viikonlopputupakointi

Minun juoksutreeneihini tupakoinnin lopettaminen teki ison muutoksen.
Happi tuntui jo alkuunsa kulkevan sisään aivan eri tavalla..
Ja jaksaakin pidempään.

Nyt (idiootti kun olen!) olen taas tupakoinut harva se päivä. Milloin milläkin tekosyyllä.
Morkkis painaa päälle, ja uusi lopettamispäätös tekee tuloaan.. :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"osaako joku kertoa että jos polttaa esim. 2 askia viikonloppuisin, niin onko suuria vaikutuksia hapenottokykyyn pitkällä aikavälillä?"

No ei varmaan ainakaan positiivisia vaikutuksia, siitä uskaltaisin jopa lyödä vetoa. Jos asia askarruttaa, niin mikset yksinkertaisesti lopeta? Eipähän tartte miettiä sitäkään. Ja haisetkin vielä paremmalta :)

Vähän :offtopic: , mutta itse olen ollut 1 kk kokonaan savuttomana ja johan kulkee henki paremmin! Aerobista jaksaa tehdä paljon enemmän. Ennen poltin n. askin päivässä.

Niin tuosta vkonlopputupakoinnista: minusta pahin asia ja riski on siinä, että monilla se luisuu sitten arkitupakoinniksi. Itselläni viime lopetusyritys karahti kiville juuri baaritupakoinnin takia, kun kumminkin elimistö saa nikotiinia ja vähitellen heräsi se vanha sama nikotiinikoukku henkiin ja taas sitä tupakoitiin, vaikka ensin uskottelin, että kyllä pystyn hallitsemaan tupakointia ja sitä, ettei riippuvuutta taas synny. Miksi ottaa riski, että voi jäädä riippuvaiseksi, kun voi olla kokonaan ilman. Itse olen tehnyt paljon ajatustyötä sen kanssa, että tupakointi ei ole aidosti nautinnollista.

Itsellä kanssa tuon baari tupakoinnin kanssa, kun yleensä jää askiin muutama rööki ja ne tulee sit polteltua viikolla ja uuden askin ostaa torstaina perjantaille ja polttaa silloin jo muutaman... Pitää ottaa kyllä ihteään niskasta kiinni ennenkuin on kunnon koukussa!

Tämä on minun mielipiteeni eikä siitä kannata vetää herneitä nenään, mutta mielestäni tuollainen viikonloppu tupakointi on omalla terveydellään leikkimistä. Voin omasta kokemuksesta kertoa että lähtee hanskasta kuten se kuuluisa pärekaton kulottaminen. Ei perkl pitäs taas lopettaa röökaaminen kun menee taas aski päivässä :wall:

No sellaisten jolla ei ole selkärankaa olla polttamatta selvin päin ei kannata polttaa ollenkaan. itse 14 vuotta polttanut aina kun on tullut käytyä ravintolassa, eikä mitään ongelmia olla polttamatta muulloin. Riippuvuutta tupakkaan en ole havainnut(ainoastaan ravintola riippuvuus).

En osaa sanoa paljonko vaikuttaa, mutta omilla kokemuksilla (totaalinen polttamattomuus, viikonlopputupakointi, jokapäiväinen tupakointi) olisin sitä mieltä, että aerobisen ja muunkin urheilun kannalta ehdottomasti paras vaihtoehto olisi olla tyystin ilman tupakkaa. Itse olen tällä hetkellä ollut vasta muutaman päivän "kuivilla" ja baariin menemistä ei uskalla suunnitella, koska sen tietää miten siinä kävisi...

Itse onnistuin tuon pahan tavan lopettamaan reilu puoli vuotta sitten. :rock:

Alussa sitä "lopettamista" tuli polteltua juuri silloin tällöin, joskus enemmän joskus vähemmän. Itse en kuitenkaan askin askia ostanut. Alkoi taas tupakkaa palaa melkein kuin ennenkin, ja olin melkein samassa pisteessä kuin ennen lopettamista. Sitten oli vain otettava niskasta kiinni ja lopetettava, ei yhtään tupakkaa. Ei ryypätessä, ei milloinkaan.

Olo jo viikko lopettamisen jälkeen oli paljon parempi. Henkeä ei ahdistanut. Tietenkin vierotusoireet vaivasivat. Niistäkin pääsi yli kun päänsä piti. Kaikki kuntoilu on tuntunut paljon mukavemmalta sekä fyysisesti että henkisesti.

Suosittelen suuresti viikonlopputupakoinnin lopettamista. Kun olet ollut sen pari kuukautta polttamatta, ei todellakaan tee mieli baarissa polttaa sitä askia, saati sitten paria savuketta. Haju aivan etoo. Ja se vasta onkin hienoa!

Mäkin olen nyt kuukauden verran ollut polttamatta, tai no olen kyllä antanut itselleni täyden luvan polttaa silloin kun tulee baariin lähdettyä, eli nyt pikkujouluaikaan olen kahtena lauantai-iltana poltellut. Mulle toi tupakanpoltto on kyllä enemmän tapa eli henkinen riippuvuus kuin fyysinen. Olen polttanut 12 vuotta, mutta sanotaanko että varsinkin tämän viimeisen vuoden aikana 1-5 tupakkaa päivässä, joten aika turhanpäiväistä on tuo polttaminen ollut.

Toi lopettaminen, tai vähentäminen, ihan miten sen haluaa ilmaista, tapahtui ihan itsestään. Oli risteilyn jälkeen niin paha olo, että olin pari päivää ilman. Kolmantena päivänä ajattelin että jos nyt vaikka olis tän kolmannenkin päivän polttamatta... Olen koko ajan suhtautunut tohon polttamiseen, ettei mun ole pakko olla polttamatta, voin polttaa jos haluan. No ei ole tehnyt mieli polttaa... :) Ehkä se onkin just niin, käänteispsykologiaa. Kun ei ole pakko, on se paljon helpompaa!

Ite oon ns. satunnainen työpaikkatupakoitsija, eli duunissa tulee välillä vedettyä sitten senkin edestä. En sitten tiedä, onko fyysistä vai henkistä, mutta duunin jälkeen kun hiippailee salille, niin homma menee lähinnä musiikin kuunteluks. Turha yrittää mitään elämää suurempia reenejä. Yksinkeraisesti kroppa ei vaan toimi, henki ei kulje ja toistot jää puolitiehen, homma menee lähinnä rimpuiluksi.

Juoksemisista ym aerobisesta hössötyksestä on turha edes puhua samalla viikolla, jos on tullut polteltua. Tietenkin röökin poltolla on hyvä perustella itselle, miksi EI tarvitse lähteä juoksentelemaan pitkin raittia. ;)

Luulisin, että vuoden 2007 vaihteessa vähenee monen viikonloppubaaritupakointihuolet, uuden tupakkalain myötä.
Hassua sinänsä, mun mielestä toi uus laki on toisaalta aivan saatananmoista hyysäystä, mutta kun ajattelee sen vaikutuksia (jag är själv också en feströkare) niin saattaahan siinä pidemmällä tähtäimellä olla jotain järkeäkin.

Täytyy myöntää, että itsekin tulee humalapäissään tupakoitua. Yleensä kuitenkin vain 2-3 kokonaista tupakkaa ja sitten pari jämää. Harmittaa tietysti tuokin, koska miksi polttaa lainkaan jos selvinpäinkin pystyy olemaan tupakoimatta ilman sen suurempia ongelmia.
Kun lopetti säännöllisen tupakoimisen, alkoi reeni maistua paremmalta ja tuntu että tulokset parani nopeammin. Voi tietty johtua kasvaneesta reenimotivaatiostakin.

Kun yliholhoukseen kerta on lähdetty niin monella saralla suomalaisessa yhteiskunnassa niin tupakkarajoitukset on kokonaisuuden rinnalla ihan looginen veto.

Ja eiköhän ne alkoholinkin osalta keksi jotain pientä kivaa tulevaisuudessa.

Ja varmasti ottas itseäänkin päähän jos olis koukussa/käyttäisi viinaa ja nikotiinia. :lol2:

vahingollisuuteen en ota kantaa, mutta kannattaa pitää mielessä, että mopo karkaa helposti monella tuossa touhussa. Jossain kohtaa sitä sitten tajuaa polttavansa jatkuvasti :(

Mä kuulin jotain, että alkoholijuomapulloihin olis tulossa samanlaisia lappuja kun tupakka-askeissa on nykyään. Siis niitä isoja valkosia joissa lukee kaikkee tupakan vaaroista yms, mutta tietty vaan alkoholin vaaroista. En tiiä miten totta tuo sit on, kaveri vaan kerto, että sellasia ois tulossa ja pitäs peittää 75% vähintään etiketin alasta.
Aika naurettavaa kyllä mun mielestä, mutta toi alennuskielto ja noi, että ei suosita pienemmällä hinnalla isoja pakkauksia on musta ihan hyvä juttu.

nikotiini poistuu elimistöstä 48:san tunnin kuluttua viimeisestä tupakasta ja keuhkojen toiminta alkaa palautua normaaliksi 72:den tunnin jälkeen, eli jos poltat viellä sunnuntaina niin keuhkot ovat suht normaalissa kunnossa torstaina:whip: ja perjantaina ilmeisesti alkaa taas sama kierros uudestaan?:wall: :wall:

IMO mietojen alkoholijuomien alennuskielto on aika pientä, kun katsotaan viimevuotisia alkoholiveropelleilyjä. Tehdään ns. seurustelujuomat (kenelle on, kenelle ei) hintaviksi ja lasketaan tiukan viinan hintaa. Pistetään siinä välissä risteilyhiiret ajamaan pari vuotta Neste Rally Finlandiaa välillä Helsinki-Tallinna kuin heikkopäiset saman, usein vielä Suomessa valmistetun janojuoman perässä. Itketään, että apua apua, eestiläiset vie meitin työpaikat - ja luvataan kostoksi juoda kaikki niiden viinat. Ja kunhan lopultakin on saatu se kotomainen lasinpesunesteeltä maistuva litku halvaksi niin päätetään, ettei miedompi ja vähemmän haittoja aiheuttava kiisseli saa missään tapauksessa olla halvempaa. Pähkähullu maa.

EDIT: lähti vähän liukumaan aiheen vierestä. Kehveli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom