Päästökeskusteluun näin harrastelijan näkökulmasta pari ehdotusta. Onhan noita syitä, nää tuli siis mieleen googlettamatta.
Mietitääs miten moottori toimii:
Sisään tuleva ilma
- Turbo voi olla paskana, ei ahda ja siksi seos palaa huonosti.
- Välijäähdytin voi olla puhki, tai putket turbolta välijäähdyttimeen tai jäähdyttimestä imusarjaan.
- Ilmansuodatin voi olla tukossa.
- Ilmamassamittari rikki, antaa vääriä arvoja ja tulee väärä määrä polttoainetta.
Polttoaineen saanti
- Polttoainesuodatin tukossa, palaa köyhällä seoksella.
- Ruiskusuutin mekaanisesti basana
- Ohjauselektroniikka päin pyllyä
Sytytys (vain bensakoneissa)
- Entiset sytytystulpat
- Rikkoutunut sytytyksen elektroninen ohjaus
- Rikkoutunut venttiilinajoitus
Pakopuoli:
- Lambda-anturi rikki
- Katalysaattori rikki
- Pienhiukkassuodin rikki (dieseleissä)
Uusissa autoissa on ihan älytön määrä juttuja, jotka voi mennä pieleen. Ja yleensä joku menee.
PS. Kaasareita ei taida olla missään tämän vuosituhannen autoissa. Ainakaan EU:ssa tehdyissä.