Viikossa yläkroppa kolmesti läpi ja jalat kerran

Eli mitäs porukka on mieltä, että treenaisi siten, että yläkropan vetäisi yksjakosen tyyliin kolmesti viikossa läpi, mutta kuitenkin treenaisi jalat omana päivänään? Eli esim. yläkroppa ma, ke, pe ja sitten jaloille erikseen kova treeni lauantaina. Itselleni on tullut parhaiten tulosta yksjakosella, paitsi ongelmana vaan on noi jalat, että tapana on tehdä niille niin kovaa treeniä, että eivät kerkiä palautua kovin nopeasti.

Eihän tuo ole mitenkään tasapainoista treenaamista. Kyllä ne jalatkin oppivat palautumaan (tarkoitat varmaan lihaskipuja), kun niitä treenaa. Eikä niitä myöskään oo pakko treenata joka kerta niin kovaa. Itse en siis suosittelisi tuollaista tapaa, mut en mä sitä tietenkään kieltää voi. Treenaa jalat ihan yhtä useasti ku muukin kroppa, mut älä tee sitä aina täysillä. Vähitellen jalkatreeninkin kovuutta voi nostaa ilman, että kävelykyky olis mennyttä seuraavan viikon ajan.

Voi tehdä, mutta silloin vain mun mielestä järkevää, jos yläkroppa lagaa oikeasti pahasti perässä. En myöskään usko, että se on jalkojen palautumisesta kiinni vaan ennemminkin DOMSeista, dillä lihas palautuu treenistä maksimissaan 72h sisällä - riippuu lihaksesta, treenin volyymista, intensiteetista, siitä mihin kroppa on tottunu, ravinnosta, levosta etc. Ne jalat tottuu aika nopeaan siihen 2-3 kertaa viikossa treenaamiseen, kun uskaltaa vaan mennä treenaamaan niitä vähän arkojakin lihaksia. Mutta jos oot oikeesti puntaroinu, että sun kannattaisi tehdä noin ku ite ehdotit niin kukas sua pystyy netin välityksellä estämään...

Esim starting strenghtissä on jaoteltu niin että jaloille tehtävä massaliike joko kyykky hackkyykky tai prässi niin teet painoilla joilla jaksat tehdä 2*10. Etkä tee sitä sen enempää vaikka tuntuisi että jaksaisit vielä, pointti on juuri siinä ettet aja sitä lihasta loppuun niin voit tehdä sen 2päivän päästä uusiksi.

En tiedä miten olet treenannut, mutta samalla vauhdilla ne jalat palautuu kuin muutkin lihat jos intensiteetti pysyy vertailussa samana.

Jos tuntuu, että jalat palautuu noinkin hitaasti verraten yläkroppaan, kannattaa varmaan tehdä jotain palauttavia harjotuksia (venyttely, putkirullailu, hieronta, kävely, rento hölkkä..), ja tosiaan treenata sitä palautumiskykyä.

En tiedä miten olet treenannut, mutta samalla vauhdilla ne jalat palautuu kuin muutkin lihat jos intensiteetti pysyy vertailussa samana.
Jos teen elämäni kovimman reenin olkapäille, sekä jaloille, niin kyllä niillä jaloilla mulla ainakin kestää pidempään palautua...

Jos teen elämäni kovimman reenin olkapäille, sekä jaloille, niin kyllä niillä jaloilla mulla ainakin kestää pidempään palautua...

Pienet lihasryhmät (kädet, pohkeet...) palautuvat yleisestikin huomattavasti nopeammin kuin isot (etureidet yms.)

Jos jalkojen volyymi on jalkatreenissä liian suuri, niin ei se ainakaan tolla ehdotuksella mihinkään parane. Eli poista se jalkapäivä kokonaan ja tee ennen jokaista treeniä joko etukyykky, mave tai kyykky. 4->3 treeniä viikossa helpottaa palautumista. Alotat vaikka kahdesta sarjasta ja lopetat sarjojen lisäämisen kun puolet sun treenistä on sitä jalkaliikettä. Eli jos palautuminen ongelmana, niin jaa se jalkatreeni moneen päivään. Henkisestikin mukavaa kun ei tarvitse joka viikko pelätä jotain tappo-oksennustreeniä vaan jalkoja rankaistaan kohtuullisesti joka treenissä.

Laita keskiviikon yläkroppa treeniin jokunen jalkaliike mukaan? Tai mieluummin käännät sen keskiviikon jalka painotteiseks ja vähän yläkroppaa. Ehkä sit joskus kokonaan jalkapäiväks? Noin lähtisin itse siirtymään (JOS ajatellaan olla muuttamatta enempää sun ohjelmaa).

Itse vaihtaisin suosiolla 2-jakoiseen ja tekisin 2xjalat ja 2x yläkroppa. Toihan on nyt periaatteessa vaan epätasainen kaksijakoinen :/. Mutta jos tavoitteena ei ole lihastasapaino ja isot jalat nii kerta viikkoon jalat on ihan hyvä (100x parempi kuin ei jalkoja ollenkaan).

IMO

Mun mielestä tota vois kokeilla. Tai mä en kokeilisi, koska mun mielestä yksijakoinen ei ole mitään treenaamista, mutta en näe tuossa välttämättä mitään vikaa. Monilla oletus lähtee näköjään siitä, että enemmän on enemmän ja jalkojen on pakko olla edellä ja niiden kehitystä yläkroppaan nähden halutaan hidastaa, että toi on järkevää. Mä näen asian hieman toisin. Iät ja ajat on tehty nelijakoisia missä on treenattu lihat läpi kerran viikossa ja saatu oikein hienoja tuloksia. Yksijakoinen ei ole siihen verrattuna välttämättä yhtään sen parempi. Riippuu tietysti hieman myös yksilöstä. Eli toihan on mahdollisesti täysin tasapainoinen ohjelma jossa on yläkroppa yksijakoisen mukaan ja alakroppa kolmi- tai nelijakoisen jne. mukaan ja treenityyli näissä sen mukainen.

Mutta kyllä mä ehkä sellaisen pikku mausteen tonne sekaan heittäisin, että jonain yläkroppapäivänä ottaisi jalat vielä kevyesti ja sit lauantaina kunnon meininkiä ja veivataan ne jalat niin rikki ettei ikinä.

Mitenköhän toimisi jos tekisi esim. Ma:yläkroppa Ti:jalat Ke: Yläkroppa To:Jalat Pe: Yläkroppa? Eli tuossahan vaan on ylimääräinen yläkroppa treeni keskiviikolla normaalissa 2-jakosessa. Varmaan tyhmä kysymys mutta tulipahan kysyttyä

Mä treenaan yläkroppaa 2 jakosella 4x viikossa ja kerran jalat omana päivänään isommalla volyymillä, tämä ainakin mulle tuntuu toimivan paremmin kuin yksittäisiä jalkaliikkeitä jaoteltuna pitkin viikkoa.

Back
Ylös Bottom