Vinkkejä videokameran ostoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja charter
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoituksena olisi piakkoin ostaa digivideokamera. Budjetti on siinä 800eurossa.
En vaan tiedä noista vehkeistä oikein mitään. Jos on jotain vinkkejä antaa mikä videokamera kannattais ostaa.

Meeppäs katteleen vaikka mustasta pörssistä,konepisteestä tai jostain ihan kamera liikkeestä.Sit vaan kyselet et mitä ne sulle suosittelee.

IJK sanoi:
Eikö se nyt vaan ois helpompaa ettiä vinkkejä digivideokameran ostoon digivideokameroihin keskittyneestä forumista?

Näin teinkin, mutta pariin ensimmäiseen sivuun ei löytynyt mitään foorumia. Pitää kattella pitemmälle näköjään.

Tottakai olen katsellut liikkeiden sivuilta ko. tuotteita. Ajattelin vain jos täältä saisi etukäteis infoa ennen kuin lähtee liikkeeseen.

Digivideokameroista about mitään tietämättömänä voisin lähinnä vihjata, että kannattaa pitää huolta siitä, että optiikka on tarpeeksi valovoimainen (lue: F alle kolmen), ja mikäli on varustettu suurehkolla _optisella_ zoomilla, niin kuvanvakain on varsin kiva kapistus. Ilman jalustaa 6+x zoomilla kuvaaminen on about turhaa toimintaa, tai sitten saa olla kyllä aika kivikoura ettei kuva väpätä ja tärise.

Tämä kaikke 2 päivää lainassa olleen kameran (panasonic nv-mx500, ei hajuakaan hinnasta) kokeilun perusteella ;)

Ostin kanssa 800 budjetilla Sony DCR-HC40E -mallisen digivideokameran niistä aiemmin mitään tietämättä. Mulla ratkaisevat ominaisuudet olivat dv in+out, analog in+out, erinomainen kuvanvakaaja ja hyväksi kehutut kennot. Lisäksi järjestelmä piti olla MiniDV.

Digivideo-sivusto on vidioottien pakkotoisto, jossa kiistellään kuvan laadusta kuin täällä 3,0 tai 3,1 gramman proteiinimäärästä. Sunnuntaikuvaajille kamerat on ihan riittävän hyviä tuossa hintaluokassa.

-ö- sanoi:
Ostin kanssa 800 budjetilla Sony DCR-HC40E -mallisen digivideokameran niistä aiemmin mitään tietämättä. Mulla ratkaisevat ominaisuudet olivat dv in+out, analog in+out, erinomainen kuvanvakaaja ja hyväksi kehutut kennot. Lisäksi järjestelmä piti olla MiniDV.

Sama kamera täällä ja on muuten aivan huippu ostos. Saksasta tilasin ja kärsin 700 ja risat. Samaan aikaan paikallisessa mustassa pörssissä vastaava kamera maksoi 1200 euroa. Nykyään Gigantista saa jo pikkusen alle tonnillakin.

-ö- sanoi:
Digivideo-sivusto on vidioottien pakkotoisto, jossa kiistellään kuvan laadusta kuin täällä 3,0 tai 3,1 gramman proteiinimäärästä. Sunnuntaikuvaajille kamerat on ihan riittävän hyviä tuossa hintaluokassa.

Tämän takia oli aluksi vaikeaa löytää aloittelijan infoa.

-ö- sanoi:

Nyt kun kokeilin ensimmäistä kertaa laittaa kuvattuja videopätkiä kamerasta (DV-kasetti) koneelle niin eihän se perskeles onnistunutkaan niin helposti. Miten homma toimii, miten saan videon siirrettyä kamerasta koneelle? Softa on asennettu ja näen koneella videon USB-streaminä, mutta en osaa kopioida sitä koneelle.

Force sanoi:
Nyt kun kokeilin ensimmäistä kertaa laittaa kuvattuja videopätkiä kamerasta (DV-kasetti) koneelle niin eihän se perskeles onnistunutkaan niin helposti. Miten homma toimii, miten saan videon siirrettyä kamerasta koneelle? Softa on asennettu ja näen koneella videon USB-streaminä, mutta en osaa kopioida sitä koneelle.
Sitä ollaan jo pitkällä. Mulla ei ole vielä eka kasetti täynnä. Ei se taida koneelle siirtyä kameran mukana toimitetulla paketilla, varsinkaan DVD-kelpoisena. Kaupassa esiteltiin Firewire-liitännä kautta videoklippien siirtoa ja editointia Pinnacle Studiolla. Mun ainakin pitää vielä hankkia tuo editointiohjelma (DC:llä???) ja firewire-liitäntä. Ja tietysti polttava DVD, ja uusi kovalevy ja uusi tietokone ja uusi auto ...

Damn, ei löydy täältäkään firewire liitäntää. Saakohan niitä videoita koneelle kasetilta USB-piuhalla edes jossain muodossa? Paras mitä olen onnistunut saamaan aikaan on se, että poltin videot cd:lle burn vcd ohjelmalla ja cd:ltä kopioin sitten koneelle. Ne tuli jossain .DAT muodossa ja yhtenä pötkönä eikä löydy mitään ohjelmaa millä niitä voisi editoida.

Mikä ominaisuus vaikuttaa eniten pimeässä kuvatun kuvanlaatuun?

Ne omat kuvailut saa ihan hyvin usb johdolla tietokoneelle, mutta siinä kestää jonkin aikaa, siis siinä siirrossa tunnin kun siirtää niin siinä menee 2 tuntia.
Ainakin sony hrc14, siinä piti kameran valikosta vaihtaa asetuksia että onnistui se siirto.
Sitten ei muuta kun usb piuha kiinni.
Muutama kauppias väitti muuten että tarvii sen firewiren, mutta se ei pidä paikkaansa.
Niistä ominaisuuksista on hyvä olla ne dv in/out tossa 800e hintaluokassa.
Halvemmissa on pelkkä in, mikä tosin riitti mulle pienen harkinnan jälkeen.
Toinen hyvä on kaukosäädin, se on vittumaista hyppiä kelaamassa jos katsoo telkkarin kautta.
Myös nauhotus mielessä se on hyvä olla.

charter sanoi:
Mikä ominaisuus vaikuttaa eniten pimeässä kuvatun kuvanlaatuun?

Pimeässä kuvaamiseen varmaankin nuo nightshot-moodit (infrapuna?), hämärässä/sisätiloissa/muuten vain kehnossa valaistuksessa sitten linssin valovoimaisuus (lue: mitä pienempi F-arvo, sen parempi).

Force sanoi:
Damn, ei löydy täältäkään firewire liitäntää. Saakohan niitä videoita koneelle kasetilta USB-piuhalla edes jossain muodossa? Paras mitä olen onnistunut saamaan aikaan on se, että poltin videot cd:lle burn vcd ohjelmalla ja cd:ltä kopioin sitten koneelle. Ne tuli jossain .DAT muodossa ja yhtenä pötkönä eikä löydy mitään ohjelmaa millä niitä voisi editoida.
PCI-porttiin tuleva Firewire kortti maksaa noin 20€, firewire piuha about saman verran, eli ei niin kallista ;)

Kun Firewire-kortti ja piuha löytyvät, näppärä softa videon siirtämiseen kamerasta koneelle on WinDV:

http://windv.mourek.cz/

Itse käytin aluksi siirtelyyn Premieren capturea ja siinä tuli älyttömästi siirtovirheitä. WinDV:n kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, se hanskaa puskuroinnin. Samoin sillä pystyy pistämään videon valmiiksi timecoden perusteella clippeihin, myös hyödyllinen ominaisuus.

Itse olen harrastanut tuota digivideokuvausta parisen vuotta, JVC mini-DV kameran ostin EBaysta käytettynä sadalla USA:n taalalla (!). Veikkaisin, että tässä vaiheessa joka kamerassa on jo kaikki tarpeelliset featuret toteutettuna suurinpiirtein samalla tavalla vielä. JVC:ssä ei ole optista kuvanvakainta - tuollaisesta voisi olla iloa. Itsellä on sellainen mikrojalusta jos haluaa ottaa tasaista kuvaa, mutta se on aina jäänyt hotlaan kun sitä tarvitsisi...

Suurinta osaa omani ominaisuuksista en ole ikinä käyttänyt, sillä otan kameralla vain raakamatskua, mistä sitten teen DVD-leffan tietokoneella. Siirto tapahtuu firewiren kautta, mikä löytyy nykyään paremman luokan emoista vakiona samoin kuin ainakin Sonyn kannettavista. Softana käytän Pinnaclen Studiota, joka on aivan ehdoton työkalu. Tähän jälkimmäiseen vaiheeseen (leikkaus, DVD:n masterointi menuineen ja levyn poltto) meneekin sitten paljon pidempi aika kuin varsinaiseen kuvaamiseen.

Seuraavan kameran kun ostan, niin hylkään tän DV-formaatin ja ostan pienen kameran jolla voi kuvata sekä useamman megapikselin laadukkaita still-kuvia että videota muistikortille tai kovalevylle. Meniskö vielä vuoden päivät odotellessa digikameraa, jonka video-ominaisuudet ovat riittävät. Syynä on halu vähentä kannettavien romujen määrää ja lisäksi kasettimekanismin herkkyys esim. kylmyydelle ja kosteudelle. Kuvapäitten likaantuminenkin aiheuttaa turhaa häslinkiä.

Dopey, kerroppa, miten DV --> DVD tapahtuu (vaiheet), mitä softia käytät ja millaisia asetuksia lopulliselle videolle (resoluutio, interlace, pixel aspect ratio)?

Olen lukenut aiheesta mm. After Dawnista, mutta olisi kiva kuulla, millainen workflow on oikeasti käytössä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom