viljaton ja maidoton ruokavalio treenaajalla

Osaisko joku neuvoa/olisiko omakohtaista kokemusta viljattomasta ruokavaliosta? Mitä esim. kannattaa syödä aamupalaksi, kun tähän asti olen syönyt kaurapuuroa. Ja siihen jos sit vielä päälle tuo maidoton ruokavalio, ni en nyt oikein keksi, että milläs nuo sitten korvaisin. Ja suurin huoleni taitaa olla, että pystynkö silti edelleen kehittyä treeneissä? Käyn siis salilla 4-5 krt/vk ja tavoitteellisesti yritän lihasmassaa kasvattaa. Jos joku osais antaa hyviä vinkkejä, ni olisin tooosi kiitollinen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaisko joku neuvoa/olisiko omakohtaista kokemusta viljattomasta ruokavaliosta? Mitä esim. kannattaa syödä aamupalaksi, kun tähän asti olen syönyt kaurapuuroa. Ja siihen jos sit vielä päälle tuo maidoton ruokavalio, ni en nyt oikein keksi, että milläs nuo sitten korvaisin. Ja suurin huoleni taitaa olla, että pystynkö silti edelleen kehittyä treeneissä? Käyn siis salilla 4-5 krt/vk ja tavoitteellisesti yritän lihasmassaa kasvattaa. Jos joku osais antaa hyviä vinkkejä, ni olisin tooosi kiitollinen :)

Aluksi heti kysymys että miksi viljat ja maitotuotteet on jätetty pois? Onko jotain oikeaa syytä vai vaan kiinnostus kokeilla? Lähtökohtaisestihan ruokavaliota ei kannata yksipuolistaa ilman mitään syytä. Tietysti jos viljatuotteista ja/tai maidosta tulee ongelmia niin silloin ne kannattaa jättää pois.

Aiheeseen kuitenkin. Itse olin pitkään viljattomalla ja lähes maidottomalla ruokavaliolla koska kummatkin tuotteet aiheuttavat itselleni jonkin verran ongemia. Aamupalaksi itse söin usein kasviksia, lihaa ja marjoja. Liha vaihteli kalan, kanan ja naudan välillä. Pari aamua viikossa munakasta ja yhtenä tai kahtena smoothie jonka tein marjoista, avokadosta, heraproteiinista ja mantelimaidosta. Aamupalan korvaaminen ei kauhean vaikeaa ole, selaa vaikka jotain karppauskeittokirjoja tai palstoja. Pointtina kuitenkin että vaikka jätät nuo tuotteet pois niin ei kannata lähteä mättämään ihan älyttömästi lihaa ja rasvaakaan aamulla. Lihasmassan kasvatuksessahan ei tällä ole ongelmaa, senkun pidät huolen että syöt yli kulutuksen. Kannattaa kuitenkin korvata nuo viljatuotteet pääasiassa kasviksilla, niin saat kuituja ja vitamiineja helposti. Treenin jälkeiselle aterialle sitten kunnolla hiilareita (bataattia, riisiä, perunaa tms) ja aika vähän rasvaa.

Itselläni on useampikin valmennettava jotka noudattavat viljatonta ja maidotonta ruokavaliota ja ei heillä ainakaan ole ollut ongelmia asian kanssa :)

soijaproteiini korvaamaan heraa? Mä en syö kotimaisia viljoja, kun mulla on keliakia(voisin joo syödä gluteenitonta, mut ei kiitos). Aamulla vedän yleensä munakkaan+ kasviksia. Keitettyä munaa, riisikakkuja jne, pekonia menee myös välillä :D

soijaproteiini korvaamaan heraa?

Jos kyseessä on maidon aiheuttamat ongelmat niin ne johtuvat lähestulkoon aina kaseiinista ja/tai laktoosista, joista kummastakin pääsee eroon kunnollisella heralla. Jos herakaan ei tietysti sovi niin sitten suosittelisin riisiproteiinijauhetta ennemmin kuin soijaproteiinia, esim. Sun Warriorilta löytyy hyvää riisiproteiinijauhetta.

Kun lähemmäs kolme vuotta noudatin ns. paleoruokavaliota, niin söin samanlaisia ruokia aamiaisella, lounaalla sekä päivällisellä. Lihaa/kalaa, kasviksia, juureksia, hedelmiä. Samoista ruoka-aineista koostui siis kaikki päivän ateriat.

Se kannattaako maidoton tai viljaton ruokavalio ilman diagnosoitua syytä, onkin toinen juttu. Reijo kirjoitti aiheesta blogiinsa jokin aika sitten:http://http://www.pronutritionist.net/maidon-ja-viljojen-valttamisen-vaikutuksia-terveyteen/

Se kannattaako maidoton tai viljaton ruokavalio ilman diagnosoitua syytä, onkin toinen juttu. Reijo kirjoitti aiheesta blogiinsa jokin aika sitten:http://http://www.pronutritionist.net/maidon-ja-viljojen-valttamisen-vaikutuksia-terveyteen/

Diagnosoitu syy voi olla myös se että kokeilee hetken ja huomaa jonkun parantuneen. Lääketieteellisestihän esim. Itse en ole allerginen viljoille tai keliakikko, mutta kuitenkin jos noita nautin runsaammin (Eli suositusten mukaisesti) on oloni todella surkea. Sama koskee maitoa joka aiheuttaa minulle jatkuvaa tukkoisuutta. Mutta kuten totesin niin ei ruokavaliota kannata yksipuolistaa ilman järkevää syytä. Monille kummatkin tuotteet sopii vailla mitään merkittävää ongelmaa ja silloin niiden poisjättäminen on aika perusteetonta.

Monesti kuulee vahvasti argumentoitavan että elimistömme ei ole tottunut syömään viljatuotteita, mutta kuitenkin esim elimistömme on sopeutunut syömään vaikkapa tomaattia jota on täällä ollut tarjolla huomattavasti lyhyemmän ajan kuin viljaa :) Eli ei siihen mitään suoraa terveydellistä syytä ole jättää pois, jos ei itsellä mitään ongelmia noista tule. Elämäkin on pakjon helpompaa kun voi ayödä tuoretta ruisleipää tai vastapaistettuja sämpylöitä :)

Ja ennen kaikkea ei kannata jatkossa suhtautua dogmaattisesti tuohon touhuun, ehkä korkeintaan kokeiluvaiheessa ensimmäiset viikot tai pari kuukautta. Sen jälkeen suosittelen kokeilemaan silloin tällöin pieniä määriä pois jätettyjä ruoka-aineita ja tunnustelemaan, mitä ne kropassa aiheuttavat. Jos ongelmia ei ilmaannu, voi niitä käyttää silloin tällöin kohtuudella. Vilja- ja maitotuotteita vaan on niin paljon saatavilla ja ne ovat niin käteviä käyttää, että niistä voi "huomaamattaan" muodostaa valtaosan päivittäistä ruokavaliota.

Ei mullakaan mitään diagnosoitua sairautta ole mikä estäisi viljojen syönnin. Kun aikoinaan paleosta innostuin, niin aloin löytämään näitä oireita itsestäni ja huomasin voivani paljon paremmin ilman viljaa. Todellisuudessa kyse ei ollut siitä että viljat jäi pois, vaan siitä mitä söin niiden sijaan=todella paljon kasviksia, enemmän laadukasta proteiinia, sekä marjoja/hedelmiä. Kun "taikapöly" paleon ympäriltä pikkuhiljaa laskeutui, niin viljakaan ei enää aiheuttanut ongelmia :). Olen kuitenkin tyytyväinen tuosta kolmen vuoden matkasta kivikaudelle. Opin syömään kasviksia todella monipuolisesti ja huomattavasti suurempia määriä kuin ennen paleokokeilua. Viljoja en syö suuria määriä edelleenkään, mutta onhan se elämä helpompaa kun voi syödä vaikka sämpylän kahvilassa tilanteen näin vaatiessa.
Laitoin tuon Reijon kirjoituksen, koska viljattomuus on melko trendikästä tällä hetkellä ja ennen viljojen ja maidon hylkäämistä voisi olla aiheellista lukea mitä tutkimukset aiheesta sanovat. Tietysti nämä omalla keholla tehdyt tutkimukset ovat myös ihan käteviä, mutta nosebot ja placebot häiritsevät tulkintaa.

Ja ennen kaikkea ei kannata jatkossa suhtautua dogmaattisesti tuohon touhuun, ehkä korkeintaan kokeiluvaiheessa ensimmäiset viikot tai pari kuukautta. Sen jälkeen suosittelen kokeilemaan silloin tällöin pieniä määriä pois jätettyjä ruoka-aineita ja tunnustelemaan, mitä ne kropassa aiheuttavat. Jos ongelmia ei ilmaannu, voi niitä käyttää silloin tällöin kohtuudella. Vilja- ja maitotuotteita vaan on niin paljon saatavilla ja ne ovat niin käteviä käyttää, että niistä voi "huomaamattaan" muodostaa valtaosan päivittäistä ruokavaliota.

Aivan. Ei tätä kannata itsekokeiluna jatkaa paria viikkoa pidempää ilman että kokeilee ottaa jotain takaisin. Selväähän on että jos on pari kuukautta ilman viljatuotteita ja sitten vetää kokonaisen ruisleivän niin väistämättä on pakki hiukan kovilla. Turha yksipuolistaminen ruokavaliossa, ilman syytä, aiheuttaa usein vain enemmän ongelmia kun joutuu valikoimaan ja miettimään.

Ei mullakaan mitään diagnosoitua sairautta ole mikä estäisi viljojen syönnin. Kun aikoinaan paleosta innostuin, niin aloin löytämään näitä oireita itsestäni ja huomasin voivani paljon paremmin ilman viljaa. Todellisuudessa kyse ei ollut siitä että viljat jäi pois, vaan siitä mitä söin niiden sijaan=todella paljon kasviksia, enemmän laadukasta proteiinia, sekä marjoja/hedelmiä. Kun "taikapöly" paleon ympäriltä pikkuhiljaa laskeutui, niin viljakaan ei enää aiheuttanut ongelmia :).

Näinhän se monesti menee. Minulla nuo oireet olivat ennemminkin ennen kokeilua ja itse söin kasviksia aika isot määrät jo entuudestaankin. Onhan tuosta paleo-kokeilusta usein tuo ilo ainakin että siitä seuraa väistämättä se että kasvisten käyttö lisääntyy merkittävästi :)

Laitoin tuon Reijon kirjoituksen, koska viljattomuus on melko trendikästä tällä hetkellä ja ennen viljojen ja maidon hylkäämistä voisi olla aiheellista lukea mitä tutkimukset aiheesta sanovat. Tietysti nämä omalla keholla tehdyt tutkimukset ovat myös ihan käteviä, mutta nosebot ja placebot häiritsevät tulkintaa.

Tämä Reijon kirjoitus ja esitys on mielestäni erittäin hyvä ja osoittaa aika kiistatta sen että monet argumentit joita käytetään viljaa ja/tai maitoa vastaan on usein aika perättömiä tai vailla kunnollista tieteellistä näyttöä.

Diagnosoitu syy voi olla myös se että kokeilee hetken ja huomaa jonkun parantuneen. Lääketieteellisestihän esim. Itse en ole allerginen viljoille tai keliakikko, mutta kuitenkin jos noita nautin runsaammin (Eli suositusten mukaisesti) on oloni todella surkea. Sama koskee maitoa joka aiheuttaa minulle jatkuvaa tukkoisuutta. Mutta kuten totesin niin ei ruokavaliota kannata yksipuolistaa ilman järkevää syytä. Monille kummatkin tuotteet sopii vailla mitään merkittävää ongelmaa ja silloin niiden poisjättäminen on aika perusteetonta.

Monesti kuulee vahvasti argumentoitavan että elimistömme ei ole tottunut syömään viljatuotteita, mutta kuitenkin esim elimistömme on sopeutunut syömään vaikkapa tomaattia jota on täällä ollut tarjolla huomattavasti lyhyemmän ajan kuin viljaa :) Eli ei siihen mitään suoraa terveydellistä syytä ole jättää pois, jos ei itsellä mitään ongelmia noista tule. Elämäkin on pakjon helpompaa kun voi ayödä tuoretta ruisleipää tai vastapaistettuja sämpylöitä :)

Osan on, osan ei. Monella suomalaisella on perimässään HLA-kokoelma, jossa immuunijärjestelmä käy ylikierroksilla. Viljassa ongelmia aiheuttaa gliadiini, joka sekoittaa immuunijärjestelmää ja aiheuttaa joillekin keliakin, toisille vain "epämukavan olon" tms. lievempiä oireita. Yleensä vaaditaan kokoelma epäsopivia alleeleja ja stressitekijöitä, että jokin varsinainen tauti puhkeaa, mutta se että mitään varsinaista sairautta ei ole ei tarkoita että gluteenia sisältävät viljat välttämättä sopisivat. Aika hyvin sen havainnoi turvotuksesta ja siitä kuinka pakki kestää leipää. Onnekkaita ovat ne, jotka saavat mättää ruisleipää olan takaa.

Osan on, osan ei. Monella suomalaisella on perimässään HLA-kokoelma, jossa immuunijärjestelmä käy ylikierroksilla. Viljassa ongelmia aiheuttaa gliadiini, joka sekoittaa immuunijärjestelmää ja aiheuttaa joillekin keliakin, toisille vain "epämukavan olon" tms. lievempiä oireita. Yleensä vaaditaan kokoelma epäsopivia alleeleja ja stressitekijöitä, että jokin varsinainen tauti puhkeaa, mutta se että mitään varsinaista sairautta ei ole ei tarkoita että gluteenia sisältävät viljat välttämättä sopisivat. Aika hyvin sen havainnoi turvotuksesta ja siitä kuinka pakki kestää leipää. Onnekkaita ovat ne, jotka saavat mättää ruisleipää olan takaa.

Niin, näinhän se on. Onhan myös ihmisiä joiden elimistö ei kestä tomaattia. Kuten totesin niin itselleni ei esim. viljatuotteet oikein sovellu päivittäisessä käytössä. Mutta tarkoitin tuolla sitä että paleo-piireissä koitetaan väittää että kenenkään elimistö ei ole sopeutunut ja tiedän kuitenkin valtavan monta joilla mitään ongelmaa ei ole. Tietysti jos ongelmia on niin ei niitä kannata syödä, senhän sanoinkin jo. Lähinnä toistan taas itseäni, mutta jos mitään ongelmia ei ole niin turha ruokavalion yksipuolistaminen on typerää.

Aamupalaksi itse vedän yleensä kannullisen pirtelöä, johon tulee laadukasta heraproteiinia, marjoja, avokadoa tms. Myös jauhelihaa tai munia sekä kasviksia tulee syötyä aamupalalla. Syö sitä mitä muulloinkin, itse en jaa aterioita aamu- väli- tai iltapaloihin, ne ovat aterioita siinä missä muutkin ;) Ja mitä kehittymiseen tulee, en ymmärrä miksi vilja- ja maitotuotteiden välttäminen sitä estäisi, itselläni ainakin niiden poisjättämisellä ei ole ollut kuin positiivisia vaikutuksia niin yleiseen olotilaan kuin fyysiseen suorituskykyynkin.

KALORIPITOISIA vaihtehtoja korvaamaan puurohiutaleet?

Eli olen itse kokeilemassa myös erilaisia "uusia" ruokavaliokikkoja. Olen tottunut vetämään jo vuosia noin 180g puurohiutaleita (esim ruis tai luomukaura), parissa osasa pitkin päivää. Nyt noiden korvaamiseen pitäs keksiä jotain käteviä ratkaisuja jotka sisältää mahd paljon kaloreita. Vedän nuo aina alas vedellä tehosekottimen kautta.

Eli nopeasti syötävää hiilaripitosta tavaraa, vastaus ei siis ole esim "syö marjoja", koska syän niitä muutenkin jo eikä kaloritarvetta voi täyttää millään mustikoilla, koska mun pitäs sillon perustaa joku oma mustikkafarmi tänne himaan..

KALORIPITOISIA vaihtehtoja korvaamaan puurohiutaleet?

Eli olen itse kokeilemassa myös erilaisia "uusia" ruokavaliokikkoja. Olen tottunut vetämään jo vuosia noin 180g puurohiutaleita (esim ruis tai luomukaura), parissa osasa pitkin päivää. Nyt noiden korvaamiseen pitäs keksiä jotain käteviä ratkaisuja jotka sisältää mahd paljon kaloreita. Vedän nuo aina alas vedellä tehosekottimen kautta.

Eli nopeasti syötävää hiilaripitosta tavaraa, vastaus ei siis ole esim "syö marjoja", koska syän niitä muutenkin jo eikä kaloritarvetta voi täyttää millään mustikoilla, koska mun pitäs sillon perustaa joku oma mustikkafarmi tänne himaan..

Vähennä aamupalalta hiilareita ja korvaa ne laadukkailla rasvoilla. Rasvoista saat helposti kaloreita ja vireystaso säilyy parempana kuin tollasella määrällä puuroa. Ja jos välttämättä katsot tarvitsevasi aamupalalla hiilaria kokeile esim. tattari- tai riisihiutaleita tai miksei vaikka bataattia.
Imo paras aamupala on kuitenkin meat and nuts!

Aluksi heti kysymys että miksi viljat ja maitotuotteet on jätetty pois? Onko jotain oikeaa syytä vai vaan kiinnostus kokeilla? Lähtökohtaisestihan ruokavaliota ei kannata yksipuolistaa ilman mitään syytä. Tietysti jos viljatuotteista ja/tai maidosta tulee ongelmia niin silloin ne kannattaa jättää pois.

Ihan testaus mielessä. On niin paljon ongelmia mahan kanssa ja pahan aknen iski kesällä. Ja mikään ei auta niin kokeillaan nyt (oikeasti suositeltiin VHH, tyhmä kysymys mut saako sillon pistellä hedelmiä poskeen?) viljatonta ja maidotonta ruokavaliota. Niistä kuulemma saattaisi olla apua. Maidotonta suositeltiin jo kesällä, mutta sitä kun on niin tyhmä ja mukavuudenhaluinen, että se kokeilu jäi (rahka on vaan niin pirun kätevä välipala :)) Että en todellakaan ole niin kokeilunhaluinen että huvikseni tätä testailisin, olen vaan niin kyllästynyt tähän olotilaan, että nyt on otettava itseä niskasta kiinni ja kokeiltava :)

Itsekin olen pyrkinyt olemaan ilman viljoja ja maitoa aknen vuoksi. Sain jo ihon ihan siedettävään kuntoon, mutta sitten tuli joulu ja tuli syötyä kaikenlaista. No nyt on naama niin tulehtunut, ettei ole aikoihin ollut näin pahana. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Nyt palaan ruotuun, viljat ja maitotuotteet pois. Lisäksi kokeilen aluksi jättää pois myös hedelmät, kun on pieni tuntuma, että myös fruktoosi on mulle ongelmallinen.
Mä käytän hiilarilähteinä kvinoa-leseitä, riisileseitä (on kylläkin enemmäkin jauhoa, mutta rice bran nimeltään), bataattia, perunaa, riisiä, riisikakkuja, vihanneksia ja juureksia sekä marjoja. Lisäksi kuidun lähteinä psylliumia, chia-siemeniä ja pellavansiemenrouhetta.
Proteiinin lähteinä lihan, kanan, kalan ja kananmunan lisäksi Sun warriorin riisiproteiinijauhe ja kasviproteiinijauhe. Palkkarissa käytän kyllä heraisolaattia.

Ihan testaus mielessä. On niin paljon ongelmia mahan kanssa ja pahan aknen iski kesällä. Ja mikään ei auta niin kokeillaan nyt (oikeasti suositeltiin VHH, tyhmä kysymys mut saako sillon pistellä hedelmiä poskeen?) viljatonta ja maidotonta ruokavaliota. Niistä kuulemma saattaisi olla apua. Maidotonta suositeltiin jo kesällä, mutta sitä kun on niin tyhmä ja mukavuudenhaluinen, että se kokeilu jäi (rahka on vaan niin pirun kätevä välipala :)) Että en todellakaan ole niin kokeilunhaluinen että huvikseni tätä testailisin, olen vaan niin kyllästynyt tähän olotilaan, että nyt on otettava itseä niskasta kiinni ja kokeiltava :)

VHH-dietillähän voi syödä mitä tahansa hiilarilähdettä. Ongelma on hedelmissä ihan sama kun karkeissakin, niissä on vain niin paljon siitä hiilihydraattia että päivässä ei kauhean isoa määrää vain voi syödä jos haluaa pysyä rajoissa. Kertomasi perusteella voin kuitenkin aika varmasti sanoa että VHH ei tuossa aknessa tai mahaongelmissa hirveästi auta, mutta maidoton ja viljaton ruokavalio sen sijaan voi auttaa paljonkin. Erityisesti jo pelkkien maitotuotteiden poisjättäminen voi tuoda aika paljonkin helpotusta.

Toivottavasti sait näistä vinkeistä jotain apua :)

Oon itse käyttänyt aina välillä kvinoasta tehtyä puuroa aamuisin, sinne sitten marjoja niin paljon kuin lompakko kestää.
Lähteekö lihakset viljaton & maidoton kombolla? No ei.

Ateria 1. Lihaa & kasviksia & kananmunia
Ateria 2. Smoothie jossa riisiproteiinia, hamppua, spirulinaa, macaa, marjoja, avokadoa, kookosöjyä
Ateria 3. Lihaa & kasviksia & kookosöljyä ja marjoja

Proteiini : riisiproteiini, hamppu, liha, kananmunat
Rasvat : liha & kala ja kookosöljy / oliiviöljy
Hiilihydraatit : marjat, kasvikset, hedelmät, kvinoa, bataatti.

Noista lähden itse kasaamaan ruokia.

Mä olen vatsaoireiden vuoksi gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikkei keliakiaa ole todettu. Alkuun tuntui vaikealta (varsinkin syödä tarpeeksi) mutta nyt on homma lähtenyt sujumaan ihan hyvin.

Kaurapuuro sopii kyllä ainakinmulle, samoin esimerkiksi riisi. Ehkä aloittaja voisi kokeilla niitä ainakin pienen tauon jälkeen?

Viljattomaksi aamu- tai välipalaksi toimii mun mielestä aika hyvin smoothie: maito tai joku kasvi"maito" + marjat ja hedelmät kuten banaani + valinnainen proteiinijauhe + muut valinnaiset hilut, esimerkiksi itse lisään usein chia-siemeniä ja turkkilaista jugurttia (ei tietenkään maidottomaan versioon) -> kaikki sauvasekottimella tai blenderissä sekaisin. Makua ja koostumusta voi vaihdella omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan (esim. proteiinijauheen määrä, haluaako lisätä jotain rasvaa jne). Maidottomaan versioon voi kokeilla esim. kookos- tai soijamaitoa. Pelkkänä aamiaisena tämä on turhan kevyt, mutta jos seuraksi paistaisi vaikka munia niin luulisi että nälkä lähtee?

Meidän aamupala ja kyllä jaksaa tehdä duunia

Smoothie 2:lle

2 luomubanaania
3 dl mustikoita
4 rkl mantelijauhetta
4 rkl kookosjauhetta
1 dl heraproteiinia
2 rkl seesamitahnaa
vettä
1 pussi pakastepinaattia, jos ei ole lehtikaalia tarjolla
1 avokado (kausiruokaa, joten nyt parhaillaan saa edukkaasti verkkopusseissa)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom