viikonlopputupakointi

osaako joku kertoa että jos polttaa esim. 2 askia viikonloppuisin, niin onko suuria vaikutuksia hapenottokykyyn pitkällä aikavälillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielenkiintoinen kysymys. Tupakka lisää riskiä sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin ja hengityselimiä rappeuttavia sairauksiin. Hapenottokyky ei ole murheista läheskään suurin.

Jos olet kilpaurheilija, tuskin poltat, koska tupakalla varmasti on vaikutusta suorituskykyyn. Jos olet harrastelija, ei pitäsi olla mitään väliä, onko hapenottokyky prosentin-pari huonompi.

Itselläni oli samanlaista ongelmaa. Varmasti vaikutti ainakin minulla, jos ei fyysisesti niin henkisesti. Kun tietää polttaneensa niin eipä se fillari samaan malliin kulje. Ongelmana voi tietysti olla tupakan kanssa nautittu 15 pulloa olutta :D

On se rööki pahasta

Itse poltin 8 vuotta sätkiä sen 20-30 päivään. Nyt olen ollut "polttamatta" melkein 7 kuukautta tosin aika usein tulee kännissä poltettuu sen pari röökii.

Varmasti on haittaa tostakin, mutta on kuitenkin huomattavasti helpompi treenata nyt kuin puoli vuotta sitten.

P.S: Vielä kun noi kännisauhut sais jätettyy niin avot :kippis1:
Jos et oo ikinä vakituisesti polttanut luulisi ton viikonloppu sauhuttelun lopettamisen olevan helppoo ( paraskin puhuja :hyper: )

Mulla menee keskimäärin 1-2 röökiä päiväs. En silti ole riippuvainen. Mitenköhän paha tämä on?? :)

Kipi I sanoi:
Mulla menee keskimäärin 1-2 röökiä päiväs. En silti ole riippuvainen. Mitenköhän paha tämä on?? :)

Haa, mä vedän tuon 1-2 spadduu viikossa. Mä en jaksa uskoa, että mun keuhkot on mustat jne. Tossa kun sen pitää, niin maistuu hyvältä, kuteet ei rupee haiseen, eikä mee fyrkkaa, eikä tartte viheltää lenkillä.

Kipi I sanoi:
spaddu,rööki,kössi,kessu,tupakka,sätkä..mitä vielä :) Spaddua en ole ikinä kuullutkaa :)

Bölli. Körstä. Rösbä. Räysä. Röbä.

Millä se viikonlopputupakointi pysyy vaan vkonlopussa jos menee aski pari?? Sen sijaan tuollainen 5 röökiä lauantaina, jotenkin hullusti ajattelen että se saattaisi jopa olla treeniä keuhkoille... SAATAN OLLA VÄÄRÄSSÄ.

Belmondo sanoi:
Bölli. Körstä. Rösbä. Räysä. Röbä.

Millä se viikonlopputupakointi pysyy vaan vkonlopussa jos menee aski pari?? Sen sijaan tuollainen 5 röökiä lauantaina, jotenkin hullusti ajattelen että se saattaisi jopa olla treeniä keuhkoille... SAATAN OLLA VÄÄRÄSSÄ.

Kaikki eivät ole yhtä herkkiä riippuvuuksille :).

Ja epäilen kyllä vahvasti että tupakanpoltto on aina haitallista keuhkoille, poltti sitä miten vähän vaan. Eri asia taas on vaikuttaako vaikka joku 5 röökiä viikonlopussa yhtään mihinkään oleellisesti. Mutta positiivista se tuskin koskaan on, ellei nyt henkistä hyvinvointia lasketa :).

Ite lopetin röökinpolton vappuna ja sen jälkeen polttelin viikonloppusin, nyt oon lopettanu kokonaan. Mun mielest se on melkeen epäterveellisempää vetää vaan viikonloppusin, ku et polttas joka päivä, koska sillon ku poltat vaa viikonloppusin ni sun keuhkot on just ehtiny tottuu tupakoimattomuuteen, jolloin ne menee aina heikompaan kuntoon... Voin olla vääräski...

jokke_pappa sanoi:
Ite lopetin röökinpolton vappuna ja sen jälkeen polttelin viikonloppusin, nyt oon lopettanu kokonaan. Mun mielest se on melkeen epäterveellisempää vetää vaan viikonloppusin, ku et polttas joka päivä, koska sillon ku poltat vaa viikonloppusin ni sun keuhkot on just ehtiny tottuu tupakoimattomuuteen, jolloin ne menee aina heikompaan kuntoon... Voin olla vääräski...

Ai epäterveelliSEMPÄÄ kuin että polttaisi koko ajan? :david:

Mä lopetin pari vuotta sitten tupakoinnin, sen jälkeen olin pitkän aikaa kokonaan polttamatta satunnaisia viikonloppuja lukuunottamatta. Nykyään poltan jotain yhden röökin viikossa, kun tapaan kavereita niin saattaa mennä vähän enemmän. Ei ole mitään vaikeuksia pitää röökaamista tässä määrässä. Tällä nyt ei ole paskaakaan merkitystä kuntoon varsinkin kun nyt olen ruvennut harrastamaan aerobista paljon enemmän. Pitää sitä jotain nautintoja olla elämässä. Maistuu paljon paremmalta kun polttaa harvemmin. Rentouttaakin mukavasti.

Ei ole suuria vaikutuksia hapenottoon pitemmällä tähtäyksellä. saattaa se olo ensimmäisissä harjoituksissa tuntua hiukan tukkoiselta, jos on edellis iltana polttanut mutta 10 minuutin juoksun jälkeen rupee happi kulkemaan paremmin.

jokke_pappa sanoi:

AIka pahasti olet väärässä

COPD. Ihan sama miten paljon polttaa voi tupakointi aiheuttaa tuon kauhean keuhkoahtaumataudin.

Keuhkojen pinta on mikroskooppisen pientä ryppyä. Jos keuhkot levittäisi koko alalleen, tulisi niistä jalkapallokentän kokoinen alue. Kun tupakointi pahimmillaan aiheuttaa tuon COPD:n niin on voi keuhkojen pinta-ala olla vain parin meliömetrin laajuinen... Että miettikään sitä.

p.s. ite polttanu niin maan prrrkeleesti 16v asti. Mutta onneksi välttynyt kaikilta sairauksilta tupakkaan liittyen. Olin tuossa vähän aikaa sitten polttamatta 2 päivää ensimmäistä kertaa 8 vuoteen ja aiettä oli mahtavaa kävellä kun henki kulki... :)

mappana sanoi:
COPD. Ihan sama miten paljon polttaa voi tupakointi aiheuttaa tuon kauhean keuhkoahtaumataudin.

Keuhkojen pinta on mikroskooppisen pientä ryppyä. Jos keuhkot levittäisi koko alalleen, tulisi niistä jalkapallokentän kokoinen alue. Kun tupakointi pahimmillaan aiheuttaa tuon COPD:n niin on voi keuhkojen pinta-ala olla vain parin meliömetrin laajuinen... Että miettikään sitä.

p.s. ite polttanu niin maan prrrkeleesti 16v asti. Mutta onneksi välttynyt kaikilta sairauksilta tupakkaan liittyen. Olin tuossa vähän aikaa sitten polttamatta 2 päivää ensimmäistä kertaa 8 vuoteen ja aiettä oli mahtavaa kävellä kun henki kulki... :)

Kysymys olikin paljonko pari askia viikonlopussa vaikuttaa kuntoon. itse poltan 1-2 askia viikonlopussa, jos satun lähtemään baariin. Silti cooperin testi on pysynyt yli 3500 metrissä säännöllisesti jo useamman vuoden ajan. Se nyt kertoo ainakin sen, että happea vielä vähän kulkee.

Niin siis eihän se suoranaisesti vaikuta kuntoon välttämättä juuri lainkaan... Ei ainakaan heti. Mutta noita ikäviä seuraamuksia voipi tulla ajan myötä. Poltti sitten 2 askia tai 1 askin viikossa/päivässä.

Ja sori että vastasin hassusti ensimmääisen kerran :(

tuloohan tuota itelläkin sauhuteltua viikonloppuisin/kun ottaa olutta. En ole huomannut että vaikuttaisi kuntoon tai muuhunkaan.

jokke_pappa sanoi:

No eiköhän se >2 röökiä ole aina epäterveellisempää kuin 1 rööki!!

kylla jos pe savuttelee rankasti baarissa ni on lauantaina tahmea viilis keuhkoissa. lima irtoaapi. hyi. aersyttaevan tuntusta mutta empa mie sita yhta paivaa sillon tallon jaksa ressata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom