Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Irlantilaisia ei myöskään savusteta, lisäksi kolminkertainen tislaus tekee miedomman aromin.

Irkkujahan ei suinkaan aina tislata kolmeen kertaan, ja onpa niissäkin savuisia mukana ;) Pääpiirteissään toki noin. Jatkaisin vielä sen verran, että suurin osa Irkuista on blendejä, joten terävämpiä tuppaavat olemaan kuin skottimaltaat.

Jos alkon entry level hintaluokan Islay-valikoiman varassa mennään niin aloittaisin esim. Balvenie Doublewood:sta tai Caol Ila 12 yo:sta.

Balvenie muuten sitten tulee Speysidelta, eikä turpeisuudesta/savuisuudesta ole tietoakaan. Erittäin hyvä esimerkki pehmeästä, hunajaisesta single maltista.

Ardbegin perus 10 yo pamahti samantien lemppariksi. Järkyttävän vahvan makusta, niinku maistelis pieniä räjähdyksiä. Erittäin hieno tuote, todella turpeinen maku. Allekirjoittaneen lista maistelluista Islaysta parhaimmasta huonoimpaan:

Ardbeg 10 yo
Laphroaig 10 yo
Lagavulin 16 yo
Bowmore 12 yo
Caol Ila 12 yo (hirrrrrveetä kuraa muihin verrattuna)

Järjestys noudattelee aika paljon sitä, kuinka vahvasti kyseinen nektari on savuinen ja turpeinen.

Viskeistä en juuri mitään ymmärrä, mutta seuraavat putelit tarttunu aikojen saatossa käteen ja löytäneet paikkansa hyllyltä (random order):

Johnnie Walker Black Label 12yo
Highland Park 12yo single malt
Penderyn "welsh gold" Aur Cymru single malt
Chivas Regal 12yo blended
Glenmorangie 10yo Single malt
Glen Garioch 15yo single malt
Glenfiddich special reserve 12yo single malt

Pitää joku synkkä ja myrskyinen yö maistella ja vertailla mikä sopii omaan napaan parhaiten, kun on päässyt jo unohtumaan. Laatuviinoista ehdottomasti suosittelen jokaiselle, varsinkin näin sikaflunssaiseen aikaan, Fernet Brancaa, tuota jumalten ja Jope Ruonansuun juomaa!

Itsekin yleensä scotteja juon, mutta ostin viimeeksi amerikkalaisen Wild Turkey Rye viskin ja tuota täytyy kehua. Hintakaan ei paha reilu 30e ja prosenttejakin sopivat 50.5%. Jos todella hyvää viskiä haluaa niin mielestäni Ardbeg uigeadail kannattaa kokeilla, tosin hinta vähän suolainen alkossa lähes 80e.

Seuraavaksi taas joku turvepommi. Olen ajatellut joko caol ila 12v, bruichladdich peat, talisker 10v tai laphroiag quarter cask. Opiskelijana tulee ostettua noita 30-50e viskejä yleensä.

Juu onhan sitä tullut useampaan kertaan maistettua ja aika hyväähän se on. Noista muistakin olen taliskeria ja bruickaa maistanut. Taliskeria itseasiassa pullollisen =D Laphroiag quarter cask houkuttaisi ehkä eniten tai ainakin jos on yhtään sinne päin niinkuin cask strenght niin aijai.

Cask strenght juuri avattuna on kyllä häijyä tavaraa, tulee veet silmiin ja kunnolla kun pyörittelee suussa niin tuntuu jo siltä, että suu on palanut. Yhdelle viskejä ei juovalle kaverille, kun cask strenghtia tarjosin niin ilme oli hätääntynyt ja ei kaveri oikein paikallaan pysynyt :D

Ardbeg Uigeadail ei ollut ihan niin positiivinen yllätys kun sitä viimeksi maistoin. Ardbeg Supernova ja Corryvreckan mielestäni parhaat kokeilemani, ja varsinkin tuo Ardbegin Corryvreckan on uusi suosikkini.

Btw. saako netistä tilattua viskiä? Alkosta ja laivoilta ei noita yllämainittuja löydy (tai en ole löytänyt).

Pullotusvuodella saattaa olla isokin merkitys. Itelläni oli Uigeadail L7 142 eli vuodelta 2007 ja 142 päivä. En ole kyllä parempaa viskiä maistanut, kuin tuo. Erittäin tasapainoinen, makea, savua, turvetta, suolaa, hyvin voimakas ja tarpeeksi prosentteja (54.2%).

Onko muut huomanneet, että useat 40% ovat aivan liian laimeita? Esim. bowmore 12 maistuu aika litkulle ja monesta muustakin tuon huomannut. Normaalistihan tynnyristä taitaa tulla n. 60% tavaraa ja siihen sitten lisätään vettä pullotusvaiheessa.

Netistäkin saa tilattua, mutta Suomen lainsaadännön takia saattaa olla hankalaa. Myyjä ei saisi muka järjästää kuljetusta vaan se pitäisi itse hoitaa jonkin kuljetusliikkeen kautta. Samoin verotuksesta saattaa tulla ongelmia. Itse en ole tilannut, mutta tunnen muutaman ketkä ovat ja ei kyllä ole ongelmia ollut.

Pullotusvuodella saattaa olla isokin merkitys. Itelläni oli Uigeadail L7 142 eli vuodelta 2007 ja 142 päivä. En ole kyllä parempaa viskiä maistanut, kuin tuo. Erittäin tasapainoinen, makea, savua, turvetta, suolaa, hyvin voimakas ja tarpeeksi prosentteja (54.2%).

Onko muut huomanneet, että useat 40% ovat aivan liian laimeita? Esim. bowmore 12 maistuu aika litkulle ja monesta muustakin tuon huomannut. Normaalistihan tynnyristä taitaa tulla n. 60% tavaraa ja siihen sitten lisätään vettä pullotusvaiheessa.

Netistäkin saa tilattua, mutta Suomen lainsaadännön takia saattaa olla hankalaa. Myyjä ei saisi muka järjästää kuljetusta vaan se pitäisi itse hoitaa jonkin kuljetusliikkeen kautta. Samoin verotuksesta saattaa tulla ongelmia. Itse en ole tilannut, mutta tunnen muutaman ketkä ovat ja ei kyllä ole ongelmia ollut.

Uigeadail taidettiin valita tämän vuoden parhaaksi skottilaiseksi, joten kai sen hyvää täytyy jollain tavalla olla :) siinä oli hieman metallinen ja saippuamainen jälkimaku, mistä en pitänyt. En tosin tiedä miten kauan pullo oli ollut auki kun baarista sitä tilasin.

Omasta mielestäni viskin täytyy olla vahvaa. Esim. Ardbegin Blasda on mielestäni aivan liian laimeaa.

Noissa Uigeadaileissa on tosiaan suuriakin eroja eri pullotuserien välillä. Mitä tulee tuohon vuoden parhaaseen viskiin, kyseessä on vain yhden ihmisen mielipide. Kyseessä siis The Whisky Biblen kirjoittaja Jim Murray, kaiken kukkuraksi tuo tämänkertainen "voittaja" oli jo vuonna 2007 pullotettu Uige. Eri tavaraa on se kuin nykyisin kauppojen hyllyiltä löytyvä. Eipä sillä, Uige on yksi omista all-time suosikeista riippumatta pullotuserästä. On se vaan niin hyvää.

Ja pari viestiä aiemmin mainittu Corryvreckan kannattaa tosiaan myös maistaa jos Uigesta pitää. Corry mielestäni Uigea savuisempi ja raa'an voimakas, ollen kuitenkin mehevän täyteläinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Savuisista suosittelen edelleen kokeilemaan Ardbeg renaissancea. Toimii sellaisenaan mutta avautuu myös hienosti tilkalla vettä :) Erittäin tykätty viski.

En tiedä onko täällä jo kehuttu mutta Lagavulin iski tuossa jonkin aikaa sitten. Ardbeg on toinen suosikkini. Täytyypi seuraavalla kerralla jos eteen tulee maistaa tuota renaissancea.

Itsekin yleensä scotteja juon, mutta ostin viimeeksi amerikkalaisen Wild Turkey Rye viskin ja tuota täytyy kehua. Hintakaan ei paha reilu 30e ja prosenttejakin sopivat 50.5%. Jos todella hyvää viskiä haluaa niin mielestäni Ardbeg uigeadail kannattaa kokeilla, tosin hinta vähän suolainen alkossa lähes 80e.

Seuraavaksi taas joku turvepommi. Olen ajatellut joko caol ila 12v, bruichladdich peat, talisker 10v tai laphroiag quarter cask. Opiskelijana tulee ostettua noita 30-50e viskejä yleensä.

Joku suositteli Caol Ilaa, älä koske. Paskaa verrattuna esim. perus Laphroaigiin.

Joku suositteli Caol Ilaa, älä koske. Paskaa verrattuna esim. perus Laphroaigiin.
Caol Ila on parasta viskiä mitä olen juonut. Kaapista löytyy myös Laphroaig 10yo ja QC, molemmat häviävät Caol Ilalle aivan 6-0.

Caol Ila on parasta viskiä mitä olen juonut. Kaapista löytyy myös Laphroaig 10yo ja QC, molemmat häviävät Caol Ilalle aivan 6-0.

No voe hölvetti, en ois uskonu että se jollekki kelpaa, ku ommaan suuhun oli jälkimaku aika paska.
No uskottava kai se on että makuasioista voi kiistellä :D Ite vannon nyt tämän Ardbegin nimeen.

Caol Ila on tosiaan parhaita mitä minäkään olen ikinä maistanut, 12 yo hyvää, 18 yo vielä parempaa. Ainoastaan 18 yo Talisker menee Caol Ila:n edelle, jos edes sekään. Päivästä ja fiiliksestä riippuen.

Ootta kaikki ihan sekasin... Taliskerista en sano mitään, en oo kerenny ostaan vielä ollenkaan.

No voe hölvetti, en ois uskonu että se jollekki kelpaa, ku ommaan suuhun oli jälkimaku aika paska.
No uskottava kai se on että makuasioista voi kiistellä :D Ite vannon nyt tämän Ardbegin nimeen.
Caol Ila on tosiaan parhaita mitä minäkään olen ikinä maistanut, 12 yo hyvää, 18 yo vielä parempaa. Ainoastaan 18 yo Talisker menee Caol Ila:n edelle, jos edes sekään. Päivästä ja fiiliksestä riippuen.

uisge beatha ilta, skotti singlejä, 3x4cl macallan 12yo, 2x4cl aberlour 12yo plus pieni tilkka vettä, 3x4cl macallan 15yo fine oak, 1x4cl macallan 18yo fine oak, 1x4cl macallanin estate oak (pullo loppu pois ja ihan hyvä, maku kohtuullinen, mutta heikoin macallan mun makuun) kylkiäisiksi jokunen olvi sekä kahvia kera jamesonin, f.sokerin ja kerman. Sekoitetussa järjestyksessä.

Olen lueskellut tätäkin trediä ihmetellen, miksi macallan on niin heikosti mainittu, kun puhutaan hyvistä viskeistä, eikei sitä sitten ole ollut puhetta todella hyvistä;)

"The Macallan-The Rolls-Royce of Single Malts" courtesy Michael Jackson

ps. alkperäinen ajatus että kaveri tulee hetkeksi meille, katsellaan mun skotlannin tuliaisia ja mä painelen huomenna reippaana töihin:rolleyes: Ehkä muistot hyvästä viski illasta korvaa huomisen "harmituksen"

kirjoitteassa tätä (tuijottaessa näyttöä lähietäisyydeltä ja korjatessa näppäily virheitä, pitää lisätä vielä 1xlasi aberlouriria)

-Rami-

Lippulaiva Alkossa oli Highland Park 40-y-o, vaivaiset 8500€ pullo, oisko kannattanu ostaa? Tai Hennessy Ellipse, törkeen siisti flinda:
hennessyellipselc9.jpg

Meukow Vintage 1970 saattas kans olla hyvää.. :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom