Viilennystä asuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lagus1
  • Aloitettu Aloitettu
No niin, helteet tuli ja rivarikämppäni kypsentää minua ympäri vuorokauden 25-26 asteen lämpötiloilla. Yötä päivää warettava kone ei varmaan auta asiaa. Nukkumisesta on turha edes haaveilla.

Eli tietoa/kokemuksia sellaisista asiallisen hintaisista aparaateista joilla saisi tällaisen about 58 neliöisen asunnon viileämmäksi kesähelteillä.

En mielelläni alkaisi kovin vaativaan asennusurakkaan koska en ole varma asustanko täällä vielä syksyllä, lähinnä kiinnostaa siis sellainen ilman vasaraa toimiva malli.

Pakkislaisilta löytynee tästäkin kosolti juttua ja kokemusta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelen pientä nikkarointia jos meinaat saada homman kuntoon.
Osta "perus" ilmalämpöpumppu erillisellä ulkoyksiköllä. Heikkotehoisimmat riittää tuon kokoiseen asuntoon. Maksaa jonku satasen ja voit asentaa sen itse tai joku jolla pysyy työkalut kädessä. Pikku homma.
Vaatii noin ~40mm reiän seinään, sähköt ja yksiköiden kiinnityksen.
Mallin tulee olla valmiiksi täytetty jottei sinun tarvi maksaa kallista aasennusta. Putket vaan liittimistä auki ja yksiköt erilleen (niissä on automaattinen sulkumenkanismi ja kestää yleensä ~5x irroittaa ilman täyttöä) ja sitten yksiköt kiinni seiniin.
Kondessivesi pitää johtaa ulkona putkella maahan (ei kaikissa malleissa).
Aivan loistava laite ja nostaa asunnon arvoakin kummasti.

ilman vasaraa olevilla ei tehollisesti tee mitään ja poistoilman johtaminen ulos on yhtä suuri työ miettiä/toteuttaa kuin edellinen asennus.

Ilma/lämpöpumppu on se raju ratkaisu. :)

Itselläni on sellainen about 35 senttiä halkaisijaltaan olevan tuuletin. Se on ihan jees. Hyvin helpottaa oloa.

Toinen hyvä ratkaisu mistä on kokemuksia on kattotulletin. Toimii kuin junan vessa eikä maksa edes hirveesti. Viime kesänä lähti about 50 euron hintaa hyviä vehkeitä.

Noissa molemmissa on se pieni miinus, että jos olet herkkä vedolle, voit saada niskat kipeäksi.

Mikäli asunnossasi on pakastin eikä vain täpötäyttä pakastinlokeroa, seuraava homma on helppo. Hanki vain kaksi normaalia kookasta reikätiiltä, heitä ne pakkaseen ja illantullen siihen tuuletusikkunaan, niin että viilentävät sisään tulevaa ilmaa. Nukkuminen huomattavasti helpompaa. Ei ole mistään niksipirkasta, toimii käytännössä.

Meillä on tällä hetkellä ulkolämpötila (varjossa) 26 astetta ja sisällä on 22 astetta. Me pidetään ikkunat auki illasta aamuun. Päivällä pidetään helleaikaan ikkunat kiinni. Hyvin on meillä toiminut. Avo tosin valittelee, että on liian kuuma, mutta minusta tämä lämpötila on ihan ok. Ketjun aloittajalla on tietysti aika huono tilanne, jos aurinko paistaa koko päivän kämppään. :/ Meillä sentään yksi puu varjostaa edes osan päivää..

Mut noi aiemmin esitetyt neuvot kuulosti kyllä aika hyviltä. :) Luulisi niistä ainakin olevan apua.

lagus1 sanoi:
No niin, helteet tuli ja rivarikämppäni kypsentää minua ympäri vuorokauden 25-26 asteen lämpötiloilla. Yötä päivää warettava kone ei varmaan auta asiaa. Nukkumisesta on turha edes haaveilla.

Eli tietoa/kokemuksia sellaisista asiallisen hintaisista aparaateista joilla saisi tällaisen about 58 neliöisen asunnon viileämmäksi kesähelteillä.

En mielelläni alkaisi kovin vaativaan asennusurakkaan koska en ole varma asustanko täällä vielä syksyllä, lähinnä kiinnostaa siis sellainen ilman vasaraa toimiva malli.

Pakkislaisilta löytynee tästäkin kosolti juttua ja kokemusta :)

Samassa veneessä ollaan täälläkin, erona muutama neliö vähemmän ja muutama aste enemmän. Itse olen harkinnut ihan tollasta halpis ilmastointilaitetta (300eur) Etuna, helppous (ikkunan raosta kuumat ilmat pihalle) ja helppo ottaa mukaan muutettaessa. Toisaalta tuntuu helvetin tyhmältä ostaa jonkun max20 kuuman päivän takia 300eur laitetta.

Edit tällähetkellä ulkolämpö jotain 26 ja sisälämpö 28! ja arska paistaa kokopäivän suoraan.

kyllä tollainen halpa siirrettävä jäähdytys kone on ihan kätevä.Viime kesänä ostin ja nyt saa nukkua yöt.
Ite johdan sen kuuman ilman vaatehuoneeseen jossa on koneellinen poisto =ei tartte tehdä mitään asennuksia.

Hieman offtopic, mutta itse asennutin ammattilaisella ihan huippukoneen, puhaltaa suoraan makuuhuoneeseen jossa on aina se +19 astetta, kyllä on mukava nukkua.
Hintaa kyseiselle kapineelle tuli 2000€, mutta se viilentää koko 140neliötä.

Kokoa ko. kapineella on jotakuinkin tietokoneen keskusyksikön verran.

Oletteko kokeilleet avata kaikki makuuhuoneen ikkunat selälleen yöksi? Ikkunoihin voi sitten asentaa jotkut ristikot jos tarvii estää tunkeutujia.

ljm sanoi:
Oletteko kokeilleet avata kaikki makuuhuoneen ikkunat selälleen yöksi? Ikkunoihin voi sitten asentaa jotkut ristikot jos tarvii estää tunkeutujia.

Ei toimi ainakaan täällä. Kivitalon ylin kerros + makkari länsiseinällä = seinät ja katto varaavat päivällä lämpöä ja luovuttavat sitä sitten uunin tapaan makuuhuoneeseen aina jonnekin tuonne klo 3-4 tienoille, vaikka ikkunan nostaisi pokiltaan pois.

Mä pidän asunnossa tuuletusikkunat kummastakin päästä asuntoa auki koko ajan, ei se tietysti riitä päivän kuumimpien tuntien aikana viilentämään, mutta iltasella jo helpottaa kello 18 jälkeen ja viileyttää riittää seuraavaan aamupäivään asti.

Jos ongelmana on helteellä keskipäivän kahta puolta oleva kuumuus, niin silloin on kai pakko hankkia joku tehokas tuuletin.

Lähes ilmainen kylmilmapuhallin á la NiksiPirkka:

Pakasta pakastimessa mahdollisimman iso jäämöhkäle. Laita tämä tämä möykky sitten tuulettimen eteen ja a vot. Kannattaa mahdollisesti laittaa jääpalan alle jonkunlainen astia.

Disclaimer: en ole sitten kokeillut käytännössä :D

Eikös CSI: Miamin jossain jaksossa joku kaveri onnistunu tappamaan ittensä sähköiskuun tolla jää+tuuletin yhdistelmällä, tai jollain vastaavalla? Ei sillä, että se nyt olis mitenkä mahdollinen skenaario, mut mut.. Tulipaha mielee :D

Kyllä sen on oltava sitten totta jos kerran CSI Miamissa niin on käynyt.

Koko Helsingin Aurinkolahti on tällainen yötä päivä rakennustyömaa, että ikkunoita ei voi pitää auki jos meinaa viittä pitempää nukkua.

Aika paska idea toi pakastinjuttu mielestäni, sillä sen tiilen/jääpalan jäähdyttämiseksi siitä pois siirrettävä lämpö plus hukkalämpö vapautuu asunnon sisätiloihin.

ljm sanoi:

no hitto mä oon monta vuotta miettiny et miks niitten isojen ikkunoiden vieres on aina ne pienet... mut ne saiki auki.. :D

Osta pimennysverho. Viilentää mukavasti, varsinkin jos se on vaalea, eli ei varaa lämpöä. Meillä makkarissa kaksi, eikä ole kuuma. Olohuone onkin toinen juttu. Mutta jos esim. työpäivän ajan pitää pimennysverhoa olkkarissa kiinni, on kämppä kotiintullessa viileä. Meillä kerrostalokaksio, johon olkkarin ja makkarin ikkunoista porottaa koko päivän.

Tälläistä olen joskus kokeillut:
Peitä ikkunat foliolla eli auringon säteet heijastuvat poispäin eivätkä sisälle. Vaarana on tosin, että naapurit ei tykkää tosta yhtään.
toinen asia on jota kannattaa kokeilla :
täytä 1½ litran muovipullo vedellä ja pistä pakkaseen. Sijoita näitä pulloja tuulettimen eteen tai ihan minne haluat = viileää ilmaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom