Vikatilasto 2012 (A-katsastus)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ripee
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Katsastustilastot ovat vaikea mittari auton todellisesta kestävyydestä. On väitelty paljon siitä, että ovatko mm. premium-merkkejä suosivat herkemmin ylihuoltamiseen kallistuvia ja/tai ennen katsastusta autoaan huollossa käyttäviä verrattuna esim. Toyota-kuskeihin.
 
Katsastustilastot ovat vaikea mittari auton todellisesta kestävyydestä. On väitelty paljon siitä, että ovatko mm. premium-merkkejä suosivat herkemmin ylihuoltamiseen kallistuvia ja/tai ennen katsastusta autoaan huollossa käyttäviä verrattuna esim. Toyota-kuskeihin.

Esim. Bemarissa on vahvat liikkuvat ja mekaaniset osat. Koskaan ei mitään rikki. Ongelma tuleekin sitten jossain ihan muualla.
 
Yhtä tyhjän kanssa noi katsastustilastot mun mielestä. Amerikkalaiset autot ja eurooppalaiset pikkuautot on aina siellä pohjalla. Paljon enemmän painoarvoa annan tilastoille josta selviää kuinka usein kyseinen auto leviää tielle niin että matka pysähtyy. Tai montako prosenttia kyseistä automallia on vielä liikenteessä tietyn kilometrimäärän jälkeen.

Mieluummin uusin vähän alustan osia kerran vuodessa katsastuksen takia kuin soitan hinausauton kerran vuodessa.
 
Ei toi tilasto tee tosiaan autosta huonompaa tai parempaa, mutta tuosta näkee noin suurinpiirtein,
millä todennäköisyydellä tulee katsastuksesta hylky;)
 
Tuossa olisi taulukko mistä näkee automerkkien/mallien hylkäys%
http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/vikatilasto-2012/Sivut/default.aspx

jeep, meitsin2 auto komeilee hylkäytilaston kärjessä, ei iha hirveesti haittaa kun katsastus"remontit" maksavat jtn 30-100€ vertaa vaikkapa tähän fordin rotkoon jonkarempat maksaa +500 aina ;)

1kiva tilasto oli joskus jossain lehdessä kustannukset /1000km/ 2v tai jtn vastaavaa siinä nää premiumit ei ihan hirveen hyvin pärjänneet..
 
Kyllä noissa joku perä on, itse ajelin 5 vuotta starletilla eikä ikinä mitään vikaa. Tosin ei siinä ollut juuri mitään vikaantuvia osiakaan kuten, turvatyynyjä, abs-jarruja, ohjaustehostinta, luistonestoa jne... :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Katsastuksen vikatilastot on siinä mielessä hyviä tilastoja, että autot on pakko katsastaa jollonka saadaan suhteellisen hyvä otanta säännöllisin väliajoin. Eihän ne nyt paljoa sinänsä kerro mutta sanotaanko näin etten ole yllättynyt, että esimerkiksi japsit on kärjessä ja italialaiset pohjalla.
 
Oma sebring 2006 on lähes pahnan pohjimmaisena. Mites käytännössä tuo hylsy "pakokaasupäästöistä", asia korjaantuu vähän kaasaria ruuvaamalla vai meneekö noissa jokin komponentti vaihtoon? Vai jopa koko kone....

Joo en tiedä autoista mitään eli kysyn ihan tosissani ^_^
 
Pakokaasupäästöjä ihmettelin kanssa, ruiskukone ja katalysaattori niin eihän siinä pitäisi olla mitään mahdollisuutta pompata? Vai näkyykö tossa jos on OBD tuloksissa jotain?

Kävin just oman auton prosentteja huonontamassa, pyörän laakeri oli tiensä päässä.
 
Onhan noita mahiksia vaikka mitä. Kylmä kone/karstat polttamatta. Vuoto imu/pakopuolella. EGR. Katalysaattori. jnejne.
 
Oma sebring 2006 on lähes pahnan pohjimmaisena. Mites käytännössä tuo hylsy "pakokaasupäästöistä", asia korjaantuu vähän kaasaria ruuvaamalla vai meneekö noissa jokin komponentti vaihtoon? Vai jopa koko kone....

Joo en tiedä autoista mitään eli kysyn ihan tosissani ^_^
Ihan hyvä havainto itseltäsi :D

Päästöt voi pompata esimerkiksi rikkoutuneen katalysaattorin tai lambdan takia tai sitten voi olla pelkästään reikä pakoputkessa jolloin jäännöshappi on liian korkea.
 
Ihmetyttää että käyttöjarrusta pomppaus aika yleinen syy. Eikai mulla ykskään rotelo ole siitä pompannut. Käsijarrusta sitten senki edestä.
 
Katselin E-sarjan Mersua sieltä ja yleisimmät viat.

Käyttöjarru = ei omassa ole tullut vastaan.

Iskunvaimennus = tod. näköisesti yläpallo yms, nähnyt jossain listassa tarkemmankin viitteen juuri tuonne ohjaustukivarsein suuntaan, mikä on kyllä mahdollista. Ns. heikko kohta lähes 2000 kiloa painavassa autossa.

Renkaat = tässäkin on kyllä tyyppivika. E-sarjalainen syö takarenkaita n 2x nopeammin kuin eturenkaita, jostain kumman syystä mitä esim. C-sarjalainen ei kait tee.
Siksi renkaat pitäiskin vaihtaa edestä taakse n. 10tkm:n päästä.

- - - Updated - - -

Pakokaasupäästöjä ihmettelin kanssa, ruiskukone ja katalysaattori niin eihän siinä pitäisi olla mitään mahdollisuutta pompata? Vai näkyykö tossa jos on OBD tuloksissa jotain?

Kävin just oman auton prosentteja huonontamassa, pyörän laakeri oli tiensä päässä.

Eihän tuo tarvi kuin paskaisen ruiskusuuttimen ja rupeaa mökää tulemaan.
Suuttimetkin pitäis huoltaa/vaihtaa tietyin väliajoin.
 
Katsastus on katsastus ja jos hylky tulee, vituttaa se kuitenkin ja vie rahaa.Toyotan melko hyvän pärjäämisen ymmärrän. Mutsin 11-vuotias Yaris 200 000 km ajettu meni just vaihtoon ja ei koskaan mitään huomautettavaa leimassa. Itsellä Avensiksella oli sama juttu, mutta km melkein 3-kertaa enemmän. Tai samoista polttimoista tuli aina huomautus kun en jaksanut niitä koskaan vaihtaa. Vaihdoin sitten kerralla koko auton. Ei jättänyt kumpikaan tien päälle. Tai kerran jäin huoltoasemalle kun ajoin tankin ihan tyhjäksi ja pääsin just rullaamaan mittarille. Piti hinata auto korjaamolle ja ilmata. Kestävyyttä voi hyvin jotenkin kattella vaikka nettiautosta ajettujen km perusteella. Ei tuollaisia 10-15 vuotiaita paskoja (mitkä on se oma käyttöluokkani) kannata kauheasti enää isommin korjata ja jotain pientä vikaa tai sanomista niissä on aina. Veikkaan että alkaa täälläkin autokanta nuorentumaan siinä vaiheessa kun nuo uudella hienolla tekniikalla varustetut autot tulee tähän paskaluokkaikään.
 
Päästökeskusteluun näin harrastelijan näkökulmasta pari ehdotusta. Onhan noita syitä, nää tuli siis mieleen googlettamatta.

Mietitääs miten moottori toimii:

Sisään tuleva ilma

- Turbo voi olla paskana, ei ahda ja siksi seos palaa huonosti.
- Välijäähdytin voi olla puhki, tai putket turbolta välijäähdyttimeen tai jäähdyttimestä imusarjaan.
- Ilmansuodatin voi olla tukossa.
- Ilmamassamittari rikki, antaa vääriä arvoja ja tulee väärä määrä polttoainetta.

Polttoaineen saanti

- Polttoainesuodatin tukossa, palaa köyhällä seoksella.
- Ruiskusuutin mekaanisesti basana
- Ohjauselektroniikka päin pyllyä

Sytytys (vain bensakoneissa)

- Entiset sytytystulpat
- Rikkoutunut sytytyksen elektroninen ohjaus
- Rikkoutunut venttiilinajoitus

Pakopuoli:

- Lambda-anturi rikki
- Katalysaattori rikki
- Pienhiukkassuodin rikki (dieseleissä)

Uusissa autoissa on ihan älytön määrä juttuja, jotka voi mennä pieleen. Ja yleensä joku menee.

PS. Kaasareita ei taida olla missään tämän vuosituhannen autoissa. Ainakaan EU:ssa tehdyissä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom