Viljayliherkkyys

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Luettuani jonkun verran viestiketjua en löytänyt ihan vastaavaa, joten aloitan oman keskustelun. Elikäs lääkäri arveli minulla olevan viljayliherkkyys, mitään tarkempia tutkimuksia ei ole vielä tehty ja luultavasti ei tehdäkään. Eli kestän tosi huonosti vehnää, ruista ja ohraa, näin ollen niiden syömistä on joutunut vähentämään/lopettamaan. Kaura käy, mutta alkaa tulemaan korvista ulos. Olen siis syönyt kaurapuuroa tai (n.) 100% kauraleipää, samoin riisipuuroa ja nämä alkaa tökkimään. Joskus syön viljaa ihan makuelämyksenä, siitä tulee korkeintaan ripulia tai hajuhaittoja :oops: Mutta ei viitsisi kiusata itseään tai muita eli löytyisikö ehdotuksia korvaaviksi tuotteiksi? Leipä on ollut tosi kätevä välipala, mutta en sitä muutenkaan hirveitä määriä puputa. Olen muutenkin yrittänyt vähentää hiilihydraattien määrää.

Moi! Mulle kanssa viljat (samat kuin keliaakikoilla) ei sovi, vaan tekee just vatsaongelmia. Mitään tutkittua syytä tälle ei ole, vaan olen itse havainnut ongelman. Pääruuillahan gluteeniviljat on helppo vaihtaa riisiin, perunaan, bataattiin, riisistä tai maissita tehtyyn pastaan (tai jos on vhh:lla niin ihan vaan kasviksiin). Välipaloina ja aamusin mä oon syöyny paljon mm. erilaisia smoothieita, rahkaa tai jugurttia kaikenlaisilla lisukkeilla, banaanilettuja, erilaisia munakkaita, kaurasämpylöitä ja kaura- tai riisipuuroa. Kannattaa kokeilla myös riisikakkuja.

Sama vika, helppoja syötäviä itselläni ovat liha ja kala suoraan paketista, mantelit ja pähkinät, marjat ja hedelmät, juusto, raakapatukat, suklaa ja karkki :D

Monissa karkeissa on muuten vehnää. ^^ Perus suklaat ja tyyliin jotkut ranskalaiset pastillit on turvallisimpia valintoja sen kannalta.

Monissa karkeissa on muuten vehnää. ^^ Perus suklaat ja tyyliin jotkut ranskalaiset pastillit on turvallisimpia valintoja sen kannalta.
Joo tiedän enkä mä kovin usein karkkia syö, ainakaan vehnällisiä. Tavallista lakua menee joskus vähän, eikä se aiheuta juurikaan oireita.

Joo ei ehkä ollut kaikkein olennaisin keskustelunaihe, tuli vaan mieleen kun just töihin lapsille ostin karkkia. :D Melkein kaikissa sekotuspusseissa ja aika monissa hedelmäkarkkityyppisissä oli vehnää tai vehnätärkkelystä. Onneks en ite edes tykkää semmosista...

Vähän paremmin aiheeseen liittyen: mä olen muuten huomannut, että mikä tahansa leipä, vaikka olisi gluteeniton, tuntuu tekevän turvotusta. Ei mitenkään mahdottomasti, mutta sen verran että tuntuu epämukavalta. Ärsyttävää kun tosiaan olisi niin kätevä aamu- ja välipala. o_O

Mä en pysty kyllä oleen ilman puuroa ja leipää, vaikka kuinka olisi turvotusta ja maha sekaisin koko ajan :(
Aamulla syön aina kaurapuuroa, ja se nyt on mahalle vielä ihan ok ja aamulla nyt ei ole niin väliä kun toivookin että maha sen jälkeen toimisi...

Muuten toi jälkiuuniruisleivästä luopuminen on ollut vaikeaa. Sen tilalla oon syönyt itse tehtyä tattarileipää. Ja joo, pakko myöntää ettei oo niin turvonnut olo, ilmavaivoja ja maha kipeänä koko ajan.
Samalla oon koittanut vähentää muitakin fodmap hiilareita.

Riisihiutaleista tehty puuro saattaa olla vatsaystävällisempää, kannattaa kokeilla.
Fodmapeista syntyvät oireet tulee yleensä n. 2-24 tunnin kuluessa syömisestä, eli jos on maha sekasin, kannattaa miettiä, mitä on syönyt viimeisen vuorokauden aikana, ei sitä, mitä söi just äsken.

Sellainen leipä, joka ei ole luontaisesti gluteeniton vaan gluteeni on poistettu mutta sisältää vehnää, turvottaa mua mutta luontaisesti gluteeniton ei.

Tosi hienoa keskustelua, kiitoksia vastauksista! Tosiaan kokeilin gluteiinitonta leipää ja se on ihan yhtä paha kuin tavallinen eli vatsa menee sekaisin. Keliakiatestikin näytti negaa eli ainakaan testin mukaan sitä ei ole ja silloinhan tuo gluteiiniton ruokavalio olisi tehonnut. Lääkäri epäili myös ärtyneen suolen oireyhtymää, mutta ravitsemusterapeutti taas mietti vilja-allergiaa. Lääkärin mukaan taas vilja-allergiaa ei ole, koska silloin saisin oireita pienistäkin määristä eli en varmaan mene tuohon testiin..eiköhän tämä tutkimuksissa juoksu riitä jo tämän asiasn suhteen. Näin ollen oli mikä oli niin jotakin tässä on vikaa viljojen kanssa.

Mari91, sulla taitaa olla samaa vikaa kuin mulla! Pääruualla tosiaan noi viljat pystyy hyvin jättämään pois, varsinkin kun ei tarvitse olla niin tarkka esim. kastikkeen suurustamisen kanssa eli siinä se vähä vehnä ei haittaa. Samoin voin syödä lihapullia jne. Olen itsekin tehnyt maitotuotteista välipalaa eli smoothiet, rahka ja jogurtti. Googletin nuo banaaniletut, nille löytyy erilaisia ohjeita..täytyy kokeilla! Maitotuotteissa vaan on se vika, ettei niitä oikein voi ottaa mukaan ellei ole jääkaappia mihin lykätä ne. Leipä olis tosiaan kätevä ottaa mukaan. Riisihiutaleet on tosiaan kätevämpiä kuin riisinjyvät, tulee puurokin nopeammin.

Mopsi80, tosiaan lihaa ja kalaa voi syödä suoraan paketista! Tulee tosiaan syötyä ainakin enemmän protskua, joka monelta naiselta, kuten itseltäni, joskus jää vähäiseksi. En ole koskaan kokeillut raakapatukoita, täytyy ostaa kokeeksi. Teetkö niitä itse? Ainakin netissä on joitakin ohjeita, kun googletin nuo. Hei voisitko vihjaista mulle mikä on luonnollisesti gluteiiniton leipä?

Karkeista, en tosiaan ole katsonut paketteja eli olen voinut tietämättäni vetää karkkien mukana viljaa. Kiitos kun mainitsitte tuosta! Toki siis laku on ollut tiedossa, mutta tosiaan tuo vehnätarkkelys täytyy tarkastaa. Eli tosi hyvä pointti, kiitti kun mainitsitte!

Rime, munkin täytyy kokeilla tota tattarileipää, jos sitä kestäisi. Mullekin ravitsemusterapeutti puhu noista fodmap-hiilareista, mutta tosiaan hyvin selväksi tuli, että mulla ongelmia aiheuttaa vaan viljat.

Kiitos hyvistä vinkeistä!

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mä suosittelisin olemaan vaikka muutaman viikon tiukasti viljattomalla ruokavaliolla, jos oireita on vielä, ja sen jälkeen kokeilemaan varovasti yhtä viljalajia kerrallaan. Mulla ainakin pienetkin määrät aiheuttaa oireita, jopa tavallinen (ei-gluteeniton) kaura, vaikka testien mukaan keliakiaa ei ole. Kastikkeiden suurustamiseen maissijauho toimii yhtä hyvin kuin vehnäjauho, ja lihapulliin ei tarvii mitenkään pakosti korppujauhoa.

Mari91 täytyy varmaan kokeilla ihan viljatonta oloa ja katsoa sitten joskos kuitenkin olisi tuota vilja-allergiaa. Olen kärsinyt epämääräisistä oireista noin 7 vuotta ja ajan kanssa oireet ovat vahvistuneet koko ajan selkeämmäksi. Tämän takia myös diagnooseja on ollut useampia eli allergioiden tutkiminen on tosiaan vaikeaa. Mutta kyllä se tästä.

Suositut

Back
Ylös Bottom