Vinkkejä pyöräilijöiltä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Memento
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.6.2003
Viestejä
766
Ikä
47
Se on moro!

Tuossa heinäkuun lopulla olisi tarkoitus heittää fillarilla reilun 300 km reissu siten, että ensimmäisenä päivänä ajan n.145 km ja toisena päivänä 170 km.

Reenejä vedän viikossa: 2 X puntti, 1 X vutis/lätkä, 2 X pyöräily/lenkki ja joka kolmas tai neljäs viikko on kevyempi fiiliksen mukaan.
Tänään vedin n. 90 min pulssin ollessa 120, ylämäissä sykkeet nousivat 145 pintaan. Ajopyöränä on Helkaman hybridi suht kaposilla renkailla.

Nyt kelpaisi kaikenlaisia vinkkejä sekä harjoitteluun/suoritukseen, että varusteisiin liittyen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälainen reissu on kyseessä? Onko tarkoitus paukuttaa lujaa vai taittaa matkaa? Paljonko tulee kamaa mukaan? Miten yöpyminen? Yövytkö jossain matkan varrella vai raahaatko teltan mukana? Entä ruokapuoli? Otatko matkaan vai syötkö etappien välissä? Tuollainen 150 km menee kevyesti syömättä, jos takana on kunnon tankkaus ja nestettä mukana riittävästi.

Vinkkeinä alkuun että alle 28 tuuman renkailla ei asfaltille kannata lähteä. Mitään ei kannata selkään ottaa. Nestettä menee kesällä 3 litraa satasella. Itellä on 1,5 litran pullot käytössä. Aluksi jäädytän niihin pakastimessa 0,5 litraa vettä ja täytän loput vedellä, maltodekstriinillä ja ripauksella suolaa ja ruokasoodaa. Tällä koktaililla jalat ei mene helpolla hapoille. Edellisenä päivänä reilu tankkaus ja aamulla puuro naamariin. Pari meetwurstileipää matkaan ja välipalat syön lennossa. Tauot pidän pyörän selässä vauhtia hidastamalla, jos tuntuu että alkaa hyytyä. Täysi pysähdys saa ainakin itelle jalat tönkkiin, varsinkin väsyneenä.

Aivan kurko varuste on 'omppukori' sarvissa. Siihen saa radion, juotavaa, evästä ja muuta tarpeellista kätevästi ulottuville. Pyörän ei tarvitse olla mitenkään kummoinen, kunhan on isot kapeat renkaat, tarpeeksi raskas vaihde ja hyvä ajoasento. Ite ajan Tunturi Tangolla jossa on 7 vaihdetta. Vaihteita en matka-ajossa ole tarvinnut kolmea enempää.
 
Varusteista sen verran että jos vaan raaskit niin kannattaa ehdottomasti hankkia lukkopolkimet ja niihin sopivat pyöräilykengät jos et vielä omista. Niillä saa ajamiseen aivan uutta potkua kun saa reiden takaosan lihaksetkin käyttöön ja polkimia voi pyörittää rennommin. Ja mukavuutta lisää varmasti persuksista säämiskällä vahvistetut pyöräilyhousut, niistä minulla ei ole kokemusta.

Harjoitteluun kannattaa ehkä sisällyttää kerran viikossa pitkä, yli kolmetuntinen pyörälenkki niin saa kokeilla miltä pitemmät pyöräilysessiot tuntuu.
 
Brynjard sanoi:
Harjoitteluun kannattaa ehkä sisällyttää kerran viikossa pitkä, yli kolmetuntinen pyörälenkki niin saa kokeilla miltä pitemmät pyöräilysessiot tuntuu.

Kannattaa tosiaan kokeilla tommosia pitempiä lenkkejä, niin saat pyörän ja pöksyjen säädöt kohilleen. Enemmän tuo on persuksista kuin jaloista kiinni. Ite ajan ihan tavallisilla sortseilla. Paukutin kauheella helteellä huntin lenkkiä ja rupes lämpö ottaan ahterin päälle. Onneksi reitillä oli pitkä alamäki keskellä mettää. Ei muuta ku sortsit puolitankoon ja heiluttelin hanuria tuulessa... Onneks ei tullu takaa liikennettä. :D
 
Tarkoituksena on fillaroida ihan rauhallisesti ajan kanssa ja yöpyä tod. näk. retkeilymäjässä.
Pyörässä on "28" renkaat, vaihteita 21 ja korin saan tarakalle ja/tai eteen tarpeen mukaan. Lisäksi saan lainaksi ohuen neste"repun", jonka vetoisuus taitaa olla 1,5 - 2 litraa. Kaapista löytyy myös pyöräilyshortsit pehmikkeillä että hanuri kestäisi. Muuten ajattelin raahata mukana cd-soitinta, puhelinta, radiota ja vaihtovaatteita?

En itsekään usko että homma tulee olemaan kunnosta kiinni kunhan vaan malttaa säädellä vauhtia, vaan nimenomaan suurin haaste on muuten kropan totuttaminen hommaan.

Paljonko kannattaa nesteitä kantaa mukana kun huoltoasemia tms. on matkan varrella noin 50 km välein? Ja mitä "lisukkeita" kannattaa varata matkaan? Kaapista löytyy tällä hetkellä magnesiumia, palkkaria, maltoa, heraa...
 
Memento sanoi:
Muuten ajattelin raahata mukana cd-soitinta, puhelinta, radiota ja vaihtovaatteita?

suurin haaste on muuten kropan totuttaminen hommaan.

Paljonko kannattaa nesteitä kantaa mukana kun huoltoasemia tms. on matkan varrella noin 50 km välein? Ja mitä "lisukkeita" kannattaa varata matkaan? Kaapista löytyy tällä hetkellä magnesiumia, palkkaria, maltoa, heraa...

Musiikkivehkeet on aivan pakollinen. Jos vielä cd-soittimen otat, niin rokkaat koko matkan. Itellä oli kerran pelkkä radio ja mulla lähti järki PMMP:n rusketusraitoihin... Kerran lähdin sateessa kuudellekympille ja otin fiksuna vaihtovaatteet mukaan. Kympin kohdalla olin jo niin märkä että en viitsiny puolessa välissä vaihtaa kuivia. Tosin vaihtovaatteet lisää reissumukavuutta tonnilla, jos vain saa raahattua mukana helposti.

Kropan totuttamisen lisäksi on vielä nupin totuttaminen. Riippuu tietenkin reitistäkin, mutta aika kuivaa se tulee olemaan jos 150km ajaa kaahaamatta.

2 litraa jos on helle riittää varmasti. Magnesium voisi olla aamulla ja illalla napakymppi. Maltoa kannattaa kiskoa puolentunnin välein. Palkkarista ei ole kokemusta, mutta varmasti kannattaa ottaa vaikka tunnin välein pieniä annoksia.
 
Noista lukkopolkimista? millanenhan hintaluokka sopisi aloittelijalle joka nyt ei älyttömästi ainakaan vielä polje? Ja onko noista miten vaikea päästä irti jos tulee joku yllättävä tilanne? Ku kun on aikaa irroittaa niin ei varmaan mitn probleemaa mut jos sattuu jotain niin osaako automaagisesti saada jalat irti? Ja oliko vaikea harjoitella? Itteä kiinnostais ostaa lukkopolkimet vanhaan tunturiin.
 
Fillarointiin liittyen: tuleeko jengillä aina keväisin hanuri kipeeksi parina ekana viikkona, kun alottaa polkemisen? Ajelin duuniin ja takas pari kertaa ja olo oli kuin olisin ollut Håkanilla yötä ;-))
 
Ite tein eilen ekan lenkit pitkästä aikaa eikä tullut kipeäksi. Kestoa lenkillä oli 1.5 tuntia. riippuu varmaan penkin ja perseen muodoista sekä painosta.

Oletko varma ettet ole tavannut sittenkin håkania? ;)
 
Wintikka sanoi:
Fillarointiin liittyen: tuleeko jengillä aina keväisin hanuri kipeeksi parina ekana viikkona, kun alottaa polkemisen? Ajelin duuniin ja takas pari kertaa ja olo oli kuin olisin ollut Håkanilla yötä ;-))

Ei pahemmin, kun tulee ajettua lähes päivittäin vuoden ympäri. Mutta alkukesästä, kun helteet alkaa. Pitäs varmaan joku puhallin asentaa. Tai ruveta väline-urheilijaksi ja alkaa polkea pallihousuissa. Oisko kellään vinkkiä millä haitarissa sais ilman kiertämään. Lämminilmapuhallin kyllä skulaa, mutta ilmastointia tarvin. Älkääkä sitten mitään Håkanin levityssarjaa tarjokko. :D
 
Haluaisin muistuttaa vielä tärkeimästä asiasta mikä voi tehdä matkasta mukavamman. Ota mukaan 2x extra sisuskumi ja pieni korjaussetti (esim Parktool) missä on ketjunkiristimet, kuusikoloavaimet, rengaslusikat sun muut. Voi helpottaa paljon matkan edistymistä jos sattuu haaveri. :thumbs:
 
GoA sanoi:
Noista lukkopolkimista? millanenhan hintaluokka sopisi aloittelijalle joka nyt ei älyttömästi ainakaan vielä polje? Ja onko noista miten vaikea päästä irti jos tulee joku yllättävä tilanne? Ku kun on aikaa irroittaa niin ei varmaan mitn probleemaa mut jos sattuu jotain niin osaako automaagisesti saada jalat irti? Ja oliko vaikea harjoitella? Itteä kiinnostais ostaa lukkopolkimet vanhaan tunturiin.
Itsellä ollut lukkopolkimet käytössä noin 7 vuotta ja en vaihtaisi pois. Vääntö on aivan uskomaton verrattuna tavallisiin polkimiin. Suurellakin vaihteella pystyy helposti kiihdyttämään ja ajamaan ylämäkiä. Tehonlisäys ei tule kuitenkaan ilmaiseksi, vaan itsensä saa kyllä vedettyä äkkiä aika piippuun, jos liikaa innostuu revittelemään.

Nykyhinnoista en tiedä, mutta aikoinaan omat kengät maksoivat n. 500 mk ja ihan tyytyväinen olen niihin ollut. Polkimien hinnasta ei ole nyt kyllä mitään muistikuvaa.

Omat polkimeni aukeavat, kun kääntää kantapäätä sivulle ja lukittuvat kun astuu tietyllä kohdalla kenkää polkimen päälle. Mekanismin opettelu vie jonkin aikaa ennen kuin se tulee takaraivosta, mutta kyllä sen oppiminen ihan helppoa on. Alkuun kannattaa harjoitella jossain rauhallisessa paikassa, eikä lähteä kylmiltään ajelemaan mihinkään Helsingin keskustaan ruuhka-aikaan, siinä tulee kyllä :itku:. Itselle ei oikein pahoja tilanteita ole tullut vastaan, mutta ihan alussa tuli pari kertaa pieni paniikin poikanen, kun pysähtyi eikä saanut heti jalkaa irti polkimesta. Yleensäkään en voi kyllä suositella lukkopolkimien käyttöä erittäin vilkkaissa paikoissa (jos ajaa pelkästään), joissa joutuu pysähtymään usein ja äkkipysähdyksen mahdollisuus on suuri, silloin lukkopolkimien haitat kasvavat hyötyjä suuremmiksi.

Kaiken kaikkiaan lukkopolkimet ovat ehdottomasti kannattava hankinta ja kun sellaiset kerran hommaa, niin niihin jää kyllä koukkuun. :thumbs:


Wintikka sanoi:
Fillarointiin liittyen: tuleeko jengillä aina keväisin hanuri kipeeksi parina ekana viikkona, kun alottaa polkemisen? Ajelin duuniin ja takas pari kertaa ja olo oli kuin olisin ollut Håkanilla yötä ;-))
Joka kevät sama vaiva. Nyt takana kolme lyhyttä lenkkiä viikon sisään tälle keväälle ja ei ainakaan vielä ole hanuri sopeutunut. :curs:
 
tuli hommattua nyt ne lukkopolkimet ja vedettyä lyhyt harjoittelulenkki. ylämäissä varsinkin sai oikein mukavasti vääntöä lisää mutta tasasella mentäessä en kyllä saanut mitään erityistä lisäboostia niihin, tosin polkemistekniikka on varmasti vielä hakusessa. muutenkin tuntui kyllä mukavemmalta ajaa kun jalat pysyvät kiinni ja ainakin tällä lenkillä sujui oikien helposti tuo irtaantuminen ja kiinni laittaminen. :)
 
Sitä pyöritystekniikkaa (huom! Ei polkemis- ;) ) voi helposti harjoitella ajaen vain toisella jalalla. Esimerkiksi jollain suoralla pätkällä vain toinen jalka irti polkimesta ja toisella jalalla keskitytään polkemaan mahdollisimman tasaisesti. Sitten tietysti sama toisella jalalla. Tosin tätäkään ei ehkä ihan kannata tehdä keskellä kiireistä kaupunkia, vähintään oudoksuvat katseet ovat varmoja. :thumbs:
 
Lukkopolkimien kanssa kannattaa ehkä aluksi keskittyä nostamaan polkimia takareisillä ja pitää etureidet melko rentoina. Ja kun pitää poljinkierroksen tarpeeksi suurena niin löytyy paremmin jouhevuus ja rentous siihen polkemiseen.
 
Viime kesänä yhtenä iltana tylsää. Tuloksena: "hei mähän lähen fillaril kattomaan maisemia huomenna".
Ensimmäisen päivän etappi Kotka-Lappeenranta, tosin pyöräilin vähän ylimääräistä Lpr:n puolessa. Kesti muuten normipyörällä Kotka-Lpr 4h30min vaikka yritin pitää vauhdin hitaana :hyper:
Seuraavana päivänä Lappeenranta-Valkeala-Koria-Kotka. Ensin Valkealaan mummua morjestamaan, sitten Korialle kaveria katsomaan (ilmoittamatta tietenkin, en omista kännykkää) ja lopuksi kotiin.
Lähtö noin klo. 1200 ekana päivänä, paluu keskiyön tietämillä 1.5 vuorokautta myöhemmin.
Varusteina: pyörä, kypärä, shortsit yms. asiaankuuluva. Repussa vaihtovaatteet, pyyhe, uikkarit, juomaa, ruokaa, Aku Ankan taskukirja ja kuusiokoloavain. Tarakalla teltta, makuupussi ja alusta. Pyörän runkoon kiinnitettynä pumppu. Kätevänä poikana unohdin tietenkin renkaanpaikkaussarjan kotiin (onneksi en tarvinnut...). Rahaa oli, että sain lisämuonia ja juomaa ostettua. Vishy Novelle tekee eetvarttia pitkän pyöräreissun tauoilla.

Laskeskelin, että tuli matkaa yhteensä noin 280 kilomeetriä puoleentoista vuorokauteen. Sen jälkeen tuntui kyllä reisissä...
 
Ahvena sanoi:
Kannattaa tosiaan kokeilla tommosia pitempiä lenkkejä, niin saat pyörän ja pöksyjen säädöt kohilleen. Enemmän tuo on persuksista kuin jaloista kiinni. Ite ajan ihan tavallisilla sortseilla. Paukutin kauheella helteellä huntin lenkkiä ja rupes lämpö ottaan ahterin päälle.. :D

Ilmeisesti shortsit on mallia "Ei hengitä"? Ei muuta kuin oikeat pyöräilyshortsit jalkaan, niitä kun saa ihan pinkkinäkin. Ajattele nyt mitä ne Håkanitkin meinaavat kun näkevät, että "onpas pojalla perse märkänä.." :D

Mutta oikeasti... jos ajaa niin onhan ne kunnolliset ajoshortsit ihan ehdoton varuste.
 
Pantani sanoi:
Ilmeisesti shortsit on mallia "Ei hengitä"? Ei muuta kuin oikeat pyöräilyshortsit jalkaan, niitä kun saa ihan pinkkinäkin. Ajattele nyt mitä ne Håkanitkin meinaavat kun näkevät, että "onpas pojalla perse märkänä.." :D

Mutta oikeasti... jos ajaa niin onhan ne kunnolliset ajoshortsit ihan ehdoton varuste.

Shortsiloiseni hengittää kohtuudella normaalimenossa, mutta arvelisin että hengittely on hiljaisempaa penkin ja perämoottorin välissä. Miten on, hengittääkö oikeat pyöräilyhousut 75kg:n alla? Muutunko välineurheilijaksi jos ostan ajobyysat? Jos ostan mustat, paistuuko kinkku auringossa? Jos otan vaaleenpunaset, tuleeko Håkan housut kintuissa vanavedessä? Hiertääkö pyöräilyhousut sieltä mistä ne näyttää hiertävän?
 
Ahvena sanoi:
Shortsiloiseni hengittää kohtuudella normaalimenossa, mutta arvelisin että hengittely on hiljaisempaa penkin ja perämoottorin välissä. Miten on, hengittääkö oikeat pyöräilyhousut 75kg:n alla? Muutunko välineurheilijaksi jos ostan ajobyysat? Jos ostan mustat, paistuuko kinkku auringossa? Jos otan vaaleenpunaset, tuleeko Håkan housut kintuissa vanavedessä? Hiertääkö pyöräilyhousut sieltä mistä ne näyttää hiertävän?

Jos pidempiä lenkkejä pyörittelee, niin ajobyysat on kyllä aika pakolliset. Ammattimiehet lätkäsee sitten vaseliinia haaroihin, jolloin housut eivät hierrä.
 
Ahvena sanoi:
Shortsiloiseni hengittää kohtuudella normaalimenossa, mutta arvelisin että hengittely on hiljaisempaa penkin ja perämoottorin välissä. Miten on, hengittääkö oikeat pyöräilyhousut 75kg:n alla? Muutunko välineurheilijaksi jos ostan ajobyysat? Jos ostan mustat, paistuuko kinkku auringossa? Jos otan vaaleenpunaset, tuleeko Håkan housut kintuissa vanavedessä? Hiertääkö pyöräilyhousut sieltä mistä ne näyttää hiertävän?

Eipä tuo housujen väri itselläni ole lämpötiloihin kai suuremmin vaikuttanut, on niitä perus mustia ja on "iloisemman" värisiä. Siinäkin on eroja, kuinka paksua se Lycra on, jotkin shortsit ovat läpikuultavia eli erittäin ohuita. Alushousujahan siellä alla ei käytetä, ne hiertävät varmuudella, pidemmällä matkalla ihan verille asti. Ja jos ei mikään muu auta, niin rasvat kehiin. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom