Tosi hienoa keskustelua, kiitoksia vastauksista! Tosiaan kokeilin gluteiinitonta leipää ja se on ihan yhtä paha kuin tavallinen eli vatsa menee sekaisin. Keliakiatestikin näytti negaa eli ainakaan testin mukaan sitä ei ole ja silloinhan tuo gluteiiniton ruokavalio olisi tehonnut. Lääkäri epäili myös ärtyneen suolen oireyhtymää, mutta ravitsemusterapeutti taas mietti vilja-allergiaa. Lääkärin mukaan taas vilja-allergiaa ei ole, koska silloin saisin oireita pienistäkin määristä eli en varmaan mene tuohon testiin..eiköhän tämä tutkimuksissa juoksu riitä jo tämän asiasn suhteen. Näin ollen oli mikä oli niin jotakin tässä on vikaa viljojen kanssa.
Mari91, sulla taitaa olla samaa vikaa kuin mulla! Pääruualla tosiaan noi viljat pystyy hyvin jättämään pois, varsinkin kun ei tarvitse olla niin tarkka esim. kastikkeen suurustamisen kanssa eli siinä se vähä vehnä ei haittaa. Samoin voin syödä lihapullia jne. Olen itsekin tehnyt maitotuotteista välipalaa eli smoothiet, rahka ja jogurtti. Googletin nuo banaaniletut, nille löytyy erilaisia ohjeita..täytyy kokeilla! Maitotuotteissa vaan on se vika, ettei niitä oikein voi ottaa mukaan ellei ole jääkaappia mihin lykätä ne. Leipä olis tosiaan kätevä ottaa mukaan. Riisihiutaleet on tosiaan kätevämpiä kuin riisinjyvät, tulee puurokin nopeammin.
Mopsi80, tosiaan lihaa ja kalaa voi syödä suoraan paketista! Tulee tosiaan syötyä ainakin enemmän protskua, joka monelta naiselta, kuten itseltäni, joskus jää vähäiseksi. En ole koskaan kokeillut raakapatukoita, täytyy ostaa kokeeksi. Teetkö niitä itse? Ainakin netissä on joitakin ohjeita, kun googletin nuo. Hei voisitko vihjaista mulle mikä on luonnollisesti gluteiiniton leipä?
Karkeista, en tosiaan ole katsonut paketteja eli olen voinut tietämättäni vetää karkkien mukana viljaa. Kiitos kun mainitsitte tuosta! Toki siis laku on ollut tiedossa, mutta tosiaan tuo vehnätarkkelys täytyy tarkastaa. Eli tosi hyvä pointti, kiitti kun mainitsitte!
Rime, munkin täytyy kokeilla tota tattarileipää, jos sitä kestäisi. Mullekin ravitsemusterapeutti puhu noista fodmap-hiilareista, mutta tosiaan hyvin selväksi tuli, että mulla ongelmia aiheuttaa vaan viljat.
Kiitos hyvistä vinkeistä!