Vikoja äskettäin liikkeestä ostettuun autoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cyan81
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
5.1.2005
Viestejä
713
Tilanne on siis seuraavanlainen. Ostin -04 vuosimallisen BMW:n autoliikkeestä joka lupasi autolle puolen vuoden "takuun" joka korvaa yllättävät ei normaalista kulumisesta johtuvat viat. No noin kuukausi ostosta vikoja alkoikin tulemaan:
- moottorin merkkivalo syttyi
- renkaiden ilmanpaineiden varoitusvalo syttyi ilman syytä
- pakosarja alkoi vuotamaan
- jäähdytysnestettä alkoi vuotamaan jostain letkusta

Liikkeen kanssa sovimme että vien auton tiettyyn korjaamoon josta ottavat yhteyttä autoliikkeeseen että miten vikoja korjataan jne.

Luonnollisesti oletin että näin on käynyt ja kävin hakemassa auton tyytyväisenä pois huollosta. Nyt kuitenkin autoliike on saanut nelinumeroisen laskun vikojen korjauksesta eivätkä ole halukkaita maksamaan koska heihin ei ole oltu yhteydessä ja sovittu vikojen korjauksista. (korjaamo ei ole siis ottanut yhteyttä vaikka niin on sovittu). Autoon oli vaihdettu esim. ilmansuodattimia (laskun mukaan) vaikka asiasta ei ole sovittu mitään kenenkään kanssa.

Kysymys kuuluukin että kuka on vastuussa tapahtuneesta? Minä en mielestäni ole velvollinen maksamaan mitään?

Kaiken hyvän lisäksi moottorin merkkivalo syttyi taas ja webastokaan ei suostu toimimaan. (auton ostohetkestä kulunut nyt n.2 kuukautta).
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aika heikoilla voit olla jos sulla ei ole mustaa valkoisella missä on luvattu maksaa kolmannen osapuolen eli tuon korjaamon tekemät korjaukset.

Tuo renkaiden paineen merkkivalon syttyminen ei ole varsinainen vika vaan merkkivalon syttymisen naurettavan pienestä paine-ero säädöstä. Muistaakseni joku 0,1 bar aiheuttaa merkkivalon syttymisen ja ainakin itsellä käytössä olleessa -04 bemarissa kuului ihan ohjelmaan nollata hälytys aika ajoin :)
 
Korjaamo taitaa olla se paikka, minne ensimmäisenä kannattaa vittuilla jos ovat tehneet korjauksia omin päin, vaikka on sovittu yhteydenotosta autoliikkeesen/sinuun. Onko korjaamolla allekirjoitettua työ/tarkastustilausta ja mitä siinä tarkkaan ottaen lukee?

Liike ei takuulla korvaa mitään muuta kuin hyvällä tuurilla "akuuttien" vikojen korjaukset halvimmalla mahdollisella tavalla. Suodattimista ym. "epäolennaisesta" korjaamon olisi sitten pitänyt olla sinuun yhteydessä, haluatko ne vaihdettavaksi muiden korjausten yhteydessä.
 
Kuten Jami tuossa jo mainitsikin, olet aika heikoilla mikäli ei ole kirjallista sopimusta takuuseen menevistä korvauksista. Jälkiviisautena sanottakoon että aina kannattaa olla itse välikätenä (tai ainakin täysin tietoisena missä mennään) myyjäliikkeen ja korjaamon välillä. Tietysti jos ostaa auton vaikka Laakkos-konsernista ja korjauttaa heillä, on tilanne toinen.

Paskamainen tilanne, ootteko korjaamon edustajan kanssa samaa mieltä siitä, että heidän piti inffota myyjäliikettä ENNEN minkään sortin korjaustoimia?

Suodattimienvaihdot tms ei varmasti kuulu takuuseen. Aika jännä että ovat tuollaisetkin tehneet omin päin, hieman sama kuin oisivat tankanneet auton. Tosin paikallisella Hartikaisella korjaamo täyttää aina vuosihuoltojen yhteydessä "salaa" pissanpojansäiliön ja veloittaa sikahintaa tuostakin.
 
Lasku tuli vasta tänään ja myyjäliikkeen myyjä lupasi käydä huomenna korjaamolla kyselemässä että mites tehdään. Korjaamohan tässä on selvästi mokannut ja todellakin erikoista että korjailevat vikoja ominpäin ilman minkäänlaista hyväksyntää. Kaasuläpän olivat vaihtaneet tuon moottorin merkkivalon palamisen takia mut se palaa tosiaan taas ja iDrive ilmoittaa samaa tekstiä edelleen. Näinköhän tuossakaan mitään vikaa on ollut..

Kiitos Jamille tuosta ilmanpaine tiedosta. Pitänee mennä laittamaan pikkaisen ilmaa lisää renkaisiin vaikka kohtahan nuo talvirenkaatkin täytyisi alle vaihtaa. Saako sen varoituksen muuten nollattua jotenkin muuten kuin viiksen päästä? Syttyy aina vain uudelleen tuolla tekniikalla.

EDIT: pitää etsiskellä tuota korjaamon paperia että olenko allekirjoittanut mitään, muistaakseni en. Eiköhän tuokin korjaamosta selvinne.
 
Zone-sarja -42%
Kauppakirjan ehdoissa lukee seuraavaa:

Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio

Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä ajoneuvoa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, ostaja saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta.

Jos virhe ilmenee kuluttajakaupassa kuuden (6) kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.

Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.

Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.

Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.

Myyjä ei ole muussa kuin kuluttajakaupassa vastuussa ajoneuvon virheestä tai luovutuksen viivästymisestä johtuneesta välillisestä vahingosta. Myyjä ei vastaa tällaisessa kaupassa virheen tai viivästymisen aiheuttamasta välittömästäkään vahingosta, jos virhe tai viivästyminen on johtunut myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota myyjän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seuraamuksia myyjä ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.


Kysymyshän kuuluukin että mitä noilla virheillä tarkoitetaan? Vikoja? Eikös asian pitäisi olla sikäli ainakin selvä että myyjä on jokatapauksessa vastuussa vikojen korjaamisesta.
 
Kiitos Jamille tuosta ilmanpaine tiedosta. Pitänee mennä laittamaan pikkaisen ilmaa lisää renkaisiin vaikka kohtahan nuo talvirenkaatkin täytyisi alle vaihtaa. Saako sen varoituksen muuten nollattua jotenkin muuten kuin viiksen päästä? Syttyy aina vain uudelleen tuolla tekniikalla.

En tiedä monenkolaisia systeemejä eri bemareissa on mutta tuossa käytössäni olleessa nollattiin keskikonsolin navigointi nappulasta menemästä oikeaan valikkoon (joku service jne...) ja luettamalla ilmanpaine uudestaan. Tällöin autossa piti olla virrat päällä mutta ei saanut ajaa eikä ehkä olla käynnissä. Btw on muuten niin monimutkaisen valikko helevetin takana etten viime viikolla saanut sitä nollattua kun auto oli käytössä ja noin 700 km jälkeen antoi taas ilmanpaine hälytyksen enkä muistanut/jaksanut kaivaa ohjekirjasta miten nollaus tapahtuu :)
 
Kysymyshän kuuluukin että mitä noilla virheillä tarkoitetaan? Vikoja? Eikös asian pitäisi olla sikäli ainakin selvä että myyjä on jokatapauksessa vastuussa vikojen korjaamisesta.

Kun kyse on käytetystä autosta, niin virheillä tarkoitetaan vikoja, jotka eivät ole olleet tiedossa myyntihetkellä ja joita ei voida pitää odotettavissa olevina/normaalina kulumisena auton ikä, ajokilometrit, yleiskunto ja myyntihinta huomioiden. Se ei siis tarkoita, että myyjä olisi automaattisesti vastuussa kaikista autoon puolen vuoden sisällä tulevista pikkuvioistakin.

Muuten sopimusteksti vastaa kuluttajaviraston yleisiä suosituksia/ehtoja virhevastuusta käytettyä auto kaupatessa. Ongelma on nyt nimenomaan se, että myyjällekin tulee antaa mahdollisuus valita, missä/miten korjauttaa takuun tai virhevastuun piiriin kuuluvat mahdolliset viat. Tässä tapauksessa korjaamo on omin nokkinensa vaihtanut (sopimustekstin tarkoittamien virheiden tai vikojen kannalta) turhia osia eikä myyjäliike missään nimessä ole velvollinen sellaisia korjaamaan ja muiltakaan osin vikoja ei välttämättä ole korjattu halvimmalla mahdollisella tavalla, mikä tässä tilanteessa olisi varmasti myyjäliikkeen (oikeutettu) toivomus.

Kannattaa ensin katsoa, mihin tulokseen myyjäliike ja korjaamo keskenään pääsevät. Jos peli menee kovaksi, niin sä voit aina vedota siihen, että asia on sinun kannaltasi ollut pääasiassa myyjäliikkeen ja korjaamon välinen (sitä kukaan ei voine kiistää) ja ettei korjaamolla ole sinulta kirjallista tilausta tai lupaa millekään töille. Se on korjaamon kannalta erittäin huono homma siinä vaiheessa, jos homma etenee kuluttajariitalautakuntaan tai muuhun viralliseen instanssiin, mutta se prosessi kerää äkkiä vitutusta enemmän kuin korjauksissa on rahaa kiinni joten aina kivempi jos sopuratkaisu löytyisi.
 
Juu, odotellaan mitä korjaamo asiaan sanoo. En ainakaan onnistunut löytämään minkäänlaista korjaamon työmääräystä enkä usko sellaista saaneeni. Kiitokset vastauksista!
 

Suositut

Back
Ylös Bottom