Vika kengissä vai sukissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHM
  • Aloitettu Aloitettu

JHM

Ikä
42
Itse ostin tänä kesänä asicsen jotkut pronaatiotuetut geelitossut, koska tuntu ku ne oli luotu mun korkeeholviseen jalkapohjaan. Nyt oon kuitenki huomannu, että mikäli käytän muutaman kerran pestyjä sukkia niin sukat hiertää auki ton jalkaholvin yläosan. Sit ku ostan uudet silkinpehmeet sukat ni pelittää taas mutta sama homma ku sukat pesee muutaman kerran :(

Oonko menny ostaa vääränlaiset kengät (tuntuu kyllä pirun hyviltä jaloissa ja tukee tosi hyvin pitkin jalkapohjaa) vai pitäiskö jostain keksii nyt oikeenlaiset sukat ja millaset ne on? Muilla vastaavia kokemuksia? Tähän asti oon ostellu vaan tennissukkia (5€/3paria), joita mainostetaan juoksusukkina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hiertää siis kummastakin jalasta sen ihon rikki?
Aikaisemmilla kengillä näin ei ilmeisesti käynyt?

Mulla oli samaa vikaa kyseisen valmistajan kengissä. Kaupassa kengät kuin luodut mun jalkaan, mutta kun lähti juokseen hiersi ja kiersi. Kolmet kengät juoksin loppuun 1090.2080 ja Kayanot. Nyt vaihdoin merkkiä ja ongelmat loppu.

Mutta koita nyt ensin vaihtaa sukat ihan oikeisiin juoksu sukkiin. Kyllähän noi tennisukat on täysin väärät sukat juoksuun. Panosta kunnon sukkiin. Käy urheilu liikkeessä ja ostat kunnon sukat mitkä vielä mielellään on vasemmalle ja oikealle jalalle omansa. Esim juuri Kayano sukat ovat todella hyvät. Makssaa n.13-15 euroa pari, mutta todella hyvät ja kestävät. Tämän jälkeen jos vielä hiertää, vaihda kenkiä.

Molemmista jaloista. Muuten olisi tosi nautinnollista heittää lenkkiä mutta se hiertäminen vaikuttaa jo askeltamiseenkin eli siirrän painoa jalkojen ulkoreunalle ja tää vie kyllä ilon juoksusta täysin + pidemmän päälle varmaan kipeytyy jotain niveliä.

Harmittaa vaan ku kengät oli kalliit. Ei nyt ne kalliimmat asicset vaan jotkut 140€ kengät... paljon rahaa silti. Olen nyt vasta alottanut aeroobisen treenaamisen "tosissaan" eli heitän n. 10-14k lenkkiä kerran viikossa ku salilta ehdin. Ennen juoksin vanhoilla adidaksilla, joissa oli ollut pahemmin mitään pronaatiotukia tai muutakaan ja ne ei kyllä tosiaan hiertäny mutta polvet tuli kipeeks. (väärä tossun malli tai liian pitkiä lenkkejä liian nopeasti - en tiiä) Päätin kuitenkin ottaa nyt sit hyvin tukevat tossut polvikipujen välttämiseksi ja niistä ei kyllä oo tarvinnu kärsii.

Jäkevintä tosiaan ostaa oikeita sukkia ja kattoo miten käy. Mihin tossumerkkiin Hiiop vaihdoit? Itellä on aika leveä jalka päkiän kohtaa ja korkea jalkaholvi - mietin jos sulla olis saman mallinen.

Ite laitoin kahet sukat ni täytty kenkä sen verran ettei jalka päässy enää luistaa sisäl ni loppu hiertäminen

Lorpen valmistaa hyviä sukkia joiden avulla mulla on poistunut hiertämis ym ongelmat.En juokse mutta diadoran fillarikenkien kanssa oli ongelmia just noiden ns halpis sukkien kanssa.Vaikka noilla lorpeneilla on hintaa maksavat ne itsensä takas mukavuudella ja kestävyydellä.Ja noitahan saa esim partioaitasta tai monista urheiluliikkeistä

Mulla on Niken juoksusukat, ihanan kevyet ja pehmeät vielä pesujenkin jälkeen. Niillä on juostu myös maraton eikä mitään onkelmia! Juoksusukissa oikeen lukee että kumpaan jalkaan pitää laittaa. Nykyään pidän juoksusukkia myös jumpassa, en suostu luopumaan niistä enää.

Osta hyvät juoksusukat (muutama pari, ettet juokse yksillä pareilla koko ajan). Jos tästä ei ole apua niin ehkäpä erilainen nauhoitus kenkiin saisi parannusta asiaan, kannattaa kokeilla. Noita nauhoitustyylejä löytyy ainakin asicsin www-sivuilta. Keinoiho tietty auttaa ehkäisemään tota hiertymisongelmaa, mutta
tulee pitemmän päälle kalliiksi ratkaisuksi.

Itsellä, kun käytin aluksi asicseissani tavallisia urheilusukkia juostessa, tuli kantapäähän rakot ja kenkiin tuli samaiseen kohtaan pehmustukseen reikä. Oli sukkien kangas liian paksua ja "kovaa". Eli kyllä kunnon juoksusukka parantaa myös kengän käyttöikää.

Hiertää

JHM sanoi:
Itse ostin tänä kesänä asicsen jotkut pronaatiotuetut geelitossut, koska tuntu ku ne oli luotu mun korkeeholviseen jalkapohjaan. Nyt oon kuitenki huomannu, että mikäli käytän muutaman kerran pestyjä sukkia niin sukat hiertää auki ton jalkaholvin yläosan. Sit ku ostan uudet silkinpehmeet sukat ni pelittää taas mutta sama homma ku sukat pesee muutaman kerran :(

Oonko menny ostaa vääränlaiset kengät (tuntuu kyllä pirun hyviltä jaloissa ja tukee tosi hyvin pitkin jalkapohjaa) vai pitäiskö jostain keksii nyt oikeenlaiset sukat ja millaset ne on? Muilla vastaavia kokemuksia? Tähän asti oon ostellu vaan tennissukkia (5€/3paria), joita mainostetaan juoksusukkina.

Vaimolla sama ongelma 2100 mallin kanssa. Edellisillä kengillä ei ongelmia ollut, mutta uudet kengät teki rakot. Maahantuoja neuvoi laittamaan nauhat jotenkin vinoon ettei jalka pääsisi liikkumaan. Ei auttanut!
Apu löytyi jostain rakkoja estävästä rasvasta (mainos Juoksijalehdessä), jota hän käytti 2-3 viikkoa. Jalka muovasi ko. aikana kengän sopivaksi ja ongelma poistui.

Jäkevintä tosiaan ostaa oikeita sukkia ja kattoo miten käy. Mihin tossumerkkiin Hiiop vaihdoit? Itellä on aika leveä jalka päkiän kohtaa ja korkea jalkaholvi - mietin jos sulla olis saman mallinen.[/QUOTE]

Vaihdoin Niken air zoom eliteen. Aivan mahtavat kengät! Huomattavasti kevyemmät ja rullaavammat. Sekä sopii pronaatiosta kärsiville. Tosiaan yhtäkään rakkoa ei ole näistä kengistä tullut. Matkat kuitenkin 8-20 km. Itselläni on kylläkin melko kapea jalka ja varmaankin melko"normaali" jalkaholvin korkeus.

Mutta älä nyt vaan vielä kenkiä vaihda. Nauhoituksia tosiaan kannattaa testata ja osta ne kunnon sukat. Myös jos lähettyvillä sattuu urheiluliikkeessä tuleen Asicsin jalkaklinikka kierroksellaan, niin käydä sieltä kyselemässä vinkkejä.

Hyvin on tullut vinkkejä, jotka ei tällaselle puupäälle oo tullu ees mieleen. Juoksen tosiaan hieman ylikokoisilla kengillä enkä jaksa aina kiristää nauhoja alhaalta asti kiinni. Kävin juuri sijoittamassa juoksusukkiin (molemmille tassuille omat) mutta valitettavasti flunssa iski, joten en pääse lenkkipolulle kokeilemaan mutta olen hyvin toiveikas. Tuhannesti kiitokset kaikille... eiköhän ongelmaan tullut jo apua.

Suositut

Back
Ylös Bottom