Vinkkejä juoksuun?

Kaupunki
Europe/Finland city Imatra
:) Heips aloitin kevyen hölkän 20 vuoden tauon jälkeen, intissä tullu muuten viimeksi juostua, ja voi pojat kyllä sitä siellä juostiinkiin XD ,palvelin siis immolassa siihen aikaan juoksin 3030 Cooperin testissä joka kyllä mulle on hyvä tulos 92 kg painavana. Sitten itse asiaan ikää on kertynyt 40w ja painoharjoittelua takana 20v.SM-tasolla kilpailtukkin on heh.. olen harrastanut ripeää kävelyä noin 2kk ja nyt teki mieli happikuntoa hieman saada, muutaman kerran jo juostukkin on matkan pituus ollut 6-7km,oiskohan? tommonen matka sopiva mulle, vai kannataisiko lisätä vaan vauhtia? sitä mukaa kun kunto paranee ei hirveesti matkaa ainakaan tässä vaiheessa tunnu tarpeelliselta lisätä, ja tuo juoksutekniikka on tietysti oma lukunsa, itse olen vaan mahdollisimman pehmeästi yrittänyt juosta, joku asiaan perehtynyt voisi hieman yrittää selittää juoksutekniikkaa tämmöselle 92-94 kiloselle kaverille, jotta vältyttyisin niiltä haavereilta. Kiitoksia palautteesta jo etukäteen:P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lionheart40, kilpajuoksuakin harrastaneena voisin pistää ekaks vinkiks että tota juoksukuntoa ei ainakaan pariin kuukauteen kannata lähtee vauhdin kautta hakeen. Esim jos juokset tällä hetkellä 6-7 km lenkkejä niin pistät tietyllä progressiivisuudella aina kilsan lisää lenkin pituuteen ja sitten kun jaksat vetää tota tahtia helposti sellasen 11-12 km niin alat panostaan nopeuteen. Tämä sen takia että hapenottokyvyn lisääminen (tapahtuu pitkillä lenkeillä) on avain juosta kovempaa ja lisätä suorituskykyä huomattavasti sen asian suhteen. Juoksutekniikan selittäminen nyt on mahdotonta täältä käsin . Mutta vinkkeinä voisin sen verran sanoo että kropan alaselästä ylöspäin tulis suht rentona olla (varsinkin hartiat joita enemmän bodaavat aina jäkittää :D). Toivottavasti tälläsestä kommentista on sulle jotain hyötyä =). Sitä mieltä tosiaan että vielä hetken kun maltat lisätä matkaa niin pysyt helpommin aerobisella tasolla. Riippuen tietysti mikä on se sun päätavoite. Eriävät mielipiteet ovat tervetulleita jopa suotavia:david:

Samoilla linjoilla menisin itsekkin ratakierroksen kanssa. Toinen mihin kannattaa kiinnittää jo heti alussa huomiota on askellus ja kengät. Mukavuus touhusta voi loppua lyhyeen kun huomaa juosseensa jalat hajalle. Tämä on hyvä neuvo juoksijalle kuin juoksijalle, mutta eritoten huomioitavaa jos massaa on himpunkaan enemmän. Hommaa kunnon lenkkarit jotka sopivat jalkoihisi (supinaatio-/pronaatio- vai neutraali-askellus). Urheiluliikkeissä yleensä löytyy ainakin yksi asiasta tietävä sälli joka osaa neuvoa oikeanlaisen kengän valinnassa. Ja ei muuta kuin lenkkipoluille!!

Edittiä: Sadas postaus ;)

Juoksutekniikasta vielä sen verran, että pidä lantio ylhäällä, älä päästä sitä tippumaan. Auttaa pitämään asennon ryhdikkäänä. Ja hölkässä askellus kantapäältä päkiälle. Kun vauhtia tulee lisää ja meno on jo melko kovaa niin sitten päkiäaskellus käyttöön. Ja askel tulee aina vartalon alle, painopisteen alle. Ja kädet vartalon vieressä koukussa. Käsilläkin kun rytmitetään paljon juoksua. Mutta tosiaankin hartiat sit alhaalla rentona. Siinäpä jotain.

Pakko mainita tällainen asia. Pidä huoli että omaat hyvät juoksukengät. Yli 90-kiloisena huonoilla kengillä ei saa kuin rasitusvammoja ja muita hankaluuksia.

Väsyessäsi keskity siihen ettei lantio mene taakse ja tule koukkupolvijuoksua, eli lantio pysyy edessä ja paketti kasassa.

Juoksutekniikasta vielä sen verran, että pidä lantio ylhäällä, älä päästä sitä tippumaan. Auttaa pitämään asennon ryhdikkäänä. Ja hölkässä askellus kantapäältä päkiälle. Kun vauhtia tulee lisää ja meno on jo melko kovaa niin sitten päkiäaskellus käyttöön. Ja askel tulee aina vartalon alle, painopisteen alle. Ja kädet vartalon vieressä koukussa. Käsilläkin kun rytmitetään paljon juoksua. Mutta tosiaankin hartiat sit alhaalla rentona. Siinäpä jotain.

tosiaan: kädet mukana ja ei jäykkyyttä niskaan-hartiohin. Auttaa jos ei purista käsiä nyrkkiin. Vatsalihakset mukana ja tiukka korsetti ehdottomasti, kun juostaan lujaa. Kannattaa keskittyä hengittämiseen ja juosta sen tahtiin.

Helpottaa myös jos valitsee aina tietyn kiintopisteen ympäristöstä esim. lyhtypylväitä ym.:D

Nostan vanhaa kysyäkseni apua hölkkälenkkejäni häiritsevään tekijään.

Siis... Vaikka kroppani antaisi hölkätä pidempään ja muuten on olo hyvä, kaiken pilaa se, että kurkkuni tulee kipeäksi. (Kyseessä ei ole flunssa tms.) Aina hyvän menoni pilaa se, että kurkkua alkaa vihloa. Ärsyttää kun tuntuu muuten siltä, että voisi kiitää vielä pidempään ja juuri saanut ylitettyä itsensä niin homma kaatuu siihen, että kurkku ei anna jatkaa.

Mikä tähän olisi avuksi? Voiko hengitystekniikalla päästä ongelmasta eroon? Miten lenkillä pitäisi hengittää? Syvään ja hitaasti, pinnallisesti, nopeasti?

Kiedon kaulalle viileillä keleillä huivin, muttei siitä ole apua. Kurkkua vihloo lämpimämmilläkin keleillä. En haluaisi lenkkieni kaatuvan tähän, kun olen alkanut nauttia kehityksestä ja kiitämisestä.

Jos jollain olisi tietämystä, miten päästä kurkun vihlomisesta eroon, olisin kiitollinen tiedosta.

Nostan vanhaa kysyäkseni apua hölkkälenkkejäni häiritsevään tekijään.

Siis... Vaikka kroppani antaisi hölkätä pidempään ja muuten on olo hyvä, kaiken pilaa se, että kurkkuni tulee kipeäksi. (Kyseessä ei ole flunssa tms.) Aina hyvän menoni pilaa se, että kurkkua alkaa vihloa. Ärsyttää kun tuntuu muuten siltä, että voisi kiitää vielä pidempään ja juuri saanut ylitettyä itsensä niin homma kaatuu siihen, että kurkku ei anna jatkaa.

Mikä tähän olisi avuksi? Voiko hengitystekniikalla päästä ongelmasta eroon? Miten lenkillä pitäisi hengittää? Syvään ja hitaasti, pinnallisesti, nopeasti?

Kiedon kaulalle viileillä keleillä huivin, muttei siitä ole apua. Kurkkua vihloo lämpimämmilläkin keleillä. En haluaisi lenkkieni kaatuvan tähän, kun olen alkanut nauttia kehityksestä ja kiitämisestä.

Jos jollain olisi tietämystä, miten päästä kurkun vihlomisesta eroon, olisin kiitollinen tiedosta.

Itselläni oli nuorempana ihan sama ongelma. Kylmyys tuntui keuhkotorvessa asti välillä todella ilkeältä. Itse vaan säntillisesti kestin tuota tuskaa eikä viime talvina ole ongelma pahemmin haitannut. Kai totuin tuohon sitten.

Yleensä ottaen hengityksestä sanon sen että enemmän happea saat kun vedetä keuhkot suhtkot täyteen ilmaa kun jos nopeasti läähätät vaikka keuhkojen täyttö enemmän aikaa viekin. Itse on kyllä paha laskea että mikä on tehokkain hengitys tilavuus, siis miten skaalautuu se tila mitä keuhkoistasi käytät joka sisäänvedolla kertaa sisäänvedot minuutissa.

Mutta mutta, muista että toisaalta tuo hapenottokyky ei ole hengityksestä lähes koskaan niinkään kiinni kuin verenkiertoelimistön kunnosta, jollei mitään astmaa tai keuhkosairauksia ole. Pumpun toiminta on ratkaseva tekijä.

Anti_Laamalle kiitos kommentista.

Ehkä se kurkkukipu tästä ajallaan loppuu. Mun lenkkeilyn on lopulta aina kaatanut tuo lannistava kurkkukipu. (Nyt ostin tosin hyvät lenkkarit, joilla koitan pitää motivaatiota yllä.) Täytyy vaan tehdä intervallityyppisiä harjoitteita ja toivoa parasta.

mitenkäs mimmosia palautusjuomia te juoksijat juotte hölkkälenkkien(5-10km)jälkeen entä nopeus reenien?

Ei omasta mielestäni tuollaisten matkojen jälkeen mitään erikoisia palutusjuomia tarvita. Toisaalta varmaan riippuu kuinka usein juoksee että onko tuollaisesta hyötyä. Mutta en ole varsinaisesti 'juoksija' niin en tiedä paremmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom