistä pois lähes täysin eli siis söisin kinkkua jouluna ja grillipihvin juhannuksena.

Satunnaisesta possun tai jonkun muun oman herkun syömisestä ei tod kannata ottaa stressiä. Se, mitä syö useimmiten ratkaisee. Ja sinullahan kyllä olisi varaa myös nostaa painoasi ainakin lihasmassan muodossa.

Senttu sanoi:

Siis kärsiikö minkä kannalta? Ehkä olen vähän vanhanaikainen, mutta mulle punainen liha (enimmäkseen nauta, possu ei ole herkkuani joskin syön kinkkua leivän päällä joka päivä) on ihan tavallista arkiruokaa. Suosin tietysti vähärasvaista lihaa, paisteja ja paistijauhelihaa. Toki syön paljon myös broileria, kalkkunasta ja kalasta en pidä, mutta ei punainen liha ole jotain erityistä tai harvemmin syötävää.

Kinkussa (leikkeleessä) on 3% rasvaa joten antaa mennä vaan! Kevyin metwursti jota oon kaupasta löytänyt on itsellä herkkuruokana (ehkä kerran kuukaudessa?) ja siinä on 9% rasvaa. Jos syön koko paketin eli 100g niin 9g rasvaa ei varmasti heilauta ruokavalioni mihinkään suuntaan.

Punaisesta lihasta saa sitä paitsi mukavasti rautaa, noin naisnäkökulmasta tarkasteltuna. :rolleyes:

Zone-sarja -42%
No mulle kyllä nykyisin maistuuki paremmi broileri ja kalkkuna mitä esim possu.. se vaan hankalaa kun muut tahtois joskus (usein) syödä muutakin, pitäs olla aina kaks ruokaa mutta hyvinpä on silti selvitty.
Kalaa tahtoisin syödä kyllä enemmän, tonnikalaa on tullut lähinnä vaan syötyä, olisko jotai vihjeitä ? joskus olen kyllä kaupasta katsellut että jos olis tehny uunilohta mutta aikamoiset hinnat on ollut!

Senttu sanoi:
No mulle kyllä nykyisin maistuuki paremmi broileri ja kalkkuna mitä esim possu.. se vaan hankalaa kun muut tahtois joskus (usein) syödä muutakin, pitäs olla aina kaks ruokaa mutta hyvinpä on silti selvitty.
Kalaa tahtoisin syödä kyllä enemmän, tonnikalaa on tullut lähinnä vaan syötyä, olisko jotai vihjeitä ? joskus olen kyllä kaupasta katsellut että jos olis tehny uunilohta mutta aikamoiset hinnat on ollut!

Lohisuikaleet (4e/400gr), kala torilta, pakastealtaan kalat (turska, seiti, lohikuutiot)... Onhan noita vaihtoehtoja. Pakastealtaan kalat ainakin ovat halpoja.

Kysele tutuilta, liikeneekö kesällä mökkiverkoista tuoretta kalaa. Minä saan kesällä aina paaaaaljon kalaa verkoilta ja muutenkin maalta. En kalasta, mutta veli ja isä sekä poikaystävä kalastavat ja saavat liikaa saalista. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin kyllähän mun vanhemmat tuolla maalla kalastelevat, sieltähän sitä kalaa sais..mutta ite en taida alkaa valmistelee kun en pysty koskemaan raakaan kalaan.. pitänee käydä useammin kotosalla ja pistää äiti tekemään kalaa, kun sitä nyt kerranki tykkää syödä :)

Senttu sanoi:
Niin kyllähän mun vanhemmat tuolla maalla kalastelevat, sieltähän sitä kalaa sais..mutta ite en taida alkaa valmistelee kun en pysty koskemaan raakaan kalaan.. pitänee käydä useammin kotosalla ja pistää äiti tekemään kalaa, kun sitä nyt kerranki tykkää syödä :)

Pakastealtaasta sitten. :)

Voithan myös kysyä, jos vanhempasi vaikka savustaisivat sinulle haukea. Folioon merisuolan kanssa ja tulelle kypsymään.

Tuli mieleen tuosta meetwurstista... olin tosi yllättynyt, miten reilusti siinä on proteiinia! Tsekkasin pakkausta yks päivä ja ainakin Snellmannin kevytmeetwurstissa on proteiinia n. 25g/100g. Rasvaa taisi olla 13g/100g. Jos tuollaisia nyt ei joka päivä vetele, niin tuskin vaikuttaa yhtään mitenkään kenenkään rasvaprosenttiin. :)

Ylipäätään ruokavaliomuutosta tehtäessä minusta olisi tärkeätä, että uusikin ruokavalio on MIELEKÄS. Muuten sitä ei jaksa noudattaa. Jos aiemmin on syönyt vaikkapa ranskanleipää tavallisella meetwurstilla, niin vaihto Realiin ja kevyt meetwurstiin on jo iso askel eteenpäin. Maalaisjärjellä selviää näistä jutuista aika mukavasti. :)

Minusta tuo sinun ruokavaliosi on jo nyt erittäin hyvä, koska jokaisella aterialla tulee hiilareita ja proteiinia hyvistä lähteistä ja mainitsit myös käyttäväsi rasvoja (tosin öljyt ja lesitiini olisivat parempia vaihtoehtoja kuin margariini). Se on siis hyvä pohja josta on helppo muokata aina vaan parempi! En tiedä kuinka runsas tuollainen ruisleipäateria on, mutta mikäli siinä on esim. 3 viipaletta ruisleipää ja runsaasti päällisiä leivällä, se voi aivan hyvin mennä oikeasta ateriasta. Täällä on useampaan kertaan nyt sanottu, ettet syö oikeita aterioita... mutta kukas sen nyt määrittelee, mikä on oikea ateria. Ei riisiä tai pastaa ole pakko syödä, kyllä mun mielestäni sillä leivän hiilarillakin voi pärjätä mikäli se vaan tuntuu täyttävän sopivasti. Tärkeintä olisi nyt vaan katsoa kuntoon kokonaisenergiansaanti, ettei se jää liian alhaiseksi kuten helposti salaatti- ja leipäpohjaisella ruokavaliolla voi käydä. Kokonaisenergiansaannilla on minun mielestäni enemmän merkitystä kuin sillä, mistä lähteistä ja mihin aikaan ravintoa saadaan. Kunhan se on kunnossa, voidaan lähteä parantamaan niitä muitakin asioita.

Jos haluat kesän aikana saada pikkuisen kehitystä aikaan ja silti pitää kropan timminä, voisit ajatella nyt vaikkapa viikon ajan laskevasi paljonko syöt. Kirjaa kaikki päivät ylös vihkoon ja laske kalorilaskurilla kalorimäärät. Sinun kokoisellasi naisella, joka liikkuu aktiivisesti, energiankulutus on noin 1700-1900kcal päivässä, joten voisit nyt ensi alkuun ainakin tsekata, kuinka lähelle tuota pääset jos syöt ns. normaalisti - et siis vielä ala muuttamaan mitään. Kunhan olet viikon ajan laskeskellut paljonko olet syönyt, tunnustele miltä viikko on tuntunut ja tee korjauksia sen mukaan. Jos paino alkaa putoamaan, lisää ruokaa - jos paino alkaa nousemaan liikaa, vähennä ruokaa. Pidä kuitekin yksi muutos voimassa vähintään 2-3 viikkoa, jolloin ehdit nähdä mitä keho todellisuudessa on muutoksesta mieltä. Parissa päivässä ei muutoksen tehokkuudesta voi sanoa vielä yhtään mitään.

Tässä jälleen viisitoista miljoonaa kertaa postaamani perusohjeet ruokavalion laatimiseen (postissani myös linkkejä muiden fiksuihin ruokavalioihin):

Faidra sanoi:
  • 5-7 ateriaa päivässä
  • 40% proteiinia, 40% hiilaria, 20% rasvaa (ja rasvasta max. 1/3 tyydyttyneitä)
  • aloita aterian koostaminen proteiinista, sitten kasvikset, hitaat hiilarit, hyvät rasvat
  • painota hiilarit aamupalalle ja treenin jälkeiselle aterialle
  • iltaa kohti proteiinia ja rasvaa
  • jos aiot olla dieetillä niin ole myös äläkä joka päivä päätä toisin

Sen verran tuosta aiemmin kirjoittamastani poikkeaisin nykyään, että:
-ruokavalio voi yhtä hyvin olla enemmän myös hiilaripainotteinen, esim. hh 60%, p 25%, r 15% -> jaksaa treenata paremmin
-sinun kohdallasi tuo viimeinen lausahdus nyt ei ole kovin ajankohtainen, koska kaiketi haluat vaan terveellisen perusruokavalion -> pyri siis elämään rennosti, terveellisesti ja elämästä nauttien - mutta järkevissä rajoissa sitä rentoutta ja nauttimista! :D

Mä kyllä tykkään nykyisin ruisleivästä ja esim kalkkunaleikkeestä enemmän mitä vaaleastaleivästä yms.. että sen suhteen ei ole ongelmaa. jotkut vaan lähipiirissä sitä niin kummaksuu kun olen senverran tarkkana mitä syön, mutta minä olen sitä mieltä että jos olen päättänyt syödä terveellisesti niin miksi siitä lipsumaan ja kun on ollut kokonaan nyt erossa esim karkeista niin eipä niitä enää edes haluta, joskus ehkä maistan palan jotai uutta suklaata ja se riittää :) ja onneks olen löytänyt uusia herkkuja, esim rahkaa johon laitan mansikoita sekaan :) Aion kyllä täydellä innolla pitää uudesta ruokavaliosta kiinni, kun on jo hyvää tulosta saanut aikaan ja vartalokin näyttää paremmalta ei paluuta entiseen ole :)
Sitten olen myös miettinyt miten juustoa kannattaa käyttää?

Täytyypä alkaa pitää tässä vähä kirjaa syömisestä ja laskea sit.. joskus olen kokeillutkin sitä ja esim eiliset syömisene jäivät johonki 1600kcal, elikkä jotain llisättävää vähäsen? mulle ainaki vielä vähä hankala miettiä nuita kaloreita ku ei tiiä paljonko missäki ruoassa on..

Sit vielä olen miettinyt että mitä sellaisia ruokia on mitä monet voi luulla terveelliseksi ja kevyeksi muttei sit ollekkaa sitä, eli mitä kantsis välttää.. esim luin jostai lehest että kasvisrasva jäätelö ei ole sen kevyempi eikä terveellisempi mitä tavallinen kermajäätelö.

Faidra sanoi:
Tuli mieleen tuosta meetwurstista... olin tosi yllättynyt, miten reilusti siinä on proteiinia! Tsekkasin pakkausta yks päivä ja ainakin Snellmannin kevytmeetwurstissa on proteiinia n. 25g/100g. Rasvaa taisi olla 13g/100g. Jos tuollaisia nyt ei joka päivä vetele, niin tuskin vaikuttaa yhtään mitenkään kenenkään rasvaprosenttiin. :) ...
Tähän liittyen, huomasin tuossa eilen kaupassa, että nyt on markkinoilla sellaistakin meetwurstia, josta rasvat tiristetty minimiin eli 2,7% ja proteiinia 100g:ssa ruhtinaalliset 30g, eli suolan himoiset mars kauppaan!Hinta toki oli kohdallaan.

neiti sanoi:
Tähän liittyen, huomasin tuossa eilen kaupassa, että nyt on markkinoilla sellaistakin meetwurstia, josta rasvat tiristetty minimiin eli 2,7% ja proteiinia 100g:ssa ruhtinaalliset 30g, eli suolan himoiset mars kauppaan!Hinta toki oli kohdallaan.
Hmm.. Tuota voisikin joskus kokeilla ihan tuon runsaan proteiinin määrän takia. Mahtaakohan maistua mitään, kun tähän asti on tottunut syömään ihan täysrasvaista meetwurstia..(?)

Faidra sanoi:
Tuli mieleen tuosta meetwurstista... olin tosi yllättynyt, miten reilusti siinä on proteiinia! Tsekkasin pakkausta yks päivä ja ainakin Snellmannin kevytmeetwurstissa on proteiinia n. 25g/100g. Rasvaa taisi olla 13g/100g. Jos tuollaisia nyt ei joka päivä vetele, niin tuskin vaikuttaa yhtään mitenkään kenenkään rasvaprosenttiin. :)
Riippuu aika paljon ruokavaliosta, jota noudattaa.. Tämä meetwurstin sopiminen siihen sisältöön siis. :) Eli, mikäli mennään vähillä hiilareilla, on meetwursti aivan oivallinen ruoka-aine(toki näitä kevyt versioita nyt voi ihan hyvällä omalla tunnolla syödä runsaampihiilarisellakin silloin tällöin). Ja vaikka low-carbilla vetelisikin ihan joka päivä metukkaa, niin tuolla ei ole vaikutusta ainakaan rasvaprosentin nousuun. :)

lentoemo sanoi:
Hmm.. Tuota voisikin joskus kokeilla ihan tuon runsaan proteiinin määrän takia. Mahtaakohan maistua mitään, kun tähän asti on tottunut syömään ihan täysrasvaista meetwurstia..(?)
Testattu on ja vaikken meetwurstia pahemmin normaalisti syökkään, niin melkein voisin vannoa, että putoaa kyllä melkein kelle tahansa suolaisen ystävälle:D

Laitoin viikon ajan ylös syömiseni ja koitin laskea paljonko kaloreita tulee, taitaa jäädä hieman vajaaksi jokaisella päivällä. Itsestä kyllä tuntuu ettei enempää haluta ahtaa mahaan tai muuten maha venyy..nälkää en ole nähny.. painosta en tiedä kun päätin jättää puntarin pois ja seurata tilannetta peilistä..
Niin ja isäksi juon aterialla maitoa tai vettä ja leivällä käytän margariinia.
Olisko jotai neuvoja vielä?

Ke aamiainen: Puuro, ruisleipä kalkkunalla 7,45
Lounas: Salaatti (raejuusto, muna, kurkku, tomaatti, broileria) 11,30
Välipala: Banaani, karjalanpiirakka 15,00
Päivällinen: 2 ruisleipää, juustoa, kalkkunaa, kurkkua, tomaattia 18,00
Iltapala: ruisleipä, rahkaa 21,00

To Aamiainen: Puuro, täysjyväleipä kalkkunalla, mansikoita 7,45
Lounas Tonnikalasalaatti (purkki tonnikalaa, kurkkua, tomaattia, raejuustoa)
Välipala Banaani, 2 satsuma
Päivällinen Broilerin ohut leike, tummaa makaronia, aurinkokasviksia, raejuustoa Iltapala Rahkaa

Pe Aamiainen Puuro, täysjyväleipä kalkkunalla 7,00
Lounas Tonnikalasalaatti 11,30
Välipala Banaani, täysjyväleipä kalkkunalla 14,30
Päivällinen Broilerin ohut leike, kasviksia, raejuusto
Iltapala Rahka

La Aamiainen 3 Täysjyväleipää kalkkunalla, banaani 9,30
Välipala Banaani 10,30
Lounas Omatekoinen pizza, salaattia, raejuustoa 14,00
Välipala Ruisleipä kalkkunalla 18,30
Iltapala Rahkaa puolikas 21,00

Su Aamiainen Puuro, täysjyväleipä kalkkunalla, rahkaa puolikas 9,30
Välipala Satsuma 11,30
Ruisleipä kalkkunalla 13,30
Lounas Kalkkunanfileleike, tummaa riisiä, kasviksia, raejuusto
Rahkalettuja 6kpl rahkalla 1800
Iltapala Rahkaa 21,00

Ma aamupala Puuro, ruisleipä kalkkunalla, mansikoita 7,00
Lounas Tonnikalasalaatti, ruisleipä 11,30
Välipala banaani, satsuma 14,00
Ruisleipä kalkkunalla 16,00
Päivällinen Riisiä, kalkkunanfileleike, salaattia, raejuustoa 17,30
Iltapala Rahkaa

Ti aamu Puuro, 2 ruisleipää 7,00
Lounas Kaksi voileipää, välissä tomaatti, kurkkua, raejuustoa, suolakurkkua, juusto, kananmuna, keittokinkku 11,15
Välipala Ruisleipä keittokinkulla, rahkaa, satsuma 14,45
Päivällinen Kasvissosekeitto, ruisleipä keittokinkulla, raejuustoa 19,30
Iltapala Rahkaa muutama lusikallinen 21,30

Ke aamu Puuro, voileipä keittokinkulla 7,00
Lounas Tonnikalasaalaatti, ruisleipä juustolla ja keittokinkulla 11,00
Välipala Banaani. satsuma 14,30
Päivällinen Lohimurekepihvi, kasviksia raejuustoa 21,45
+ illan mittaan kuivattuja hedelmiä

Aika vähänlaisesti saat proteiinia?? Sitä kun tarviitsee, vaikkei mielettömiä lihaksia hinkuakaan...:wanha:

Ja kotiin voi hommata muutamia vapaita painoja, jos tila antaa myöten.

Back
Ylös Bottom